La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsellä on rakenneultra 8.9., silloin näköjään 20+2, ajan sain keskiviikkona nt-ultrassa, silloin oli 12+3 (tai aikaisemman ultran mukaan 11+1, mutta tuolla nt-ultrassa varmistui 12+3) :) sokerirasituksen ajasta ei ole vielä tietoa, varmaan selviää myöhemmin sitten. Seuraavaksi odotellaan vain seuraavaa neuvolaa, joka on 10.8. :) Ja massu on jo valtavan kokoinen, vielä odotellaan pari viikkoa ennenkuin kerrotaan vanhemmille, kun miehen vanhemmat ovat tulossa silloin kylään pohjoisesta, niin kerrotaan molempien vanhemmille samaan aikaan. Saa nähdä pysyykö sinne saakka salassa :grin

Tänään on ollut oikein energinen päivä. Olen saanut siivottua, pestyä pyykkiä ja sainpa jopa leivottua sekä mansikat pakastettua.

Eikä ole huonoa oloa näkynyt tai kuulunut. Rv 14+0 menossa tänään.

Mulle ei ole vielä tullut kutsua ru:hun :( tiiän kyl että se on elo-syyskuun vaiheessa viikolla 21+, kun kätilö nii sano, mut totes että kutsu tulee myöhemmin, jahka hän työaikansa tietää.. Jos se on unohtnu koko mun kutsun :O

Siiseliini: Ei ole minullakaan aikaa ru:hun vielä. Ja tuohon samaan aikaväliin mullakin se osuu. Onhan tässä vielä aikaa.

Pari viikkoa masentanut. Kaikkea tapahtunut liikaa niin lyhyessä ajassa. Eilen olikin pakko mennä ultraan, kun meinasin hyppiä seinille, että onko sielä mahassa mitään! Neuvolan ultraan ois ollut se pari viikkoa ja tässä kohtaa sekin alko tuntumaan ikuisuudelta, mutta maha-asukillahan oli kaikki paremmin kuin hyvin :) pyöri ympyrää, minkä kerkis ja niskaturvotus lähes olematon. Kyllä siinä meinas pakahtua onnesta, kun sen pienen näki :joyful:

Mies on jo kertonut kaikille läheisille ja nyt se lievästi painostaa mua tekeen samaa, mutta en vielä halua. En edes oikein tiedä miksi... jotenkin haluisin kertoa kasvotusten, mutta tää 500 km välissä vähän vaikeuttaa.

sokerirasitus kaksi kertaa tääläkin tiedossa sukurasitteen takia eli viikoilla 16 ja 30 :eek: mulla on ollut ongelmia alhaisten sokeriarvojen kanssa eli pelkään, et pyörryn sinne!

11+6 ultran mukaan nyt eli päivän pidemmällä kuin aluksi luultiin :)

Toi pätkis-haalari on muuten niin ihana! Pakko tässä on varmaan äitille piakkoin kertoa ja tilata sellanen :laughing002

Vaivaako muita päänsärky?

Mä saan rakenne ajan luultavasti maanantaina nt-ultrassa :) mulla nt tulee 13+3, eli vähän myöhään, mut hyvin varmaan näkyy. Kun voihan olla että viikot vielä muuttuu :) vähän kyllä jännittää mitä siellä näkyy. Jospa tulis miehellekin konkreettisemmaksi koko raskaus ja ennen kaikkea se että meitä on kohta 5. Ei hyvänen aika, enpä oo ennen aatellu et meistä tulee sit viishenkinen perhe. Aina laskenu vaan lapset :D

Mulla särkee päätä aika usein. Mut jospa se jossain vaiheessa taas laantuis..

Aile, Mä en muuten myöskään ole ajatellut koko perheen kokoa ennen kuin tänään kun katsoin vaikuttaako tämän kesän aikana tapahtunut perhekoon muutos päivähoitomaksuun. No ei vaikuttanut eikä vielä tämän tuoreimman tulokkaan syntymäkään vaikuta (paitsi jos tyttö jää kokonaan pois päiväkodista siksi sikaa kun olen kotona).

Mitenkäs muuten te muut aiotte toimia isompien lasten päivähoidon kanssa kotiin jäädessänne jos ovat siis aiemmin hoidossa olleet? Meillä ollaan vähän kahden vaiheilla tuon asian kanssa, koska tyttö rakastaa hoidossa olemista ja vihdoin pääsee syksystä siirtymään pph:lta odottamaansa päiväkotiin. Kokoaikaisena ei toki hoidossa olisi vaan sen 10 päivää kuukaudessa. Toinen vaihtoehto olisi, että jää kotiin ja kävisi kolmesti viikossa kerhossa kolmisen tuntia kerrallaan. Kokopäiväisesti kotona olemisesta ei varmasti tulisi mitään sillä tuo lapsi kaipaa hirmuisesti virikkeitä ja toimintaa sekä muita lapsia. Ja jos uusi tulokas on yhtään samanlainen kuin sisaruksensa niin minä en nuku pariin vuoteen ja vauva on joko rinnalla, muuten vaan sylissä tai huutaa koko ajan mahaansa eli minusta ei paljon virikkeitä irtoa. Lisäksi mies tekee töitä kotoa eli ei saisi työrauhaa ollenkaan kun tyttö olisi sitten hänen kimpussaan.

Meil ollaan kans viel kahen vaiheilla et mitä tehdään poikien hoidon kans.... Toisaalta vois pitää ne kotona,mut jos mies on töis nii se voi olla vähän hankalaa. Kun oon miettinyt et miten pääsen alussa poikien kanssa ulos,kun vauvaa ei vielä varmaan voi viedä..... Ja sit taas neljän seinän sisällä oleminen vois olla aika tylsää poikien mielest.... Tykkäävät hirveesti touhuta pihalla.... Onneks on viel aikaa miettiä.... ☺

Aphrael: mä jouduin esikoisen laittaan 2kk ennen junnun syntymää 10 pv/kk hoitoon kun selkä loppui ja se on siitä lähtien ollut hoidossa vaikka oon ollu ite kotona, jossain vaiheessa siirtyi 15pv/kk olemaan ja nyt loppui esikoisen hoito kesäkuun lopussa kun päikky alkoi kesälomaa viettään ja enää se ei mee hoitoon kun eskari alkaa syksyllä. Esikoinen on kanssa sen verran touhukas että teki vaan hyvää sille olla hoidossa. Junnua en raaski pistää hoitoon, mutta ilmoitin sen syksyllä alkavaan seurakunnan kerhoon kerta/vko.

Siiseliini: täällä ei muistaakseni mitenkään hirmu ajoissa ole se ru kutsu tullut. Sanoko se kätilö sulle, millon aloittaa sen lomansa? Voihan sitä jossain vaiheessa sinne soitella ja kysyä sitä aikaa..
Mulla on kans ollu jo 4 iltaa ja yötä pääkipua ja vielä aamullakin hetken jatkunu. Itestään menny sit ohi.
Meillä on myös 4v esikoinen hoidossa 10pvä/kk ja 5h/pvä. Nyt on ollu 2 vko kotona ja heti näkyy käyttäytymisessä, kun ei oo ikäisiään leikkikavereita. Edes leikkikentällä ei toiset rupee leikkimään, kun jokaisella tuntuu jo tuon ikäisenä olevan se oma kaveripiiri, johon ei muita oteta. Harmittaa toisen puolesta :(

Mulla ei ole esikoinen ollut ikinä hoidossa vaikka palasin töihin 2vkoa synnytyksestä (pakko, olen yrittäjä). Mun vanhemmat hoiti sitten aina sen 1-2h päivässä kun olin töissä tai poika oli sielä mukana.. Ja nyt jatketaan niin että mun isä edelleen hoitaa esikoista sen mitä pitää ja mies jää isyyslomalle siksi aikaa kun vauva on ihan pieni ja hoitaa kun käyn töissä kääntymässä.. Ja kun vauva on vanhempi, se tulee mukaan. Olkaa onnellisia te, jotka voitte jäädä oikealle äitiyslomalle! Oon kateellinen teille :headphone:

Mulla nt ens viikon tiistaina, sillon viikot 12+4 ellei muutu sit ultrassa. Ei yllättäs, jos päivät vähän jompaankumpaan suuntaan siirtyy, kun nyt no viikot arvioitu täysin alkuraskauden ultran perusteella koosta. Rakenneultrasta ei ole vielä mitään tietoa. Ehkä sinne tulee mullekin aika postissa, jos teille muille kyssiläisille se on niin ilmoitutettu. Toki toivon, että jospa ne tuolla nt-ultrassa ilmoittaisi, koska se ru on :)

Pinni, Joo mulla myös kokemuksia elämästä vauvan kanssa ilman äitiyslomaa kun mun "äitiysloma" esikoisesta kesti pojan syntymästä (huhtikuun lopusta) siihen asti kunnes koulu jatkui elokuun puolivälissä. Poika oli isänsä kanssa ja tuli ains imetettäväksi mulle siihen asti kunnes oli noin 1v. Hienoa, että teillä on mahdollista käyttää isovanhempia hoitoapuna! Helpottaa edes vähän arkea. Meillä ei ole vieläkään tuota mahdollisuutta kun ovat työelämässä mun äitiä lukuunottamatta ja hän taas asuu kaukana eikä muutenkaan sairauksiensa vuoksi voi ottaa vastuuta pikkulapsista. Onneksi sentään miehen vanhemmat ottaa joskus viikonloppuisin tuota nuorimmaista hoitoon.

Mun mies on yrittäjä vailla lomia jo kuudetta vuotta ja työtuntejakin tekee yli 80 viikossa useimmiten. Ja itse olen yrittäjäperheessä kasvanut myös eli yrittäjän arki on erittäin tuttua.. Mutta on siinä hyviäkin puolia ;)

Nyt vaan toivon kuollakseni että pystyn työskennellä synnytykseen asti ja paranen nopeasti (tiedän, toiveajattelua!). Olis ihana lomailla oikein kunnolla, mutta pakko on saada lapsille myös turvattua katto pään päällä ja ruokaa pöytään...

Huomista jännitän. Sillon mökkeilemään anopin ja miehen sisarusten kanssa. Kuulemma hänen ukki ja mummokin on tulossa piipahtamaan. Yritin valkata mukaan sellaisia vaatteita, joissa mun maha ei juuri erotu tai pömpötä, mut jotka ei kuitenkaan oo mitään selkeitä raskauden piilottelu telttoja :D Mut oon 99% varma, et joudutaan asia niille paljastamaan tai myöntämään, kun kuitenkin joku hoksaa kysyä. Jotenkin ei vaan perus pessimistinä/realistina ois halunnu ennen ultraa kellekään vielä kertoa. NT-ultra onneks jo tiistaina niin sit viimein saa tarkennuksen näihin viikkoihinkin :)

Jännä että tuo yksi odotusappi mikä on tullu ladattua, kun sielä lukee "muista lantiopohjajumppa" täytyy noita joo tehdä ilmeisesti ihan hyvä tehdä niitä.. :)

Takaisin