La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hemmutar, meillä meni reilut 30 min. Aluksi sain olla ihan vaatteet päällä niin, että maha oli täysin paljaana, mutta koska pikkukaveri nukkui huonossa asennossa, tehtiin ultra myös alakautta, jolloin piti tietysti riisua vaatteita.

Alinah, mulle sanottiin neuvolassa, että kannattaa mennä sinne rasitukseen sellaisena päivänä, jolloin on mahdollista olla tarvittaessa koko päivä poissa töistä. Pitikin antaa siis pomon valita tuo päivä :)
Meillä ei ekassa raskaudessa tuntunut oikein mikään etenevän ja aina piti itse soitella perään. Nyt meidän neuvolatäti on ollut todella aktiivinen ja muutenkin asiat tuntuu menevän sujuvasti. Nyt on jo tiedossa neuvolakäynti parin viikon päästä, siitä parin viikon päästä lääkäriaika ja siitä noin kuukauden kuluttua seuraava ultra.

Mä ultrassa ehdotin alakautta tehtävää ultraa kun mahan päältä joutui painamaan niin kovaa että tilanne muuttui kovin epämukavaksi. Sillon piti ottaa pöksyt pois, mutta sielä on hämärää eikä ketään oo naama kiinni toosassa. Häppäreitä levittää sen verran että saa laitteen laitettua sisälle. Tunti meni kun odotettiin sisälle pääsyä ja koko toimenpiteessä. Kaikinpuolin mukava kokemus :)

Tuo sokerirasitus ei oo paha. Aina kuulee kun ihmiset oikein liioittelee miten hirveetä litkua pitää juoda ainakin kolme litraa.. kaks kertismukillista kylmää vadelmanmakuista sokerilitkua sain ainakin viime marraskuussa kun kävin. Ja ei tullut huono olo vaikka oon siihen taipuvainen. Rauhassa kun vaan juo ettei hotki niin ei mitään hätää. Tietty jos on raskauspahoinvointia niin sit en ihmettele vaikka huono olo tuliskin, itsekkin varasin sen nyt vasta sille viimeiselle mahdolliselle vkolla (joudun 2 krtaa raskausaikana sokerirasitukseen koska meillä on sukurasitteena diabetes). Ja kannattaa varata jotain evästä mukaan että saa heti syödä kun sokerirasitus on ohi. Mä pystyin ainakin ihan normaalisti elää ja olla töissä loppupäivän sokerirasituksen jälkeen vaikka kärsin silloinkin raskauspahoinvoinnista.

Meillä oli kaverin kanssa ajatuksena mennä Espanjaan elokuussa, mutta peruin sen kun plussassin. Ei houkuta ajatus olla raskaana ulkomailla kun kuumuus pahentaa mulla pahoinvointia ja stressaisin kaikista syömisistä yms. Pääsee sitä todellakin sittenkin kun on lapsi maailmassa, joko lapsen kanssa tai ilmankin.

Olemme menossa Tallinnaan kesäloma reissulle heinäkuun lopussa. Toivottavasti pahoinvointi helpottaisi siihen mennessä.

Mulla kans karmii toi sokerirasitus kun aamuisin jos ei saa jotain suolaista vatsan täytettä niin on tosi huono olo. Onhan sinne onneksi vielä useampi viikko, neuvolasta sanoivat että varaa aika ultran jälkeen. Lisäksi huolettaa kun on matala verenpaine ja joutuu istumaan pitemmän aikaa niin voi jo senkin takia ruveta pyörryttämään.

Just käytiin viikonloppulomalla ja nuo ulkomaanmatkat ovat tässä vaiheessa kaukainen haave vain. Ehkä elokuussa käydään vielä tallinnan risteilyllä jos ehditään. Ens kesänä on kattoremontti edessä (talkoo voimalla) ja eiköhän siinä mene sen verta rahaa ja aikaa ettei lomasta kannata haaveilla.

Ja sitten tietenkin aina välillä miettii, että onko tuolla sittenkään ketään. Kuitenkin kun on täysillä tässä raskaudessa jo mukana. :nailbiting:

Mun pitäis mennä ny rv 12-16 sokerirasitukseen, odotan kauhulla. Ei ollu esikoisen aikana mitään herkkua, joten tuskin on nytkään. Mutta pieni paha se on, ihan lasta ajatellen :) ehkä mä selviän :D

Täytynee soitella huomenna neuvolantätille ku oon autuaallisesti unohtanut minkä ohjeistuksen sain siihen milloin käydä tuossa sokerirasituksessa.. Olin itseasiassa unohtanut koko asian, mut onneks joku otti sen täällä puheeksi :)
Mää oon aina luullut et siinä tarvii litra tolkulla juoda jotain kauheeta pelkälle sokerille maistuvaa litkua. Eiköhän tuo pari-kolme desiä uppoo jotenkin :)

Ei se sokerirasitus ole paha, tai se litku, esikoista odottaessa kävin, pari sellaista muovi mukia piti juoda, maistui ihan väljähtäneelle kokikselle... taas se on edessä, mut vasta viikolla 24-28.
Me oltiin esikoisen kanssa Kreetalla viime elokuussa, silloin 1v2kk ja oli ihan loistava matkustaja, ei mitään kitinää, nurinaa tai vaivoja...turhaan jännitettiin reissua :)
Ja tuosta huuli herpeksestä, mullakin esikoisen aikaan pukkas hirveetä rakkulaa ja oli kipiä, käytin zoviraxin rasvaa, ei ollut mitään haittaa, ei ne laastarit pysyny... Nyt ei ole pariin vuoteen ollut yhtään rakkoa, toivottavasti ei tulekaan, viheliäinen vaiva :(

Hassua kun starttas jo neljästoista viikko! (13+) ...meni yks viikko ihan huomaamatta, kun siirsivät sitä LA aa... :D

Hemmutar, meillä nt-ultra tehdään kuulemma käytännössä aina alakautta. Sillä tavalla pääsee näkemään sikiön selvemmin kun se on vielä niin pieni. Housut pois ja pedille, jalat telineisiin ja ultrauslaite sisään. Ei tuntunut pahalle, ja meillä oli ruutu siinä sängyn yläpuolella niin että siinä makoillessa oli helppo katsella miltä vaavi näyttää. Ultraaminen kesti mulla vähän reilut puoli tuntia, kun piti välillä heilutella ja tökkiä ja odottaa että vaavi ottaa hyvän asennon mittauksia varten.

Jaahas! se ois sitte työpäivä piiitkästä aikaa edessä:nailbiting:
Lonkka vihottelee älyttömästi, testasin eilen anitan tukivyötä minkä olin jemmannu talteen, se auttoi onneksi vähän. Mahaakin on juilinnu, taitaa kohtu siellä kasvaa ja systeemit venyä, nyt tuntui oikein venymiskipuja sivuilla :eek:
Ihania kesälomareissusuunnitelmia kaikilla, myö ei juuri ulkomailla käydä kun en oo saanu aikaiseks uusittua passia ja isäntä ei oo kovinkaan innokas reissaaja. Tai yleensähän se on aina töissä.. Toi meidän esikoinen on niin jäärätapaus, että kattoo nyt päästäänkö ens viikolla kun kesäloma alkaa edes muumimaailmaan o_O
Muutenkin olis kiva reissata ja tehdä mutta kun se vie niin paljon rahaa :woot:
Onneksi tuli nuorena kierreltyä kun nyt vaan jumittaa täällä.
Tänään 14+3, niin se aika kiirii :smiley-bounce022

Täälläkin on ollu selkeitä kohdun kasvukipuja, välillä tosi kipeitäkin. Maha on alkanu kenkkuaan, yhtenä hetkenä ummettaa ja voi olla päivänkin käymättä kakkosella, mutta sit kun tavaraa tulee niin seuraava päivä voi olla tosi löysäkin.
Mua ja mun isosiskoa ei porukat koskaan ottanut ulkomaanmatkoille mukaan ja silloin se harmitti, vaikka mummulassa kivaa olikin. Mies taas oli lapsena aina perheensä kanssa matkoilla. Tehtiin sellainen päätös, että me otetaan lapset mukaan niin moneen juttuun kuin pystytään ja vähintään kerran vuodessa mennään koko perheenä matkalle. Toki ollaan tehty parisuhdeviikonloppuja, ja pidetty huolta omasta ja toisen jaksamisesta. Mun mielestä on tärkeää, että lapset pääsee omien vanhempien kanssa tutustumaan maailmaan. Me mennään heinäkuun puolivälissä Tanskaan Legolandiin, luonnollisesti koko perhe. ☺

Mää liityn vähä "myöhää" mukaan. Nyt ois viikkoja tänää 10+0 ja pikkukakkonenhan sieltä on tulossa:) esikko on nyt 1v ja 1,5kk eli ei kauheesti tuu ikäeroa:D
Stressiä täst ei kyl oo puuttunu ku esikko on kova pomppimaan päälle ja huomionkipeä muutenkin plus et luin netistä liikaa vääristä asioista.. stressiä lisää myös se et lukenu et muut on löytäny jo ennen näitä viikkoja sydänäänet mut mulla vaa ei kuulu kotilaitteilla..

Mua pelottaa enemmän miehen puolesta jos sieltä ei löydykään mitään kun toinen alkaa pikkuhiljaa sisäistämään asiaa ja pientä odotusta ilmassa :sorry:

Ja voi tsiisus jos se alakautta alkaa ultraamaan.. Vielä enemmän varmaan kuralla maha, mies sanoiki että pitäskö sille ultraajalle vielä varalta kuravaatteet!! :grin
En tykkää yhtään tälläisistä uusista tilanteista kun ei ole kukaan tarkemmin kertonut mitä siellä tapahtuu.. :oops:

Takaisin