La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Saa niitä syödä.

Tekeekö muilla ne vitamiinit että kynnet liuskottuu? :nailbiting:
Minkään ennen syömän vitamiinin aikana ei ole koskaan ollut tätä ongelmaa :banghead:
Hirrrrmusen nätit on vaikka lakan vetää pintaan niin kohta lähtee lakkoineen päivineen pinta pois.. Ärsyttävää :finger:

Ei oo kyllä ollu kynsissä liuskottumista vaikka oon kohta noita raskausvitskuja vuoden syöny.

Blaaah. Mä kyllästyn tähän makoilemiseen. Tänään tosin vähän parempi päivä ainakin toistaiseksi pahoinvoinnin suhteen.

Mulla on huomenna neuvolalääkäri jossa vissiin tiedossa sisätutkimus, jutellaan Nipt-tutkimuksesta ja jatkoista muutenkin.

Mäkin oon reilun vuoden niitä vitskuja syöny, mutta en ole huomannut mitään outoa muutosta missään. Raskauden myötä on tullut kyllä, mutta ei vitskuista.

Juu saahan niitä syödä läpi koko raskauden ja siihen ne on tarkotettuki. Mä todella ihmettelen tota Hemmuttaren hoitajaa/lääkäriä? että mitkä on sillä perusteet tollaseen väitteeseen edes :eek: Mulla ei vitamiinien syönti oo liuskottanu kynsiä. Sen sijaan niitten ansiosta mun kynsistä on lähteny pois valkoset pilkut :) Lisäks kynnet ja hiukset kasvaa nopeemmin niitä syömällä. Tosin inhoon kynsien leikkaamista ja viilaamista, ni mun puolesta kynsien ei tarvis kummemmin kasvaa.

Kynsiprobleemat kielii mineraalien esim sinkki, seleeni epätasapainosta... Ihmettelen kyllä syvästi ja kyseenalaistaisin tuon hoitajan tietotaidon jos muka raskausvitskuja ei tarttis enää viikon 12 (?!) jälkeen? Faktahan on se, että vaikka kuinka syö monipuolisesti ja terveellisesti ravinnosta ei enää tänä päivänä saa riittävästi ravintoaineita. Siitä on tutkimuksia tehty vaikka kuinka paljon... No joo, tästä vois vääntää vaikka hamaan tappiin :p
Mutta kyseenalaistakaa ja kyselkää perusteluja miksi jotain suositellaan ja mitä ei. Se on hyvä lähtökohta.

Että foolihapon tarvittava määrä ei ole enää niin suuri ja sitä saa normaali syömisistä kun käytiin läpi ruokatottumuksia sekä että sitä on siinä normaali multitabsissa.
Saa sitä syödä, ei se kieltänyt, sanoo vain että sen voi vaihtaa sitten 12 vkon jälkeen takaisin entiseen jos haluaa.

Kysäsin kaverilta jolla on nyt vuoden ikäinen napero niin sille oli kanssa sanottu samaa ja ihan eri paikkakunnalla kävi...
Mutta sitten taas miettii että oliko esim 40-luvulla mitään raskausvitamiinejä..
Jep, tästä aiheesta sais vaikka sodan aikaiseksi.. Eli..

Säitä pitänyt, kato lokki lentää ja tänään tulis salkkarit... :) :woot:

Ei ollu ei 40-luvulla, mutta silloinpa sentäs porkkana oli porkkana :angel8

No juu. Yritinpä olla tomera ja ajella nurtsia mutta inhasti alkoi vihloa alavatsaa, eli ilmeisesti ei kovinkaan hyvä idea. . .

Just kun eilen kirjoitin oireettomuudesta, niin tänään ne sit alkoi 6+0. Aamupahoinvointia niin että melkein pyörryin. Samalla iski vatsakrampit, jotka oli kyllä tosi kivuliaat, samanlaiset kuin kovissa menkkakivuissa. Nyt on pää ihan sekaisin, että olikohan se aamuinen kohtaus ihan normaalia..

Mulle sanottiin myös, että alkuraskauden jälkeen riittää pelkkä D-vitamiinilisä, jos muuten syö terveellisesti ja monipuolisesti. Taidan silti napsia Multivita raskaus ja imetys purkin loppuun, kerta semmosen on ostanutkin :)

Onko kukaan hommannut yöksi urheiluliivejä/ urheilutoppia tms..
Mistä voisi löytää hyvät ja tukevat? Siis isompaakin kokoa olevat.
Alkaa turhauttamaan tuo sängyssä pyöriminen kun ei löydy asentoa ja etumus kokoajan tiellä ja koskee ja ja.. :banghead:

Mää syön d-vitskua (vahvuus 50) + 1 tai 2 tbl magnesiumia + minisun mama päivittäin sekä aion vielä aloittaa gefiliuskapselit ja iho-omegat.... Raskaus kuluttaa aivan hirveästi kehon omia varastoja joten purkkilisä ei oo yhtään turhaa. Minä kun valitin ettei oo oireita niin meinasin yrjötä hierojalla loppuajasta, ei oikein ollu hyvä olla niin pitkään mahallaan ja koko ajan mahassa etoo.

Huomenna neuvola ja onneksi on heti aamupäivästä.

Muokattu viimeksi:
Täällä oli puhetta öisestä huonovointisuudesta.. Mä kans oon ehkä just eniten oksennellu öisin/aamuyöstä ja nyt viimeisen 2 viikkoa joka ikinen aamu puoli 6 oon heränny siihen että joutuu ryntäämään vessaan käsi suulla ettei yrpät lennä pitkin kämppää.. päivää kohden olo aina helpottuu kun saa ulkoiltua mutta illan suussa alkaa niin jäätävä päänsärky että saa olla jo ennen salkkareita sängyn pohjalla!

Noniin, nyt sain vihdoin ja viimein aikaiseksi vaihtaa nimimerkin :) Eli minä olin 25, mies 36 ja neiti 2v + 2 koiraa.. Että tyypit muistaa kuka olin :wink

Itsekin syön multivitan mama vitamiineja, mutta en mitään muita lisäksi..tulee kuitenkin syötyä tosi monipuolisesti.

Onkos täälä muilla syntynyt keskosia?
Meidän neiti syntyi tai siis mulle tehtiin sektio vkolla 32+4, sain raskausmyrkytyksen, niin nyt sitä ajattelee ja toivoo vaan, että toivottavasti tämä raskaus sujuu normaalisti.

Mä syön vahvaa d vitamiinia (paljon vahvempaa kuin suomen suositusrajat, jotka ainakin talvella on uskoakseni aivan liian alhaset), magnesiumia, omega 3 ja c vitamiinia.. Oon syöny näitä jo ennen raskautta ja en oo ainakaan vielä mistään kuullu että ois jotenki haitaks mikään noista ni jatkan kunnes toisin todetaan :) neuvolasta sanottiin puhelimessa että omega 3 täytyis lopettaa jossain myöhemmässä vaiheessa raskautta, en sit tiedä että miksi. Niin ja näiden lisäks nyt on sit normi monivitamiinin tilalla mamma vitamiinit :)

Täällä on kaikki muut oireet hävinny paitsi vatsaa vihloo yskiessä, ja tissit, ne on niin helvetin kipeät ettei pysty mahallaan edes nukkumaan, oon miettinykki että onko mittään keinoa tuohon rintojen kipuiluun, tuntuu niinku se nahkakin ois kipeä venymisen takia :(

Kat1, Omegat suositellaan tauotettavan ennen leikkauksiakin, koska ohentavat verta eli samasta syystä varmaan raskausaikanakin.

Onnentähti, Toivottavasti kyse vain harmittomasta vuodosta.

Onnentähti, täällähän on ollut muitakin, joilla on ollut harmitonta ruskeaa vuotoa, joten jos ei ole kipuja, niin ei varmastikaan ole syytä huolestua. Tiedän, että on helpommin sanottu kun tehty :)

Tänään alkoi rv 8+0. Viimeisimmässä keskenmenossa runsas ruskea/verinen vuoto alkoi juurikin viikolla 8+0. Tuohon siis kyllä liittyi kovia kipujakin. Tuntuu kyllä hyvältä, että nyt olemme päässeet tuohon samaan pisteeseen ilman minkäänlaisia vuotoja.

Vitamiineista oli puhetta, itse syön vain nuita Multivitan raskaus- ja imetysajan vitskuja. Meinaan myöskin nappailla niitä koko raskauden ajan :)

Minusta on mielenkiintoista, että olen pystynyt juomaan kahvia koko tämän alkuraskauden ajan, vaikka olo onkin ollut aivan kamala. Olen kylläkin aikamoinen kofeiini addikti, joten tuo 3 dl raja on tuntunut välillä tooosi vähäiseltä, mutta olen tietenkin pitäytynyt siinä.

Kaikkea hyvää tähän päivään arvon kanssasisaret!

Takaisin