La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niinali, kyllä täälläkin on ihan normaali olotila. Ihan pikkusen nännejä aristaa, ja välillä munasarjat nippailee. Muten ei mitään oireita. Ruokakin maistuu ihan entiseen tapaan. Nyt 5+6.

Niinali, mulla ei myöskään juurikaan oireita ole. Kai se on niin, että jos on voimakkaat oireet ni ei oo hyvä, mut jos ei oo oireita ollenkaan niin sekään ei ole hyvä. Kai ne huolet ja murheet on joka tapauksessa oireista riippumatta :)

Tuosta Tohtori Tolosen sivusta voisin todeta sen, että kyseisen firman tarkoitus on myydä ravintolisiä eli heidän kannaltaan on järkevää suositella ravintolisää jos johonkin vaivaan tai "terveyden edistämiseen". Itse kyllä kuuntelisin enemmin niitä neuvolan tätejä.
D-vitamiinista taitaa virallinen suositusyläraja olla nykyään 100µg luokkaa, mutta nämä on siis ne ehdottomasti turvalliset rajat. Muistelen yhden asiaa tutkineen proffan puhuneen, että vasta jossain 1000µg annoksilla voi tulla oireita, mutta näistäkin ollaan vissiin aika erimieltä. Viralliset suositukset on yleensä laadittu niin että ne ovat varmasti turvallisia. THL:n ohje on että raskaana oleville 10µg/vrk ja tämä siis koskee purkista otettua. Tuon lisäksihän sitä saa ruuasta ja tähän aikaan vuodesta jo ihan ulkoa auringossa. Itse olen jatkanut tuolla 20µg jota olen muutenkin käyttänyt ympäri vuoden.

Taylorlube, se on toi henkan ja maukan nettisivujen alennuspuolen musta äitiys talvitakki, 30€ :grin

Mä tilasin XL, tänään tuli ilmoitus että olis postiin tullut.. Mä olen kyllä sellainen vilukissa ja kerrospukeutuja että jospa se olisi sopiva :grin

Tissit on täälläkin kipeet, nukkuminen on hiukan hankalaa kun ei tiedä missä asennossa sitä nukkuisi. Ajattelin ihan ensimmäisenä joku viikko takaperin että menkat ne vaan on alkamassa kun mulla välillä tissit tulee aroiksi ennen kun ne alkaa. Varmaan on jo kolmatta viikkoa kipeet.. Onkohan se normaalia? :o

Täällä kanssa vähän mahaa juilii, satunnaisesti ja hetkittäin. Itkuherkyyttä ja väsymystä, mutta muuten normaail olo. Välillä kun haluaisi syödä jotain kaikki ruuat saa kuvotuksen aikaan, mutta ei muuten mitenkään pahaaoloa tai tarvetta oksentaa. Tissit enimmillään herkät eivät kipeät.

Kun oireita alkaa miettiä niin äkkiä niista lista tulee vaikkei muuten siltä tunnu:joyful:

Hmm..ite en syö juurikaan kalaa, mutta aamupuuroon laitan kookosöljyä, välillä syön pähkinöitä jne. Tällä hetkellä käytössä raskausomegat, pitäisiköhän ne jättää nyt sittenkin pois :eek: on tämä hankalaa, neuvolakin vasta 3 viikon päästä ja kokoajan saa pelätä, että tekee jotain väärin tai muuten vain tapahtuu jotain, tuo alavatsan ja selän juilinta ei yhtään auta asiaa.

Mä oon syönyt pari vahvaa omegakapselia päivässä, kun kalaa tulee myös syötyä vähän niukasti. Oon niin paljon törmännyt kirjoituksiin omegojen myönteisistä vaikutuksista sikiöön, ja myös Fimean oppaan "Lääkkeet raskauden ja imetyksen aikana" (http://www.fimea.fi/download/17161_raskaus2r.pdf) mukaan laadukkaat kalaöljyvalmisteet ovat ok. :)

Saapi nähdä mitä oma neuvolantäti sanoo, huomenna ois ensimmäinen käynti, jei!

Onnea ultrassa käyneille!

syönyt Multitabsin raskausvitamiinien lisäksi niitä Multitabsin raskausomega-kapseleita. En usko niistä olevan mitään haittaa, kun syön kalaa, öljyjä yms. niin huonosti.

Tänään uutena oireena ilmaantunut selkäkipu tai oikeastaan alaselkä ihan jämähtänyt? Muilla ollut tälläistä?

Mulle sano neuvolatäti että aina saa soittaa jos jokin painaa mieltä :)
Soittele pikkanen sinne jos tuntuu siltä :)

Mä ostin ison pussin pähkinöitä ja jotenkin tuntuu että oravat kattos mua pahasti tuolta metsästä :grin

Mietin kanssa että pitäiskö soitella, mutta ongelmana on se, että soittoaika on klo 12-13 ja olen silloin töissä ja kollegat istuvat vieressä, en oikein pääse mihinkään soittamaan :/ vielä en halua töissä kertoa.

Oliskohan kalaöljyvalmisteiden vaikutus veren hyytymiseen syynä siihen miksi ei ole kovin suositeltavaa. Samasta syystähän Burana ym oli (ja on varmaan vieläkin) kielletty raskauden ensimmäisellä ja viimeisellä kolmanneksella. Lisäävät siis periaatteessa vuotoriskiä.

Buranasta kysyin kans, sano että olikohan se viikolla 24 vai 28 saa ottaa tabletin sillon tällön, kerran päivässä esim jos tarvetta ja esim panadol ei auta, aiheuttaa joillekin päänsärkyä.
Mut jospa sitä ei tarviis särkylääkkeitä nappailla :)

Mä selvisin tänään yllättävän hyvin työpäivästä. Etovaa oloa riitti kyllä koko päiväksi, mutta pysyi hyvin kurissa imeskelemällä pastilleja ja aina sopivassa välissä syömällä pienen palan vesirinkeliä (toimii mulla parhaiten kun on niin hajuton, mauton ja kuiva). Lounasta syödessä meinasi olla vähän hankalaa kun työkavereitten eväät haisi mitä kummallisemmille, mutta oman evääni olin valinnut ajatuksella eli salaattia jossa juustoa ja kanaa seassa eli riittävän hajutonta ;)

Vatsan nippailut ja menkkakivut on selvästi vähentynyt tässä viime päivien aikana eli kohtu taitaa olla noussut asemiinsa ja valmiina kasvamaan. Välillä toki edelleen nippaisee, mutta hyvin eri tavalla kuin viikonloppuna vaikkapa.

Miesten reagoinnista oireisiinkin oli ollut puhetta.. Mun mies ei tunnu vielä ymmärtävän, että mulla tosiaan on jo huonovointisuutta jne. Pitää varmaan lähinnä korvien välistä johtuvana oireiluna. Flunssan takia olen joutunut kieltäytymään petipuuhista useampana päivänä kun on kysynyt ja kolmannella kerralla sanoikin "jaaha, se olis sit taas parin vuoden tauko tiedossa.." Mulla ei tosiaan ole raskauksissa hyvää vointia ollut montaakaan päivää/viikkoa eli usein olen joutunut kieltäytymään ja meidän lapset on.. Miten sen nyt sanoisi.. Ongelmineen hieman raskaita hoitaa eli olen valvonut käytännössä 22/7 ensimmäiset vuodet ja silloin nyt ei vaan jaksa mitään peittojen heilutteluja kovin usein ;)

Sirppana terve kriittisyys artikkeleihin on aina toivottua :) Ei ne tonnekaan sivulle kuitenkaan tuulesta temmattuja ole noi jutut onneksi vaikka kaupallista taustaa onkin. Mä kävin jo neuvolassa ja siellä oma täti oli tyytyväinen tohon omegan ottamiseen. Ei tullut mitään haittaa ekassakaan raskaudessa, päinvastoin. Minähän en kalaa syö käytännössä ollenkaan ja kasvipuoleltakaan en tarpeeksi hyviä juttuja saa kerättyä. Varsinkaan tän pahoinvoinnin myötä. En usko, että pahaa voi tehdä tällä yhdellä kapselilla päivässä :)

Mulla myös alaselkä kipua. On jotenkin tosi jäykkä. Samoin rinnat ihan helvetin kipeet ja menkkamaisia kipua.

Takaisin