La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsempit täältäkin! Mulla helpottaa kun kasaan tyynyistä keon ja nukun vähän korkeammalla, mutta en kyllä pysy siinä nukahdettuani, rennietä menee 2-3 palaa yössä. Välillä pitää nousta ylös hetkeksi kun polttaa niin kovasti.

Olin juuri neuvolassa ja oli melkoiset turvotukset. Toivottavasti johtuu alkuviikon reissusta ja autossa istumisesta, mutta neukku käski seurata tarkasti ja soittaa jos tulee mitään raskausmyrkytys oireita.
Samalla oli lääkäri ja painoarvio, näin pikkuisen pitkästä aikaa ultrassa. Poitsu arvioitiin n.2700 g ja syntymäpainoksi n.3400g.
Oli aikamoinen helpotus kun olen vähän jännittänyt että minkäkokoinen asukas mahassa on. Lantiota lääkäri kehui ja sanoi että mahtuu hyvin vaikka nelikiloinen. Pää oli alaspäin mutta vauva ei ole vielä laskeutunut, eikä alakerrassa ole tapahtunut mitään muutoksia.
Ens viikolla tulee neukkutäti kattoon meidän asunnon. Jänskää!

Ansofii, millä paikkakunnalla käydään katsomassa koti etukäteen? Uteliaisuudesta kysyn!

Täällä oikea ärrimurripäivä. Eniten vituttaa kaikki! Ja olo on uupunut ja kiukkuinen :( aaarrgh

Mä en tiedä onko multa otettu streptokokkkinäytettä, eikä sitä nyt synnytystapa-arviossakaan otettu. Pitääkö mun ite osata kysyä sitä seuraavalla neuvolakäynnillä?

Kannattaa kysyä ens neuvolakäynnillä siitä, multa ottivat eilen mammapolilla kun kysyin että ottasko ne sen niin ei tarvi mennä sen takia tällä viikolla neuvolaan.

Sandrax se streptokokki b otetaan viikoilla 36-38 muistaakseni ja otetaan pumpulipuikolla alapäästä emättimen ja peräaukon suulta.

Meillä Helsingissä se otetaan synnärillä sitten.

Ai, sillä on tuollainen nimi.. :) kiitos tiedosta..
Tuossa streptokokki näytteen otossakin taitaa olla eroavaisuuksia ihan shp:ien välilläkin.. Ja kuntien..
Meillä otetaan juuri tuolla viimeisellä neuvolalääkäri käynnillä, mutta esim viereisessä kunnassa ei ole otettu automaattisesti..
Itse ainaki kysyisin jos ei ole ollut puhetta ja vaatisin sen näytteen..
Meillä synnytyssairaala on ilmeisesti investoimassa johonki laitteeseen jolla se sitten testattaisiin kaikilta synnyttäjiltä ja jäisi tuo neuvolassa bakteeriviljelyn otto pois.. Ehkä siis joskus tulevaisuudessa..
Itseltäni tuota näytettä ei nyt enää oteta kun se jo virtsasta löytynyt raskauden aikana..

Meillä kävi eilen terkka kotona perhetyöntekijän kanssa.. Ei ne varsinaisesti nurkkia käyneet läpi vaan käynnin tarkoituksena lähinnä tutustua perhetyöntekijään johon sitten ehkä helpompi ottaa yhteyttä synnytyksen jälkeen jos tarvetta esim purkaa ajatuksia tai saada hetki lepoa (tällöin perhetyöntekijä lähtee esim vaunulenkille vauvan kanssa tms)
Ja ennen kaikkea isänkin ottaa yhteyttä kun tietää minkä näköinen ihminen edes on kyseessä..
taisivat kutsua sitä Vavu-käynniksi, varhainen vuorovaikutus tms..

Tällaisen käynnin tekivät myös esikoisen aikana, mut nyt tulivat sen takia uudelleen kun perhetyöntekijä on eri kun silloin..

Mulla otetaan streptokokki neuvolassa 31.12.2015. Ensin vuoden puolella otetaan kuulemma pikanäyte synnärilllä.

Mä haluun päiväunet ottaa, mut miehen veli tulee tänään jatkaa tuota keittiön katon maalausta enkä tiiä mihin kellon aikaa se on tuloss?? Ni tosi kiva, no eikai se ny ihan heti oo tulossa... Toivottavasti.. :)

Hei mut en mä varmaan tarvii sitä streptokokkitestiä, jos mulle tehdään mitä ilmeisemmin sektio? Vai kannattaako varmuudeksi ottaa jos vauva päättää vielä kääntyä rt:hen ja sit tuleekin syöksysynnytys? :P kysyn neuvolasta tiistaina :)

Tsemppiä Enni!

Täällä on ihan samalaisia närästysoireita, yöllä pakko nousta ylös seisomaan kun istuminenkaan ei auta. Mulla ei rennie vaikuta millään, mutta piimä auttaa! Se on ihan pelastusten pelastus! Yöllä sit juon iison lasin piimää ja odotan hetken ja menen takas maate. Närästys on tiessään.

Piimä <3

Sandra: mulle neuvolan terkka sanoi että jos jää näyte ottamatta niin joissakin paikoissa äiti saa automaattisesti tällöin antibioottitipan synnytyssalissa, kannattaa kysästä juu neuvolassa että miten on kun joillakin vauva kääntyy tosi myöhäisillä viikoilla vasta rt:hen (tiedän monta joilla on rv38+ viikolla vauva kääntynyt), itse taas ajattelin pyytää varmistaan käynnistyspäivänä vielä että vauva on aivan varmasti rt:ssä pysyny

Lapissa ei otettu sitä streptokokkinäytettä, jos ei ollu syytä epäillä. Tai niin muistelisin. Joten olin ihan yllättynyt kun se nyt otettiin... toki Tyksiin piti se msr:kin antaa.

Kuulostaa kivalta tommonen ja se että saa jonkun avuksi tarvittaessa. Mun mies on semmosessa työssä et on pitkiä aikoja poissa kerrallaan, ni kyllä siinä välillä ois tarvinnu apua.

Jadeiitti vuona 2013 on tullu pakolliseks toi streptokokki viljely ottaa kaikilta odottavilta äideiltä.

Mua ei oo ihan hirveesti raskausaikana närästänyt, mikä on suoranainen ihme, kun mulla on palleatyrä ja refluksi. Muutenkin jos jotain positiivista näistä yhdeksästä kuukaudesta pitää hakea, niin mun maha on toiminut kaikinpuolin ihanteellisesti. Oon siis juossut pienestä pitäen kaiken maailman tutkimuksissa, kun mahassa on niin paljon häikkää ja se oireilee. Raskausaikana taas kipuja ja oireita ei juurikaan ole ollut, paitsi tietty näitä, mitkä kuuluu raskauteen. Ei oo tarvinnut syödä noita vahvempia närästyslääkkeitä ja jos joku käristetty rasvapommi on vähän poltellut, niin muutamalla renniellä siitä on selvinnyt. Ihan pelottaa, kun tämä syntyy, että palaako mahaongelmatkin.

Tänään aamupäivällä tuli vajaan tunnin ajan yllättävän napakoita harkkasupistuksia. Ihan kävi puuskututtaan. Sit ne vaan loppu. Kävin vähän koiran kanssa ulkona hetki sitten koska elin toivossa, että supistukset palais, mutta vielä mitä. Alaselkään sattuu ihan saakutisti enkä pysty kumartuun yhtään. Heittelin postitkin pitkin eteisen lattiaa vahingossa ja siihen jäi. Ei pysty keräämään pois. Taitaa taas vaakataso, torkut ja Hercule Poirot kutsua :)

Kiitos kaikille <3 otin pari tuntia siellä peiton mutkassa unta ja nyt mieli hitusen parempi. Verenpaine mittarikin järjestyy ilmeisesti lainaan. Toivottavasti on nyt tosiaan vain tän väsymyksen aiheuttamaa tuo kohonnut alapaine! Olin kyllä neuvolassa ihan kuin krapulassa kun olen vähän huono sietään nukkumattomuutta ( sitä ei onneksi taida olla edessäpäin, eihän? ;) ).
Näin olen kanssa ynmärtänyt että tuo streptokokki näyte pitäisi ottaa kaikista odottajista. Tutulla oli ollut positiivinen tuo näyte niin sille lääkäri oli sanonut että se saattaa selittää runsaat ennen aikaiset harkkasupistukset. Niitähän on täälläkin riittänyt joten olisikohan ainakin osa syy tuossa sitten..

Jadeiitti vuona 2013 on tullu pakolliseks toi streptokokki viljely ottaa kaikilta odottavilta äideiltä.
Joo, pakollinen, mutta niinku sanoin niin joka paikassa sitä ei noudateta.. meidän kunnassa onneksi noudatetaan mutta ilmeisesti enemmän tuo on ohjeistus ja jokainen kunta tekee oman harkinnan mukaan..o_O voihan se olla et nykyään aletaan tehdä enemmän tuon ohjeistuksen mukaan, toivottavasti ihan valtakunnallisesti..

Enni..Mulla esikon raskaudessakin positiivinen tuo näyte, eikä harkkasupistuksia juuri nimeksikään silloin.. Nytkään ei liiemmin ole harkkasupistukset vaivanneet; onko sitten mitään vaikutusta tuolla bakteerilla kuitenkaan?? en tiedä..

Mulla se näyte otetaan ens viikolla ja viikkoja silloin tasan 35..eli vähän aikaisessa, mutta ei voi mitään. On tuo joulu niin sekoittamassa aikoja. :) tuleepahan käytyä ennen seuraavaa ultraa..

Nyt teekuppi ja muutama geisha, sit lapsukaiset ylös. Yksinäinen ilta vaihteeksi kun mies taas keikalla koko illan. Tuli yllätyskeikka kun yksillä kavereilla oli solisti sairastunut mahatautiin, niin kyselivät miestä sit mukaan tuuraamaan. Tiedossa sit lisää suklaata illalla :D

Takaisin