LA meni jo

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M3mu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

M3mu

Vieras
Moikka!
Oon kirjottanu tänne kerran ennenkin ja kirjotan taas.

Eli mulla oli laskettu aika meni jo, ja maha asukki edelleen on vaan.

Mulle on tehty jo yliaikais lähete, mutta jotenkin hirvittää koska tää on esikoinen eikä mulla oo aikasempaa kokemusta. Ja on tullu 2 kertaa "turha" reissu synnärille. Oon melko pettyny ja pohtinut kaikkee.

Aluksi olin että no mitä sitten jos käynnistetään ei se paha oo.. Mutta sitten mietin että no miks mä nyt jouduin tähän yliaikais tilanteeseen. Olin niin pettyny kun laslettu aika tuli ja meni jo.. :(

Onko se oikeesti niin paha? Mulla ei meinaa enää pää eikä keho jaksaa joka neuvolassakin huomattiin

Sittenkun kuulen että kaikki sanoo et joo kyl sä tiiät millon on aika lähtee.
No en näytä tietävän kun kaks kertaa turhaan menny. Mulla on jatkuvasti kipuja mutta en haluu mennä kun mut käännytetään takasin..
Ja sit ihmiset on kokoajan:
"Millon se lapsi tulee?"
"Mitä sulle tehdään?"
"Joko se tuli"
"Miks se ei tuu"
Kokoajan kauheen paineen alla. En minä vaan tiiä millon se tulee, enkä minä tiiä mitä mulle tehdään
Ja ei, ei se oo vielä tullu kuten näkyy. Ihankun se olis mun käsissä tuleeko se vai eikö..

Mulla siis "Vasta" neljä päivää myöhässä.. Mutta silti mä odotin sitä niin paljon ja nyt en odota enää mitään... Ja se kun oon vaan väsyny ja mikään ei tunnu miltään. En jaksa kantaa itteeni en henkisesti enkä fyysisesti..
Nytkin niin ahdistunu jotenkin kun mietin että onko vika mussa vai missä se vika on?
Pärjääköhän se pieni. (Joo pyydetään laskemaan mutta en pysy enää laskuissa kun sattuu että en oikeen erota liikkeitä kunnolla kivun seasta)

Millasta teillä on ollu?
Onko tullut koskaan pisteeseen että ei vaan jaksa enää?
Mitä teille tehtiin kun käynnistettiin?
Missä vaiheessa käynnistettiin?
Oliko se niin paha?
Vai tuliko itsestään?

Niin paljon kysymyksiä että en saa edes kaikkia tähän kirjotettua.. Aika eksynyt olo kun just ei oo kokemusta ja en tiiä oikeestaan mistään mitään haluun jo vihdoin mun pikkusen syliin.

Joo pahoittelen on ankeeta tekstiä :o

Ei sinussa vikaa ole! Harva vauva syntyy laskettuna aikana. Oliko haarukka +- 2viikkoa, joten et ole edes pahasti yli, jos neljä päivää.

Minulta käynnistettiin synnytys mutta ei yliaikaisuuden vuoksi. Käynnistyspäätös tehtiin rd:n vuoksi ja minun pelkoni, että lapsi kasvaisi liian isoksi. Käynnistys tehtiin ballongilla. Se teki ajallaan tehtävänsä. En pitänyt siitä ballongista yhtään, se oli epämukava.

Äh.. anteeksi töks vastaus. Nukutan poikaa samalla tässä.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

'' Ihmisraskauden sanotaan kestävän yhdeksän kuukautta, mutta tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan raskauden kestossa on huomattavaa luonnollista vaihtelua. Uusimpien tulosten perusteella munasolun irtoamisesta lapsen syntymään menee keskimäärin 268 päivää, mutta jopa 37 päivän vaihtelu on täysin normaalia.

Tulokset ovat mielenkiintoisia, sillä nykyiset arviot raskauden kestosta perustuvat vanhoihin ja epätarkkoihin mittauksiin. Niin sanottu laskettu aika saadaan nykyään lisäämällä 280 päivää naisen viimeisimpien kuukautisten ajankohtaan.

Vain 4 prosenttia synnytyksistä osuu laskettuun päivään ja 70 prosenttia kymmenen päivän sisälle siitä. Nyt julkaistut arviot ovat aikaisempia luotettavampia, sillä tutkijat pystyivät toteamaan minä päivänä tutkittujen naisten munasolut irtosivat ja milloin hedelmöittyneet alkiot kiinnittyivät kohtuun. ''

http://www.hs.fi/tiede/Tutkimus+Ras...n+viikon+vaihtelu+luonnollista/a1375925292894

Mulla meni rv41+3 ennenkuin synnytys alkoi itsestään, 4pv myöhemmin ois ollu käynnistys.

Tutuilta kuulostaa nuo mietteet, kun harmitti ja turhautti niin paljon. Tuntui että fb oli pullollaan kaikkien muiden muksuja jotka syntyi ajallaan, mutta minä oon ikuisesti valas, enkä pysty palloiksiturvonneilla jaloillani ees kävelemään vessaan, missä saikin ravata kokoajan.

Mietin kans että mistä sen limatulpankaan tunnistaa, kun pöksyt on läpi raskauden ollu mönjässä, ja aina on kostea olo alhaalla. Lisäksi supistuksia tuli silloin, tuli tällöin, joskus sattui, ja joskus vähän nipisti. Ota siitä sitten selvää.

Kerran jo soitettiinkin, että saako tulla, kun supisteli kokoajan, ja kivuliaasti -mutta ei kuitenkaan säännöllisesti. Käskivät olla kotona siiheksi ettei pärjää. Jopa oli lohduttavaa. Ja sitten se supparit laantuikin.

Ja ne älykääpiöt jotka jaksoi kysellä, että joko, ja milloinka. Ihan niinku jättäisin kertomatta, tai panttaisin tietoa. Tuntui että oma äiti ja sisko oli ainoat, jotka ei kyselly turhia, kun tiesivät itekin miltä se tuntuu.

Ärsytti, ja itketti paljon.

Mutta sitten se sunnuntaiaamu. Heräsin ennen seittemää, kun piti mennä vessaan, ylläri. Just kun harkitsin, että millä pyörähdystaktiikalla saan jalkani lattialle, vatsassa tuntui kummallinen poksahdus, ja sitten tuntuikin että nyt kyllä valuu vettä, ja vauhdilla.
Siinä vaiheessa ei kyllä voinu erehtyä, ja se oli menoa. Semmonen 11h myöhemmin oli poika sylissä :).

Mutta niin, mikään ei oo sulla vielä oikeasti myöhässä, vaikka tuntuukin että jokainen lisäpäivä vaan pitää pilkkanaan. Niin hankalaa kuin se onkin, yritä ottaa rennosti ja rauhallisesti. Jos synnytys käynnistetään, niin sitten se on niin. Murehtimalla asia vaan hiertää ikävämmin.
Ja vaikka pelottaa, ja kyseessä on esikoinen, sairaalan henkilökunta ei oo näissä puuhissa ekaa kertaa. Ne on siellä huolehtimassa että sinä ja muksu voitte hyvin, niillä on koulutus ja kokemus kaverina.

Pidä ittestäs hyvää huolta, ja helli hyvinvointia kattelemalla lempileffoja/sarjoja, ja syömällä hyvin. Lepäile kun väsyttää.

Jaksamista ja halauksia! :)

Yliaikaisuudesta ei saisi edes puhua ennen kun 42 viikkoa on täynnä. Kaikki on normaalia 37-42 välillä. Oliskohan se ollu n.5% vauvoista jotka syntyy laskettuna päivänä, suurin osa varsinkin esikoisvauvoista menee yli lasketun.

Itse synnytin viikolla 40+3, hyvin tilastollisesti keskiarvoisesti siis, mutta kyllä ne viimeiset päivät vain olivat tuskaisia kaikkien kremppojen kanssa! Joten vaikka minulla nyt ei mitään konkreettisia vastauksia tai apua muuten ole, niin sympatiat ovat täysin sinun puolella! Tsemppiä viimeisiin raskauspäiviin, kyllä se sieltä ulos vielä tulee - ennemmin tai myöhemmin! :Heartpink

Muistelisin, että tuon nykyisen lasketun ajan joku saksalainen lääkäri veti ihan täysin hatusta 1800-luvulla? Nykyisellä tutkimustiedolla sitten tiedetään, että se on aika lähellä keskiarvoa tilastollisesti :wink Jos englanti taittuu, täältä löytyy jonkin verran statistiikkaa siitä, milloin vauvat syntyvät: http://spacefem.com/pregnant/charts/duedate0.php itse seurailin tuon sivuston laskurilla että montako prosenttia vauvoista on jo syntynyt ja milloin on minun vuoroni.

Muistelisin, että synnytys käynnistyisi keskimäärin viikolla 40+2 (edit: ei siis tietenkään viikolla 20+2, niin kuin aiemmin tässä typottelin). Jonkin tiedon mukaan ainakin. :D

Muokattu viimeksi:
Jatkan samaan ketjuun.
Mulla olis kysymys.

Mulla tuli tänään tayssista lappu että mulla olis 8.9 aika sinne kun musta tehtiin se yliaikaislähete.

Mutta nyt en ihan ymmärtäny että onko toi se päivä että synnytys käynnistetään vai mikä ihme? Luki lapussa että varaa aikaa ainakin 3 h? Eli mitä? Onko se vaan tutkimus koska 2 päivää tosta maanantaista mulla tulis 42 viikkoo jo täyteen?

Eli mitä mä otan mukaan vai otanko?
Huomenna mulla kyllä on neuvola että kysyn et jos tietäis jos ei niin soitan.
Mutta mitä te luulette?

Jaa, kyseessä varmaan ihan vaan yliaikaiskontrolli, jossa keskustellaan mitä tehdään vai tehdäänkö mitään? Joku yliaikaiskontrollissa käynyt varmaan tietää paremmin. :) Voit myös soittaa ihan suoraan sinne Tayssin polille ja kysyä. :)

Ei ne välttämättä käynnistä vielä yliaikaiskäynnillä, siinä katotaan mikä tilanne on ja jos kaikki näyttää olevan kunnossa niin yleensä odotellaan synnytyksen luonnollista käynnistymistä. Antavat sitten uuden ajan.

yliaikaiskontrollissa tsekataan mm. vauvan kokoa, istukan kunto, napavirtaukset, kohdunsuun ja kohdunkaulan tilanne ja lääkäri tekee ronskimman sisätutkimuksen. mä en päässyt jäämään käynnistykseen kummassakaan yliaikaiskontrollissa, vaan esikoisen kohdalla varattiin osastolle kirjoittautumisaika kohdunsuun kypsyttelyyn ja käynnistykseen rv 42+1 ja toisen kohdalla kalvojen puhkaisuun rv 41+6. esikoisen kohdalla menin käynnistyksen kautta, mutta vauvan synnytys käynnistyi juurikin tuon sisätutkimuksen seurauksena supistuksilla.

mulla ei ollut mitään mukana yliaikakontrollissa eikä sinne sairaalaan oikeasti tarvii ihan hirveästi mitään edes ottaa. sain hammasharjan+tahnaa sairaalasta ja sairaalan vaatteissahan sitä tuli kuljeksittua ne ajat osastolla. pakkasin toki sairaalakassin valmiiksi ja mies toi sen myöhemmin mulle osastolle.

Mulla oli vuosi sitten pojasta yliaikaiskontrolli rv 41+4 ja silloin katsoivat ultralla, että lapsivesi oli vähentynyt, joten käynnistelivät sitten heti samana päivänä synnytyksen. Olin pakannut mukaan sairaalakassin, koska olin melko varma siitä, että käynnistävät heti. Eli kannattaa ottaa se sairaalakassi vaikka autoon mukaan, tai muutenkin mukaan vaikka ei autolla meniskään.

Juu kannattaa ottaa sairaalakassi mukaan yliaikaiskontrolliin. Koskaan ei voi tietää vaik sinne sille tielle jäiskii :)

Hei, voi myös mennä hermoratahierontaan(mestarille), mikä usein synnytyksen käynnistää melko nopeasti ja luonnonmukaisella tavalla =)

Takaisin