La marraskuu 2016

Nasupossu, jos yhtään tuntuu siltä et toi 4h/päivä on liian vähän niin kannattaa hakea erityislupaa pidennettyyn päivään! Meillä tilanne sellainen et esikoinen on eskarissa ja nuoremmat sisarukset päiväkodissa. Mulle iski yhtäkkiä ihan kauhea stressi et miten noi meidän päivät tulee menemään jos hoitoaika vain tuo 4h. Esikoisen eskari alkaa klo 8 ja lähteä pitää ihan viimeistään 7.40. Eskarista sit päiväkodille, jossa oltais noin 8.20. Mutta, puolipäiväisten päivä alkaa 8.30. Ei lupaa tulla aikaisemmin eikä oikeutta aamupalaan. Eli odotettais sit se kymmenen minsaa autossa. Minä, päiväkotilaiset ja vauva. Kotona olisin lähempänä ysiä. Aamuviemisiin menisi siis noin 1,5h. Ehtisin olla vauvan kanssa kotona 2,5h kunnes alkaisi taas sama reissu. Mut leikataan, joten sekin toisi oman hommansa siihen. Ja milloin imettäisin ja olisin vauvan kanssa? Ruokaakin pitäisi laittaa ja ehkä vähän siivotakin. Nyt jo kolmen saaminen ajoissa aamulla autoon on välillä tuskan takana, saati sit et siinä on se vauvakin vielä.
Me päätettiin hakea oikeutta pidennettyyn päivään vaikka esim päiväkodin kanta oli et ei tulla saamaan. Nyt tilanne on se et vuoden loppuun lapset saa olla 6h/päivä ja kunhan lopullinen päätös tulee niin katotaan jatkuuko helmikuunloppuun , jonne asti sitä haettiin. Eihän se ole kenenkään etu et äiti polttaa itsensä loppuun eikä ehdi edes tutustua vauvaan ja vanhemmat lapset jäävät vaille huomiota vaan sen takia et joku on päättänyt rajoittaa päivähoito-oikeutta.

Voi jösses, että on alapää hellänä!
Aivan kuin olisi "jonkun runtelema".
Ja välillä, kun vähän liikkuu, niin tuntuu kuin luutkin ihan rutisis. Kuin jotain olisi murtunut tai jotain...
Tuntuuko muista yhtään samalta?

• Tykkään
Reaktiot: Eea
On tää elo aika hidasta ;) heräsin 08.20 about hyvien yöunien jälkeen ja heti melkeen alko tulla iso uupelo päälle. Nyt on aamutoimet tehty ja 09.50 piti jo tulla päikkäreille. Päikkyjen jälkeen syyää lounas ja lupasin tytölle, et mennään pihalle ihmettelemään lunta.

Mä yritän nyt asennoitua tähän levon tarpeeseen mahdollisimman armollisesti taas ja miettiä myös, et täähäm voi olla vaan tankkausta synnytystä varten ;)! Tänää olis hyvä päivä synnyttää, ku on tytölle puhuttu lumesta ja veljen syntymästä samassa lauseessa ja mikäs sen hauskempaa olis ku lunastaa tuo "lupaus". :)

Ajoittuuko teillä väsymys aina tiettyyn aikaan päivästä? Mulla selkeesti alkanu nyt heti herättyä tulla se olo ennen lounasta. Aiemmin tuli vähä ennen lounasta ja lounaan jälkeen oli päästävä nukkumaan. Muistan tämän saman viime odotuksesta.

Rv 36+5

Mulla on alkanut ajoittua tuo väsymys aamulle. Ennen tuli aina myös lounaan jälkeen vasta kun olin syönyt.
Tänään nousin 7:30 ja 9:30 olin nukkumassa taas.
Nukuin yli 1,5 tuntia.
Nyt makaan sängyssä ihan kuolleena.. Ei jaksa tehdä yksinkertaisesti mitään ja kroppa on ihan loppu. Pitäisi jaksaa raahautua tuohon viereen ruokakauppaan..
En ymmärrä miten voi olla näin väsy ja pääkin on kipee vähän. Hb oli hyvä neuvolassa maanantaina.
Ja tää väsymys saa aikaan sen että tekee mieli herkkuja. Oon yrittänyt olla armollinen tälle väsymykselle ja kuunnella kroppaa.

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Heräsin myös tänään vähän ennen 8, valvoin 9:30 asti ja painelin 1,5 tunnin päikkäreille :D että näin virkeää porukkaa täälläkin. Tosin tämä flunssa ei anna öisin kunnolla nukkua, murr!

Rv 36+4

Tää vauvan liikkeiden väheneminen on ihan kamalaa. Hirveesti pikkuinen on hiljentynyt masussa viimisen viikon aikana.
Pitäisikö liikkeitä alkaa laskemaan? Neuvolassa maanantaina sanoi vaan että vauva vaistoaa että jotain kohta tapahtuu ja valmistautuu.. :o

Mulla on kanssa tota ajoittunutta väsymystä, aamupäivät ennen lounasta pahimpia. Iltapäivään reipastun ja sitten kukunkin helposti klo 24 asti. Mä näin viime yönä sellaista unta, että meidän vauva syntyi tulevan sunnuntain aamuna. Kylläpä jäi jännä ja hyvä fiilis päälle!

Tää vauvan liikkeiden väheneminen on ihan kamalaa. Hirveesti pikkuinen on hiljentynyt masussa viimisen viikon aikana.
Pitäisikö liikkeitä alkaa laskemaan? Neuvolassa maanantaina sanoi vaan että vauva vaistoaa että jotain kohta tapahtuu ja valmistautuu.. :o
Täällä kans vauva on hiljentynyt tosi paljon. Uskon että valmistautuu tulevaan. Välillä joudun pukkimaan vatsaa jos ei ole tuntunut aikoihin mitään. Ja silloin kyllä saa töyssyn takaisin päin :) itse en ole liikelaskentaa tehnyt 39+2

Sama juttu, ja kun aina neuvolasta muistutetaan että laske aina liikkeitä. Tulee isompi stressi vain kun niitä ei nimenomaan nyt tunnu niin paljoa!

Voi jösses, että on alapää hellänä!
Aivan kuin olisi "jonkun runtelema".
Ja välillä, kun vähän liikkuu, niin tuntuu kuin luutkin ihan rutisis. Kuin jotain olisi murtunut tai jotain...
Tuntuuko muista yhtään samalta?

Kyllä! Tänä aamuna just miehelle kirosin et "värkki tippuu!" Alapää on nii hellänä,tökkii ja jomottaa ja kaikkee.. sit jos kävelee pidempää,esim.eile kaupungilla,on välil pakko pysähtyä ku tuntuu et jotai repee justiisa tuola alhaalla.. viime yönä alko tuntuu taas häpyliitoksessa kipua,oisko tuo laps vihdoin parkkeerannu ihtesä asemiin..

Rv 36+6

Kyllä! Tänä aamuna just miehelle kirosin et "värkki tippuu!" Alapää on nii hellänä,tökkii ja jomottaa ja kaikkee.. sit jos kävelee pidempää,esim.eile kaupungilla,on välil pakko pysähtyä ku tuntuu et jotai repee justiisa tuola alhaalla.. viime yönä alko tuntuu taas häpyliitoksessa kipua,oisko tuo laps vihdoin parkkeerannu ihtesä asemiin..

Rv 36+6

No joo...etenkin öisin, kun kylkeä käännät..."Auuuu!" :dead:
Ja saa istua tyynynkin päällä jo ennen ku vauva on edes syntyny.
Onneksi ens viikolla on ultra, niin tietää taas edes vähän enemmän, että missä mennään...

Eli en oo siis aamuväsyni kanssa yksin. :)

Nyt on pakko todeta, et 2h päikkyjen jälkeen olo ei oo sen kummosempi ja lastenhoitoapu olis todella tarpeen! Kumpa olis joku joka vois ottaa nyt vastuun ja viiä neitin ulos. Laitoin jo äidilleni viestiä.. jospa se onnistuisi, vaikka epäilen.

Mä vaan haluaisin olla rauhassa, yksin, levätä... ja toki tässä on myös kodinhoitoon liittyviä pakollisia juttuja.

Aivan voimattomuus kyl...

Mulla myös väsymystä. Voi olla kyllä myös 7 viikkoa valvottaneen närästyskivun häipymisen jälkeistä väsymystä, kun nyt viimein saan unta ja nukun yöt todella sikeästi.

Väsymys on kyllä semmonen asia, että ennen lapsia en edes tiennyt miten syvään suohon sen kanssa voi vajota! Varsinkin, jos useampi lapsi suht pienellä ikäerolla, niin sitä on aika lujilla.

Joskus naurettiin itkien miehen kanssa, että ollaan univelkakierteessä... nyttemmin tuntuu, että se on jo univelkavankeus. :D

Normaali arki kyllä sujuu yöhulinoineenkin, mutta kun siihen heittää vaikka jonkun kaikilla kiertävän flunssan, tai mahataudin ja itse hoidat vuorollaan jokaisen lapsen ja hyvässä lykyssä kipeenä myös, niin aika kovilla menee mielenterveys. En kyllä yhtään ihmettele, että valvottamista käytetään kidutuskeinona.

Nasupossu, nelipäiväinen eskariviikko tuskin on parasta lapselle. Opetusta on kuitenkin joka päivä ja eskarissa opitaan ryhmässä. Helposti putoaa leikeistä ja juonesta, jos on joka viikko päivän poissa. Varmasti on mahdollista ostaa päivähoitoa, kun perustelee sitä äidin jaksamisella, etenkin jos sinulla on ollut aiemmin vauva-aikoina jaksamisessa pulmia. Jos pelkkä puhe ei eskarissa riitä, niin varmaan saat neuvolasta lausunnon, että tarvitset esikoulun lisäksi lapselle hoitoa.

Mullaki tota väsymystä on ollu ihan tajuttomasti! Mutta tänään kaveri tuli 7kk vanhan poikansa kanssa meille ja oli pakko siivota ku eilen olin suunnitellu siivoovani mutta en kerkinnu. Illalla kun oltiin kierrelty kauppoja ja päästiin ruokakauppaan en meinannu päästä enää kävelemään ku selkää särki niin kovaa, jalat ei liikkunu ja koko ajan supisteli. Joten tänään sit sain pestä vessan, imuroida, tyhjentää ja täyttää tiskikoneen ja siistiä työtasot, aluks olin ihan loppu ja mietin et miten hitossa jaksan enää mitään vieraita, mut niin vaan sit piristyin. Kaveri ku lähti niin pesin vielä olkkarin kolme pienehköä ikkunaa sisäpuolelta ja parvekkee puolelta(ei onneks oo avattavat) ja parvekkeen oven lasin, kaks isoa peiliä ja pistin pyykkikoneen päälle sit pesin vielä vähän jääkaapppia ku sinne oli valunu jotain möhnää ja paistelin ittelleni lounasta. Joku ihme siivous piristys piikki siis tuli?? :happy::p

Rv36+2

Jee, mä sain tytön mun vanhemmille hoitoon. Illalla käyn sen hakemassa (1h 20min menee noin matkoihin). :) Aion levätä, toivottavasti nukkua ja tehdä näitä pakollisia kodinhoito ja ruuanlaittohommia ihan rauhassa. Myös pakkausta leiriä varten ja jotaki ajatusten kokoamista pitää tehdä kans.

Ihanaa olla yksin ja ei tarvi jaksaa huomioida ketään! Nyt tuli kyl niin oikeaan aikaa apua, et ei oo tosikaan. Olin ihan itkun partaalla täällä väsyni ja rästihommien kanssa.

Yölento, oon juurikin miettinyt tota, mutta toisaalta taas ryhmän opettaja kehui, että lapseni on etunenässä kaikissa taidoissa siellä eskarissa. Tiedän, että hän olisi vaikka valmis lähtemään kouluun taitojen ja kehityksensä puolesta, joten koen, että varaa poissaoloon kyllä olisi. Ajatuksena olisikin kysellä tästä asiasta sieltä ryhmän aikuisilta vielä. En tiedä haluanko ottaa lapselle lisää tunteja, kun en koe niitä niinkään tarvitsevani, vaan kuljettamisten vähentämistä. Ehkä tuon pienimmän synnyttyä voisi niitä tunteja viimeistään sen vauvan downin perusteella yrittää toki saada. Mutta mua harmittaa kyllä, kun olen vihdoin kotona ja toisella ei ole vielä koulukaan alkanut, mutta silti pitäisi elää kauhean kiireen ja aikataulujen maailmassa. Sitä on kyllä riittänyt, kun hän on päiväkotiin mennyt alta 2-vuotiaana ja siitä lähtien ollut. Mitä olen tuota eskarin touhua seuraillut, niin hirveän vähän siellä päiväkodin toiminnasta poikkeavaa on... No mutta juu, eiköhän tähän jossain vaiheessa joku ratkaisu saada!
Huh, tulin kirppiskierrokselta ja siellä iski pari tujakampaa supistusta. Piti ihan pysähtyä paikoilleen hemgittelemään ja sen jälkeen tuntui kävelykin kauhean raskaalta. Ei kuitenkaan enempää supistele, joten se siitä varmaan taas.

Mie en älyä miten ihmeessä n.7v sitten jaksoin raskausajan vauvan kanssa. Lapsille tuli ikäeroa 1v ja 6 päivää. Ei silloin ollu aikaa aatella mitään jaksamista kun piti vaan jaksaa.
Tänään olen vaan maannut sohvalla ja torkkunut ja nukkunut. Lapset on edelleen syyslomaa viettämässä isällään/isovanhemmillaan.
Tänään on ollu ihan kamalan kipeä ja huonovointinen ja väsyny päivä. Itku ei ole kaukana ollut. Ihan on joutunut kaivamaan tilanteen positiivisia puolia. Sattuu aikalailla jo noi liikkeetkin mahassa. Valivali. Ei sais valittaa...

Isosti tsemppiä etenkin taaperoiden äideille!

Meidän sohvassa on kohta mun kokoinen kuoppa.

Arrrghh..sain äsken kunnon itkupotkuraivarit! Yritin saada turvakaukalosta sitä telakkaa irti ja en vaan yksinkertasesti saa, en ymmärrä mistä sitä pitää painaa :oops: se on vielä niin painava ja keikkuu miten saattuu että tosi hankalaa kun kukaan ei pidä kiinni siitä..sit istuin lattialla puolituntia ja itkin ja puuskutin kuinka huono äiti musta tulee kun en edes tota osaa tehä. :sad001 Nyt hengittelen hetken sohvalla ja koitan kohta uudestaan, katson netistä jos löytyy ihan ohjetta...huh kyllä tää tästä!

Täälläki vauvan liikkeet erilaisia kuin ennen ja huomaan kun pitää enemmän unitaukoja liikkumisen lomassa, kai se kullannuppu siellä valmistautuu :Heartpink yhtään ei ole kyllä tällä mammalla semmonen olo että synnytys ainakaan lähiaikoina käynnityisi, eli varmaan yliajalle mennään.

Willa, onko sulla siis telakka jo kiinni autossa vai onko se tyylii olohuoneen nurkassa? Mä oon nimittäi huomannu kans et mä en saa kaukaloa irti telakasta ku tuo on tuossa olohuoneessa.. mies selitti et se asento on eri olla autossa ku lattialla.. autos ollessa se on helpompi saaha irti.. ainaki siihe mä luotan!

Kyllä noi liikkeet sattuu aika tavalla jo. Täälläkin niitä pitkiä, tai no pidempiä unijaksoja vauvalla, mutta kun alkaa myllätä, niin kyllä mammalla tyrät rytkyy!

Mulla on pari päivää ollut nyt supistuksia. Lähinnä harkkoja, mutta sit seassa muutamia napakoitakin. En silti usko, että tässä synnyttämään mennään vielä pitkään aikaan. 3cm oli se kanavan pituus ja kiinteä, vaikka ulkosuu uudelleen synnyttäjälle tavanomaiseen tapaan olikin sentin auki. Tämmöstä mulla on aina ollu ja hätäisin on sen kolme päivää ennen laskettua syntynyt.

Onko teillä muilla tosi kuuma kokoajan? Mulla posket hohkaa punaisena ja ihan hurjan lämmin vaikka ihan vaan pötköttelis. Vähän kun jotain teen, on heti ihan hiki. Toisaalta sit taas toi maha tuntuu käteen viileältä.

Takaisin