La marraskuu 2016

Mulla on myös närästys ollut nyt tosi pahana. Kurkkua korventaa ja tuntuu että jotain työntyy hetkenä minä hyvänsä ulos. Tuntuu että kaikki ruoka/juoma närästää, vaikka söisi kuinka pieniä annoksia. Ainoa mikä hetkellisesti auttaa on Lidlin saskia kivennäisvesi, mutta sekin tosiaan vain pieneksi aikaa.

Rv 34+2

Jos tällei ekana lahjana isukille ostaisi jonkun isi tekstillä olevan jutun? Ei voi oikein kaiverruttaakkaan mitään juttuja kun ei tiedä onko vauva vielä maailmassa isänpäivänä. Pitää varmaan googletella jos löytyisi esim jotain super iskä oloasuja :D

Madeline: Meillä...tai siis minulla on myös kolme hevosta..erona se, että mieheni ei ole hevosihminen ollenkaan ja vähän varmaan pelkääkin niitä. Hän kyllä heittää heinää hevosille ja tarvittaessa päästää ulos, koska voi vain avata karsinan ovet jolloin hevoset kulkevan "kujaa" pitkin tarhan puolelle. Kaikki muu jää minulle.. :sorry:
Esikoisesta ja kuten nytkin on keksittävä ns.lomittaja 6 viikoksi karsinoita siivoamaan kun sektiosta on 6 viikon kielto "nostaa".. o_OMeilläpäin ei ole ollenkaan mitään heppatyttöjä joita voisin hyödyntää.. :( Olen täysin kavereiden varassa ja sekin vähän harmittaa, koska heillä itsellään on myös pieniä lapsia ja "ruuhkavuodet" meneillään.

Kotihommissa myös meillä on mieheni kanssa eri siisteyskäsitys...toki olen vuosien varrella saanut hänet ymmärtämään minua häiritsevät asiat eli sekaiset keittiötasot ja tavarat lattioilla. ..tarpeeksi kun asiasta "itken" niin yllättää ja siivoaa.. :laughing002:gen053
Esikoisesta ollessani synnärillä, minulla oli yksi toive hänelle. Että imuroi ennen kuin tulen kotiin. (meillä oli silloin kolme koiraa ja kaksi kissaakin sisätiloissa) Mieheni oli imuroinut kyllä...mutta... :laughing021 Hän oli imuroinut vain ns.polut eli käytävien keskeltä ja huoneiden keskeltä joissa kuljetaan! :laughing5 Eikä seinien vierestä ja nurkista mihin ne pölyt ja villakoirat kertyvät!! :laughing001
En raaskinut asiasta heti motkottaa..myöhemmin kyllä kauniista pyysin, että jos voisi imuroida erityisesti nurkat ja seinänvierustatkin..laughing1:love2

Täällä on kipuja ja kolotuksia, mutta aika pieniä suurimmaksi osaksi aikaa...lähinnä sellaisia menkkakramppeja/jomotuksia..mutta olotila on muuten tukala ja väsynyt tuon vatsan kanssa..:meh:

32+5 ..vasta..

Isänpäiväksi, mie tilasin t-paidan jonka selässä on autorata :) facesta bongasin. Meille tulee eka yhteinen lapsi miehen kanssa. Ja hän ei oo oikeen ikinä saanu isä olla esikoiselleen, niin nyt saa nauttia isyydestä kyllä! On ihan tosi hyvä isäpuoli mun lapsille. Ja isänpäiväkortin tein omasta mahakuvasta ja ultra kuvasta, muokkasin ne jollain puhelimen ohjelmalla samaan ja tilasin ifolorilta ihan normaalina kuvana. Taakse voi sit kirjottaa.

Raskauteni esikoista odottaessa oli älyttömän helppo alun pahoinvointia lukuunottamatta: ei ollut koko raskauden aikana yhtäkään harjoitussupistusta, sukkapuikkokipua, närästystä, selkäkipua tms. Muistan, kun silloinen anoppini kysyi ihmeissään raskauteni lopussa, että eikö minulla ole yhtäkään supistusta ollut, eikö vatsa ole mennyt kovaksi kertaakaan. Ei ollut mennyt. Synnytyksen tiesin alkaneeksi kun alkoi verta valumaan yhtenä aamuna. Supistukset alkoivat vasta vähän myöhemmin sinä päivänä. Ne olikin ihan kauheita supistuksia, jotka tuntuivat enimmäkseen selän puolella ja painoivat mahalaukkua. Ponnistusvaihe ei tuntunut enää miltään niiden supistusten jälkeen!

Toka ja tämä kolmas raskaus ovat tehneet tutuiksi issiaksen, närästyksen, harjoitussupistukset, häpyliitoksen kipuilut ja sukkapuikkokivut. Eilen huudahdin kovaan ääneen kotona kun vauva liikkui ja painoi päätään alaspäin ja otti niin kipeetä! Oikeesti sattui ja tuntui jo että se syntyy sieltä ihan just. Kauppaan kun mentiin niin en pystynyt kävelemään mitään normaalitahtia kun vauva koko ajan liikuskeli ja painoi päätään alaspäin. Huomasin, että vauva tosiaan on kovin alhaalla jo. Miehen piti ajaa varovaisemmin autollakin, kun sattui kaikki tien möykyt. Mutta tällaista tämä oli tokankin kohdalla tässä vaiheessa. Muistan kun olin silloin äitini kanssa merellä veneilemässä niin äitini joutui ajamaan hiljaa sillä veneellä kun muhun sattui kaikki pomput. :D Silti tyttö syntyi vasta rv 40+6. :D

Mä just eilen tilasin miehelleni isänpäivälahjan. Tyynyliinan, jossa ihana isäruno: http://www.hyvantuulenpuoti.fi/mobiili//tyynynliinaunirunois-p-889.html Tyttö saa sen isälleen sitten antaa ja tehdä kortin. +Aamupalan kannan hänelle sänkyyn. En nyt sen suurempaa meinaa omalle miehelleni silloin. Ei hänkään antanut minulle mitään viime äitienpäivänä. Hän sanoo, että koska en ole hänen äitinsä. Sitä edellisenä äitienpäivänä hän kyllä leipoi mulle juustokakun. Pojallanihan on aina hienot äitienpäivälahjat, -aamupalat ja -systeemit suunniteltuna mulle. Siis muutakin, kuin koulussa tehdyt. :love2 Poika haluaa aina isänpäiväksi leipoa keksejä omalle isälleen ja paapoilleen, ja siinä autan häntä. Lämminsydäminen poika. :Heartred

35+4

Nyt ollaan kyllä jännän äärellä! Kävin kipupolilla mun tosi pahaksi menneiden iskiaiskipujen vuoksi. Kivut siis ovat vaivanneet ennen raskauttakin mutta silloin pysyi hermokipulääkkeillä kurissa ja pystyin sentään kävellä toisin ku nyt. Kipupoli lääkäri meinasi että kyllä se on semmonen homma että lähen ens viikolla synnyttään, että saadaan mulle kipulääkitys taas käyttöön. Perjantaina on siis "täydet" viikot. Sanoi myös että tulee äitiyspolilla tarkasti pohtia synnytystapa, koska kivut on jo nyt luokkaa maksimi niin mitenkäs se kroppa kestää kun lyyään käynnistys supistuksineen päälle. Mutta toisaalta tämä voi mun huonolla selällä jäädä oikeasti ainoaksi raskaudeksi, joten mielelläni Muttaottaisin synnytyskokemuksenkin.
Joka tapauksessa, oon huomenna menossa aamulla äitiyspolille, jolloin sovitaan päivä ja aika. Vissiin kai siis ens viikolle! Oon ihan öö aapisen laidassa sen ajatuksen kanssa että mulla saattaa olla ens viikolla vauva tai saati sen että milläs tavalla se sitte tulis ulos!
Onko kellään mitään kokemuksia esim. suunnitellusta sektiosta tai käynnistämisestä?

Pikkumyy 36+3

Ellami, mikä se firma olikaan, joka teki noita autoratapaitoja? Näin mainoksen syksyllä mutta ei jäänyt firma mieleen. Nyt voisi sen tilata. :)

Pikkumyy,mulla oli nyt viimeisin synnytys suunniteltu sektio,etisen istukan vuoksi. Se oli hyvä kokemus. Rv 34+0 päätettiin,että sektio on 36+3 ja kävin kätilön kanssa keskustelun sektiosta samalla kerralla kun lääkäri varasi sektio ajan. Kätilö painotti kovasti,miten tulen olemaan todella kipeä leikkauksen jälkeen ja kertoi kauanko yleensä ollaan osastolla ennen kotiin pääsyä. Leikkausta ennen piti muistaakseni olla 12h syömättä ja juomatta. Menin synnärille aamusta 6:30 ja siellä vaihdoin sairaalakaavun päälle ja laitoin tukisukat jalkaan. Sitten olin n.20min käyrillä ja mitattiin vauvan pulssia,sitten lääkäri kävi vielä ultraamassa missä asennossa vauva on ja kertoi miten aikoo leikkauksen tehdä. Minulle laitettiin kestokatetri ja sain jonkin vatsahappoja neutralisoivan nesteen hörpätä. Kävelin itse leikkaussaliin,siellä oli paljon väkeä. Sain kanyyleita ja tippoja ja mitä lie piikkejä sekä spinaalin selkään,joka puudutti alavartalon. Joku puhui minulle koko ajan mukavia ja en edes huomannut että leikkaus alkoi. Tunsin vain kovaa painetta ja tönimistä kun vauva otettiin ulos. Näin vauvan vilaukselta,kun hänet vietiin puettavaksi. Sitten ompelu kesti varmaan puolituntia ja minua alkoi nukuttaa kovasti ja taisin torkut ottaa. Sitten heräämössä olin pari tuntia ja ennen osastolle menoa minua käytettiin sängyllä vauvaa katsomassa keskolassa ja hirveä itku tuli kun vauva jäi eri paikkaan ja itse en päässyt liikkumaan. Samana iltana kävin eka kerran jaloillaan ja se sattui haavaan kovasti ja silmissä alkoi pimetä,muuten ei kipuja ollut. Seuraavana aamuna kävelin itse vessaan ja katetri otettiin pois. Kävelin sitten jo vauvan luo keskolaan ja kipuja ei haavalla ollut ollenkaan. 4 yötä sairaalassa ja kotiin,hyvin toivuin ja maito alkoi nousta vaikka kaksi ekaa yötä oli vauva keskolassa ja pullo ruokinnalla. Itse pumppasin osastolla ja vein sitä vauvalle. Eli minulla on positiivinen kokemus suunnitellusta sektiosta :)

En oo nyt varma onko oikea ketju kysellä tästä, mutta kokeillaan! :wink Onko teitä muita, kellä pikkuinen nököttää visusti perätilassa? Jos on, niin onko teillä jo yritetty kääntää vauvaa? Tai onko varattu aikaa kääntämiseen? Tai entäpä te, keillä on aiemmissa raskauksissa ollut vauva perätilassa ja on käännetty, niin miten on onnistunut? Onko tehnyt kipeetä? Ja jos vauva on suostunut kääntymään, niin onko kestänyt raivotarjonnassa syntymään asti? Vai onko kääntynyt heti takaisin perätilaan? Miten on synnytykset menny sit? Sektiolla vai onko onnistunut alatiesynnytys? Monta kysymystä, mutta tässä ite jännäilen, kun tosiaan vauva olla nököttää perätilassa ja ens viikolla katotaan neuvolassa tilanne ja jos edelleen on perätilassa, niin sit se olis suunta äippäpolille käännytys-hommiin..

Madeline: Meillä...tai siis minulla on myös kolme hevosta..erona se, että mieheni ei ole hevosihminen ollenkaan ja vähän varmaan pelkääkin niitä. Hän kyllä heittää heinää hevosille ja tarvittaessa päästää ulos, koska voi vain avata karsinan ovet jolloin hevoset kulkevan "kujaa" pitkin tarhan puolelle. Kaikki muu jää minulle.. :sorry:
Esikoisesta ja kuten nytkin on keksittävä ns.lomittaja 6 viikoksi karsinoita siivoamaan kun sektiosta on 6 viikon kielto "nostaa".. o_OMeilläpäin ei ole ollenkaan mitään heppatyttöjä joita voisin hyödyntää.. :( Olen täysin kavereiden varassa ja sekin vähän harmittaa, koska heillä itsellään on myös pieniä lapsia ja "ruuhkavuodet" meneillään.

Meillä on hevoset pihatoissa, ja niitä voi siivota sitten, kun pahin ruuhka hellittää. Tosin varsa on ollut yöt karsinassa, ja mies kyllä siivoaa sen kiltisti, kun mä en kaikkina päivinä jaksa olkikarsinaa siivota. Minunkaan mies ei mikään varsinainen eläinihminen ole, mutta on nyt sen verran tullut aivopestyä häntä, että hän pärjää jopa varsan kanssa. Eli osaa laittaa riimun päähän ja taluttaa tarhaan. Ruokkiminen ja vesien laitto on helppoa, ja esikkokin auttaa jo siinä. Mä oikeastaan toivon, että päädytään sektioon, vaikka joudunkin sitten olemaan sairaalassa pidempään. Mutta sitten kaverit toivon mukaan auttavat, ja naapureitakin aion kysyä apuun. Meillä on tosi kivat naapurit, jotka ovat eläinihmisiä ja jeesaillaan toisiamme tarpeen mukaan.

Muokattu viimeksi:
Täällä ilmoittautuu todella hämmentynyt ensikertalainen! Dpo:t, Kp:t sunmuut on ollut aiemmin yhtä hepreaa, mutta nyt täytyy vähän paremmin ottaa selvää :'D Nimittäin kävi niin että kerrasta napsahti, jota itse en uskonut millään tapahtuvaksi epävarman ovuloimisajankohdan takia. Puhelimessa on ollut jo pitkään kuukautiskalenteri, joka on laskenut vuoden ajan keskimääräiseksi kierron pituudeksi 35 päivää. Tämä on kyllä heitellyt 31-40 päivänkin välillä. Maanantaina (7.3) olisi pitänyt olla kuukautisten alkamispäivä, mutta oletin tämän venyvän korkeintaan keskiviikolle asti. Viikon ajan tässä on kuitenkin ollut kivuliaita tuntemuksia ja jomotuksia, joita pidin menkkaoireina. Tiistaina (8.3) tein jo hätäpäissäni raskaustestin, kun tiesin että se voisi olla mahdollista. Negaa näytti, mutta illalla kaivelin sen vielä roskista jolloin siinä oli havaittavissa toinenkin erittäin himmeä viiva (eli siis roskishaamu). Keskiviikkona (8.3) tein toisen testin ja siihempä ilmestyikin selkeä plussa! Nyt torstaina hätäinen soitto neuvolaan mitä pitää tehdä seuraavaksi :D Vähän huolestuttaa nuo mahan kipristelyt.. Muita raskausoireita ei ole. On kuitenkin jotenkin epätodellinen olo että voinko sittenkään edes olla raskaana, mutta kyllä testiin muodostui plussa sen kummemmin odottelematta. Laskettu aika olisi siis jokatapauksessa marraskuussa. Iik!

Mä aloin lueskelemaan tylsyyksissäni tätä ketjua läpi ja voi että miten liikutuin kun löysin oman ekan viestini! :D ajatelkaa miten kauan kaikkien plussaamisesta on :')

En oo nyt varma onko oikea ketju kysellä tästä, mutta kokeillaan! :wink Onko teitä muita, kellä pikkuinen nököttää visusti perätilassa? Jos on, niin onko teillä jo yritetty kääntää vauvaa? Tai onko varattu aikaa kääntämiseen? Tai entäpä te, keillä on aiemmissa raskauksissa ollut vauva perätilassa ja on käännetty, niin miten on onnistunut? Onko tehnyt kipeetä? Ja jos vauva on suostunut kääntymään, niin onko kestänyt raivotarjonnassa syntymään asti? Vai onko kääntynyt heti takaisin perätilaan? Miten on synnytykset menny sit? Sektiolla vai onko onnistunut alatiesynnytys? Monta kysymystä, mutta tässä ite jännäilen, kun tosiaan vauva olla nököttää perätilassa ja ens viikolla katotaan neuvolassa tilanne ja jos edelleen on perätilassa, niin sit se olis suunta äippäpolille käännytys-hommiin..
Mulla ei ole kokemusta kääntö yrityksestä,mutta mulla on ollut kaikki vauvat hyvin myöhäisiä oikein päin kääntyjiä. Joka kerta kun on pitänyt alkaa miettimään mahdollista kääntö yritystä,on vauva ollut sitten pää alaspäin. Joskus rv 36-37+ ovat vasta kääntyneet oikeinpäin. Tämäkin vauva oli vasta 35+3 pää alaspäin ja sen jälkeen kävi vielä poikittain,mutta nyt on ultran 36+2 jälkeen ollut pääalaspäin. Toivottavasti sinunkin pikku kaveri vielä oikein päin :)

Mulla on täällä kanssa kaveri kääntynyt takaisin raivotarjonnasta perätilaan. Heti ahtaampi olo ja närästää pirusti!

Torstaina ois täällä se synnytystapa-arvio, niin näkee miten päin vauva siellä oikein rymyää. Tänään tullut supistuksia aika paljon ja muutenkin ollut todella kipeänä ja kireänä alavatsa.. vähän väliä tuntuu kuin puukkoa kääntäisi.. vauva kuitenkin liikkuu paljon, joten kai laskeutuu tai jotain muuta venymiskipua tämä...? En kehtais "turhaan" soitella mihinkään synnärille, kun näytille ei kuitenkaan päästä täältä 160km päästä, eikä turhaan viitsi lähteäkään..
Esitin kyllä ääneen toiveen, jos saisin synttärikaiman, kun lauantaina on 26v synttärit :P tai jos ens viikolla... :P

Mileim rv 36+0

Mulla kaksi ekaa ja nyt tämäkin vauva perätilassa, minkä takia suunniteltu/kiireinen sektio. Esikoista yritettiin kääntää mutta tuloksetta, kohtu sen mallinen että vauvat viihtyvät näköjään paremmin niin. Sektioista ihan positiivinen fiilis, ei sitä tartte stressata tai pelätä. Eka seisomaan nousu teki tosi kipeää mutta sen jälkeen ihan siedettävää, pahimpana ehkä mieleen jäi puudutteen laitto selkään (koska pelkään ihan hirveästi neuloja).

No nytpä tuo vauva keksi uuden kivan leikin.. leikin nimi on; työnnetään varpaita ja sormia äitin kylkeen.. ai jumpe että sattuu.. pistää oikein. Muutenki meilä myllätään hirvittävästi,ja mäku luulin et liikkeet alkaa vähenee loppua kohen.. isiki sai illalla oman osuutensa potkuista ku tuli liian liki :D ilmeisesti tuo vauveli koittaa laajentaa yksiöönsä... aiemmi tänää pohdin et montako niitä tuola masussa onkaa ku tuli moneen kohtaan yhtä aikaa iskua... :D

Rv 34+4

No nytpä tuo vauva keksi uuden kivan leikin.. leikin nimi on; työnnetään varpaita ja sormia äitin kylkeen.. ai jumpe että sattuu.. pistää oikein. Muutenki meilä myllätään hirvittävästi,ja mäku luulin et liikkeet alkaa vähenee loppua kohen.. isiki sai illalla oman osuutensa potkuista ku tuli liian liki :D ilmeisesti tuo vauveli koittaa laajentaa yksiöönsä... aiemmi tänää pohdin et montako niitä tuola masussa onkaa ku tuli moneen kohtaan yhtä aikaa iskua... :D

Rv 34+4

Meillä kans on kiva leikki nimeltä: Synnytä äiti minut navan kautta. Eli tunkee vissiin pyllyä tai sit jalkaa välillä tosta navan kohdalta ylöspäin, ei tunnu kovin kivalta :D

Täälläkin on tietyt kohdat mistä aina pusketaan :D epäilen, että oikeassa kyljessä on varmaan kohdunseinässä jo joku kuoppa, kun aina samasta kohtaa työntää jalkaa ulospäin... Ja samoin aina tuossa vähän navasta vasemmalla ja sen yläpuolella puskee pyllyä ulospäin. Siitä onkin saanut kutsumanimen "pyllerö" <3 Ja muutenkin aina pullistelee tuolla, kyllä on maha hyvin erikoisenmuotoinen välistä :D Päätä puskee usein tuonne häpyluuhun, se ei ole erityisen miellyttävää, mutta on sentään oikeaan suuntaan menossa... Olen kyllä sanonut hänelle monta kertaa, että jos ei sinne yksiöönsä mahdu niin saa tulla ojentelemaan niitä jäseniään tänne ulkopuolelle, että on kyllä oikein tervetullut <3
Rv 36+1

Mäki sanoin tänää ku koitti navan vierestä punnata ihteesä läpi et siitä et pääse et se sun tuloaukko on sielä alempana ni sehä ilmeisesti alko päällä puskemaa! Kiljasin et en mä tarkottanu et nyt heti pitää tulla ulos! Kivasti vihlas.. täytyy jatkossa miettiä sanansa tarkkaan :D

Takaisin