La marraskuu 2016

Mulla! Just tuollaista samaa kuin sinulla! Tällä viikolla on ollut vihlontaa kohdunsuulla kun seisoin tai kävelin ja vauva liikkui samalla. Soittelin neuvolaan ja siellä veikattiin liittyvän mun raskaudenaikaiseen issiakseen. Mutta kun olin kylpylässä viikonloppuna niin vein eilen varmuuden vuoksi labraan pissa- ja valkovuotonäytteet. Neuvolasta lupasi soittaa, jos niistä selviää joku tulehdus, mutta ei ainakaan tänään soittanut.

33+0

Pissatulehdus mulla olikin mutta oon miettinyt tota hiivatulehdusta että mahtaisko olla sekin... No ensviikolla on lääkäri niin saa katsoa. Mua kun kutittaa nyt muutenkin joka paikasta :O

Viime vuonna olin esikoista synnyttämässä, niin silloin ainakin kovasti panostettiin juuri tuohon ihokontaktiin. Toki vauvalla oli muulloin vaatteet päällä, mutta imetykset tehtiin ihokontaktissa. Vauva siis tuli ihanan sairaalakaavun alle ilman vaatteita. Voi ihanuutta, kohta se on taas ajankohtaista :Heartred

Rv 30+6

Muokattu viimeksi:
Onko muilla ollut kovaa vihlontaa alapäähän? Ollut nyt etenkin tänään vaikea kävellä kun vihloo :O aiksemmin ei oo ollu tällasia. Muutama kivuton harkkasupistus ollu tänään ja selkää ajoittain juilinut (mulle ihan normaalia muutenkin kun selässä rakennevika) mutta ei nyt muuta ihmeellistä. Jotain liitoskipuja? Ihan kun joku pistäis puukolla sisältäpäin suoraan tonne kohdunsuulle...

Jeanney 33+6

Täälä kans juurikin samanlaista! "Tuikkasee" aina parin sekunnin ajan todella kipeästi juuri niinkuin jollain terävällä pistettäis kohdunsuulle. Mainitsin asiasta äitiyspolilla ja ovat kuulemma ns "sukkapuikkokipuja", joita joillakin alkaa tulla loppuraskaudesta erityisesti. Liittyy vissiin juurikin johonkin paikkojen löystymiseen tms.

Pikkumyy 34+0

Multa laitto b lausunnon selvityksineen, mutta ei kelpaa! Piru että rasittaa. Joskus ennen ei ole ollut mitään ongelmaa vastaavassa tilanteessa. Ottaa voimille kun ei omista tuloista ole pariin kk mitään varmuutta :(

Kela on kyllä niin hämärä laitos... :sour:
Miten voi olla, ettei b-lausunto kelpaa? Joko Kelakin on hommannut oman "lääkärin", niinku vakuutuslaitokset... et voi kumota ja kyseenalaistaa lääkärintodistuksia.

Kun olin sairaalassa, kiinnitin huomiota myös siihen, että vastasyntyneet vauvat oli siellä ihan pelkissä vaipoissa??
Oli tietty riepua ja sairaalan lakanaa, mutta kun äidit nostelivat vauvojaan syliin, niillä oli tosiaan vain pelkät vaipat...??
Mietin vain, että mikähän tässäkin on oikein ideana...??
Tietääkö kukaan?
Kesällä ymmärtäisin, kun on kuuma ja helle, mutta ei sekään nyt oikein selitä...
Vai oliko vauvan vaatteet loppu?? o_O

Joo ihokontaktia käytetään nykyään paljon. Mut jos vauva laitetaan koppaan, pitäisi vastasyntynyt heti pukea kunnolla. Ei pelkät peitot ja harsot riitä.

Mulla on todella huonoja kokemuksia joka kerralta Taysista niin raskauden ajalta päivystyksestä ja äitiyspolilta kuin ennen raskautta kahdesta leikkaukset, jotka mulle on tehty. Ei ole luottamusta sairaalaan ja siihen, että sen puolesta asiat voisi mennä hyvin, mikä on raastavaa ja väsyttävää. Nyt tosiaan ensimmäinen hyvä kokemus onneksi tuli pelkopolikäynnistä, joten toivottavasti se tietäisi jotain hyvää.... Joka tapauksessa todella ristiriitaiset ja huonotkin fiilikset Taysia kohtaan. Lisäksi synnytysvuodeosasto kuulemani mukaan pahasti sisäilmaongelmainen, ja olen sairastunut pahasti homeasunnossan ja hometyöpaikassa reagoimaan todella voimakkaasti ja vakavasti sisäilmaongelmille. Saa nähdä missä kunnossa siis olen synnytyksen jälkeen. :'(
Onpa ikävä kuulla!
Tuo sisäilmaongelma voi meilläkin aiheuttaa ongelmia. Minusta on vastuutonta, ettei ennakkoon kerrota terveyshaitoista, vaan pitää altistua ja sairastua ja ottaa puheeksi ja sitten todetaan, että kyllä se on tiedossa.

Dootti, kyllä, niillä on ihan omat lääkärit, jotka voi sanoa, että olet työkykyinen, vaikka toinen lääkäri olisi juuri ihan muuta kirjottanut... että sellasta.

Nim. muutaman valituksen tehnyt juuri työkykyyn liittyvissä asioissa

Kelalla on kauan ollut jo omat vakuutuslääkärit, kun sairausvakuutuslain kanssa ovat korvausten takia paljonkin tekemisissä.. Kela on kyllä välillä tosi ihmeellinen. Ite soittaisin ja kysyisin, että mitä helv..
Itellä sen kanssa toiminut kaikki aina moitteetta, mut esim miun pienituloinen äiti haki asumistukea kelalta ja sinne piti laittaa palkkalaskelma. No, äiti laittoi sit palkkalaskelman, jossa oli myös lomarahat. Eivät osanneet siitä laskea palkkaa oikein, vaikka siellä selvällä suomen kielellä on normaali palkan määrä ja erikseen lomarahojen määrä. Lisäsivät palkkaan jostain 400e ja asumistukipäätös hylkäävä.. ja siis äitini on siivooja, täysin yksi ja sama kuukausipalkka aina. Äitini soitti sitten kelalle ja lupasivat käsitellä itse uudelleen, kun saavat tavallisen palkkalaskelman seuraavalta kuulta. No, äiti laittoi, ja koko juttu lähtikin oikeuteen käsittelyyn, kestää noin 6-12kk..
Eli nyt sit ei oo asumistukea ennenkun oikeus laskee palkan plus ja miinuslaskut uudelleen... :facepalm:o_O

Mä en ole ikinä ollut saikulla aiemmin... Nyt kyllä vähän jännittää. Mitenhän Kela mahtaa suhtautua n. 11vkoa kestävään sairaslomaani iskiastyyppisten selkäkipujen vuoksi... työnantajahan on kiltisti maksanut palkkaa, mitenhän ne suhtautuu jos Kela alkaa kiukutella...? :wideyed:

Tsemppiä Kelan kanssa vääntäville! Mä sain itse päätöksen toissa viikolla ja siitä tuli hyvä fiilis. Pidemmälle saikulle en ole jäämässä, vaikka lääkäri tänään kyselikin, että tahdonko. Ilmeisesti mulla on viruksen aiheuttama keuhkoputkentulehdus, mikä on plaah, mutta mennee ohi kuitenkin. Vaikka jouduin heräämään tähän päivään lääkärin vuoksi vähän turhan aikaisin, niin olen jotenkin tosi hyvällä tuulella. Yksi turhista autoista saatiin kaupattua, opiskelusuorituksista on tulossa todistus, työnantajat ovat olleet poikkeuksellisen kivoja ja kannustavia ja miehenkin kanssa ollaan jopa ehditty syödä yhdessä aamiaista.

Mileim, ärsyttää niin äitisi puolesta..! Huoh!!!! :( itellä kokemusta tosta pitkästä oottelusta ja se on kyllä todella pitkä aika.. varsinkin tommosessa tilanteessa!

Varmasti turhaa hermoilua nyt mutta helpottaa jo kirjottaa tänne. Järkikin sanoo ettei ole hätää, mutta miksi se hätä hiipii päähän?
Vauva on ollu tosi vilkas ennen, mutta nyt noin viikon ajan on rauhottunut huomattavasti ja tänään en ole tuntenut liikettäkään. Miten voi olla välillä niin paikoillaan? Aamulla piti ihan kokeilla peiton alla että onhan maha tallella. Mä vissii sekoan kohta kun stressiä iskee päälle ton kelan kans vääntämisen kanssa. Onhan meillä miehen palkka, mutta....
Kelalta kun kysyin asiaa niin niiden mielestä on liian pitkälle myönnetty sairasloma, kun on syyskuulta lokakuun 21. asti jolloin alkaa äitiysloma! Nyt ne odottaa lääkärin lisäselvitystä. Hohhoi.
Ja sitten se pojan tolloilu koulussa. Otan kyllä asiat liian raskaasti, tiedän....

Siirry ellami selälle makaamaan, juo lasi sokerista mehua tai vastaavaa niin saat vauvaa liikkeelle.
Kyllä ne asiat järjestyy!! <3 Onneks lääkäri kuitenki tekee selvityksen ettei ite tarvii!

Mä oon aina yrittäny välttää kelan tukia jos vaan ollu mahdollista esim. kouluaikana tein mielummin hulluna töitä että selvisin ennemmin ku otin tukia, ku aina sai kräväyksiä sitte jostain. ..:shifty:

Mikähän se on sitten se kohtuullinen aika sairauslomalle tässä kohtaa? Mulla alkais äitiysloma 12.10. mutta pieni on jo lähtökuopissa. Sain maanantaiaamuun työterveyslääkärin, onhan tähän joku lausunto saatava - etätyö tai saikku.
Tänä aamuna neuvolassa tunnusteltiin, että on niin alhaalla, että jos kohdunkaula ei olis kiinni niin tukka näkyis. Kyytipojaksi tulee beigeä vuotelua.
Katjusha rv. 32+1

Mikähän se on sitten se kohtuullinen aika sairauslomalle tässä kohtaa? Mulla alkais äitiysloma 12.10. mutta pieni on jo lähtökuopissa. Sain maanantaiaamuun työterveyslääkärin, onhan tähän joku lausunto saatava - etätyö tai saikku.
Tänä aamuna neuvolassa tunnusteltiin, että on niin alhaalla, että jos kohdunkaula ei olis kiinni niin tukka näkyis. Kyytipojaksi tulee beigeä vuotelua.
Katjusha rv. 32+1

Tästä on aikaisemminkin täällä ollut puhetta, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että mitkään työt eivät ole sen arvoisia, että oma tai lapsen vointi kärsii. Sinullakaan ei Katjusha ole ollut ihan helpoin tie tähän pisteeseen niin ota saikku vastaan ja huilaile. Kyllähän nämä meidän naperot ovat jo melkein valmiita, mutta kyllä keskosilla aina suuremmat riskit ja sairastelua helpommin yms. Olis ihan hyvä vielä joitain viikkoja pysytellä aloillaan :)

Katjusha - kuulostaa siltä, että sulle kyllä tekisi nyt saikku ihan hyvää. Mä sanoisin, että vaakatasoon ja netflix auki, eikä mitään yritystäkään tehdä muuta! Tsemppiä!

Niin tein. Kyllä sieltä sitten pientä muljausta tuntui. Oon vaan niin tottunu mylläykseen että.... kai siellä tilakin alkaa käydä ahtaaksi. Ei taas uskois että neljättä oottaessa käy ihan samoilla pelkokertoimilla kun ensi kerralla. Mutta onhan se kai ihan ymmärrettävää. Kyse on kuitenkin pikkuisesta uudesta ihmisestä :)
Miehelle en viitsi edes sanoa kaikkia huolia kun sehän huolestuu sitten super paljon ja pienestäkin vihlaisusta olis sairaalaan viemässä. Kiva että huolehtii, mutta.... eilen pidin sille luennon etten voi 24/7 maata kotona, vaan on lenkkeiltävä, yms.

Hyvä ellami, että lähti pyöriskelemään!
Joo-o. Tilanteet voi muuttua niin äkkiä, vastahan mä kävin siellä polillakin toteamassa, että harkkarit eivät tee vahinkoa, ja nyt sitten vauva kuitenkin päätti lähteä luikertelemaan kohti valoa!

Viime vuonna olin esikoista synnyttämässä, niin silloin ainakin kovasti panostettiin juuri tuohon ihokontaktiin. Toki vauvalla oli muulloin vaatteet päällä, mutta imetykset tehtiin ihokontaktissa. Vauva siis tuli ihanan sairaalakaavun alle ilman vaatteita. Voi ihanuutta, kohta se on taas ajankohtaista :Heartred

Mulle tulee ihokontaktista mieleen se, kun sain tokan pojan syliini synnytyksen jälkeen niin reipas pikkuherra lorotti kunnon vanan pissaa äiteensä päälle ensitöikseen. :hilarious:

Vähä meinas eilen tulla hätä. Päivällä pyöräily sattui alapäähän ja vatsan sivuihin. Noh, ei siinä iltapäivästä ollut mikään ja lähettiin muksujen kanssa käymään yhessä sisäpuistossa kaupunkiin. Siellä sit pariin otteeseen supisti jo vähän kipeästikin kävellessä ja jouduin sitten istuskelemaan vaan sohvalla että tilanne rauhoittuisi, kun pikkujäbät riehui omia menojaan. Miehen pyysin lähettämään jo synnytyssairaalan nron, jos oikein kipeäksi tulen ja pitää lähteä näytille. Ei onneksi pahentunut ja tämä päivä on mennyt hissutellessa, kun tuntuu että alaselkä ja lonkat on ihan jumissa ja varon ettei vatsan sivuihin sattuisi niin kovin. Hiljakseen pitää siivoilla kämppä tänään, niin saa viikonlopun sitten röhnöttää vaikka sohvalla. Muutenkin vauva on ahkerasti monottanut oikean puolen vatsasta araksi.

Maatuska83 rv. 30+3

Takaisin