La marraskuu 2016

Täällä alkaa kuume uhkaavasti nousemaan, flunssa päällä. Mihinkähän asti sitä antaisi kuumeen nousta ennen kuin turvautuu panadoliin. En haluaisi ottaa ollenkaan särkylääkettä.

Täällä alkaa kuume uhkaavasti nousemaan, flunssa päällä. Mihinkähän asti sitä antaisi kuumeen nousta ennen kuin turvautuu panadoliin. En haluaisi ottaa ollenkaan särkylääkettä.

Paljonko mittari näyttää?
Kyllä sie voit panadolia nyt ottaa. Toivottavasti kuume pian ohi. Ja muista juoda :)

Muistan kuulleeni, ettei yli 38 asteen saisi antaa nousta raskaana...

Nyt ollaan 37.6 mutta tuntuu että voi nousta.. En tiedä oliko sattumaa vai mitä mutta viimeksi kun otin 500mg panadolin pääkipuun niin illalla aloin vuotamaan verta. Oon muutenkin näillä loppuviikoilla paljon hysteerisempi kuin alussa. Oon jo miettinyt pitäisikö sairaalakassi olla pakattuna, kun mitä vaan voi milloin tahansa sattua. Myös nuo kohtukuolemat pelottavat. Tänäänkin mahassa on oltu aika hiljaa, vaikka liikkeitä on tuntunutkin. Oon aivan varma että tää flunssa on aiheuttanut tuhoja. En olisi uskonut että raskaus voi olla näin stressaavaa.

Rv 29+3

Turvauduin panadoliin. Toivottavasti ei aiheuta mitään. Kuinka paljon te muut olette joutuneet syömään lääkkeitä raskausaikana? Ironista että pelkään särkylääkkeiden syömistä, kun kuitenkin joka päivä syön thyroxinia ja escitalopramia..

Tsemppiä toukkis!

Meillä oli eilen yksityisellä kohdunkaula seuranta kun supistukset alkoivat niin ajoissa .. Neuvolassa ei tunnu oikein olevan resursseja meille. No onneksi ollaan käyty tuolla yksityisellä koska nyt se kanava on sitten pehmennyt ja auki sormelle !! :( on kuulemma vähän varhaista näin esikoista odottavalle. Viikot nyt 27+ 5. Supistukset ovat päivittäisiä , kesto n. tunnin eli 6-8 kramppia , menkkamaisia polttaja , alaselkä jumittuu ja vatsa menee kovaksi. Tuo vatsakipu sattuu.

Epäilen että se viisaudenhampaan poisto ja sitä seuranneet kohonneet tulehdusarvot tekivät tuhoja ..

Toinen asia on se että sokerit on ++ ja lapsi 7 päivää liian iso :( viikon päästä sokerirasitus niin selviää enemmän .. Minulle siis ei ole sokerirasitusta tehty koska olen pieni ja hoikka , eikä isoja sukurasitteita ym.. Nyt yritän tota ruokavaliota seurata ja laittaa kuntoon. Pituus 160 ja lähtöpaino 53, nyt 61,5.

Sikiö on raivotarjonnassa ja sykkeet 150 ja liikkeet +.

Huomenna neuvola , toivotaan että oma neuvolatäti palannut ( ollut saikulla - kerran paikalla ) ja me ollaan menty hoitajalta hoitajalle ja muutenkin mennyt hieman huonosti neuvolassa . Jäänyt asioita hoitamatta ym ja nytkin meillä lista asioita mitkä pitää hoitaa : isyydentunnustus, Hyvinkäälle etukäteislomake, neuvola kortin täyttö ( Hyvinkäältä tuli täydennyspyyntö neuvolalle ) , sokeri asiat ja kohdunkaula seurannan jatko toteutus , töissä käynti ym..

Ei kyllä taideta tälläkään kerralla ehtiä puhua mun voinnista tai ajatuksista ym.. Ei meille kyllä oo mitään niitä parisuhde / psykologi kartoituksiakaan tehty.. Alkaa harmittaa tää touhu. Itse kuitenkin olen yrittänyt hakeutua neuvolaan. Onneksi on tämä palsta mitä seuraan kyllä päivittäin :)

Varpahat : olen huomannut että aina kun ajattelen että yksi huoli on ohi ( ultra , sikiöseulonta ym) , aina tulee uusi huoli ja tää raskaus tuntuu olevan pelkkää huolta. Sen lisäksi olen kuullut ettei se huoli tähän lopu vaan kasvaa vaan koko ajan kun lapsen kanssa on , joten yritän nyt vaan alkaa asennoitumaan siihen että tätä tää nyt sit tulee olemaan.

Kysymyksiä :

1. Onko muilla esikoista odottavilla kohdunkaula pehmeä ja auki ?

2. Mitä vinkkejä on tässä vaiheessa kun tuo kohdunkaula pehmennyt ja auki ? Saako liikkua ja miten paljon ? Työt ym? Kellään tietoa?

3. Onkos muilla noi sokerit ++ ja isokokoinen lapsi masussa ja onko tämä nyt sitten raskaus diabetes mitä tuomiota lähdetään sokerirasitukseen kuulemaan?

4. Mitäs olis ehdottomasti jätettävä nyt pois ruokavaliosta ? Karkit , limut ym ainakin ?

Kiitos kaikille jotka jaksaa tai viitsii vastata :)

Lakritsi 27+5

Varpahat :
Mulla ollu nyt allergialääke 1x vrk , kortisonipiippu 2x vrk ja tarvittaessa nenäsumutteet , silmätipat, avaavat piiput ja panadol 500mg.

Viisaudenhampaan poistoon söin antibioottikuurin ja vedin panadolia 500mg 5 tunnin välein usean päivän ajan. Panacodeja antoivat myös mutta niitä en uskaltanut syödä.

Lakritsi, voi kun pääsisin sinne äitiyspolille tsekattavaksi, niin osaisin kertoa, mitä harjoitussupparit on tehnyt kohdunsuulle tälle ensikertalaiselle. Vielä eivät oo soitelleet aikaa.
Tuosta sokeri++ -tilanteesta en osaa hirveesti kommentoida, että millaiseen Radi-tuomioon se mahdollisesti johtaa. Yleisesti ottaen ruokavalion pitäisi olla runsaasti kasviksia sisältävä ja pitkiä hiilareita (täysjyvä, ei liikaa sokereita, ei vaaleita leipiä..) suosiva sisältäen proteiininlähteitä ja rasvoja sopivasti. Jokainen joutuu oikeastaan kokeilemalla selvittämään, mitkä ruoka-aineet käy ja mitkä ei käy. Esim. kaura ja hedelmät antaa ristiriitaisia tuloksia eri ihmisille. Tsekkaa tuosta Raskausdiabetes! -ketjusta, miten myö elellään tän kanssa.
Katjusha rv. 29+5

Lakritsi, en osaa vastata kysymyksiin kun en tiedä yhtään minkälainen kohdunkaulan tilanne on. Harmi sinänsä, kun haluaisin tietää senkin tilanteen..

Meille Hyvinkäältä sanottiin että nyt alkaa neuvolassa seuranta kohdunkaulan tilanteesta juhannuksen aikaan ja kerran sain lääkäri ajan.. Nyt ei ole tietoakaan ollut seurannasta tai seuraavasta ajasta. Mut ollaan siis siksi käyty yksityisellä seurannassa :) eli en mäkään kyllä tietäisi ilman tota yksityistä..

Mulle sanottiin että sitä voi itsekin seurata kokeilemalla sormella. No enhän minä tiedä miltä sen pitäis tuntua , mut nyt kun viisurin poiston jälkeen tullut paljon supistuksia kokeilin yksi ilta ja paikat olivat kipeät ja eri tuntuiset ( pehmeät). Seuraavana päivänä varasin tän seuranta ajan yksityiselle, missä olin eilen..

Sanoi että ei ole normaalia että esikoista odottava tässä vaiheessa auki , että toisen lapsen kohdalla voisi olla hyvinkin mahdollista. Kohdun nipukka kuulemma esikoista odottavilla pitkään kiinni ja kovan tuntuinen. Mietin vain jos joku täällä olisi samassa tilanteessa..

Lakritsi 27+5

Mulla on ens neuvola nii kysyn kyllä kans että millon sitä seurataan!

Siis meillä se seuranta alkoi pitkien ja kipeiden supistusten takia , käytiin aina sillon Hyvinkäällä jos meni pitkäksi .. Nyt tunti on raja se sen pidempään ei saa kipeitä supistuksia olla. Alkuun oli kaksi tuntia. Eli en usko että sitä normaalisti seurataan ilman jotain syytä tai kipuja. Meillä vielä toisella puolella sukua ennenaikaisuutta niin varmaan sekin vaikuttaa asiaan.
Joten en usko että huolta , jos ei kipeitä supistuksia tule usein :)

Munkin pitää kysästä pe neuvolassa, et eikö tota kohdunsuun tilannetta seurata mitenkään ennen sitä toista lääkärikäyntiä joka oli kai rv. 35 tai 36? Tosin mitä nyt olen lukenut niin se voi loppuraskaudesta ollakin jo hiukan auki, uudelleensynnyttäjillä, mutta mitään haittaa siitä ei ole jos ei lapsivettä tihku. Tietäs sitten vaan tihkuuko sitä vai ei...

varpahat Aivan huoletta voit tarvittaessa ottaa panadolin. Jos panadolilla olisi todettu olevan jotain yhteyttä verenvuotoon niin ei takuulla suositeltaisi turvallisena lääkkeenä raskausaikana. Tietysti ei voi kuin karkkia syödä, mut jos joskus ottaa todelliseen tarpeeseen niin ei hätiä mitiä.

Mulla ollut nyt pari päivää semmoinen pyörryttävä olo. Huomaa, et pitäisi lepäillä enemmän. Tänään on oma syke tuntunut alavatsassa lähes koko päivän. Tosi oudon tuntuista ja en ole koskaan aiemmin tuntenut.

Lakritsi, mulla kohdunsuu pehmeni ja lyheni sillo ku oli paljon supistuksia, sit otin pari viikkoo tosi iisisti ja seuraavalla kerralla oli pidentynyt ja koventunu nyt olin flunssassa ja tein mitä jaksoin nii nyt oli kova/pehmeä ja vähän lyhentyny taas, eli liikkuminen vaikuttaa.

Oon ollu 6 viikkoo nyt saikulla. Tänään kävin lääkärissä, meinas et meen ens viikolla takas töihin ku flunssa loppuu ja sanoin et voin koittaa mut en tuu pärjäämään niin sain kauheen saarnan et pitää vaihtaa osastoo/työpaikkaa jos meinaa olla rankka osasto jo sillon kun ei oo raskaana, menin ihan totaali lukkoon enkä osannu sanoo mitää. Lopulta sit kirjotti suoraan äitiyslomaan asti eli 14.10 loppuu saikku ja b-todistus kylkeen kelalle..

Mä oon kans syöny koko kesän allergialääkkeitä, tarvittaessa ottanu panadolia flunssaan, päänsärkyyn ja kävelyn jälkeisiin kipuihin. Pari kertaa astmalääkkeitä flunssan aikaan.

Sonic täällä kans vaasassa synnyttämässä :)

Niin ne tilanteet heitti täälläkin.. noh, ruokaa tehdessä tunsin vähän housut kastuvan. Kiireen vilkkaa vessaan ja vertahan se. Soittoa synnärille, istukkahan mulla siellä kohdunsuulla kummittelee. Sitten soittoa lapsenvahdille ja hätäkeskukseen. Pillit soiden noin 40 km päähän sairaalaan synnärille. Vuotoa ei enää mahdottomia tullut.

Ultrasivat, vauva ok ja kohdun suun tilanne ok käsittääkseni. Verta näkyi jossain ja jostahi se vaan pääsi vuotamaan. Sitte tunniksi käyrille, eka piikki vauvan keuhkoja kypsyttämään ja varuiksi verikokeet sektiota varten. Sykkeet ok, jonki verran supisteli käyrän aikana mut rauhottu sitten. Liekkö ärsyyntyny matkasta ja alatutkimuksesta.

Nyt oon osastolla seurannassa. Verta ei oo nyt uutta näkyny eikä supistele. Pissanäyte pitäs antaa ja oottelen kovasti että 3h tulee täyteen ni pääsee taas pissille. Epämukavaa sekin odottelu. Nestetippa menee jo toista pussillista.

Van kylläpä sydän on sykkyrällä täälläkin.. niiin pieni on toinen vielä.

muoks. Verta tullut taas hieman nyt aamuyön tunteina.

auringonkukka rv 29+4

Muokattu viimeksi:
Voi auringonkukka,toivotaan ettei vuotoja enemmän tule ja kaikki menee loppuun saakka hyvin. Itsekin muistan kun verta hulahti housuihin,etisenistukan raskaudessa rv 25+. Sydän hakkasi niin kovaa,että päässä jytisi. Vuodon syytä minulla ei löydetty,viikon verran tuli vielä pieniä ruilahduksia verta ja siihen ne onneksi jäi. Onneksi saat jo varuiksi ne kortisonipiikit vauvan keuhkoja kypsyttämään. Kovasti tsemppiä ja peukut täällä pystyssä,että vauva saa kasvaa masussa vielä monta viikkoa.

Toukkikselle tsempit meiltäkin! :Heartred (nyt on nii väsy et ei jaksa muuta ku lukee teidän juttuja... kommentit vähissä )

Rv 32+2

Takaisin