La marraskuu 2016

Hei osaako joku auttaa, eli mietin jo ensi syksyä ja lomarahoja. :D Mulla loppuu vanhempainvapaa 14.8. jonka jälkeen tipun kotihoidontuelle. Pohdin, että voinko pitää heti tuon perään kaikki kertyneet lomani ja vasta sen jälkeen jäädä kht? Vaikuttaako lomarahat vanhempainpäivärahaan tai kotihoidontukeen? Yritin googlettaa mutta en saanut selvyyttä. :(

Hei osaako joku auttaa, eli mietin jo ensi syksyä ja lomarahoja. :D Mulla loppuu vanhempainvapaa 14.8. jonka jälkeen tipun kotihoidontuelle. Pohdin, että voinko pitää heti tuon perään kaikki kertyneet lomani ja vasta sen jälkeen jäädä kht? Vaikuttaako lomarahat vanhempainpäivärahaan tai kotihoidontukeen? Yritin googlettaa mutta en saanut selvyyttä. :(

Minä pidä vanhempainvapaan jälkeen vuosilomaa ja mies on silloin isyyslomalla. Sen jälkeen jään hoitovapaalle. Vuosiloma on kelan näkökulmasta sama kuin jos olisin töissä.

Huomenna olis taas äitipolilla käynti kasvukontrollissa, neljä viikkoa sitten eli 28+0 painoarvio oli 1020g. Nyt vilkaisin tuota vau:n raskausviikko kalenteria niin painon pitäs näillä viikoilla olla jo n.1800g. Vähän jännittää onko vauva kasvanut tarpeeksi. Oma paino ei ole juuri noussut tämän neljän viikon aikana ja pian kaksi viikkoa olen ollut sairaana ja ruoka ei ole maistunut niin kuin normaalisti. Toivotaan, että kaikki olisi hyvin, onneksi aika heti aamusta niin ei tartte koko päivää odottaa ja stressata sitä. 31+6

Mulla työnantaja "pakottaa" pitämään rästiin jääneet lomat pois vanhenpainvapaan jälkeen, ennen hoitovapaalle jäämistä. En yhtään tiedä, mutta en nyt ainakaan usko, että lomarahat (ensivuonna) vaikuttaa mihinkään. Tuethan lasketaan 2014 verotuksen tai edellisen 6kk mukaan...

Lomamatkoista oli tuossa aiemmin keskustelua. Me juuri kotiuduttiin 5pv:n reissulta. Oltiin ensiksi laivalla Tukholmassa ja sitten paluumatkalla mentiin 2 yöksi Flamingoon. Esikoinen 1v8kk ja kyllä tykkäsi reissusta! Niin reipas poika. Hyvin jaksoin taapertaa mukana, kun äitini oli mukana myös ja auttoi paljon nosteluista ym. Nyt kotona laukkuja purkaessa vatsa veti harjoitussuppariin oikein kunnolla. Vatsa kasvanut kovasti mut ihan hyvin jaksaa vielä. :)
Shoppailin kovasti vauvalle Ruotsista vaatteita, siellä on mm. Molon ja Newbien omat liikkeet mitä ei tietääkseni meiltä löydy.
Winnie 26+5

Mikä magnesium olisi vatsaystävällisin? Mulla nyt ollut RaMaVit magnesiumsitraattia mutta joka kerta tunti sen ottamisen jälkeen joudun juosta vessaan.. ilman sitä taas tulee kauheat suonenvedot yöllä :( noi on purutabletteja että oisko tavallinen tabletti hidasvaikutteisempi? Mua ei haittaa jos vähän jouduttaa vatsantoimintaa mut tää ripuloiminen ei oo kivaa...

Jeanney 31+2

Mikä magnesium olisi vatsaystävällisin? Mulla nyt ollut RaMaVit magnesiumsitraattia mutta joka kerta tunti sen ottamisen jälkeen joudun juosta vessaan.. ilman sitä taas tulee kauheat suonenvedot yöllä :( noi on purutabletteja että oisko tavallinen tabletti hidasvaikutteisempi? Mua ei haittaa jos vähän jouduttaa vatsantoimintaa mut tää ripuloiminen ei oo kivaa...
En tiedä olisi tästä artikkelista apua: http://kaisajaakkola.com/2013/09/magnesium/

Siinä on mainittu monta erilaista vatsaystävällistä magnesium laatua. Osalle sitraattikin on liian väkevää, etenkin jos suolisto on jo valmiiksi ärtynyt jostain tai muuten herkistynyt. Magnesium annosta voi koittaa myös jakaa pienempiin eriin ja syödä vaikka mustikkaa ennen ottamista.

Mie Nunutin "pidin" esikoisen syntymän jälkeen kesäloman heti äitiysrahakauden jälkeen, eli 4kk äitiysloman alkamisen jälkeen. Ei saanu säilytellä lomia lomakauden jälkeiseen aikaan ni miulle oli ihan sama millon lomarahat sit tuli. Vuosiloma ei saa olla päälekkäin äitiysvapaan kanssa, mutta voi olla vanhempainvapaan aikana. Ei vaikuta vanhempainrahaan.

Voi myös olla vuosilomalla heti vanhempainvapaan jälkeen, silloin saa myös nostaa kotihoidontukea, eli loma ja hoitovapaa yhtä aikaa. Hoitorahaan lomapalkka ei vaikuta, mut hoitolisään (jos sitä saa) vaikuttaa kaikki tulot.

Kysyin tätä just omalta pomolta ja hän ainaki sano et voin pitää vanhempainvapaan ja hoitovapaan välissä lomia. Siitä en tiiä vaikuttaako tuen määrään... mielestäni ei.

Rv 31+6

Mie Nunutin "pidin" esikoisen syntymän jälkeen kesäloman heti äitiysrahakauden jälkeen, eli 4kk äitiysloman alkamisen jälkeen. Ei saanu säilytellä lomia lomakauden jälkeiseen aikaan ni miulle oli ihan sama millon lomarahat sit tuli. Vuosiloma ei saa olla päälekkäin äitiysvapaan kanssa, mutta voi olla vanhempainvapaan aikana. Ei vaikuta vanhempainrahaan.

Voi myös olla vuosilomalla heti vanhempainvapaan jälkeen, silloin saa myös nostaa kotihoidontukea, eli loma ja hoitovapaa yhtä aikaa. Hoitorahaan lomapalkka ei vaikuta, mut hoitolisään (jos sitä saa) vaikuttaa kaikki tulot.

Jep, komppaan. :) Äitiysloman ajaksi työnantaja ei voi laittaa vuosilomaa, mutta vanhempainvapaan aikana loma voidaan kyllä vaatia pitämään. Joissain työpaikoissa ollaan tarkkoja tästä ja toisissa ei niinkään ole väliä minä vuonna lomia pidetään. Itse olin myös kesälomalla vanhempainvapaan aikana. Olihan se kiva "extra" saada palkka ja ne vanhempainpvrahat samassa kuussa :D

Kotihoidontukeen ei vaikuta oletko töissä, lomalla vai kotona. Ainoastaan sillä on väliä onko lapsi päivähoidossa.

Mulla on määräaikanen työsopimus, joka loppuu 31.7. Vanhempainvapaa loppuu 14.8. Oltiin miehen kanssa mietitty, että mä pitäisin kesällä kaikki lomani pois (jäisin viikkoa ennen juhannusta lomalle) ja samalla mies jäis pitämään vanhempainvapaata kesäajaksi. Ja elokuun alussa mä hyppäisin taas vanhempainvapaalle ja mies pitäis kesälomansa siihen putkeen.

Meillä sihteeri selvitti tätä vaihtoehtoa palkanlaskennasta, ja niitten mukaan se ei onnistu (kvtes:n mukaan). Vanhempainvapaata ei kuulemma voi keskeyttää loman takia, vaan sitte pitäs tulla takasin töihin. Ja nyt ne maksaa mulle kesällä sekä lomarahat että lomakorvaukset.

Onko se nyt tosiaan niin, että neuvolaan ei voi soittaa muuta kuin tuona soittoaikana klo: 12.00-12.30? Jotenkin ärsyttävän lyhyt aika, mutta kuitenkin pitkä jos ei vastata. Muistan kun piti ekaa neuvola-aikaa varailla ja töistä käsin piti soittaa ja koko ton puoltuntisen sain odottaa, kunnes vastattiin, töitäkin olisi pitänyt tehdä. Soittelisin siis, kun haluaisin, että toi kohdunsuun tilanne tarkastettaisiin. Ollut kuitenkin harkkasupparien yhteydessä paineen tunnetta ja myös menkkamaisia jomotuksia, joista kaikista suositellaan ottamaan yhteyttä. Ei tunnu hyvältä uimassa käynti jos koko ajan joutuu pelkäämään, et on jo auennut ja saa jonkun tulehduksen. Muutoin uiminen tuntuisi just passelilta liikunnalta nyt.

Aloitin Obsidanin syönnin n. 1,5 viikkoa sitten ja maha ollut sen jälkeen löysällä. :yuck: En nyt viittisi sitä 30€:n valmistettakaan ruveta ostelemaan vain kokeillakseni toimisko paremmin, kun muutenkin menee näihin vitamiineihin tuhosti rahaa ja just ton obsidanin ostin.

Marras16, niinhän se taitaa olla että vain puhelinaikana neuvolaan soitellaan, jolloin se on koko ajan varattu :/ Toki voit kokeilla soittaa muinakin aikoina ja jos menee vastaajaan, jätä viesti?

Mie otan se obsidanin vaan joka toinen tai kolmas päivä kun käy mahaan. Ihan sama mihin aikaan ottaa. Oli hb noussu 4 vkossa 108 -> 115.

Minuakin kiinnostaa alapään tilanne kun samoja juttuja ollut kun sulla. En silti ole huolissani yhtään. Sulla tietty uimisen kannalta pitää miettiä. Mie vaan lenkkeilen. Sen mitä pystyy. Aina supistelee ja kipeästikin ja jomottaa alapäätä. Vuotoja ei kuitenkaan ole ja kivut menee ohi. Hyvä silti päästä tällä viikolla kuulemaan mikä on tilanne.
Mulla on ylimääräinen ultra istukan paikan vuoksi niin tietty oletan ja pyydän että lääkäri katsoo muutkin asiat.

Mulla on nyt ollu myös lievää pahoinvointia. Sekä huimaus ja väsymys. Pakko luovuttaa ja levätä sohvalla kun voi sen aikaa kun muksut eskarissa/koulussa.

Mulla oli tänä aamuna neuvola. Olin soitellut harjoitussupistushuolistani sinne jo perjantaina, ja neuvolantäti oli jo laittamassa lähetettä äitiyspoliklinikalle kohdunsuun tilanteen kartoittamiseksi. Lisäksi sain verikoelähetteen, sekä pissapurkit näytettä varten. Katsotaan, ettei ole mitään piileviä tulehduksia, eli perusteellinen riskikartoitus.
Lohjalle ajattelin mennä, olen toiveikas että päästäis täysaikaiseksi, niin pääsisin sinne synnyttämäänkin. Tähän asti ultrat olen käynyt Jorvissa, mutta se ei tunnu niin hehkeältä paikalta just nyt.
Harkkareita tulee nyt jo ihan tavallisista kotitöistä. Työni on pääsääntöisesti toimistotyötä, mutta jonkin verran tulee lisäksi myymäläkeikkoja tehtyä, kuten huomenna. Matkustelen pitemmät matkat nyt junalla, ettei ole rasittavaa henkisesti eikä fyysisesti.
Neuvolakuulumisia tarkemmin aiheen ketjussa, seuraava käynti 2 viikon päästä.
Katjusha rv. 29+4

Mulla oli eilen melkoisesti liitoskipuja. Tänä aamuna joogailin ton alaselän auki. Mies oli eilisen pelin koutsaamisen jäljiltä sen verran poikki, ettei mun selkä auennut kokonaan vaikka se hieroi. Oon nyt koittanut joka aamu tehdä aurinkotervehdyksen lisäksi kissa-vatsoja, mikä auttaa sekä selkäsärkyyn että ryhtiin.

Jännä, miten lisääntynyt joogan ja meditaation määrä rauhottaa. Olen omassa kehossa paljon enemmän läsnä. Lisäksi huomaa, miten rakkaushormonit myllää kropassa valmistautuen vauvaan. Hellin koko ajan miestä ja lapsia. Ja hermot pitenee. En kimahda niin helpolla koirillekkaan, vaikka toisella on juoksut.

On ihana, kun keho saa nyt elää omaa elämää vailla stressiä. Eka oli muutto, sitten älyttömän kireä aikataulu tuon eskarilaisen viemisen takia. Nyt on calm and still vaihe. Ja koitan tästä pitää kiinni nää alle 2kk, mitä on jäljellä. Olla läsnä tässä ja nyt, kuunnella kehoa. Tosin jos keho huutaa roppa kaupalla sokeria, niin sitä se ei saa. Pidän kiinni myös oman kehon tahtiin liikkumisesta.

Nyt on ne tärkeimmät viimeiset 2kk käynnissä ennen suurta koitosta, johon täytyy valmentautua sekä henkisesti että fyysisesti. Sitten pääsee palautumaan ja saa monia vapauksia takaisin. Maha ei rajoita joka liikettä eikä supistukset. Ja saan enemmän energiaa. Toivon, että tää tyttö on yhtä hyväuninen kun siskonsa.

Uusperheellinen 29+5

ellami varmaan soittelen sinne kiltisti heti klo: 12.00, inhoan vastaajiin puhumista. Ei muakaan tää erityisemmin huolettaisi, ellei tosiaan olisi tota uimista jossa tulehdusriski jos lähtenyt avautumaan. Lisäksi tuntuu olevan niin pitkä aika siihen toiseen lääkärin tarkastukseen, että ihan kiinnostaisikin homma jo ennen sitä.

Hyvä kuulla, et obsidan auttaa, vaikka ei joka päivä ottaiskaan. Täytyy kans vähentää vaikka joka toiseen päivään näin alkuun. Pe neuvolassa selviää, onko tässä kahessa viikossa jo auttanut.

Täällä kans harkkasuppareita tulee herkemmin ja muutenkin sellasta väsymystä, heikotusta. Oispa mullakin mahdollisuus calm and still-vaiheeseen. Hyvä jos tän rempan sais ennen vauvan syntymää valmiiksi. Toisaalta en osaa ittekään ottaa nyt jotenkin kovin rennosti. Eilen sain päähäni, et toiseen vessaan on saatava kunnon peilikaappi ja ei muuta kuin Ikeaan. Sit kanniskelin olkapäällä painavaa pakettia ja eilinen iltapäivä meni keittiön laittialla kaappia kooten. On vaan nyt joku hinku saada kaikki sellaset jutut, mitä ajatellut ennen, et vois joskus hommata jne. valmiiksi vauhdilla. Pesänrakennusvietti todella kovimmillaan, vaikka kunto siihen ei enää paras mahdollinen olekaan. Täytyy kyllä väkisten tossa kuukauden päästä alkaa himmailemaan, ettei ole valmiiksi ihan rätti kun vauva syntyy.

Marras16, sama täällä, tuntuu että pitää saada valmistella ennen ihan loppusuoraa. Vaikea kuvitella, että vauvan synnyttyä olis kovinkaan energinen muuta ponnistelemaan (mielessä unettomat yöt jo valmiiksi)...
Ensi viikko on mulla lomaa, ja voin omaan tahtiin tyhjennellä taloa kirppikselle jne. Iltaisin töiden jälkeen olen melko lailla naatti tekemään yhtään mitään. Lähden aamuisin klo 07:00 ajelemaan töihin, ja kotiin pääsen 18:00-20:00 riippuen kävinkö jumpassa/kaupassa/akupunktiossa tms.

Takaisin