La marraskuu 2016

Tulitukka, höh turhaa syyllistämistä, koska olet jo aikoja sitten lopettanut polttamisen. Hyvä, että nyt seuraavat. Ultra on tarkempi kokoarvion peruste mahdollisesti, mitä sf-mitta.
Meillä on myös niin että toinen neuvolalääkäri on synnytystapa-arviota varten. Mutta joo, todella myöhään (rv. 36). Meillä on kyllä joustava neuvola, että jos alkais tuntua enteilevältä - niin pääsis lääkärille vähän aiemminkin. Mun terkkari ei oo käytettävissä viime metreille, viimeinen kuukausi saattaa mennä jonkun toisen terkkarin saattelemana. Sääli, koska tykkään tämän käsin tekemistä kokoarvioista.
Katjusha rv. 27+5

Mie "joudun" synnytystapa arvioon raskausdiabeteksen vuoksi, tehdään 36 viikon tienoilla synnytyssairaalassa, eli ultrataan. Meilläpäin synntystapa arviot tehdään vain tarvittaessa, eli ei kaikille. Esikoista oottaessa kokoa arvioitiin vain mahan päältä kokeillen, ja kun kokoarvio ei ollut iso niin alatiesynnytys oli oletus. Keskikokoisen pojan siis olen synnyttänyt alateitse, ja jos nyt tyttö ei kasva liian isoksi niin sama kohtalo :)

Hohhoijaa, vihdoin mäkin sain aikaiseksi luoda tunnukset. Ehkä näin loppupuolella se vertaustuen tarve alkaa olemaan suurempi, mitä ymmärtää ja nettiä on kahlattu ympäriinsä. Onneksi on medialukutaitoakin, niin ei ihan ummikkona tarvi mennä ja touhuta.

Omat jännitys aspektinsa tähän raskauteen tuo se, että pitäisi vielä tässä loppuvaiheilla muuttaa. Mullehan on syntymässä esikoinen, niin siinäkin puolessa on opettelemista. En ole koskaan ollut mikään hirveä lapsi-ihminen, mutta kyllä tähän omaan mahassa möyriväät tyyppiin on jo vähän rakastunut.

Nyt mä haluaisin tietää, ovatko muut jääneet sf-käyrän alle? Mä ensimmäisessä mittauksessa olin pikkuisen keskiarvoa alempana ja nyt toisessa tultiinkin jo alaviivan alle. Lähete lisäultraan keskussairaalaan ja pelottaa ihan sikana, että siellä onkin jotain vialla. Muuten raskaus on ollut kohtuu helppo ja kiva kokemus. Ehkä enemmän ärsytti neuvolatädin syyllistäminen siitä, että oon polttanut tupakkaa ja siksi lapsi ei kasva. Kyllä, mä olen poilttanut tupakkaa ennen raskautta, mutta lopettanutkin sen jo vuoden vaihteessa. Enkä tosiaan voisi tehdä omalle lapselleni mitään niin ajattelematonta.

Mulla oli SF alakäyrällä 16cm viime neuvolassa rv 22. Nyt kun olen neljän viikon ajan mittaillut itse vatsaa, SF ei ole kasvanut kuin sentin. Mittaan sen mielestäni samassa asennossa kuin neuvolassa, jalat koukussa ja hieman puoli-istuvassa asennossa. Mittaan häpyluun päältä navan yläpuolelle.

Olen ollut todella huolissani, että rv 26 (tänään 26+0) mittani on ainoastaan 17cm, ei siis enää edes alakäyrällä vaan ihan omalla käyrällään. Vatsan ympärys kuitenkin 103cm eli normaali, taitaa kyse olla siis jostain kummasta rakenteellisesta asiasta. Ehkä lantioni on eri muotoinen tmv.?

Toissapäivänä olimme viimeksi ylimääräisessä ultrassa, jossa vauvan mitat katsottiin. Olen ylimääräisessä ultraseurannassa kohdunkaulan tilanteeni ja supistusten vuoksi. Vauva oli keskikäyrän mukaisesti maanantaina noin 875g ja oli siis kasvanut täysin normaalisti neljän viikon takaisesta ultrasta. Kolmen viikon päästä menen seuraavan kerran ultraan.

Ultrannut lääkäri totesi, että ei olisi huolissaan SF-mitasta, koska ultra on tarkempi eikä sen mukaan mitään viitteitä pienipainoisuuteen ole. Itseä toki tämä on huolestuttanut siksikin, että olen keskonen ja painanut 1800g, mieheni on myös keskonen ja painanut 1640g.

Rv 26+0

Se onkin mielenkiintoista, miten neuvolalääkäri aikoo arvioida synnytystavan, ilman ultraa. Meidän terveyskeskuksessa löytyy ultralaite poskiontelontulehduksen toteamiseksi :) eli ultriin ei pääse ellei Radi karkaa käsistä tmv.

Mulla oli SF alakäyrällä 16cm viime neuvolassa rv 22. Nyt kun olen neljän viikon ajan mittaillut itse vatsaa, SF ei ole kasvanut kuin sentin. Mittaan sen mielestäni samassa asennossa kuin neuvolassa, jalat koukussa ja hieman puoli-istuvassa asennossa. Mittaan häpyluun päältä navan yläpuolelle.

Olen ollut todella huolissani, että rv 26 (tänään 26+0) mittani on ainoastaan 17cm, ei siis enää edes alakäyrällä vaan ihan omalla käyrällään. Vatsan ympärys kuitenkin 103cm eli normaali, taitaa kyse olla siis jostain kummasta rakenteellisesta asiasta. Ehkä lantioni on eri muotoinen tmv.?

Toissapäivänä olimme viimeksi ylimääräisessä ultrassa, jossa vauvan mitat katsottiin. Olen ylimääräisessä ultraseurannassa kohdunkaulan tilanteeni ja supistusten vuoksi. Vauva oli keskikäyrän mukaisesti maanantaina noin 875g ja oli siis kasvanut täysin normaalisti neljän viikon takaisesta ultrasta. Kolmen viikon päästä menen seuraavan kerran ultraan.

Ultrannut lääkäri totesi, että ei olisi huolissaan SF-mitasta, koska ultra on tarkempi eikä sen mukaan mitään viitteitä pienipainoisuuteen ole. Itseä toki tämä on huolestuttanut siksikin, että olen keskonen ja painanut 1800g, mieheni on myös keskonen ja painanut 1640g.

Rv 26+0

Joo, mulla totesi neuvolatäti, että paketti on tiivis, mutta on tilaa kasvaa, ettei se ole siitä kiinni. Lisäultraan aika on ensiviikolle, että sinne saakka saa jännitellä. Sanoi toki, että myös mun fyysisesti raskaalla työllä voi olla osansa siihen, miksei maha kasva.

Mun masuhan on edelleen tosi huomaamaton ja näyttää vähän semmoiselta pieneltä kesäpöhöltä ei oo kukaan arvannu, että siellä olisi joku salamatkustajakin mukana.

Enpä olisi aamulla uskonut millainen päivä tästä vielä kehkeytyy..
Herättiin esikoisen kanssa ihan normaalisti, syötiin aamupala ja touhuttiin meidän aamurutiineja. Koko aamun oli semmoinen epämääräinen kipu alavatsalla, mutta sen kanssa pärjäsi. Vaan mitä pidemmälle päivä eteni, sitä kipeämmäksi tulin. Yhdeltätoista pitikin sitten jo soittaa äidilleni itku silmässä että tulisiko hän tyttärelleni kaveriksi, kun minä en pääse enää edes liikkeelle -niin kipiää kävi!
Onneksi äiti asuu lähellä ja kiisi paikalle kuin tuulispää. Eikä aikaakaan kun tämä mamma olikin jo ambulanssissa matkalla sairaalaan..
Nyt on lääkäri ronkkinut, tutkinut ja ultrannut ja meillä molemmilla kaikki hyvin :happy: Jonkin sortin tulehdusta tässä nyt ymmärtääkseni epäillään ja lääkäri määräsi yöksi tarkkailuun, jos vaan kipu palaa yhtä pahana, ja kun tuota välimatkaa on meiltä tänne sairaalaan n.90 km.
Eli nyt sitte pötkötellään ja seurataan tilannetta.

Rv 27+2

Charm3 Ihanaa kuulla, että poikasi jäi eskariin iloisin mielin. Mulla juuri ekan luokan aloittanut poika ja kyllä sitä sydän sykkyrällä toivoo, että kaikki menisi hyvin ja poikaa ei kiusattaisi. Ja tottakai myös, ettei oma poika sortuisi kiusaamaan, mitä vaikea uskoa, kun poika on hyvin oikeudentuntoinen ja sääntöjä rakastava ja tietää tarkkaan mikä on väärin ja mitä ei saa tehdä, mutta tietysti eihän sitä koskaan voi varmaksi tietää mitä pienten päähän juolahtaa, etenkin jos joukossa toimitaan.

Toivotaan, että kiusaaminen pysyisi nyt kurissa ja poikasi voisi jatkossakin olla hyvillä mielin eskarissa! :)

Sitä täälläkin toivotaan!! Tänään oli mennyt todella hyvin kun poika oli eri pienryhmässä, mutta toisaalta ihmetyttää miksi kiusaajat saavat pysyä yhdessä ja kiusattu siirretään pois...? Tosin yritän olla liikaa takertumatta pikkuseikkoihin ja toivoa vain, että tilanne on hyvin siellä hallussa!

Poikani on hyvin sinun poikasi kaltainen, enkä heti uskoisi, että alkaisi kiusaamaan. Koitan kuitenkin pitää senkin vaihtoehdon mielessä varsinkin tämän mainitsemasi joukon vaikutuksen muistaessani! Siksi yritetään pojan kanssa jutella ahkerasti. Toivon, että tätä harrastetaan myös kiusaajien perheissä!!

Turvallista ja onnellista koulun aloitusta myös sinun pojallesi toivotellen. Helppo ei todellakaan ole tämä äidin rooli <3

Charm 28+6

Meilläpäin ei pääse automaattisesti synnytystapa-arvioon. Itse otin puheeksi heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja vielä uudelleen ensimmäisellä lääkärikäynnillä, että vaadin päästä tarkempaan kokoarvioon kuin aiemmilla kerroilla. Silloin molemmilla kerroilla vauvan koko arvioitiin liki kilolla liian pieneksi ja toisen lapsen synnytys oli vähän liian jännittävä, kun jäi päästänsä kiinni. Tarvittiin neljä kätilöä ja lääkäri, että saatiin vauva ulos. Onneksi sattui ponnistusvaihe vuoron vaihtumisen aikaan, niin oli riittävästi väkeä paikalla. Ihmetytti kyllä jo silloin, että mitään tutkimuksia ei tehty, vaikka vauvat kasvoivat yläkäyrällä ja minä olen lyhyt ja pieni.

Täällä kaikilla on synnytystapa-arvioultra viikoilla 36-37, koska ei enää paikkakunnalla synnytyssairaalaa ole ja lähimpään matkaa on vähintään 100kilometriä.

Tänään taas perhevalmennukseen. Viimeksi käydessä ei ollut kuin meidän lisäksi yksi nainen ja terkkari, saa nähdä, onko tänään enemmän. Toisaalta ihan mukava, kun voi kaikessa rauhassa kysellä ja ihmetellä.

Hassua, miten eri tavalla raskaus eri ihmisillä näkyy. Kun vieläkin toisilla on tosi pieni maha ja minun maha on kyllä niin näkyväinen, ettei voi erehtyä millään. Ensimmäiset epäilyt mun raskaudesta mahan pyöristymisen takia oon ollut jo huhtikuun alussa ja toukokuun alussa ensimmäiset työkaverit asiasta kyseli.

Rv 28+4

Täällä synnytystapa-arvio ymmärtääkseni tehdään kaikille lääkärikäynnin yhteydessä rv 35. Eilen oli neuvola ja seuraava sit tuo lääkärikäynti sillon rv 35.. reilun kuukauden väli täällä näissä käynneissä ollut nyt koko ajan mutta tarvitseekokaan sitä niin usein kun kaikki sujunut normaalisti. Joka kerta on mitattu paino, verenpaine, sf-mitta, hemoglobiini ja kuunneltu syke.
Hb oli 112 eilen, matalimmillaan oli silloin pari kk sitten 107, ihmettelen vaan että eikö mulla imeydy rauta ollenkaan kun oon syönyt lähes joka päivä nyt tän pari kk 225mg rautaa? :O mihin se häviää? Ostin nyt toista merkkiä kokeeksi...
Oli jo kääntynyt oikein päin vaavi tuolla, kunhan ei nyt kääntyilisi sitten enää että kaikki menis hyvin :D eilen ylsi ekaa kertaa potkaisemaan kylkiluuhun, tuntuipa epämiellyttävältä :D

Jeanney 29+5

Meidän poitsu on alkanut hääräämään tuossa oikean kyljen ja tissin välissä. Oikein tuntuu kuin ahtaisi itseään kyljestä pihalle. Maha sojottaa oikealle ja vasen puoli on ihan tyhjä ja pehmeä. Välillä tuntuu kuin ei henki kulkisi, kun vauva niin ylhäällä ja tuntuu, että keuhkot ei täyty. Toisaalta rakko on päässyt nyt helpommalla ja sen kyllä huomaa, kun ei tarvitse koko ajan juosta vessassa.
Perhana! Mies jäi taas ylitöihin ja mä pakkaan laatikoita hirmu stressin vallassa. Selkä on vähän tuiskahdellut kipeästi laatikoita pinotessa ja kantaessa, vaikka yritän painavimpia jättääkin suosiolla nostelematta. Pakko noita vaan välillä on pinota, koska muuten täällä ei mahdu kulkemaan enää!
Huomenna on haettavakin lisää laatikoita, että ainakin siinä mielessä homma tuntuu edistyvän. Muuten sitä ei kyllä huomaakaan :/

Pillerimuotoinen rauta ilmeytyy tosi huonosti, ja maitotuotteiden kanssa otettuna ei senkään vertaa...
C-vitamiini vähän auttaa imeytymisen kanssa.
Itse olen vetänyt verenluovutusten jälkeen aina rautakuurin C-vitamiini höysteellä, niin kolmessa kuukaudessa on Hb taas luovutustasolla...
Nyt en ole vielä alottanut kuuria, kun Hb yhä 115 ja neuvolantäti käski aloittaa vaan, jos tuntuu väsymystä...

Nokkostippa on aivan erinomainen hb:n nostaja. Parhaiten imeytyvää c-vitamiinia on luonnolliset c-vitamiinit.

Kannattaa huomioida, että jos ei vatsan happotaso ole kunnossa, niin mikään rauta ei kunnolla imeydy. Esim limut ja huonot elintavat heikentää vatsan happotasoa mikä vaikuttaa monien vitamiinien, erityisesti b-ryhmän vitamiinien imeytymiseen, proteiinien pilkkoitumiseen ja myös raudan imeytymiseen.

Hei, muuten, ne keillä on laskettu äippärahat viimeisen vahvistetun verotuksen perusteella, niin onko se ollut vuoden 2014 tulo kuten Kelan laskuri antaa ymmärtää?

Kiitos! 2014 tein kahta työtä, eli mulla oli paljon paremmat tulot, kun nää osa-aikaisen osa-aikaiset eka perheen ja sitten raskauden takia. Jos menis tolla 2014 tulolla, niin saisin vissiin paremman kuin minimit.

Mulla meni kans 2014 vuoden verotuksen mukaan. Onneks,sillä 2015 heinäkuussa jäin työttömäks joten tulotki siis putos..

Kyllä minäkin riemastuin kun näin että 2014 tulojen mukaan menee! Vaikka ei niillä äippärahan kk tuloilla silti herroiksi elellä, on ne silti paremmat kuin esimerkiksi 6kk ennen saadut tulot (toukokuun puolesta välistä työttömänä, ja vuoden alusta osa-aikaisessa työssä).

Takaisin