La marraskuu 2016

Mä olen tosi lyhyt ja hoikka normaalisti. Silti nielaisen mahan johonkin. On tosi yksilöllistä että miten tuo maha kasvaa. Nuorimmasta olin varmaan jo puolessa välissä tämän kokoinen kun nyt.

27+6

Mä taas oon lyhyt ja pyöree jo valmiiks.. ja vauvamasu kasvaa kyl selvästi(ainenki omaan silmään) ulos ja eteenpäin. Sf-mitta oli viikko sitte 24cm. Vauva murjoo lähinnä virtsarakkoa,harjottelee potkunyrkkeilytaitojaan.. :D aikamoinen mylläys välillä käy.. välillä tuntuu täälläkin hengenahdistusta.. varsinaista närästystä ei(kai) ole mut tosi usein mua röyhtäyttää..

Voikukka9 Tsemppiä ja jos yhtään lohduttaa niin täällä melko samassa jamassa. Remppa alkaa tänään ja ollut melkoinen homma tyhjentää noi huoneet. Ja mies ei tunnu tajuavan, että en voi niitä kaikista painavimpia laatikoita kanniskella ja raskaimpia huonekaluja siirrellä. Aina joutuu pyytämään ja muistuttamaan miksi ei itse voi. Kuitenkin olen todella paljon itse kanniskellutkin, ehkä jopa hiukan liikaa, kun ei kehtaa lähes joka laatikkoa pyytää kantamaan. Sitten mies odottaa jotain suurta sympatiaa multa, kun ei sitä siltäkään heru, vaikka olen raskaana ja flunssaisena hoitanut suurimman osan. No, sillä stressaavat työt ja toki tää elämänmuutos stressaa ja nää hommat. Mut mua risoo ihan älyttömästi, kun sitä stressiä olisi paljon vähemmän ellei jättäisi kaikkea viime tippaan. Mut minkäs teet. Olen mäkin jossain hommissa semmonen, et sitten vasta saan rykästyä on aivan pakko. Et sikäli yhtään sen parempi ole. :rolleyes: Mut kyllähän tälläset tilanteet kiristää tunnelmaa, mikä on tylsää. :sad001

Verikoe ja neuvola olisi tällä viikolla. Pelkään, että tässä kaikessa häsässä vielä unohdan jomman kumman tai molemmat. Oma olo on ylipäätään melko hyvä. Ainoastaan tää flunssa tekee oloa huonommaksi. Ja toki väsyttääkin, kun yöt kovin rikkonaisia. Kylkeä saa kääntää vähän väliä, kun lonkkia alkaa särkeä ja samaten vessassa saa ravata. Ja kun koko päivän häärää niin kyllä iltasin tulee harkkasupistuksia oikein urakalla, häpyliitoksia juilii ja selkääkin särkee. Nyt sikäli kun toi remppa saatu valmiiksi niin sitä voi onneksi ihan omaan tahtiin laittaa huoneita ja kaappeja kuntoon ja ottaa päikkäreitä välissä.

Toisen napavaltimon puuttumisen takia on nyt käyty kasvukontrolliultrassa. Siellä näkyi arviolta 1,458 kg vilkkaasti liikkuva vauva, joka kasvaa hyvin käyrillä. Pienen reiän sydämestä lääkäri löysi (samanlainen kuin esikoisella, pitäisi sulkeutua itsekseen), joten sen vuoksi vielä perinnöllisyyspuolelle sairaalaan lähete. Ihana lääkäri antoi kännykkänumeron, jotta voin sen jälkeen laittaa hänelle viestiä ja varataan sitten vielä yksi kontrolliultra myöhemmäksi. Kun lähete pelkopolille ja synnytystapa-arvioonkin on vetämässä, niin kyllähän tässä saa tutkimuksissa rampata. Mutta parempi tietysti kun huolehditaan.

Niin samanlaiset vaivat tuntuu kaikilla olevan. Minä kyllä huomaan heti jos magnesium jää ottamatta. Viime yönä juurikin veti suonta takareidestä :eek: Ikinä ei ole vielä sitä tehnyt, vaan ennen aina jalkaterästä tai pohkeesta vetänyt. Ei tuntunut kovinkaan hauskalta. Levottomat jalat myös vaivasi ja esikoinenkin valvotti. Tän päivän kun jotenkin saisi nyt vaan pois alta. Ja selkeästi turvotukset lisääntyneet. Ja suonikohjut :sad001 Tukisukat ollut pakko ottaa käyttöön ja huh, onneksi ilmat viilenee!

Huomenna onneksi neuvola piiiitkästä aikaa. Turha varmaan vielä tätä miettiä, mutta vauveli ollut tähän saakka perätilassa ja toivon vaan että pian kääntyisi. Esikoinen oli oikeassa tarjonnassa jo ekoista kokeiluista lähtien. Tiedän kyllä, että voi kääntyillä vielä vaikka kuinka, mutta kun minä niin toivoisin alatie synnytystä niin tulee mietittyä.

Ja se vagisan voide on nyt kultaakin kalliimpi! Auttaa tosi hyvin tuohon kuivuuteen, joten kiitos vinkeistä!

Rv 26+5

Täällä käyty lääkärissä tänää ja kaks viikkoa saikkua eteenpäin, kovasti yrittää kyllä mua töihin saada takas vaikka oon yrittäny selittää että en sielä tuu pärjäämään kun niin raskas osasto... "noh katsotaan tämä kaks viikkoa jos sit olis jo parempi" tuumas vaan lääkäri. Oon melkee viimeset kaks viikkoa ollu kotona tekemättä mitään ja kohdunkaula oli muuttunu nyt kovaks takas ja pidentynykki, mut ei se kyllä oloissa tunnu. Heti ku lähtee liikkeelle/käy esim vaan suihkussa nii supistaa jo, mut näköjään ne ei sit oo vaarallisia vaikka onki niin tukalia. Mut kuulemma pitää yrittää pyörittää normaalia arkea..
Mulla kans maha kasvaa kovasti suoraan eteen, niin poikamaha ku olla ja voi(ei tiedetä kumpi tulee) :) mä otin eilen 200mg ylimäärästä magnesiumia jos vähä rauhottais supistuksia, mama vitamiinissa on se joku 180mg, mut meni maha iha sekasin et ei taideta enää ottaa:grin
Tänää ois myös perhevalmennus ja ajateltiin ny käydä kuuntelees jos vaan jaksan sinne polkee, ei onneks oo pitkä matka ku on samas paikas mis oon töissä nii saisin vietyy saikkulapunki samalla :)

mä otin eilen 200mg ylimäärästä magnesiumia jos vähä rauhottais supistuksia, mama vitamiinissa on se joku 180mg, mut meni maha iha sekasin et ei taideta enää ottaa:grin
Sulla on varmaan oksiini toi magnesium, kun vatsa reagoi jo noin pieneen määrään :) . Kannattaa vaihtaa magnesiumin laatua vatsaystävällisempään :) .

On jo viime viikosta asti pitänyt tulla kirjoittelemaan kuulumisia, mutta en vaan ole jaksanut. Napanuorasta puuttuvan suonen vuoksi kontrollissa viime viikolla ja lääkäri vahvisti, että suoni puuttuu, mutta toistaiseksi ei ainakaan ole aiheuttanut ongelmia ja kokokin ihan hyvä! Tilannetta seurataan.

Harmitus tuli kun selvisi, että istukka on edelleen liian lähellä kohdunsuuta, eikä ainakaan vielä ole siirtynyt riittävästi :'(. Nyt katsotaan senkin tilanne uudestaan ens kuussa ja sitten tehdään joku päätös siitä voiko ryhtyä alateitse synnyttämään vai joudutaanko sektioon! Nyt kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että siirtyis vielä.

Kaiken tämän ylimääräisen lisäksi on esikoisen eskarin aloitus ollut todella rankkaa, enkä tiedä miten tästä selvitään. Poitsua siis jo pari muuta poikaa alkanut kiusaamaan, eikä enää halua mennä ja itkemään joudun sinne jättämään. Sitten kävelen itse itkien kotiin, eikä oikein mistään meinaa tulla mitään :'(. Kuopuskin ihmettelee kun äiti itkeä tuhruttaa sohvannurkassa...

Ei vaan jaksais...
Anteeksi valitus...

Charm 28+5

Uusperheellinen-84 Mulla on magnesium kyllä sitraatti muodossa mut en tiiä reagoiko nyt vaan ku rautaaki pitää syödä. Ei ennen oo nimittäin näin pienistä määristä reagoinu :)

Miulla oli 28+0 neuvolassa hemppari 132!! Ekalla käynnillä sillon rv 10 oli 150. Eli ei oo varmaan rautalisälle ainakaan tarvetta.
Olin varma, että hemppari laskenut kuin lehmän häntä, kun olo on niin väsynyt. Mut ei. Se vaan väsyttää muuten vaan..
Sormet turpoaa öisin. Aamulla kipeinä kämmenet ja jalkaterät.. myös etu- ja keskisormen niveliä pakottaa koko päivän, eli turvotusta varmaan päivälläkin vähän..
Kaikki töissä arvuuttelee et entäs jos onkin poika meille tulossa, kun on masu vaan eteenpäin eikä takaa huomaa yhtään :grin tulis jo lokakuu niin pääsis kurkkaamaan pientä vielä yhden kerran ennen syntymää. Paitsi nyt kahdella tutulla käynyt niin, että vauva syntynytkin ennen synnytystapa-arvion ultraa :grin täällä siis kun matkaa on sairaalaan niin paljon, pääsee kurkkaamaan babya vielä sillon rv 36-37 jos vaan on edelleen kyydissä mukana sisäpuolella eikä ulkopuolella.

Mulla oli viime viikolla 136, että aika hyvissä arvoissa mennään täälläkin. :happy:

Pitäskös tännekki kirjottaa: Marraskuisten listan päivittäjää TheRoadia ei oo näkyny pitkään aikaan foorumilla, ja listakin on ollut koko kesän päivittämättä. Tehty nyt uusi lista joka kiinnitetään etusivulle. Käykee tarkistamassa tietonne Lista marraskuisista 2016 ketjusta ja ilmotelkee ketjuun jos tietoja tarvii muuttaa, poistaa tai lisätä :)

Pitäskös tännekki kirjottaa: Marraskuisten listan päivittäjää TheRoadia ei oo näkyny pitkään aikaan foorumilla, ja listakin on ollut koko kesän päivittämättä. Tehty nyt uusi lista joka kiinnitetään etusivulle. Käykee tarkistamassa tietonne Lista marraskuisista 2016 ketjusta ja ilmotelkee ketjuun jos tietoja tarvii muuttaa, poistaa tai lisätä :)

Olin jo pistämässä sulle viestiä, että lapsiluku kohdallani väärin kun siinä lukee 3 ja mulla on vaan 2 :D. Tajusin onneks ennen lähettämistä, että sehän on tarkoituskin infota monesko tulossa ;D. Tiu tau... kohta sekoon lopullisesti ;D

Lieneekö stressaava elämäntilanne yhdistettynä näihin villinä käyviin hormoneihin, kun käyn ihan sekona ja yliherkkänä...? Eilen itkin - ja KUNNOLLA itkin miehelle kun säälittää niin nämä kärpäset jotka eksyvät sisälle eivätkä löydä tietään takas ulos :-o... pitääköhän kohta oikeesti huolestua :D?

Miulla oli 28+0 neuvolassa hemppari 132!! Ekalla käynnillä sillon rv 10 oli 150. Eli ei oo varmaan rautalisälle ainakaan tarvetta.
Olin varma, että hemppari laskenut kuin lehmän häntä, kun olo on niin väsynyt. Mut ei. Se vaan väsyttää muuten vaan..
Sormet turpoaa öisin. Aamulla kipeinä kämmenet ja jalkaterät.. myös etu- ja keskisormen niveliä pakottaa koko päivän, eli turvotusta varmaan päivälläkin vähän..
Kaikki töissä arvuuttelee et entäs jos onkin poika meille tulossa, kun on masu vaan eteenpäin eikä takaa huomaa yhtään :grin tulis jo lokakuu niin pääsis kurkkaamaan pientä vielä yhden kerran ennen syntymää. Paitsi nyt kahdella tutulla käynyt niin, että vauva syntynytkin ennen synnytystapa-arvion ultraa :grin täällä siis kun matkaa on sairaalaan niin paljon, pääsee kurkkaamaan babya vielä sillon rv 36-37 jos vaan on edelleen kyydissä mukana sisäpuolella eikä ulkopuolella.
Mä rupesin syömään rautaa, vaikka terkkari oli sitä mieltä ettei vielä tarttis. Mulla oli hb alussa 145 ja kesällä joskus jo laskenu 125:een. Hengästyin ihan tosi herkästi ja väsytti kans. Terkkarin mukaan ei tarvinnu alottaa rautaa ennen ku 110:ssä. Sisko kumminki ties kertoa, että sen oman terkkarin mukaan ei oo mitään järkeä tiputtaa hb:tä niin alas, että sitä joutuu sitten hilaamaan synnytystä varten ihan kauheen matkan, jos arvot on jo valmiiks tippunu alkupisteestä noin paljon. Nyt siis menee 100mg rautaa joka toinen päivä, ja hyvin menee :) tosin oma terkkari ei viikko sitten mitannu hb:tä ollenkaan. Sano vaan, että säästetään se ens kertaan. Selvä. Jos siitäkin pitää säästää.. Ja mikäs tässä, kun olo on hyvä.

Mulla on ollut jotenkin ihmeellinen olo muutaman päivän ajan. Välillä sydän alkaa levossakin pamppailemaan tosi kovaa, haukon henkeä ja nytkin istualtaan huimaa. Verenpaineet mulla on ollu kokoajan hyvät, samoin hb. Mutta entäs tämä huono olo sitten? Oksentamaan en sentään ole joutunut. Vasen jalkapöytäkin kipeytyy välillä, lähinnä jänteet. Ja molempien jalkojen jalkapohjat.

Rv 27+3

Hei vaan kaikille!

Täältä ilmoittautuisi vielä yksi marraskuun odottaja mukaan! :)

Olen jo pitkään siis melkein alusta asti seurannut tätä viestiketjua ja ajattelin vihdoin itsekin kirjoittaa jotain. Ajatus siitä, että olen raskaana, tuntui alussa hyvin oudolta, enkä osannut/ uskaltanut luottaa siihen, että kaikki sujuisi hyvin. Itselläni ei siis aiempia raskauksia ole ollut, mutta lähipiirissä monia, joille lapsen saaminen ei ole ollut itsestäänselvyys. Nyt kuitenkin aletaan lähentelemään jo 30viikkoa ja ilmeisesti pitää vihdoin luottaa siihen, että asiat voivat mennä myös hyvin. :)

Semmoista sepustusta nyt minusta.

Varpahat, minulla heittelee leposyke paljon. Välillä nousee ihan vain istuessa tai maatessa 120-130. Menee ohi kun odottelee. Kannattaa ottaa neuvolassa puheeksi.

Charm, oletko kuitenkin jutellut eskarin henkilökunnalle?! Siis tuosta kiusaamisesta? Kamalan ikävältä kuulostaa :( Meillä on eskari alkanut erittäin hyvin, mutta kyllä muakin itkettäisi, jos lastani kiusattaisiin! Ja varmaan ilman raskautakin!
Varpahat taisi mainita repäisykivuista ja mulla on niitä myös, enimmäkseen just silloin, kun nukkuessa kääntää kylkeä.
Ja argh, kun muakin nyt ärsyttää toi mies. Kun hirvee homma tässä muutossa on ja se käy töissä ja sit nukkuu päiväunet ja loppuillan on koneella ja muka hoitelee jotain asioita,, mutta välillä tuntuu, että vaan jumittaa siinä. Tulee just fiilis, että kukahan nää kaikki kamat nyt pakkaa!! Pari päivää aikaa enää :nailbiting: Mä oon tänään vienyt eskarilaisen aamulla, tullut pakkaa muuttolaatikoita, hakenut eskarilaisen, tehnyt eväät, hakenut koululaisen, vienyt molemmat harrastuksiinsa ja odotellut siellä ensin toisen ja sitten toisen kanssa. Tultiin kotiin, tein ruokaa ja pannarin, syötiin koko perhe yhdessä, nyt lapset tabletilla ja mies nukkuu. Vielä pitäis pakata, mutta kun en millään vaan jaksa. Jalkoja särkee ja vauvamaha tuntuu painavan keuhkoja. Kädetkin puutuu koko ajan. Tunnen itseni jotenkin laiskaksi, kun en ole töissäkään ja silti en saa tätä muuttoasiaa handlattua :sorry:
Nasupossu 30+2 ja hei en ole varmaan edes ilmoittautunut mihinkään listalle?! Mihin tiedot siis laitetaan?

Emmahima ite en kyllä uskalla aloittaa lisärautaa ilman lupia, koska hemppari tosiaan hyvä ja sekin voi aiheuttaa vaikka mitä, jos elimistö saa rautaa liikaa. Voi olla, että väsyttää siksi, kun normaalisti se on siellä 150 hujakoilla ja nyt pudonnut tuonkin verran. Hengästyminen on itelle astmaatikkona ihan tuttua ja tässä vaiheessa se varmaan on melkein kaikkien riesana? Ja väsymyskin varmaan kuuluu "taudinkuvaan". :P En usko, että miun hemppari tästä kauheesti romahtais enää, mutta eihän tuota voi tietysti tietää. En kuitenkaan uskalla syödä rautaa vaan varuilta. :)

Nasupossu käy kirjottelemassa ketjuun Lista marraskuisista 2016 :)

Takaisin