La marraskuu 2016

Kamala paineentunne välillä alapäässä.. Tuntuu että jokin työntyisi ulos, mutta ei kuitenkaan kohdusta asti. Kipuja ei oikeastaan ole, mitä nyt tuo paine tuo omat tuntemuksensa. Aamulla oli pitkästä aikaa petipuuhia, voisiko näillä olla yhteys? Luin keskustelupalstoja ja siellä peloteltiin ties millä.

Rv 26+6

Varpahat, mulla ainakin aiheutti supistuksia seksi viimeksi. Ja hiivatulehduksen :meh:
Ja ihan sama kävi sitä edellisellä kerralla. En kyllä silti meinannut selibaattia vetää loppuraskautta! Mut täytyy sanoa, että ei nyt kauhean useinkaan viitsi noita jälkioireita aiheuttaa. Nyt ollu semmoinen kerta/2vk suunnilleen. Itse "aktikin" on vähän temppuilua, kun on iso maha, puutuvat kädet, lonksuvat lonkat... Välillä kramppaa pohje ja välillä pakara tai supistaa. Ja jälkeenpäin pyörryttää... Jihaa, oikein seksifantasia-ainesta :sad001

Täälä kans nuo petihommat tuottaa hieman ongelmia. Aikaisemmin ollut hyvinkin aktiivista molempien osalta, mutta nyt juurikin tuon paineen tunteen vuoksi jotenkin epämukavan tuntoista ja asennon löytäminen vaikeaa mahan kanssa! Ärsyttävää.

Pikkumyy 29+0

Hah Nasupossu, sama täällä :D toisaalta itse akti ei tuntunut yhtään miellyttävältä kun olen niin rutikuiva.. Mikä sinällään on hassua kun pikkarit on jatkuvasti märkänä vetisen valkovuodon takia. Mutta juu eipä tässä kovin haluja ole jos tälläisiä oireita aiheuttaa.

Joo petipuuhat tuntuu jotenkin erilaiselta kuin ennen, jotenkin ei yhtä miellyttävää:eek: masukin edessä.. Argh:grin

Tänään laskettuun aikaan 79 päivää!
Parisen viikkoa enää töitä ja sitten kesälomalle josta suoraan äippälomalle:)

rv 28+5

Joo siis ihan sama juttu, että limakalvot on jotenkin ohkaisen ja kuivan oloiset ja siksi se hiivatulehduskin varmaan hyökkää heti päälle. Ja silti valkovuotoa tuntuu kyllä riittävän...
Kuitenkin haluais vielä yrittää panostaa tohon seksielämään edes vähän, kun ei tiedä kauanko on synnytyksen jälkeen kipeä, kuinka pitkään kestää tällä kertaa jälkivuoto, millaiset on fiilikset ja mitä keksitään ehkäisyksi...
Niin, oletteko miettineet jo ehkäisyä synnytyksen jälkeen? Mulle tuli asia yks päivä mieleen ja aiheutti kyllä harmaita hiuksia. Tähän mennessä on ollu käytössä e-pillerit, minipillerit, ehkäisyrengas ja ennen tätä raskautta 5,5 vuotta hormonikierukka. Noista mainituista mitään en haluaisi ottaa. Ennen tätä raskautta tykkäsin olostani ilman hormoneja...

Mäkin olen miettinyt tota ehkäisyhommaa jo.. Monta vuotta vedin e-pillereitä ja vähän aikaa käytin sen jälkeen ehkäisyrengasta.. E-pillereihin enää en ainakaan palaa.. Mahdollisimman vähän haluisin ylimääräisiä hormoneita..

Meillä taas mies on sanonut että mä oon muuttunut raskauden myötä entistä kosteammaksi. Mulle ei aiheuta seksi supistuksia. Täällä ei ole tahti hidastunut mihinkään, päin vastoin, mies sano, ettei mua uskalla pitää kolmea päivää pidempään ilman, muuten muutun niin kiukkuseksi koirille :D .

Mulla tää "kosteusongelma" on ollu vasta kuukauden verran. Keskiraskauden ajan oli just erittäin hyvä tilanne tuolla alapäässä ja mieskin huomasi asian meilläkin. Harmittaa kyllä, kun huonosti käytettiin se aika hyväksemme, kun mies teki ylitöitä ja oli hullun väsynyt ja minä ja lapset reissailtiin keskenämme sitten.
Nyt kun meinasin, että voitais vähän panostaa, niin kaksi viime kertaa on mennyt tohon aiemmin kuvaamaani tyyliin.
En muista, että edellisissä raskauksissa olis ollu tätä ongelmaa tai edes imetyksen aikaista kuivuutta. Pohdin itseasiassa maitohappobakteeripuikkokuuria (mikä sanahirviö! :D)

Huh niin ne hormonit tuntuu vaikuttavan toisiin eri tavalla! Harmi vain että tämä oma haluttomuus vaikuttaa myös mieheenkin..

Söin vuosikaudet e-pillereitä jotka vaihdoin ehkäisylaastareihin. Omituisten hormoniperäisten oireiden takia lopetin laastarit vuodeksi jonka aikana käytössä oli kondomit. Sitten raskauduin :) en tiedä yhtään mitä käyttäisi raskauden jälkeen, ehkä taas kondomeja aluksi?

Mäkään en oikein tykkää pumpata itseeni mitään lisähormooneja, mutta mulle käy niin harva ehkäisymenetelmä sukurasitteiden ja aurallisen migreenin (jota tosin ei ole ollut kymmeneen vuoteen) takia, että varmaankin on palattava takaisin hormoonikierukkaan - siitä kyllä tykkäsin, kun sen parikymppisenä sain ekan kerran.

Silloinhan sitä ei suositeltu kuin synnyttäneille, mutta mulle se suostuttiin laittamaan kahden pillereiden aikana alkaneen ei-toivotun raskauden jälkeen. Ja ikinä en unohtanut ottaa pilleriä tai venyttänyt ottoväliä liian pitkäksi, jostain syystä vaan ei (muutama eri merkkinen) pillerit tepsineet..

Reilut kaks viikkoa töitä, pakko vielä hetki malttaa ennen kuin pistän koko huushollin uuteen uskoon.

Meilä varmaanki käytetää myös raskauden jälkeen kondomia. En taho mitää hormoneja, pillerit ei ees sovi mulle veritulppariskin takia.. tähä astiki tultu toimee kumin kanssa,toki oha se ollu jo pitkään pois käytöstä.. mut enpä usko et oikee muutakaa tulee käytettyä.

Seksiä meillä on tosi vähän. Johtuen siitä ettei mua kiinnosta.. en oo oikee ikinä tykänny petipuuhista,siis sillee et ois pakko saaha monta kertaa viikossa jne. Jotenki mä kaipaan enemmän sitä läheisyyttä,hellittelyä,silittelyä ja vaa kainalossa oloa. En jotenki osaa antautua petipuuhillekaa,jos se on pelkkää seksiä.. kyllähä mua harmittaa ku mies joutuu olee ilman mut ei se oo hirveesti ees valittanu mikä on sinänsä ihme!

Muokattu viimeksi:
Mulla on ollut vuosikausia käytössä pillerit, ja toivon voivani niihin palata. Vihaan kortsuja, se ei vaan ole sama niiden kanssa...
Monet tosin tuntuu ottavan kierukan synnytyksen jälkeen, etten tiedä onko pillereissä joku ongelma sitten...?

Mulle ei hormonit käy. Hormonit äkkiä heikentää kilpirauhasta entisestään. Kuparikierukan saatan laittaa alussa. Mutta kun kierto säännöllistyy vauvan kiinteiden myötä siinä 6kk synnytyksestä, niin on varmaan siirryttävä johonkin persona/aamulämmöt ratkaisuun. Kupari muuttaa omat kuukautiset niin runsaiksi pidemmän päälle, että sekin taas voi heikentää kilpirauhasta.

Mulle ei hormonit käy. Hormonit äkkiä heikentää kilpirauhasta entisestään. Kuparikierukan saatan laittaa alussa. Mutta kun kierto säännöllistyy vauvan kiinteiden myötä siinä 6kk synnytyksestä, niin on varmaan siirryttävä johonkin persona/aamulämmöt ratkaisuun. Kupari muuttaa omat kuukautiset niin runsaiksi pidemmän päälle, että sekin taas voi heikentää kilpirauhasta.

Mulla oli hormonikierukan kanssa sellainen "sivuvaikutus" ettei menkkoja ollut kertaakaan viiden vuoden aikana. Mikä ei siis todellakaan ollut huono asia ollenkaan - raskaustestin tein pari kertaa vuodessa ihan vaan varmuuden vuoksi, niin ei tarvinnut senkään asian kanssa arpoa. Olin muutenkin koko sen ajan jotenkin tosi tasapainoinen ja seesteinen - ei tullut äkillisiä hormonipiikkejä ja kun hormoneja vapautui kehoon tosi pieni määrä ja tosi paikallisesti, niin ei persoonakaan muuttunut mihinkään. :rolleyes:

Ja halvaksihan kierukka tuli myös kuin mikä: 160 euroa viiden vuoden ehkäisystä ja menkkojen poisjäämisestä ei musta ollut paha sijoitus ollenkaan, vaikka opiskelija olinkin.

Enkä mäkään tykkää yhtään kortsuista, ennemmin pelataan "varmoilla päivillä" - ehkä muuten paras paikka ikinä liputtaa paljaalla panemisen ja varmojen päivien puolesta, la-ryhmä. :smug::joyful::angelic:

Up-84, siis nyt ymmärrän mun hormoniehkäisyn ja kilpirauhasen ongelmat!! En tiennyt että niillä(kin) voisi olla jokin yhteys. Eikä puhettakaan että tk-lääkärit mitenkään tietäisi asiasta...

Joo itseasiassa jos totta puhutaan niin kyllä täälläkin on menty ilman mitään ehkäisyä toisinaan (no aika useastikin) ja luotettu siihen ettei mitään touhutippoja tule :D toimi meillä siihen asti kun pitikin :D

Mun mielestä hormonikierukka on noista hormonaalisista paras vaihtoehto. Edullisinkin, jos pitää useamman vuoden. Ei tarvitse muistaa ottaa, eikä vaihtaa mitään ja mullakin pysyi kuukautiset poissa tai kesti enintään puoli päivää. Ei tarvitse ajatella ehkäisyä. Mä luulen, että jos me päädyttäis pelkkään kondomiin, olisin pian taas raskaana tai sitten koko seksi jäisi pois.
Haluaisin vaan kokeilla elämää ilman ylimääräisiä hormoneja. Kierukassa toki olis vähemmän niitä... Mulle jäi pieni trauma, kun sitä ei viimeksi saatu pois, oli luiskahtanut jonnekin kohdun pohjalle ja sitä sitten kaiveltiin sieltä useampaan otteeseen ja lopulta puudutuksen ja silti hirveän kivun kanssa se saatiin pois. Vaikka tiedän, että se olis edessä vasta n.5 vuoden päästä ja kuulemma harvoin se poisto muutenkaan sattuu, niin silti epäilyttää. Lisäksi viimeksi mulla tyssäsi imetys kierukan ottamiseen puoli vuotta synnytyksestä. Maidon herumiseen se jotenkin vaikutti, vaikka ei kuulemma pitäisi. Jos päädyn kierukkaan, otan sen vasta myöhemmin, lähempänä vuoden ikää ja siihen saakka pitäisi pärjätä muuten.
Niin, kuparikierukkaa olen pohtinut ihan tosissani, mutta mietin just sitä vuodon määrää. Enkä ole kuulunut hyviä kokemuksia muutenkaan.
Noihin lämmön mittaamisiin en luota yhtään, koska esimerkiksi nyt raskauduttuani ei lämmöt muuttuneet millään tavalla, vaikka olis pitänyt muka nousta. Periaatteessa mulla on kai säännöllinen kierto, mutta varmoihin päiviin luottaminenkin vois olla aika ongelmallista. Varsinkin nyt, kun meillä on jo pian kolme lasta ja se on tavallaan se "suunniteltu" lukumäärä. Ja mä tuun tosi helposti raskaaksi. Kaksi ekaa tuli ekasta kierrosta ehkäisyn lopettamisen jälkeen ja tämä kolmas kolmannesta kierukan poiston jälkeen. En siis halua leikkiä yhtään asialla.
Olen tosissani miettinyt myös sterilisaatiota, mutta joku siinä ahdistaa. Vaikka lapsiluku on tavallaan täysi, niin en jotenkin osaa olla 100% varma. Operaatio myös pelottaa. Mä oon tosiaan 31 ja olen miettinyt, että jos olisin vaikka edes 35 vuotias, niin vois ajatella, että lapset on nyt tehty... Niin ja pakko ottaa semmoinenkin asia huomioon, että JOS syystä tai toisesta erottaisiin ja löytäisin uuden miehen ja haluaisinkin vielä yhden lapsen..
En ehkä edes ajattelisi tuota, jos ei lähipiirissä olisi tällainen tapaus, jossa sterilisaation edellisen vaimon tahdosta tehnyt mies ei voi nyt hankkia lapsia uuden vaimonsa kanssa, jolla ei vielä lapsia ole, mutta kovasti haluaisi...
En tiedä onko naisen sterilisaatio helpompi purkaa jotenkin...
Ääh, vaikeita juttuja, onneksi on vielä hetki aikaa pohtia!

Mä epäilen, että toi hormonikierukkakaan tuskin sopii mulle. Pahimmat oireet ikinä on tulleet keinotekoisesta keltarauhas-hormonista. Plus tiputtelen siitä tosi paljon :( .

Up-84, siis nyt ymmärrän mun hormoniehkäisyn ja kilpirauhasen ongelmat!! En tiennyt että niillä(kin) voisi olla jokin yhteys. Eikä puhettakaan että tk-lääkärit mitenkään tietäisi asiasta...
Kannattaa lainata vaikka kirjastosta Kaisa Jaakkolan Hormonitasapaino. Siinä on paljon hyvää kilpirauhas-asiaa. Nuo keinotekoiset hormonit ja kilppariongelmat ei välttämättä aina ole suorassa yhteydessä. Yleensä monen tekijän summa.

Takaisin