La marraskuu 2016

Joo kuvaus pitää paikkansa meistä :) Oli se kätilö vähän sellainen sähläri. Ei ole aikasemmin ollut mun kohdalla tätä kätilöä.
No susta ei kyllä uskois et odotat kaksosia.. siia hyvässä mielessä..
Mulle kävi viime kerralla kyseisen kätilön kanssa et hän huuti sisälle pelkästään etunimellä. No mä menin ja mies tuli perässä. Eka ihmetys kun iskin verenpaineseurannan kätilölle. Tää oli et mikäs se tämä on ? Sitten menin vessaan niin kuulin kun mies tankkaa mun nimeä ja kätilö huokailee että nyt ei kyllä ole oikein.. sitten selviteltiin ja vaihdettiin hoidettavat päikseen toisen kätilön kanssa.. nytkin näytti sähläävän sun asioita ja tuli puhuu niitä mulle kun olitko vessassa vai missä kun tulit sitten siihen äitisi viereen.. mä toivoin jo viimeks etten joudu tuolle ikuna.. ei anna itsestään jotenki hyvää kuvaa..

ImageUploadedByVau Foorumi1471355226.014875.jpg

ImageUploadedByVau Foorumi1471355242.540239.jpg

Helpotusta vähän rankan kävelyn jälkeen liitoskipuihin. Supistuksiin myös, tää kannattelee myös alavatsaa, eli lantionpohjaan vatsan tuoma paine vähenee. Tähän ei pysty yksikään tukivyö <3 . Tarvikkeet on ainoastaan joko kudottu lyhyt kantoliina tai rebozo.

Mileim,esikoisen aikaan ei oltu naimisissa miehen kanssa,joten se isyys piti käydä tunnustaa ja mun mielestä se astu heti voimaan kun oli nimet paperissa,koska vauva kastettiin jo 6 viikon ikäisenä. Ja mun mielestä kirkon papereissa lukee,jos en ihan väärin muista, että vauva tulee kastaa 2kk:n kuluessa syntymästä. Kolmas muistaakseni kastettiin just päivää ennen kun tuli se 2kk ikää. En muista mikä se juttu siinä oli,mut tämmönen on mun muistikuva.

Juu, on voinut ollakin noin. Meillä neuvolassa nyt eilen sanoi, että on pyydetty neuvomaan odottajia, kun isyys tunnustetaan neuvolassa ja paperit täytetään siellä. Täähän tais muuttuu ihan vasta tänä vuonna. Neuvolasta ne lähetetään sille lastenvalvojalle (-kohan se oli?) ja ne odottelevat vauvan syntymää jossain tyyliin mapissa. Sit sinne ilmoitetaan, että nyt olis tällainen lapsi syntynyt ja tunnustus tehty elokuussa. Tän jälkeen ne paperit otetaan sieltä mapista ja 30 päivää odotellaan, josko isipappa tulee toisiin aatoksiin ja vasta sitten käsitellään, ja se vie sen 15 päivää. En tiedä onko näissä käytännön eroja paikkakunnittain, vai meneekö kaikkialla samalla kaavalla.
Näin minulle neuvolasta sanottiin ja jos siihen on uskominen, niin sit saadaan ootella tammikuulle ristiäisiä :/ Sanoi vielä, että juhlanhan voi pitää, mutta virallinen kaste tulisi vasta kun paperit on käsitelty sen 45 vuorokauden kuluttua. Eihän siinä ole järkeä pitää juhlaa ensin ja kastaa sitten..

Hei Ristiäisistä!
Jos pappi suostuu, niin ristiäiset voi pitää ennen isyyden tunnustamisen voimaan astumista! Eli tämä on ns. sovittavissa, kannattaa kysyä ja puhua kaikkea nättiä papille vaikka, että haluaisi lapsen voivan viettää ensimmäistä joulua/kristuksen syntymäjuhlaa jo siunattuna.. :grin:grin ..toi nyt oli ehkä överi laughing6
..mut siis joo, on papin päätettävissä suostuuko siunaamaan niin, että lähettää tiedot eteenpäin maistraatille vasta viiveellä. :wink Maistraatti on se taho jolle kaikki pitää olla mustaa valkoisena valmiina. Pappihan "vain" siunaa lapsen "Jumalan kasvojen alla jne.." :p:rolleyes:

Mulla on ihan hirveä jännitys täällä..huomenna on 4D ultra!! Vihdoin saan varmuuden onko pikkuisemme todella tyttö kuten on vähän lupailtu. ..ja tietty pelottaa, että jos siellä ilmeneekin jotain huolestuttavaa..
Jaiks..

24+6! :)

Se on siis iso risti kaulassa mentävä papin juttusille marraskuussa :grin

ja vielä lisäys, mikäli lapsi saa äidin sukunimen..ei ole asialla minkäännäköistä kiirettä ja väliä! Tämä paperihärdelli on vain merkittävä silloin, jos lapsi saa isän sukunimen. :)

ja vielä lisäys, mikäli lapsi saa äidin sukunimen..ei ole asialla minkäännäköistä kiirettä ja väliä! Tämä paperihärdelli on vain merkittävä silloin, jos lapsi saa isän sukunimen. :)

Isän sukunimi olisi kyllä tulossa.. Ilmeisesti oletti neuvolassakin näin suoraan, kun ei maininnut. Tosin se meidän neukkutäti on vähän pihalla muutenkin, sekoilee aina ihan omiaan ja ei ymmärrä jos jotain sanoo :grin Mies eilen totesi tuosta paperirumbasta, että perus Suomen tapaa tehdä asiat "kauhean vaikeaksi" ja papereita lähetellään edestakaisin ja sekin lysti maksaa. Neukkutäti ei ihan ymmärtänyt pointtia ja kävi siinä sitten inttämään, että kun se on haluttu tehdä vanhemmille helpoksi että neuvolassa tunnustetaan isyys. Juu, ei siitä epäilystäkään eikä puhettakaan, etteikö ollut kivempi tehdä se tässä matkan varrella jo valmiiksi alta pois..

Just kun pääsin sanomasta ettei ole mitään raskausvaivoja, niin nyt on sitten täälläkin häpyluu todella hellänä. Nousin tänään autosta kaupan parkkiksella ja vaapuin kun pingviini kipujeni kanssa ostoksille :hilarious: olihan se jo varmaan aikakin mullekki edes jotain vaivoja tulla!

Juu, on voinut ollakin noin. Meillä neuvolassa nyt eilen sanoi, että on pyydetty neuvomaan odottajia, kun isyys tunnustetaan neuvolassa ja paperit täytetään siellä. Täähän tais muuttuu ihan vasta tänä vuonna. Neuvolasta ne lähetetään sille lastenvalvojalle (-kohan se oli?) ja ne odottelevat vauvan syntymää jossain tyyliin mapissa. Sit sinne ilmoitetaan, että nyt olis tällainen lapsi syntynyt ja tunnustus tehty elokuussa. Tän jälkeen ne paperit otetaan sieltä mapista ja 30 päivää odotellaan, josko isipappa tulee toisiin aatoksiin ja vasta sitten käsitellään, ja se vie sen 15 päivää. En tiedä onko näissä käytännön eroja paikkakunnittain, vai meneekö kaikkialla samalla kaavalla.
Näin minulle neuvolasta sanottiin ja jos siihen on uskominen, niin sit saadaan ootella tammikuulle ristiäisiä :/ Sanoi vielä, että juhlanhan voi pitää, mutta virallinen kaste tulisi vasta kun paperit on käsitelty sen 45 vuorokauden kuluttua. Eihän siinä ole järkeä pitää juhlaa ensin ja kastaa sitten..
Ahaa,se on sitten muuttunut noin paljon muutamassa vuodessa :o on kyllä melko pitkä aika odotella,että saa sitten ristiäiset pitää,jos vielä haluaa pitää nimen salassa siihen saakka. Ja mulle neuvolassa sanottiin,kun sijainen ei tiennyt että ollaan naimisissa, että tuo neuvolassa isyydentunnustaminen on helpompaa vanhemmille,kuin siellä lastenvalvojalla käyminen.. Joka tapauksessa,mä niin vihaan kaikkea tuommoists paperisotaa yms. Onneksi kelan kanssa asiointi on nykyään helppoa tuolla netissä,joskus on hermo mennyt niitäkin lappuja täytellessä ja edes takas kirjeitä lähetellessä..

Plääh, olin ajatellut, että pidettäis ristiäiset joulukuussa (17.12), mut ei se onnistu ellei neiti päätä syntyä lokakuun puolella jo :( Neuvolasta sanottiin, että isyyden tunnustuksen vahvistamisessa menee syntymän jälkeen noin 45 päivää, jota ennen ristiäisiä ei saa eikä voikaan pitää. (kun ei siis olla naimisissa vaan avopari) Ensin on 30 päivän muutosaika jos isä haluaakin perua isyytensä ja sen jälkeen noin 15 päivän käsittelyaika. :confused:

Miks ette tee isyydentunnustusta neuvolassa? Täällä meillä se on ainakin mahdollista, me ollaan kahden viikon päästä menossa tekemään se samalla reissulla, kun saan sen anti-rh rokotteen.

Halukkuutta isyydentunnustamiseen neuvolassa kysyttiin jo heti ekalla neuvolakäynnillä ja kun tuo isäntä on ollut muutenkin mukana, niin tuntuis typerältä jättää tällainen tilaisuus käyttämättä. Mukana pitää olla siis vaan viralliset henkkarit. Ja siis lakihan tästä aiheesta on tullut jo tämän vuoden alussa voimaan, joten käytännön luulisi olevan joka paikassa saman.

Miks ette tee isyydentunnustusta neuvolassa? Täällä meillä se on ainakin mahdollista, me ollaan kahden viikon päästä menossa tekemään se samalla reissulla, kun saan sen anti-rh rokotteen.

Halukkuutta isyydentunnustamiseen neuvolassa kysyttiin jo heti ekalla neuvolakäynnillä ja kun tuo isäntä on ollut muutenkin mukana, niin tuntuis typerältä jättää tällainen tilaisuus käyttämättä. Mukana pitää olla siis vaan viralliset henkkarit. Ja siis lakihan tästä aiheesta on tullut jo tämän vuoden alussa voimaan, joten käytännön luulisi olevan joka paikassa saman.

Oho, olinkin visiin vähän myöhässä.

Tehtiin se neuvolassa eilen; isyydentunnustus ja huoltajuuspaperit. Mut niille ei tapahdu mitään ennen vauvan syntymää (muuta kun lähetetään postitse sille lastenvalvojalle) :happy: Se on vaan neukkulassa tehtävissä siks, et ei heti tarvii ravata ku kotiutuu ni sinne lastenvalvojalle kirjottelemaan niitä papereita. En tiiä millanen prosessi se ois ollut jos olis käynyt tekemässä sen vasta syntymän jälkeen siellä lastenvalvojan luona, olisko sit ollut homma siinä ja saanut pitää ristiäiset vaikka seuraavalla viikolla ?? :eek:
Se on mentävä naimisiin ennen seuraavaa naperoa ni ei tarvii vatkata tällasia :rolleyes::grin

Mä täällä mietiskelen, millaisetkohan supistukset on normaaleja ja mitkä ei? Mä olen jotenkin itse alkanut huolestumaan kivuista ja säryistä, yksi ilta viime viikolla tuli noin 3-4 kertaa aika kovantuntuisia menkkakipuja, jotka säteili selkäänkin. Ja alavatsaa poltteli. Nyt kun olen taas loman jälkeen aloittanut työt niin puristavia ja kouristavi kipuja tulee alavatsalle silloin tällöin. Välillä tulee myös yllättävä paineentunne alavatsaan, ihan kuin vauva painaisi virtsarakkoa kasaan :( Menee kyllä melko nopeasti ohi mutta niitä tulee aika usein kuitenkin. Huomisen jos vielä jaksaisi, torstaina olisi edessä ensimmäinen neuvolalääkäri.. Onkohan vauvalla kaikki hyvin? :/ Ja pahoinvointilääkkeestä huolimatta oksennan edelleen, väsyttävää.

26+1

No susta ei kyllä uskois et odotat kaksosia.. siia hyvässä mielessä..
Mulle kävi viime kerralla kyseisen kätilön kanssa et hän huuti sisälle pelkästään etunimellä. No mä menin ja mies tuli perässä. Eka ihmetys kun iskin verenpaineseurannan kätilölle. Tää oli et mikäs se tämä on ? Sitten menin vessaan niin kuulin kun mies tankkaa mun nimeä ja kätilö huokailee että nyt ei kyllä ole oikein.. sitten selviteltiin ja vaihdettiin hoidettavat päikseen toisen kätilön kanssa.. nytkin näytti sähläävän sun asioita ja tuli puhuu niitä mulle kun olitko vessassa vai missä kun tulit sitten siihen äitisi viereen.. mä toivoin jo viimeks etten joudu tuolle ikuna.. ei anna itsestään jotenki hyvää kuvaa..

Mulla on aika pieni maha siihen verrattuna että odotan kaksosia :)

No on aikamoinen säheltäjä se kätilö. Mulle kun se varaili uutta aikaa niin sanoi eka väärän henkilön nimen.
Se varmaan luuli jo että sä olet mä kun käväsin välillä vessassa ja äiti jäi siihen sun viereen seisomaan :D

Mä täällä mietiskelen, millaisetkohan supistukset on normaaleja ja mitkä ei? Mä olen jotenkin itse alkanut huolestumaan kivuista ja säryistä, yksi ilta viime viikolla tuli noin 3-4 kertaa aika kovantuntuisia menkkakipuja, jotka säteili selkäänkin. Ja alavatsaa poltteli. Nyt kun olen taas loman jälkeen aloittanut työt niin puristavia ja kouristavi kipuja tulee alavatsalle silloin tällöin. Välillä tulee myös yllättävä paineentunne alavatsaan, ihan kuin vauva painaisi virtsarakkoa kasaan :( Menee kyllä melko nopeasti ohi mutta niitä tulee aika usein kuitenkin. Huomisen jos vielä jaksaisi, torstaina olisi edessä ensimmäinen neuvolalääkäri.. Onkohan vauvalla kaikki hyvin? :/ Ja pahoinvointilääkkeestä huolimatta oksennan edelleen, väsyttävää.

26+1

Kipeät supistukset (juuri sellaiset menkkakipumaiset) on siis yleensä jo niitä oikeita supistuksia, harjoitussupistukset ei normisti satu, vaikka tuntuu epämiellyttäviltä. Hyvä et sulla on neuvolalääkäri to, muuten soittelisin neuvolaan heti huomenna. Tietysti jos huomenna paljon kipuja niin soitto neuvolaan ja kotiin lepäilemään. Paineen tunne on normaalia, vaikka tuntuukin inhalta. Vauvalla varmasti kaikki hyvin. Kurjaa toi pahoinvointi. :sad001

Marras16, mistään ei varmaan kuitenkaan tiedä onko supistukset tehneet tuhojaan..? Esim.kohdunkaula lyhentynyt, auki tms. Vai olisko sitten se kipu jotenki enemmän jatkuvaa? Mä en ole mitään herkästi neuvolaan soittelevaa tyyppiä, varsinkin kun ovat ihan kaikkiin oireisiin aina vain sanoneet että normaalia on.. Kätilökin rakenneultrassa sanoi että se on vaan hyvä että sattuu niin tietää että jotain sentään tapahtuu! :o

Näillä viikoilla soittelisin kipeistä supistuksista neuvolaan. Jollet tunne omaa kroppaasi niin hyvin, että tiedät missä raja menee. Siis lähinnä uudelleen synnyttäjät.

Mulla on tää ilta ollut ihan hemmettiä. Siis jos otan tän mahan ympärille sidotun liinan pois, oikeen tunnen kun maha tippuu alaspäin ja liitokset alkaa rutista. Huomenna on taas seuraavat 9km kävelyä edessä. Aattelin, että huomenna kokeilen, että jos tää liina pitäis liitokset kasassa. Tää kunnollinen puristus latiossa ainakin nyt helpottaa oloa ihan miljoonasti ja vähentää supistuksia.

Takaisin