La marraskuu 2016

Onkos täälä muuten muita yösyöjiiä? :D mulla oli alkuraskaudesta aivan jäätävä nälkä ja heräsin järkiään joka yö syömään leipää/ hedelmää/ jogurttia tms. tokan kolmanneksen vaiva oli pois ja nyt taas neljättä yötä peräkkäin oon heränny järkkyyn nälkään ja pakko ollu mennä syömään. En tiiä mistä johtuu. En siis oo mitenkään ahminu raskauden aikana tai kerännyt muutenkaan painoa kuin 4,5 kg tähän rv 29 mennessä, mutta nälkä kyllä riivaa öisin todenteolla :o ei kai sitä kannata yrittää nälissäänkään olla?

Minä laitoin samoilla tulilla äitiyspäivärahahakemuksenkin! 30.9 näyttäs alkavan loma ja päätöksessä näkyi tulevat maksupäivät. Soitin vielä verotoimistoon ja pyysin heitä lähettämään muutosverokortin kelalle, koska päätöksen mukaan olivat viemässä rahasta 25% veroa ;o

Pikkumyy 27+6

Eikö se 25% ole se minimi mitä vähintään menee? Mikäli aikaisempi veroprosentti on ollu isompi, niin sitten kai sen mukaan..

Joo täälläkin jo reilu pari viikko sitte laitettu nuo hakemukset menemään, mutta mitään ei oo kuulunu. Van ku jollain tuntu menneen jo se kuukaus ni ei taida kannattaa vielä hätäillä :joyful:

Tuosta veroprosentista sen verran, että itsellä oli viimeksi isot vanhempainpäivärahat ja veroprosentti oli isohko, mutta kappas kappas.. rapiat 300 euron mätkyt sieltä pärähti luukusta =D toki tulot olivat isot ja koska kyseessä oli etuus, niin veroprosentti ei sitten riittänytkään itsellä... Tuloja ja prosentteja en nyt yhtään muista ja laputki jossain paperiviidakossa. Van siis mulle kävi ehkä näin kun en älynnyt nostaa veroprosenttia vaan annoin muistaakseni mennä samalla ku olisi lähtenyt työtuloistakin. Oma moka siis =D

Meilläkin täällä haikeutta ilmassa, vaikka isoimmat muksut lähtee jo viidennelle ja toiselle luokalle. Äidin pienet :Heartred Siinä se vaan kesä mennä hujahti ja syksyä kohti kovasti mennään.

Auringonkukka rv 25+5

Muokattu viimeksi:
Täällä alkaa koulu ensiviikolla. Meillä on sitten kutosluokkalainen ja kolmosluokkalainen. Ja neljäpuolikas aloitti kerholaisena tiistaina, mikä olikin kovin jännä juttu ja ekaa kertaa hän valvoi yöllä, kun jännitti pientä niin kovin.

Mä oon nukkunut tosi huonosti. Närästää joka yö ja lisäksi mulla on plantaarifaskiitti oikeassa kantapäässä (ollut pitkin kevättä ja kesää), joka kipuilee inhottavasti. Alaselkä on jumissa ja häpyliitoskin vihloo. Päivisin en ehdi juurikaan näihin huomiota suoda, mutta yöllä kaikki vaivaa.

Syke tuntuu myös kurkussa ja kohtu painaa sisäelimet keuhkoihin asti ja saa vähän väliä haukkoa henkeä... Ja painajaisia! Kaikki rakkaat joko katoaa, tai kuolee melkein joka yö!

Mutta muutenhan mulla on ihan ok olo. Päivisin velloo vaan lievä pahoinvointi, verenpaineet on matalat ja vauhti on kovin hidastunut, mutta muutoin lyllerrän tyytyväisenä. Eilinen päivä oli kaikkineen tosi hyvä päivä!

Tänään mennään vanhimman pojan kanssa psykologin loppuarvioon ja myöhemmin tässä kuussa on sitten hoitoneuvottelu lääkärin ja psykologin ja nepsyn hoitajien kanssa. Toivon, että poika saisi jotain apua tuohon tunnepuolen kuohuntaan.

Tulipas pitkä avautuminen!

Niin ja tuosta kuivasrummun käytöstä. Ollaan reilu vuosi asuttu taloyhtiössä jossa ei ole kuivaushuonetta, joten kuivausrumpu on ehdoton must. Pyykkiä pesen arkena aikalailla 2 koneellista per päivä, viikonloppuna koetan aina pitää taukoa eikä kyllä yleensä kotonakaan varsinkaan lauantaisin. Harmittaa kyllä käyttää kuivausrumpua niin paljon, mutta sinänsä kun ajattelee että lapset kasvaa niin vauhdilla että kaikki kuitenkin kuluu/käyvät pieneksi ni ei sinänsä haittaa niin paljoa. Toppavaatteet ja muut erityisemmät toki kuivaan ihan normaalisti ilman rumpua.

Lääkärineuvolasta kotiuduttu, kaikki oli kunnossa - turvotus oli tosin jaloissa ja sormissa niin silmiinpistävä, että jopa neuvolantätiharjoittelija huomasi sen. :shy:

Painoa oli tullut viime käyntiin kilo lisää, hemoglobiini oli noussut pari pykälää ekasta neuvolasta sataanneljäänkymppiin, verenpaineet 132/79 (ekassa neuvolassa rv 9+5 oli 117/77), sf mitta 25, kohdunkaula (3cm) kiinteä ja kiinninnäinen eikä muutenkaan mitään moittimista missään. Vauvan sykkeet 140, mutta hänhän nyt on tosiaan rh positiivinen, kun mä olen negatiivinen, joten kolmen viikon päästä käyn ottamassa sen rokotteen samalla kuin tehdään isyydentunnustus.

Oli toinen kerta, kun mittasivat hemoglobiinin ja eka kerta, kun piti ottaa ihan pikkuhousut pois jalasta tämän raskauden aikana. Vähiin käy ennen kuin loppuu - havahduin tosiaan tähän, kun ensin lääkäri sanoi, että raskaushan on jo pitkällä ja sit näin tuttua, joka innostui, ettei marraskuuhun ole ees pitkä aika.. :nailbiting: Joko pitää alkaa panikoimaan?!

Kohta on jo syyskuu ja loma alkaa, alankin tässä tosissani suunnittelemaan minilomaa ensi kuulle. :joyful:

Meillä voimavarakäynti on myös ollu, ihan th:n kanssa juteltiin asioista. Oishan se kiva ollu jos siellä ois ollu joku "asiantuntija" mukana, tosin pääseehän sitä sit asiantuntijalle jos tarvetta on. Ja hyvä kun kartoitusta tekevät ja apua tarjotaan ajoissa tarvittaessa.

Ei taia Toukkiksen työnantaja olla ihmisystävä :sad001 Voimia! Onneks sie kuitenkii varmasti ite ymmärrät että et oo tehny mitään väärin ja nyt on levättävä vauvan parhaaksi.

Mie tein kerralla hakemukset äitiyavustuksesta ja äitiyspäivärahasta, päätökset tais tulla parissa viikossa. Onks tuo vanhempainpäivärahojen verotus muuttunu? Kun muistaakseni vielä vuos sitten veroprosentti oli 20, nyt näköjään tosiaan sen 25 jos ei siihen hae muutosta.

Mulle ei ole tullut vielä mitään ilmoitusta äitiyspäivärahasta, mutta ilmeisesti ei tulekaan, kun työnantaja maksaa palkkaa 3 kuukautta. Tein kuitenkin hakemuksen kuin kuuliainen kansalainen. Sitten syntymän jälkeen voinee hakea sitä vanhempainrahaa (?).. Mie oon niin kuutamolla näistä ;)

Eikö se 25% ole se minimi mitä vähintään menee? Mikäli aikaisempi veroprosentti on ollu isompi, niin sitten kai sen mukaan..

Mä selvitin tota asiaa verotoimistosta. Jos ei tee muutosvero korttia, 25% menee minimissään veroa.

Eli itse soitin vero toimistoon kaikkien tulojen ja tulevien äitiyspäivärahojen summien kanssa. Maksettiin mulle oikea veroprosentti. Ne lähettää kortin suoraan Kelaan.

Koska mä en luota siihen etten saisi mätkyjä, laski prosentiksi 6% :o ja aina tullut mätkyjä kun menny sen mukaan mikä laskettu !! Eli tilasin sen kortin kotiin ( ne ei pysty sitä nostaa isommaksi mulle verotoimistossa) , vedän kynällä prosentin yli , laitan haluamani , esim 10% ja toimitan Kelaan sen.

Eli soittakaa verotoimistosta teille oikea prosentti , turha maksella 25% pienistä rahoista :)

Mä selvitin tota asiaa verotoimistosta. Jos ei tee muutosvero korttia, 25% menee minimissään veroa.

Eli itse soitin verotoimistoon kaikkien tulojen ja tulevien äitiyspäivärahojen summien kanssa. Laskettiin mulle oikea veroprosentti. Ne lähettää kortin suoraan Kelaan.

Koska mä en luota siihen etten saisi mätkyjä, laski prosentiksi 6% :o ja aina tullut mätkyjä kun menny sen mukaan mikä laskettu !! Eli tilasin sen kortin kotiin ( ne ei pysty sitä nostaa isommaksi mulle verotoimistossa) , vedän kynällä prosentin yli , laitan haluamani , esim 10% ja toimitan Kelaan sen.

Eli soittakaa verotoimistosta teille oikea prosentti , turha maksella 25% pienistä rahoista :)

Vanhempainpäivärahan voi Katjusha ite hakee jo, isän rahat haetaan vasta myöhemmin kun ei voi tietää millon lähtee maksuun. Mie hain jo kaikki hoitovapaaseen asti.

IceQueen, joo nyt kun mietin, niin varmaan hain kans koko jaksolle elokuulle asti. Mutta pitikö sinne toimittaa syntymätodistus aikanaan kuitenkin, ettei ihan valmista vielä tullut. Luulen, että työnantajani ei vielä ole laittanut Kelaan tietojani. HR sanoi, että lähempänä ajankohtaa (hain 19.7.)

Ei tarvii toimittaa mitään, Kela saa tiedon syntyneestä lapsesta automaattisesti :)

Oho, se tuli nyt kahteen kertaan ku yritin korjata kirjoitusvirheitä.. Hups :p

Meillä käytössä kuivuri melkein kaikille vaatteille , en osaisi elää enään ilman sitä! Joskus miettii miten turhiin asioihin menee sähköä ja tykästyy. Esim. Ilman kuivuria ja vaikka vedenkeitintä pystyy kyllä elämään - mutta niin mukavuuden haluinen sitä on että " kaikki pitää olla " ;)

Palasin töihin tekemään kevennetty työaikaa ,ja nyt alkanut nivuskivut vaivata :/ mutta ei onneksi niin kovasti että elämää haittaisi.

Yösyöminen ja syöminen muutenkin on täällä kova sana. Viime yönä heräsin useasti janoon ja nälkään ja yritin olla menemättä kaapille. Paino noussut omasta mielestä paljon 8 kg!! :o vaikka toki on sanottu että kun olen näin pieni niin se saakin nousta.. hieman silti miettänyt kova syöminen , painon nousu ym vaikken mielestäni mitenkään lihavalta/ isolta näytä. Paitsi masu toki todella iso! Siellä kuulemma iso poika tulossa. Sokerirasitukseen varasin ajan.

24+0

Lakritsi, mulla on kuule samat plussakilot (lähtö BMI 21). Nyt oon koittanut urheilla ja käydä BodyPumpissa, ettei tulis turhaa laardia. Huoh! maha on ISO.
Kiitti IceQueen. Huomaa, ettei näiden asioiden kanssa ole kuin kala vedessä. Kaikki on niin uutta.

Mä en aio veroprosenttiani pienennyttää. Kokemusta tarpeeksi siitä, että vaikka ois isohko veroprosentti niin silti on tullut mätkyjä vaikka ainoat tulot on ollut Kelan etuudet.

Vanhempainpäivärahaan tarvitsee laittaa liitteeksi sitten vielä se todistus jälkitarkastuksesta kunhan se aikanaan on tehty. Mutta mäkin hain siis kaikki etuudet kerralla ja päätökset on voimassa ens elokuulle.

Me taidetaan olla tuossa kuivausrumpuasiassa poikkeus koska meillä sitä ei ole eikä sitä meille tule. Ulkona saa kesäisin kuivatettua pyykit, muuten sisällä telineessä. Onneksi on sopivan kokoinen kodinhoitohuone niin teline mahtuu hyvin :) Meillä siis lähinnä ekologisista syistä sitä ei ole. Meillä mies mm haaveilee aurinkopaneeleista jne, pyritään käyttämään sähköä vähän eikä mihinkään turhaan.

Poika viety kouluun! Snif! No sinne se jäi reippaana ja vanhoja tuttuja oli eskarista, että sikäli hyvillä mielin sen kouluun jätin. Sanoikin jo et "äiti sä voit mennä jo.". :grin

Kävin hakemassa sen äippäpakkauksen sitten malttamattomana eilen itsekseni. Hyvin sen jaksoi kantaa postista autoon ja autosta sisään. Mut en kyllä mitään pitkiä matkoja olisi lähtenyt sitä kanniskelemaan, vaikkei mahottoman painavalta tuntunutkaan. Avattiin miehen kanssa illalla yhessä ja ihmeteltiin sisältö läpi, sitten se pitikin laittaa varastoon odottelemaan rempan valmistumista. Vaikka olenkin tota sisältöä katellut monet kerrat kelan sivuilta, niin oli silti kiva päästä itse hypistelemään ja tuntui et oli todella paljon kaikkea.

Muokattu viimeksi:
Ainii se jälkitarkastustodistus tarvii, kiitos Ellukkainen :) Kyllä ne sit neuvolasta muistuttaa onneks siitä :grin Ei tässä itekkää kaikkee muista vaikka toinen tulossa alle 2v ikäerolla. Muistan vielä miten sitä oli ite ihan pihalla pari vuotta sit esikoista oottaessa, sillon tuli kyllä nettiä käytettyä PALJON, ja tää foorumi oli isona apuna kun "kokeneemmat" anto vinkkejä joita ei ois ite osannu ajatellakkaan.

Ai niin kuivausrummusta. Meillä sellainen on. Siis oli miehellä jo kun tähän taloon muutin. Itse en olisi sitä osannut kaivatakkaan, mut ihan näppärä se kyllä on ja kohta tässä viiden hengen taloudessa voipi tulla enempikin käyttöä. Käytetään siis sitä yleensä melko harvoin. Lähinnä jos pyykkiä on niin paljon, ettei keksi enää kämpästä mitään paikkaa ripustaa tai jos on joku juttu mikä pitäisi saada nopeasti kuivaksi.

Painon nousuhan on kyllä niin kovin yksilöllistä! Ja erityisesti se miten se jaksottuu. Mulla oli lähtöpaino 50kg ja nyt ollaan 54,5kg, mutta mistäs sitä tietää mikä kilojen kerääminen se loppua kohti alkaa :o oon kyllä aina ollut hyvin pienikokoinen (pituuskin 155cm :D),mutta olen myös urheillut kovasti. Tällä hetkellä en liiku kuin pakolliset hampaat irveessä kävelyt, kiitos pahojen iskias ja liitoskipujen :(

Rv 27+6

Takaisin