La marraskuu 2016

Ja minä haluaisin tietää onko menkkamaiset jomotukset (alaselän puolella) normaaleja?

Rv 25+3

Mun mielestä se ei kellekään kuulu mihin haluaa rahansa laittaa ja mitä tapoja suosii jne. Jokainen tekee niinkuin itsestä hyvältä tuntuu. Tottakai jotkut toisten mieltymykset ja tavat voivat joskus kummastuttaa, mutta pitää vaan muistaa, et me ihmiset ollaan erilaisia ja tapoja ja mieltymyksiä on yhtä paljon kuin ihmisiäkin. Jos joku haluaa hifistellä niin antaa hifistellä, jos joku haluaa kirppistellä niin antaa kirppistellä, turha noista on stressata. Vaikka kokemusta olisi jo vauvan hoidosta ei kuitenkaan voi tietää millainen juuri tämä mahassa kasvava yksilö on, voi olla ettei sillä toimikaan samat asiat mitkä toisella toimi. Kokemuksia ja vinkkejä on ihan hyvä lueskella ja kuunnella, mutta niistä ei kannata ottaa stressiä, sen sitten näkee mikä tapa toimii juuri sille omalle vauvalle ja itselleen parhaiten.

Aamuyö on just parasta aikaa valvoa ja stressata. Kaikkea :/
Johan tässä hetki menikin loivemmin.
Huomenna alkaa lapsilla koulu ja eskari. Kiva että arki alkaa, mutta jännittää ihan hirveästi ekaluokkalaisen puolesta. Ei yhtään päiväkotikaveria tule samaan kouluun.
Ja jatkuuko mun sairasloma vai pitääkö alottaa joku työttömyysrumba ja kelan jutut jälleen pyörii päässä. Ei vaan jaksais niitä yhtään.
Eilen tehtiin suurin hankinta ja vaihdettiin auto isompaan. Sitäkin onnistun pohtimaan vielä läpi yön että olikohan nyt järkevä ratkaisu ja toimiihan se nyt varmasti jne... Tää tilanne kun iskee mun päähän, niin eipä auta miehen lohduttelut ja järkeilyt. Tosin sehän nukkui... ja lähti töihin ennen kukonlaulua. Etten sille suutani viitsinyt ennen aamu viittä avata.

Stressipallero....

Onko muilla paikkakunnilla neuvolakäyntiä, jossa hoitajan kanssa mukana keskustelemassa on/oli psykiatri (hän on myös sairaanhoitaja)? Täällä päin vissiin aika uusi juttu, mutta seuraava käynti olisi sellainen ja jännittää nyt jo mennä sinne toisen arvosteltavaksi! :nailbiting: Hoitaja antoi jonkun A4-lapun, mikä täytyy yhdessa miehen kanssa täyttää ja se täytyy muistaa ottaa mukaan sinne. Laitoin kuvat siitä lapusta. Ilmeisesti tarkoituksena olisi, että keskustelua syntyisi lappua täytettäessä kotona. Mies on juuri sopivasti sillon aamuvuorossa, niin joudun kaikenlisäksi menemään yksin. :sad001

Rv 23+6

Liitteet

• img006.jpg
    img006.jpg
    1,004.5 KB · Katsottu: 61
  • img007.jpg
    img007.jpg
    672.3 KB · Katsottu: 51
Murmele en ole kuullut tuollaisesta. Aika mielenkiintoista, keskustelua tässä toivotaan siis heräävän. Tylsä, jos miehesi ei pääse. Ehkä pitäisi tulostaa itselle ja käydä läpi puolison kanssa.
No, eilen tuli valmiiksi isyyspakkaus, kun löysin H&M:stä I:HeartredDad -bodyn ja sukkapaketin. Itkin jo valmiiksi, kun kannustin miestäni tutustumaan pakettiin. Huoh, ihmeiden aika ei totisesti ole ohi. Niin kauan odotettiin, että mitkään vauva-asiat koskee meidän perhettä :Heartred:Heartred:Heartred
Katjusha rv. 25+6

Me täytettiin miehen kanssa tuo samainen lomake jo heti alussa, mutta se käytiin läpi neuvolatätin kanssa tosi pikaisesti.

Rv 25+4

Syöttekä te rautaa? Mulla siis hemoglobiini 100 ja oon tässä syönyt juhannusksesta asti ilman tuloksia 100mg rautaa Retafer merkkistä. Toissapäivänä neuvola täti sanoi että alkaa syödä 200mg/pv. Vaan nämä mahatuskat on ennestään jo aivan järkyt. Välillä maha kovalla ja välillä taas aivan löysällä ja kakka ihan pikimustaa.. osaisko kukaan suositella mitään muuta vaihtoehtoa?

Pikkumyy 27+5

Pikkumyy93, mulla menee Obsidan 100 mg tällä hetkellä. Maha on ollut kovana kyllä koko raskauden, en tiiä onko tämä pahentanut. Sormenpäähemppa 104 ollut pari neuvolaa, viikon päästä seuraava mittaus.

Me täytettiin miehen kanssa tuo samainen lomake jo heti alussa, mutta se käytiin läpi neuvolatätin kanssa tosi pikaisesti.

Rv 25+4

Sama juttu. Kotona täytettiin ja mie kävin sen läpi neuvolan th.n kanssa. Kyllä ainakin mun kohdalla neuvolassa nykyään kiinnitetään huomiota jaksamiseen ja psyykkiseen tilanteeseen kuin esim 7v sitten.

Mulla hb ollu 108-112.
Aloitin raudan 2 vko sitten joka toinen päivä, retafer. Käy mahaan juu. Etenkin tyhjään, joten otan syönnin jälkeen. Mut ei yhtä aikaa kahvin kanssa.
Muistelen että on olemassa nestemäinen rautavalmiste joka voisi olla vatsaystävällisempi. Ajattelin hakea sellaisen kun nuo nykyiset loppuu, sattui olemaan muutama tabletti kun oon aikanaa luovuttanut verta niin sieltä oon saanut rautaa mukaan joskus.

Muokattu viimeksi:
Me täytettiin murmele tollaset samanlaiset laput ennen viimeneuvolakäyntiä ja käytiin ihan oman neuvolatätimme kanssa se läpi :-)
Muokkailen vielä, että mies olis siis sillä kertaa myös mukana neuvolassa.

Mä mietin tässä, että jos kohta kokeilisi vielä, että kestääkö kroppa pieniä juoksupätkiä lenkillä. Oma olo on keveä ja vointi hyvä, niin voisin testata ihan hyvin, kun tunnen kroppani. Ainakaan lasten kanssa kun juoksee pihalla, niin ei tuota ongelmia. Vatsanympärys navan kohdalta on 82cm, eli oikeasti pieni, vauva potkii kylkiluihin, eli on korkealla. Niin ja aamupaino on 6kg enemmän kuin ennen raskautta. Jos kroppa alkaa kiukuttelemaan juoksusta, niin ainakin pystyy kävelemään ja nostamaan punttia kunnolla, eli saa rauhassa valmistautua vielä synnytyskoitokseen fyysisesti.

Täytyy myöntää, että olen äärettömän kiitollinen näin hyvästä voinnista. Vaikka alku oli kamala pahoinvoinnin osalta, niin kyllä nämä tyttöraskaudet on olleet monta kertaa helpompia.

Eipä sillä, että kolmen lapsen yh:lla ei ole edes vara levätä laakereilla. Mies kyllä auttaa lasten kanssa paljon, mutta viimeinen vastuu muksuista on mulla. Niin ja koiratkin tarvii mua ja vaatii liikuntaa.

Tänä aamuna on jo leipäkone tyhjennetty, pyykinpesukone käy parhaillaan lakanapyykki sisässään. Kun meillä isoin koira vaihtaa karvaa, niin aluslakanat joutuu vaihtamaan viikon välein ja pussilakanat 2vko välein. Eilen illalla vaihdoin lakanat ja tänään pyöritellään 2 lakanakoneellista, oon pessy jo toisen vessan ja imuroidaan koko asunto. Puolen viikon pikkusiivous siis. Lasten huoneissa ei koirat saa olla, niin lapsille riittää kertaan viikkoa lakanoiden tuuletus ja kerran kuussa lakanoiden vaihto.

Uusperheellinen 26+0

Me täytettiin kanssa tuollanen lappu toiselle neuvolakäynnille~ ja se käytiin läpi oman neuvolatätin kanssa :)
Meillä tehtiin niin että minä luin kysymykset ääneen ja molemmat rustas omille ruutupapereille oman vastauksen ja sit käytiin ne yhdessä läpi ja vähän keskusteltiin.

Mulla meni raudasta maha sekaisin siihen asti kunnes aloin ottamaan sen illalla nukkumaan mennessä ja huolehdin etten iltapalalla syö maitotuotteita. Syön vidan vahva rauta + C -kapseleita ja otan kaks kerralla. Hb oli viime neuvolassa 108 ja sen jälkeen aloin tota rautaa syömään. En tiedä miten on vaikuttanut kun ei ole mitattu.. Huomenna sokerirasitus, kysyn jos ne vois ton hb:n samalla ottaa (jos muistan).

Meillä oli kans yksi käynti (muistaakseni kesäkuussa), jota varten täytettiin samaiset laput kotona ja ne käytiin läpi terkkarin kanssa. Käynti oli nimeltään voimavarakäynti ja siellä oli mieskin mukana. Siihen oli varattu enemmän aikaa kuin normikäyntiin ja kivasti keskusteltiin asioista.

Minulla ei nyt ole lisärauta vielä käytössä, mutta aina tarpeen vaatiessa käytän tuota Obsidania. On ollut selvästi vatsaystävällisempi kuin moni muu rautatuote.

Katjusha - mitä mieltä mies oli isyyspaketista? Minä värkkäsin sen aikanaan esikoiselle ja mies yllättyi kivasti. Meinasin olla tällä kertaa laiska, mutta tein sittenkin paketin taas. Se alkaa olla valmis, mutta en ole sitä vielä antanut. Saa nähdä yllättyykö mies toisella kerralla.

Maltofer on mulla ainakin ollut hellä vatsalle kun saa ottaa ruuan kanssa, löytyy purutabletteina ja tippoina :)
Oon nyt ollu 3 päivää saikulla ahdistuksen takia ja huomenna olis lääkäri jos tarviin lisää.. en nyt vaan oikein tiedä. Viimeksi ahdistus iski kotona yksin ja oon nyt ollut äidin luona. Mies kun on edelleen tuulettumassa niin olen sitten yksin kotona taas jos en jatka saikkua :/ äh, vaikeaa. En haluaisi töistä kuitenkaan olla turhan paljon poissa...

Jeanney 27+5

Meilläkin tuo voimavarakäynti oli jo silloin alkuraskaudessa ja sitä varten miehen kanssa täytettiin nuo laput. Ja on täytetty nuo samat laput kahdessa edellisessäkin raskaudessa. Mutta ainoastaan oman terkkarin kanssa ne on käyty läpi. Tarkoitus ei tietenkään ole ketään siellä neuvolassa arvostella vaan esim. miehen kanssa saada keskustelua aikaan, arvioida niitä omia voimavaroja ja jaksamista, onhan se lapsen saaminen kuitenkin aikamoinen mullistus. Ja jos jotain tuen tarvetta tms ilmenee jo raskauden aikana niin sitä tukea voidaan ajoissa tarjota ja kenties ennaltaehkäistä pahempia ongelmia tulevaisuudessa.

Mä olen tällaiset voimavarakäynnit nähnyt aika turhana omalta kannalta. Ymmärrän kyllä, että monelle vauva on iso mullistus. Mutta omalla kohdalla vauva on mennyt siinä missä muu elämä. Välillä on vaihdettu vaippa ja annettu tissiä. Paljon nukkuva ja liinassa viihtyvä vauva on mulle ollut helppo verrattuna rajojaan testaavaan taaperoon. Miehelläkin on 4 sisarusta, joilla suurimmalla osalla on lapsia, niin ei vauva-arki puskista tule. Mieskään ei oikeastaan jännitä arkea, enkä itsekkään. Toivon lähinnä, että synnytys menee hyvin ja pääsisin polikliinisesti kotiutumaan, niin pääsisi nopeasti arkeen kiinni. Ja toivon, että pystyn liikkumaan mahdollisimman paljon, niin pysyn hyvässä kunnossa synnytykseen asti.

Ensiodottaja kyselee hei neuvoa, koko illan vaivannut vihlova kipu ihan tuossa tosi alavatsalla vasemmalla, asentoa vaihtamalla voi helpottaa hetkeksi ja sitten taas palaa. Selkeästi lyhyesti vihlaisee kerran tai pidempään juilii jos asento pysyy samana, supistuksiksi en usko kun on niin selkeästi vain vasemmalla...lantio on ollut heikossa kuosissa viikkoja, voikohan häpyluun kipu heijastella tuohon viereen vihlomalla, se kun on selkeästi kosketusarka? Pyöräilin tänään ja seikkailin liikaa, myönnetään :oops: yhdessä asennossa kun pysyy sohvalla niin siedettävää, vähänkin jos liikahtaa erittäin epämiellyttävää. Vauva on kyllä ollut entistäkin aktiivisempi (jos se on ees mahdollista :rolleyes:). Panadolia kokeilin just, ajattelin vaan kysäistä että tunnistaako kukaan vaivaa? Tuskinpa vaarallista mut häiritsevää...

Minulla on täysin samaa vaivaa ja käsitykseni mukaan kyseessä on liitos- ja sen mukanaan tuomat heijastekivut. Mulla lantion alueen liitoskivut heijastelevat vasemman reiden yläosaan/lonkan alueelle. Olen huomannut, että kävely auttaa. Vaikka ensin kävely on vaikeaa ja tekee kipeää, niin pienen lenkin jälkeen nivelet jotenkin vetristyvät ja kipu helpottaa huomattavasti. Välillä tosin olen särkylääkkeenkin ottanut, jos ei ole mennyt liikunnalla ohi.

Pelagea: Kuulostaa tosiaan kurjilta liitoskivuilta. Häpyluut alkavat erkaantumaan toisistaan jolloin kipu voi olla kovaakin ja säteillä lonkkiin asti. Toiset odottajat ovat loppumetreillä jopa niin kipeitä, että kävely ei onnistu kuin takaperin.o_O Toivottavasti kipu hellittää ja löydät jonkin niksin millä saisit olotilaa helpotettua.

Meillä on ollut myös neuvolassa jos jonkinmoista parisuhde, mieliala, päihdetausta/käyttö -kyselyä. Mun mies ei todellakaan osallistu niihin kuin korkeintaan lomakkeet kotona täyttämällä. :grin Perus jurosuomi"juntti" joka ei tod. millekään nuorelle terkkarille alkaisi avautumaan.. Mutta hyvä, että sellaisia on..kai niillä jotain seulotaan ja saadaan selville apua kaipaavat.
Viimeksi just terkkarilta kysyinkin, kun oli perheväkivalta-haastattelu, että vastaako joku oikeasti täällä rehellisesti, jos vaikka mies kotona pahoinpitelisi.. Usein niistä vaietaan niin pitkään kuin mahdollista. :sad001 Hän sanoi, että eipä juuri..ilmianto tulee usein ulkopuolelta, mutta jos on historiaa väkivaltataustasta, niin toisinaan historian on tapana toistaa itseään. :oops:

huh..mulla kunto kestää kyllä yllättävän hyvin vielä.. Mulla oli 85kg:nen koira tänään trimmattavana. :laughing002

Takaisin