La marraskuu 2016

Vakuutus: Minä olisi ottanut sen vauvavakuutuksen, mutta sitä ei mistään saa, kun vauvalla oli vain yksi napavaltimo normaalin kahden sijaan. Aion kyllä ottaa sen sitten, kun vauva syntyy.

Toppapuku: Ostin esikoiselle (marraskuun vauva) pienen toppapuvun, jota käytettiin ehkä viisi kertaa ja äp:n pukua ehkä kerran, se oli niin valtava. Esikoisella oli käytössä vaunuissa lämpöpussi, jonne pistin yleensä pörrö/vanuhaalarin kanssa nukkumaan. Se saatiin aikanaan vauvalahjaksi, kun tyttö syntyi marraskuussa. Nyt ostin vielä käytettynä kaukalopussin. Täällä Oulussa ei pakkanen välttämättä valtava ole, mutta viima on yleensä hyytävä ja lämpöpussi vaunuissa oli todella hyvä. Pahimman talven jälkeen käytin äitiyspakkauksen pussia ja lämpöpussin takaosaa (vetskarilla voi irrottaa) käytin vielä viime talvenakin rattaissa alusena, kun siinä oli läpimenot myös valjaille.

Potkuhousut: Minä etsin myös kolme vuotta sitten esikoiselle potkuhousuja, mutta harvoin niitä tuli vastaan. Jos jossakin näin, niin hamstrasin niitä. Minusta oli jotenkin kätevä sujauttaa vauva sinne potkuhousuihin, eikä ne jalasta tippuneet.

Mie oon Voikukka miettiny tuota arvo asiaa. Meillä siis on niin et mie oon kova kierrättämään, mies ei niinkään. Kovasti oon asiaa yrittäny opettaa tässä vuosien aikana ja nyt enimmäkseen menee ne paperit omaan roskikseen, metallit omaan, lasit omaan, muovit omaan jne. Mutta sit on se anoppila jossa on vaan yks roskis ja kaikki palava poltetaan hirveen savupilven kanssa pihalla... Tässä asiassa toivon vaan että lapset oppii kotona mallin (äidiltään), ja opettavat isovanhemmilleen :grin Veden ja paperin tuhlaus kuuluu samaan. Tää ei siis välttämättä ole iso juttu, mutta iso miulle.

Ja isovanhempien sairaalavierailuista: Mie niin toivoisin että meiän synnytyssairaalassa ei sais vierailla kun vauvan isä ja sisarukset. Esikoista ootellessa yritin kierrellen sanoo anopille et ei siellä vissii muut saa käydä vierailulla, mut hää valitettavasti ties että isovanhemmatkii saa käydä... Sitä vaan haluis omassa rauhassa olla ees ne ensimmäiset päivät. Ja miusta vois muita kunnioittaa ja mennä vierailulle vauvaperheeseen vasta sit kun pyydetään.

Meillä on nimi pojalle ollut alusta asti..mutta tytölle onkin vaikeampi.. Minulla on ihan tietty kaava mikä pitää lasten nimissä "toistua"..ihan tyhmää, mutta tulen itse perheestä jossa meidän sisarusten nimet ovat tyyliin Sari, Mari, Kari...No en ihan noin rimmaavia halua, mutta vähän samalla idealla. :grin

Tyttöjen nimiä on muutama ehdokas, mutta aina joku serkunveljenkaimantäti on sen niminen tantta:happy7...tai tyyliin joku vanha luokkakaveri jonka vuoksi nimi on jo "varattu".. Meillä on esikoisella "peruspekka" nimi ja haluan että tyttökin on samaa perinteistä suomalaista kantaa..:rolleyes:

Jotenkin lapsialalla työskennellessäni kyllästyin muotinimiin vaikka kauniita ovatkin.. Jos puistossa huudat mm. Sofia, Elle, Ellen, Aino, Helmi, Luca, Anton,Aaron, Väinö tms, niin viisi lasta kääntyy nimeä kohti. :laughing002 Tai samoin minusta olisi hassua jos toinen lapsi on Pekka Tapio Möttönen ja sitten toinen Luca Thomas Alexsander Möttönen :smiley-bounce015

Me menemme tänään sopimaan vauvalle vakuutuksen. Op:lla on hyvä "tarjous" ja esikoisellakin on siellä "kaiken kattava" vakuutus. Kaikki tällainen saa raskauden konkreettisemmaksi..vaikka minäkin liikkeet tunnen säännöllisesti..
On muuten hassua, miten liikkeet tuntuvat lähes kokonaan tuonne sisuskaluihin päin etuseinäistukan vuoksi. Esikoisesta liikkeet tosiaan näkyivät ja tuntuivat heti iholla ulospäin. :love2

Nuo työjutut ovat kyllä kinkkisiä. On kuitenkin syytä muistaa se terve itsekkyys viimeistään tässä vaiheessa kun on raskaana. :smug:
Minä olen sitä opetellut jo vuosia..sen verran hankalaa on ollut asettaa oma etu työnantajan edun edelle. Jossain vaiheessa vain kävi niin selvästi ilmi, että työnantajan edun nimissä olin aina "samaa perhettä" ja niin "luotettava ja arvokas lisä" heidän firmassaan ja miten "ilman minua olisi vaikeaa"..ja kun taas tuli minun ihan lakisääteiset edut, niin olinkin "vain rivityöntekijä" mikä tulee firmalle kalliiksi.. Joten se siitä sitten.. Oma etu on etuoikeus ja siitä on pidettävä huolta. :smiley-ashamed008:happy119

23+1

Kiitos Laalaa82:lle että muistutit tuosta vakuutuksesta. Piru ku sitä on niin huono muisti ettei varmasti muista tuotakaan hoitaa :sorry: aivan mahdotonta ku hoen 10 min että muista tehdä se, muista tehdä se. Sit joku kysyy äkkiä ohi mennen jotain pientä (tyyliin jätänkö tän kahvikupin tähän pöydälle). Se että vastaan yhdellä sanalla nii oon jo unohtanu mitä hoin 10 min :hilarious:

Rv 27+4

Vakuutusta me ei olla edes mietitty. Mun pojilla kyllä on vakuutukset. Kolmosen kohdalla ollut tarpeen kyllä. Mutta jos akuutti sairastuminen niin terveyskeskuksesta tai sairaalan päivystyksestä saa yleensä ajan ja toimii ihan ok. Olen sitämieltä että kunnallinen terveydenhoito on meidän oikeus. Välillä on ajanvaraus sanonut "onks teil vakuutus, menkää yksityiselle" silloin näen punaista. Ja esim perjantai iltapäivänä vähän paha päästä yksityiselle. Korvatulehduskierre ja putkitus ja allergiat, sekä yhden pojan pieni operaatio lastenklinikalla aikanaan oli sit vakuutuksen suhteen eri juttu.

Potkuhousuja, olisko prismassa?
Kirppiksillä olen nähnyt. Mut mie suosin puolipotkareita ja bodeja.

Vauvan liikkeistä. Toiset liikkuu enemmän ja toiset vähemmän. Oma liikkuu yleensä aika paljon mutta on myös hiljaisempia päiviä.
Jotain sokeripitoista kun vähän ottaa tai vaihtaa omaa asentoa niin voipi liikettä mahassa saada aikaan.

Enpäs tiennyt ettei ristiäisiä tarvitse pitää. Siis tiedän että toinen vaihtoehto on nimiäiset mut että aina on jompi kumpi.
No meillä on ristiäiset kyllä ja mun äiti jo mietti et ennen joulua vai tammikuussa tarjoilua jne.
Nimi on.
Kummit puuttuu...

Mie ja maha saadaan ihan super paljon huomioo mieheltä. Mulle ihan uus juttu.
Hassua kun mietii et oon naimisissakin käynyt mut exän kans oli todella viilee ja mykkä suhde. Ihan omat tilat ja elämät. Yhteistä vain lapset. Ei ihan fiksua mut se vaan meni niin.
Nyt on ihan erilaista.

Potkuhousuja oon löytänyt kirppareilta.

Mä en ymmärrä, eilen ja tänäänkin mun sydän on hakannut levossakin tosi kovaa. Tuntuu että kädetkin vapisee, vaikka sitä ei näe. Voiko korkea leposyke johtua jostain tietystä asiasta vai kuuluuko raskauteen?

Rv 24+6

Varpahat, täälä myöskin sydän jumpsutellut melkoista tahtia ja neuvolasta kun asiaa kysyin niin sanoivat että koska kehon verimäärä on paljon suurempi niin sydän tekee tuplasti töitä pumpatessaan verta. Ja itsellä tulee se pumppaus tunne monesti juurikin levossa, joskus auttaa kun vaihtaa vähän asentoa.

Tuli anopin kanssa alkuviikosta puheeksi että mistä löytäisin sellaisen kokovartalotyynyn kun alkaa tämä nukkuminen olla hieman haastavaa. No hän yllätti eilen ja tuli kylään sellaisen tyynyn kanssa! :) nyt saan melkeinpä mahallaan nukkumis fiiliksen kun kiepsautan itteni sen tyynyn ympärille ja se tukee mahaa kivasti, olipa ihan eri mukava nukkua viime yö!

Pikkumyy 27+0

Mä en ole sitä äp:n pukua käyttänyt esikoisellakaan. Oli niin ohut, että ostin laadukkaamman. Taisin laittaa sen äp:n haalarin kiertoon, kun toka muksu synty. Tuolla on mulla kakkosen vanhan Cupcaken eli nykyisen Racoonin tosi lämmin 74cm haalari. Iso se varmasti on, mutta menee kyllä varmaan vaunuissa tammikuun kovilla pakkasilla. Untuvapussia olen miettinyt. Mutta katsotaan nyt käytänkö talven sitä eisbärchenin paksumpaa pussia.

Juuri ulkoiluvaatteet on sellainen, mihin panostan noilla isommillakin lapsilla. Meillä siis on vain miehellä auto ja se käy semmoisen kesäaikaan 40min päässä töissä. Kaupunkiin on 5km, taajamaan 3km. Ja talossa on kaksi erittäin liikunnallista isoa koiraa. Ulkoilla saa ja paljon. Noh, näin kesällä lapsia ei paljoa sisällä käy ja talvella sama homma, ostan semmoiset varusteet, jolla pärjää säässä kuin säässä. Vaunut meillä on ollet lähinnä ostoksille ja niissä on nukuttu päikkärit. Muuten liikuttu liinan kanssa, kun koen sen helpommaksi.

HIivasta, mulla oli oireeton tulehdus, joka huomattiin lääkäritarkastuksessa. Puikoista en oikein perustanut, joten voiteella hoitanut ja kai se ihan kurissa on pysynyt, ei ainakaan oireillut edelleenkään. Välillä jos tuntunut, että alkaa kutista niin laittanut canesten voidetta ja kutina hellittänyt miltei samoin tein.

Toppapuvuista ja haalareista, mulla on noita erilaisia pörrö/fleece/villa/vanuhaalareita aivan liikaa. Omalta pojalta olen säästänyt kaksi ja kirpparilta tarttui mukaan pari kolme, kun halvalla sai. :p Äp-pakkauksen toppapukua taisin käyttää omalla helmikuussa syntyneellä pojalla vasta seuraavana talvena ja aika pienelle käytölle se silloinkin jäi, oli jotenkin hiukan liian tyttömäinen ja etenkin exä valitteli siitä niin tuli ostettua uusi, joka sitten oli enimmäkseen käytössä. Nyt noita äp:n toppapukuja taitaa tulla kaksi, kun kirpparilta ostin yhden, jossa oli mielestäni kiva kuosi (en ole varma onko se äp-pakkauksen, mutta veikkaan niin, kun samantyylinen oli) ja sitten tietty tulee se äp:n toppa. Luulen,että talvikamppeita on tarpeeksi melkeimpä parille ekalle talvelle, miinus kengät tokalle talvelle.

Vauvan liikkeistä, mulla kans joinain päivinä tuntuu vähemmän kuin toisina. Etenkin sellaisina päivinä, kun on paljon menoa ja puuhaa en ehi oikein huomioida asiaa. Ja sitten taas joskus se vauva on vaan pitempiä aikoja kääntyneenä niin päin, että potkut ei oikein tunnu ja joskus taas ne potkut tulee suoraan mahaan, jolloin liikkeet myös näkee hyvin. Esikoisella oli samanlaista ja ihan normaali vipeltäjä sieltä tuli. :)

Tosta vakuutusjutusta sen verran alalla työskennelleenä, siis lähinnä pisti silmään tuo kotivakuutusjuttu. Kun tosiaan moni ei vakuuta esim. irtaimistoaan koska "ei siellä oo mitään arvokasta". Ehkä ei ole, mut jos siun koti palaa ees yhden huoneen verran, kaikki siinä asunnossa on monesti käyttökelvotonta. Ihan kaikki. Savun ja noen takia vähintään, jos ei oo muuten maan tasalle palanut. Ja sit jos ei oo ollut mitään vakuutusta niille tavaroille, saat omasta pussista kaivaa kuvetta ja käydä kirppiskierrokselta hankkimassa itelles kaiken. Äkkiseltään sanosin että meillä kaikilla on "arvotonta tavaraa" yli 10 000e verran, mitä suurempi perhe sitä enemmän tavaraa ja arvo vaan nousee. (Myös vaatteet, kengät, meikit on irtaimistoa :grin.) Moni miettii irtaimiston vaan telkkarina ja tietokoneena, mut irtaimistoon kuuluu lattiasta kattoon kaikki mitä otat mukaan muuttaessasi. Vakuutuksestahan esim palon sattuessa ei katsota oliko siulla 10 vuotta vanha telkkari ja 25 vuotta vanha sänky, vaan siihen tiettyyn kattorajaan asti (jonka oot määrittänyt joko itse tai pinta-ala sen määrittää) saat ostaa tavarat uutena. Moni ei mieti isoja tuhoja mitä voi tulla, toki se on prosentuaalisesti aika minimaalinen mahdollisuus että just miun kämppä palaa poroksi. Mutta ei mahdoton. Vauvan kanssa sama, kun ennen syntymää otettavan vakuutuksen ottaa. Vaikka kaikki näyttäisi olevan hyvin, synnytyksessäkim voi sattuu jotain että lapselle jää vaikka pysyvä vamma. Siks mie vakuutuksen otin. :) voi olla että tulee terve lapsi joka sairastaa kerran vuodessa ja kallis vakuutus on ihan turha, voi olla että tulee lapsi jolla on kaiken maailman sairaudet ja allergiat ja vakuutusta tarvitsee ensimmäisistä päivistä saakka. Siks ne voi aina katkaista pois jos näyttää siltä, että ei tarvitsekaan :p

Muokattu viimeksi:
Me kävimme viime viikolla ottamassa vauvalle vakuutuksen. Koskaan ei tiedä, millainen tulokas on. Minulla esikoinen oli suhteellisen terve, mutta kakkosella oli ensin sairaalahoitoa vaativa rs-virus, sen jälkeen korvakierre, sitten kurkunpään tulehduksia, angiinakierre ja isompana tulehdusten lisäksi nivelvaivoja. Ei siis voi esikoisen terveydentilasta päätellä seuraavan lapsen ominaisuuksia.

Op:n vakuutus kattaa mm. apteekista ostettavan äidinmaidonkorvikkeen, jos lapsi sattuu olemaan allerginen. Kun ensimmäinen vuosi on ilmainen, niin en ymmärrä, miksi sitä ei ottaisi. Jos tulokas sattuu olemaan koko vuoden täysin terve, voi vakuutuksesta luopua. Minä kyllä ajattelin pitää vakuutuksen voimassa, vaikka tulisi hyviäkin vuosia. Jos jotain alkaa sairastaa ja sen jälkeen yrittää vakuutusta, niin se on mahdotonta. Itselleni en saisi vakuutusta kuin korkeintaan syöpätauteja korvaamaan, vanhat vaivat otetaan aina huomioon uutta vakuutusta haettaessa.

Äitiyspakkauksen tuotteet ovat minusta kattavia ja hyvälaatuisia. Haalari on vasta vuoden päästä sopiva, mutta eihän se kaapissa mihinkään kulu. Meillä kaikki vaatteet tulevat varmasti käyttöön. Olen hankkinut hyvin vähän mitään sen lisäksi. Jotain isojen lasten vanhoja olen säästänyt ja ajattelin ne ottaa käyttöön.

Imetysliina on minulle aivan vieras juttu. Minulla on ollut tapana imetyksen aikana ihastella lasta ja ajatella kauniita asioita. En puuhastele muuta samalla, vaan keskityn siihen, mitä olen tekemässä. Lisäksi saan rintatulehduksen heti, jos heilun rinta paljaana tai tulee pienikin tuulenvire.

IceQueen,mä olen samaa mieltä,etten halua sairaalaan ketään ylimääräisiä vauvaa katsomaan. Onneksi meillä saa tulla vain isä ja vauvan sisarukset sairaalaan. Esikoisen aikaan minun mummoni oli jo samana päivänä tulossa kun olin synnyttänyt,pelastus oli että oli se vierailu kielto. Samana päivänä kun kotiuduin niin mummoni tuli isäni kanssa ja oli kakkua ja sun muuta,piti heti alkaa muita passaamaan ja olisin vain halunnut levätä ja totutella vauvaan. Joskus ilta yhdeksän aikaan vasta lähtivät,vaikka ystävällisesti yritin vihjailla että nukkumaankin olisi kiva päästä,ennen kun vauva herää valvovaan.. Kakkosen aikaan sanoinkin,että ei heti vieraita kiitos ja mummonihan loukkaantui pahasti,mutta minä en ala muita miellyttämään vain sen takia että joku loukkaantuu,silloin kävisi niin että joku loukkaantuu aina ja itsellä olisi aina huono omatunto siitä. Tulipa taas avauduttua,kiitos ja nam :) 27+4

Itseäni jo ahdistaa nuo vierailut synnytyssairaalassa... En ole muutenkaan mikään emännöijä, ja saati juuri synnyttäneenä tuskin haluan ketään sinne. Äitini jo loukkaantui, kun sanoin ettei saa tulla. Totesi: "ei se sinun anoppisi kuitenkaan tottele vaan tulee vaan, joten miksi minä en saa tulla?" Tavallaan ymmärrän, mutta eikö edes oma sukuni voisi noudattaa minun toivetta...
Joutuu valitsemaan synnytyssairaalan kohta sen mukaan mikä on vierailupolitiikka...

Tuolla Hämeenlinnassa taitaa olla niin, että isä ja sisarukset saa olla melkein koko päivän ja muille on tietty vierailutunti. Omat vanhemmat on ihan sama tuleeko sairaalaan vai ei. Mutta toivon, että etenkin appivanhemmat, jotka asuu samassa kaupungissa sairaalan kanssa, tulee. Just puhuin miehen äidin kanssa 1,5h puhelimessa :D . Ollaan monissa lastenhoitojutuissa todella samoilla linjoilla sen kanssa. On meissä erojakin, mutta miehen äiti on kiusannut miestä, että sehän on emännäkseen löytänyt melkeen samanlaisen ihmisen kun äitinsä on. Mies siihen tokas sillon, että onneks on sentään eri näköinen ja eri ikäinen :D. Meillä on aika kiero huumorintaju.

Tänään mies tuo tullessaan rattaat. Iik, en malta odottaa, että pääsen testaamaan.

Uusperheellinen 25+2

Mun mielestä synnytyssairaalaan taas saa tulla vaikka kaikki mahdolliset halukkaat. Siellä ei tarvitse ketään passailla ja emännnöidä niin mitäpä se mua haittaa jos sukulaiset haluaa tulla vauvaa katsomaan. Viimeksi ainakin mulla oli jopa vähän tylsää sairaalassa kun ei ollut oikein edes juttuseuraa tms ja itselle kaikki tuli nenän eteen valmiina ruuasta lähtien niin kyllä siinä ehti hyvin levätä ja tutustua vauvaan rauhassa vaikka sukulaisia kävi vierailuajalla. Kotiinkin meille saa tulla vauvaa katsomaan, mutta anopilla ja apella on yövierailu kielto. En oikeasti ala passata juuri synnyttäneenä kahta aikuista ihmistä, joille pitäisi suunnilleen iltapala kattaa pöytään vaikka jääkaapista luulisi osaavan ottaa kyllä itsekin.

Tosta vakuutuksesta vielä. Siis onko todella näin että op lta saisi sen vauvavakuutuksen vuodeksi ilmaiseksi vaikka muut vakuutukset olisi jossain muualla? meillä on vakuutukset pohjantähdessä ja sieltä myös melko hintava vauva vakuutus, jota ei kylläkään vielä koskaan ole käytetty.

Mietin tässä että jos vakuutuksen op lta saisi uudelle vauvalle huolimatta siitä että muut vakuutukset on pohjantähdellä niin sitähän kannattaisi sitten kyllä hyödyntää..

Kyllä Op:n tarjouskampanja on sellainen, että ei tarvitse olla muita vakuutuksia samassa paikassa. Se on ilmainen ensimmäisen vuoden vakuutuksen ottamispäivästä lähtien ja vuoden kuluttua voi tarkistaa, haluaako pitää vakuutuksen ennallaan, muuttaa jotenkin vai lopettaa kokonaan.

Mä kun oon tämmönen skeptikko, niin en uskalla tarttua tuohon op:n tarjoukseen. Vuosi ilmaiseksi kuulostaa hyvältä kyllä, mutta paljonko ne kustannukset on sen vuoden jälkeen? Entä jos lapsella on joku vamma/sairaus jota täytyy jatkuvasti hoitaa ja op:n vakuutus vuoden jälkeen on kolme kertaa kalliimpi kuin jonkun muun vakuutusyhtiön? Irtisanot vakuutuksen ja kun vaihdat yhtiötä, eivät takuulla ota mitään diagnosoituja vammoja/sairauksia korvauksen piiriin.

Mä en voi esim. vanhimman pojan vakuutusta vaihtaa muualle, koska heti pudotettaisiin korvattavista pois kaikki Aspergeriin ja autismiin liittyvä, sekä aurallinen migreeni. Hällä siis diagnoosi noista.

Pitääkin sitten kysyä tarjousta varmaan sieltä ja katsoa mitä vakuutus ilmaisen vuoden jälkeen maksaa, että otetaanko sieltä vai pohjantähdestä. Kiitos vastauksesta! :)

Meillä on appivanhempien kanssa tosi etäiset välit ja jos tulevatkin sairaalassa käymässä, niin seuraavan kerran nähdään varmaan ristiäisissä... Esikoisen synnyttyä olin niin kipeä, etten halunnut enkä siis näinollen kutsunut ketään kylään, niin ensimmäiset vieraat taisi tulla kun lapsi oli 3vk. Äitiäni en laske edes vieraaksi, kun hänestä on vain apua, eikä tarvitse passata. Kaikki vieraat älysivät tuoda kahvileivät mukanaan.

Meillä myös äitiyspakkauksen vaatteet ollut kovassa käytössä ja loputkin vaatteet saatuja. Itse olen ostanut ihan pari vaatetta. Ja nythän kaikki on valmiina esikoisen jäljiltä, joten helpolla pääsee ja halvalla :grin

Takaisin