La marraskuu 2016

Katsotaan, onko itselläkin edessä tuo tilanne vielä jossain kohtaa - yhdyn Varpahan kommenttiin siinä mielessä, että korvien välissä meillä on monenlaista "nauhoitusta" ja oletusta ja ajatusta, miten työhön ja sairauslomaan ylipäätään itse suhtautuu tai miten olettaa, että muut suhtautuu raskaana olevien erilaisiin tilanteisiin. Juuri nyt välittäisin piut paut moisesta, mutta sanotaan 2-3 vuotta sitten olin vielä kovinkin ahdistunut tällaisista jutuista.
Mähän kävin niissä tarkentavissa verikokeissa, kun tuli "juoppoarvot" siihen punasolujen keskitilavuuteen. Folaatti on niin tapissa, kuin voi olla, en ole yhtään huolissaan, jos otan vähemmän foolihappoa tällä hetkellä.
fE-Folaatti (osatutkimus) fE-Folaat 1097 nmol/l (viite 208-972 nmol/l)
B -Erytrosyytit, tilavuusosuus B -HKR 33 % (viite 35-46 %) -> liittyy jollain alhaiseen hemoglobiiniin, jota tässä nyt hoidetaan
P -C-reaktiivinen proteiini P -CRP <3 (viite -3 mg/l)
P -Transferriinireseptori P -TfR 3.4 (viite alle 4.4 mg/l)
S -B12-vitamiini, aktiivinen S -B12-TC2 >128 (viite yli 35 pmol/l)
Soittelen puhelinaikana neuvolaan, jos tästä tulee jotain toimenpiteitä.
Mulla oli aamulla paljon ihailevia tunteita miestäni kohtaan, koska hän oli vahingossa käyttänyt minun verensokerimittaria omansa sijaan, ja saanut lukeman 5,7 aamupaastolle! Jep jep, oma aamupaastoni on 4,7, joten kiittelin häntä "laittoman suuresta" lukemasta mittarissani(minähän niitä sitten selittelen, jos yrittävät insuliinia tuputtaa... murr)
Katjusha rv. 25+0

Mulla tytöt ovat tosi vilkkaita masussa. Tulee tosi rajuja potkuja kohti kylkiluita. Säpsähdän joka kerta kun tuntuu niin ilkeältä. Tunnen hyvin kun ne siellä vielä kääntyilevät. Maha venyy vaikka mihin suuntaan ja on aina ihan kumman muotoinen.

Nimiäkin ollaan nyt alettu miettimään. Miten vaikeata se voikaan olla. :confused: Mielipiteet ovat jokaisella erit siis mulla, miehellä ja tyttärellä 12v. joka myös ollut mukana miettimässä nimiä. Sit tuntuu että kaikki nimet mitkä vaikuttaa hyviltä niin löytyy jo suvusta tai tuttavapiiristä. Toisen alkaa nimi olla aika varmasti päätetty mutta toiselle ei sit millään keksitä nimeä.
Toinen on tää kummijuttu sitten. :banghead: Kun ei ole niitä kavereita ja suvun kanssa tosi vähän tekemisissä.

26+6

Me lainattiin eilen kirjastosta kaksi nimikirjaa ja käytiin ne läpi, kirjoittaen samalla paperille ne jotka vähän edes miellytti. Nimen päätös tulee olemaan silti vaikeaa kun kummallakin on vähän eri mieltymykset - kummeista puhumattakaan.

Rv 24+5

Meidän sukunimiepisodin jälkeen jätin miehelleni vastuuta nimiasiasta, ja ihan hyvät ehdotukset häneltä sainkin. Meillä olisi tytölle melko hyvä nimi, mutta varmuuden vuoksi pojankin nimi täytyy pohtia... 98% varmuudella tyttö on 2% varmuudella poika :) Oma vahvin ehdokkaani ottaa huomioon mahdollisen r-vian, ja aion pitää siitä kiinni. Miehen suvussa on ihmisiä, joilta r ei luista.
Kaksosille voisikin olla keksimistä, se täytyy myöntää :)

Meillä on koko nimi vauvalle jo valmiina. Tietysti, jos vauva ei yhtään näytä nimeltään, niin mietitään uusiksi, mutta kyllä ollaan jo pitkään tätä yhtä makusteltu ja pidetään siitä nimestä kovasti (tai siis minä pidän, mies vaan myötäilee...? :happy112). Itseasiassa mun äitikin sitä nimeä vauvasta käyttää jo, kun nimivaihtoehdoista juteltiin. Hän siis otti juuri sen valitun nimen käyttöön, vaikkei sanottu, että juuri se tullaan suurella todennäköisyydellä valitsemaan. Mutta se sopii kivasti esikoisen nimen kanssa "yhteen", joten siksi se jäi kai äidillekin päälle.

Onko teillä nimien kanssa jotain tiettyä kaavaa eli että haluatte kaikki vaikka samalla alkukirjaimella, tai kaikki nimet Raamatusta tai että sointuvat yhteen?

Kummiasia on ihan hakusessa vieläkin... Kavereita on paljon, mutta sellaisia oikeasti kummiksi sopivia todella, todella vähän... :confused004 Kun kuitenkin halutaan, että kummi jossain määrin täyttää sen "oikean" tehtävän kristillisestä kasvatuksesta ja sellaisena läsnäolevana ja turvallisena aikuisena olemisesta. Vaikeaa!

Tuo sairauslomajuttu on kyllä vaikea asia mullekin. Raskausvaivojen takia sairaslomalle jääminen tuntuu epäreilulta kollegoita kohtaan, siis jos vaiva ei ole ns. näkyvä. Mutta toisaalta, kun ajattelee, että se on VAUVAN parhaaksi, niin kynnys mataloituu kummasti. Pitäisi vaan reilusti olla sairaslomalla, jos lääkäri siihen on tarpeen nähnyt tai sitä itse on pyytänyt. Ei se maailma tai työpaikka kaadu siihen, että itse on x aikaa poissa töistä. Asiat aina järjestyy tavalla tai toisella kuitenkin.

Tytölle meil olis ollu nimi valmiina, mutta nyt kun hyvin todennäköisesti on poika tulossa, niin pitää vielä miehen kanssa nimistä keskustella. Etunimi ollaan pojalle päätetty jo raskauden alkuvaiheessa, mutta toiset nimet varmaa aiheuttaa hieman vääntöä. Esikoisella siis myös kolme nimeä, joten varmasti myös tosikolle tulee kolme.

Meillä on tytölle yks nimi valmiina,ollu mun mielessä jo reippaasti enne ku mini sai edes alkunsa. Toinen (ja kolmas) nimi on viel hakusassa.. kummiongelmaa meillä ei oo,koska kumpikaa ei kuuluta kirkkoon.. joten yks murhe vähemmän.. tietty on näitä ns.haltijakummeja,joita vois pohtia..mut en oo jaksanu..

Oon nyt jo kolmatta päivää iha veto pois..eilen olin nii väsy et koko aja vaa itketti,itkin mm. Ku mini potki mua. Taitaa tulla tästäki vaa pötkötyspäivä..kerranki olen onnellinen työttömyydestä..

Nimen kanssa kriteereinä on se että nimet sointuvat hyvin yhteen. Mä haluaisin jonkun vanhahkon etunimen, ja toinen nimi voisi sitten olla uudempi. Tietty nimen pitäisi sopia myös sukunimen kanssa.

Meilläkin on nimi, jota käytetään jo vauvasta ja se tulee varmaan olemaan joko etunimi tai toinen nimi, riippuen vähän siitä, miltä vauva meistä näyttää. Jos tätä nimeä käytetään toisena nimenä, tulee nimiä olemaan kaksi, jos taas etunimenä, nimiä tulee kolme. Mies ei ole edellisten kohdalla taipunut kolmeen nimeen, vaan on todella tiukasti suhtautunut siihen, että tytöillä on kaksi nimeä. Nyt saa kyllä luvan suostua, jos tuota kutsumanimeä aletaan käyttää etunimenä, koska sille on liian vaikea keksiä sopivaa toista nimeä. Tosiaan pojalle on nimiasiat jo valmiina ja kyllä tän nyt pitäisi poika olla, kun se Nipt-testin tulos niin kertoi sekä ultrassa myöskin näytti olevan poika. Synnyttäjän esitietolomakkeelle rustasin kyllä jonkun tytön nimenkin siihen hätäkaste-kohtaan,kun ei se nettilomake tietenkään tajunnut, että sukupuoli vois jo olla varma.
Meillä ei lasten nimet ala samalla kirjaimella, mutta kaikilla on kolmitavuiset, melko simppelit ja suomalaiset nimet,jotka löytyvät kalenterista, mutta eivät ole niitä kaikkein käytetyimpiä.

Huh, käytiin katsomassa meidän uutta kotia, jossa remontti edelleen pahasti kesken. Kuun vaihteessa muutto! Oli siellä moni asia mennyt kyllä eteenpäin, mutta varmasti remppa jatkuu vielä muuton jälkeenkin saunatiloissa jne. Mutta pääasia, että pääsee viemään tavarat jo perille ja laittamaan vauvalle paikat valmiiksi ja pestyä kaikki vaatteet, joita en siis ole pessyt vielä yhtään, pakannut vain laatikoihin hetken hypisteltyäni.

Mulla käy taas masussa kauhea möyrintä. Eilen siellä käännyttiin taas täysin ympäri, mikä on silleen kiva, että alkoi jo olemaan tuskallista se rakkoon ja muutenkin alapään potkiminen. Tuntuu vaihteeksi mukavammalta tuo kyljen venyttäminen!

Mä alan nykyään aamuyöllä heräilemään puolen tunnin välein siihen, että kädet puutuu niin pahasti, että niitä ihan polttaa. Mikään ravistelu ei auta, vaan pitää nousta ylös ja sitten ravistella, liikutella ja pyöritellä olkapäitä ja venyttää niskaa... Ja siis tää tapahtuu, vaikken nuku käden päällä ollenkaan... Ilmeisesti joku niska-hartiajumi..? Mies hieronut päivittäin, mutta ei tunnu auttavan. Alkaa jo ärsyttää ja ahdistaa. Päivisinkin puutuu helposti ihan perus jutuista, kuten hiusten harjaaminen tai peseminen, puhelimen käyttö, lehden tai kirjan lukeminen, pyöräily, neulominen, hedelmän tai muun kuoriminen... Huoh... :(

Nasupossu 27+4

Meillä on nimi pojalle ollut alusta asti..mutta tytölle onkin vaikeampi.. Minulla on ihan tietty kaava mikä pitää lasten nimissä "toistua"..ihan tyhmää, mutta tulen itse perheestä jossa meidän sisarusten nimet ovat tyyliin Sari, Mari, Kari...No en ihan noin rimmaavia halua, mutta vähän samalla idealla. :grin

Tyttöjen nimiä on muutama ehdokas, mutta aina joku serkunveljenkaimantäti on sen niminen tantta:happy7...tai tyyliin joku vanha luokkakaveri jonka vuoksi nimi on jo "varattu".. Meillä on esikoisella "peruspekka" nimi ja haluan että tyttökin on samaa perinteistä suomalaista kantaa..:rolleyes:

Jotenkin lapsialalla työskennellessäni kyllästyin muotinimiin vaikka kauniita ovatkin.. Jos puistossa huudat mm. Sofia, Elle, Ellen, Aino, Helmi, Luca, Anton,Aaron, Väinö tms, niin viisi lasta kääntyy nimeä kohti. :laughing002 Tai samoin minusta olisi hassua jos toinen lapsi on Pekka Tapio Möttönen ja sitten toinen Luca Thomas Alexsander Möttönen :smiley-bounce015

Me menemme tänään sopimaan vauvalle vakuutuksen. Op:lla on hyvä "tarjous" ja esikoisellakin on siellä "kaiken kattava" vakuutus. Kaikki tällainen saa raskauden konkreettisemmaksi..vaikka minäkin liikkeet tunnen säännöllisesti..
On muuten hassua, miten liikkeet tuntuvat lähes kokonaan tuonne sisuskaluihin päin etuseinäistukan vuoksi. Esikoisesta liikkeet tosiaan näkyivät ja tuntuivat heti iholla ulospäin. :love2

Nuo työjutut ovat kyllä kinkkisiä. On kuitenkin syytä muistaa se terve itsekkyys viimeistään tässä vaiheessa kun on raskaana. :smug:
Minä olen sitä opetellut jo vuosia..sen verran hankalaa on ollut asettaa oma etu työnantajan edun edelle. Jossain vaiheessa vain kävi niin selvästi ilmi, että työnantajan edun nimissä olin aina "samaa perhettä" ja niin "luotettava ja arvokas lisä" heidän firmassaan ja miten "ilman minua olisi vaikeaa"..ja kun taas tuli minun ihan lakisääteiset edut, niin olinkin "vain rivityöntekijä" mikä tulee firmalle kalliiksi.. Joten se siitä sitten.. Oma etu on etuoikeus ja siitä on pidettävä huolta. :smiley-ashamed008:happy119

23+1

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Auttakaa tyhmää.. Epäilen, että mulla on poskionteloissa jtn tulehduksenpoikasta kun kaksi kuukautta jatkunu tämä tukkoisuus. Asia ei liity mitenkään lapseen (eli siis neuvolaan) niin otanko vaan yhteyttä omaan terkkariin ja varaan sieltä ajan..?

Ja mitä itselläni tuohon sairaslomaan tulee, niin olen lähes 100% varma etten pysty äitiysloman alkuun olemaan töissä. Kaikki tulevat äidit ovat tähän mennessä joutuneet jäämään aikaisemmin pois. Toki työkaverit on helpottaneet asiaa, kun esimerkiksi nostavat painavammat asiat mun puolesta. Tilanteita tulee kuitenkin, jossa on pakko nostaa ja kantaa, ne vähän huolettavat, mutta pyrin tekemään kaiken niin ergonomisesti oikein kuin mahdollista. Ja sekään ei aina siltikään onnistu :D

Sonic, itse juttelin asiasta sattumoisin lääkärineuvolassa, kun oli keuhkoputkentulehdus päällä. Toki viikon päästä se oli mehevästi jo poskionteloissa, ja kävin tk-lääkärillä (sattumoisin sama lekuri), ja sain penisilliinikuurin ja kortisoninenäsumutteen avuksi (ultralla löytyi poskionteloista nestettä = bakteeriräkää). Raskauteen liittyy limakalvoturvotus tai -muutokset raskausaikana, joten ei olla varmaan ainoita näillä vaivoin. Odottelin muutaman päivän poskiontelotuskan ja taudin ohimenemistä, mutta jouduin sitten kyllä sen V-Pen -kuurin käyttämään.
LaaLaa, ihmettelin itsekin miten "normaaleja" nimiä mieheni ehdotti - onneksi - ei vuoden suosituin nimi -kilpailun voittajaa, vaan ihan tavallisia kalenterissa olevia nimiä pohditaan :) Toivon hartaasti, ettei näistä muodostu ´Top10 -nimiä, koska muutoinhan lastamme kutsutaan koulussa sukunimellä :)
Kaksi minun suosikkia jäi pois, koska ensiksikin jonkun vaimo on sen niminen ja toinen vaihtoehto siksi, että miehelläni oli ollut pahan maun jättänyt "suhde" johonkin miisuun. :)

Nimi meillä on pojalle jo kokonaisuudessaan valmiina. Mä tein kompromissin ja suostuin kolmanneksi nimeksi ottamaan miehen haluaman nimen ja etunimeksi tuli sitten mun suosikki (mies ei kyllä edes mitään etunimeä ole ehdottanut). Kaikilla kolmella on ihan erilaiset etunimet, mutta sopivat ns hyvin yhteen, ovat suomalaisia nimiä mutta eivät kovinkaan yleisiä. Itseasiassa tällä kolmosella ei ole edes nimipäivää kalenterissa, tokan kohdalla miehen sisko kysyi että onko nimeä edes kalenterissa mutta on se siellä. Kaikkien etunimet alkaa kyllä vokaalilla mutta kaikki eri kirjaimella. Toiset nimet meillä tulee suvusta ja kolmannet nimet alkaa samalla alkukirjaimella eli on nimissä vähän jotain kaavaakin. Ja r-kirjain on sekä esikoisella että tokalla etunimessä ja myös sukunimessä mutta tällä kolmosella ei ole etunimessä ärrää. Itseasiassa tokalla on r-kirjain kaikissa nimissä, tajusinpa just... Ei olla siis paljoa mahdollista ärrävikaa ajateltu nimiä antaessa :grin Mä en myöskään noista top10-nimistä välitä, esimerkiksi Elias-nimisiä on jo lähipiirissä sen verran että yhden käden sormet ei riitä niitä laskemaan...Nimi on toki ihan hyvä, mutta meille ei kyllä Eliasta tai Toivoa tule (pahoittelen, jos täällä on ko nimisten äitejä).

Mä kävin tänään neuvolassa siellä kaikki hyvin mutta vauva on rh+ ja koska mä olen rh- niin ens kerralla saankin sen ekan pistoksen jo, itse en onneksi ole ainakaan vielä niitä vasta-aineita ruvennut tuottamaan. Kaksi edellistäkin lasta on siis rh+.

Flunssaa poden, lauantaina ois kuitenkin kyettävä töihin eli pitää nyt nämä pari päivää ottaa vaan levon kannalta.

Ellukkainen rv26+4

Minulle soitti juuri lääkäri (joka oli konsultoinut endokrinologia, tosin tämäkin konsultointi on tapahtunut jo viikko sitten ja itse aloin soittelemaan perään kun mitään ei ollut kuulunut! Kukaan ei varmaan olisi soittanutkaan jos en olisi itse tajunnut..murr) kilpirauhasarvoihin liittyen. Mullahan oli tilanne että TSH oli 0.48 ja T4V pudonnut 9.4. Nyt muutettiin jokapäiväistä annosta niin että ma-ke-pe: 75mikrogrammaa (aiempi 50) ja ti-to-la-su: 50mikrogrammaa (aiempi 25). Katsotaan nyt mitä tällä lääkityksellä tapahtuu.

Varpahat, onpa hyvä, että tuloksiasi on kuitenkin katsottu. Mä juttelin äsken neuvolan kanssa, ja terkkari kaivoi jostain T4V-alarajan 8 (?!). En käynyt tässä kohtaa vielä kinastelemaan lääkityksestä, vaan varasin jälleen uuden verikoeajan ti 16.8. ja käydään vielä läpi tuo neuvolassa ke 17.8. Käsittääkseni neuvola konsultoi lääkäriä meillä torstaisin, joten katsotaan mitä tuloksia tai kommentteja sitten saan. Erikoislääkärin hommiksihan tuo täällä taitaa mennä. Voisinpa minäkin alkaa vaatimaan maksamilleni veroille vastinetta, että kyselköön vaan erikoislääkärin kommentteja.

Jostain syystä meidän lähipiirissä on monet eronneet kirkosta.. Ei ole paljon kummivaihtoehtoja. Velipuoleni on oikeastaan ainut. Miksi ihmeessä pitää olla kaksi kummia... Pitänee kysyä miehen siskoa, vaikka hän nyt sattuu olemaankin myös esikoisen kummi.

Pitäisi käydäkin op:ssa tuo vakuutus ottamassa, kun vain saisi lapsenvahdin. On nimittäis tosi hauskaa tuon 1v 4kk elohopean kanssa käydä hoitamassa asioita :hungover:

Onko teillä muuten ollut koskaan hiivatulehdusta? Minulla ei, mutta epäilen sitä nyt. Kutittaa, kirvelee ja vähän polttaa limakalvoja tuolla alhaalla. Kiusallinen vaiva. Eikös sitä canestenia saa ilman reseptiäkin?

Kisaväsymys alkaa painaa. Maanantaina Powerpark, tiistaina matkustelua, eilen Särkänniemi, tänään lähtivät edelliset vieraat ja kohta tulevat toiset ja taas mennään, ei onneksi huvipuistoon sentään. Yöllä iski suonenveto kolme kertaa jalkoihin, varmaan kun eilen tuli ravattua koko päivä Särkänniemessä. Hirveä väsymys painaa, mut vielä ois jaksettava emännöidä. Rankkaa tää lomailu ja emännöinti. :dead: On ollut niin paljon menoa, että ei ole kerennyt paljoa ajatustakaan suoda masuasukille ja siitä on ihan jotenkin huono omatunto.

Nimiasiaa ei olla pohdittu vielä lainkaan. Mies sanoi joskus raskauden alkuaikana vitsinä, että siitä tulee Urho Kaleva sukupuolesta riippumatta ja nyt sitten siitä on ruvettu puhumaan Urhona, vaikka en todellakaan sitä nimeä halua. En edes tunne ketään muuta Urhoa tai kuullut muista sen nimisistä kuin Kekkosen ja mietin jo, että onkohan se joku kirjoittamaton sääntö, ettei sitä nimeä anneta. Mutta siis aivan sama, koska Urho tästä ei nyt kuitenkaan tule. :grin

Ensi viikolla alkaa jo koulut, sitten koittaa pian syksy ja kaikki asiat vielä ihan levällään ja hirveästi hommaa. Eipä tylsäksi ehdi käymään syyspäivät. :)

Varpahat, onpa hyvä, että tuloksiasi on kuitenkin katsottu. Mä juttelin äsken neuvolan kanssa, ja terkkari kaivoi jostain T4V-alarajan 8 (?!). En käynyt tässä kohtaa vielä kinastelemaan lääkityksestä, vaan varasin jälleen uuden verikoeajan ti 16.8. ja käydään vielä läpi tuo neuvolassa ke 17.8. Käsittääkseni neuvola konsultoi lääkäriä meillä torstaisin, joten katsotaan mitä tuloksia tai kommentteja sitten saan. Erikoislääkärin hommiksihan tuo täällä taitaa mennä. Voisinpa minäkin alkaa vaatimaan maksamilleni veroille vastinetta, että kyselköön vaan erikoislääkärin kommentteja.

Samassa veneessä siis ollaan!

Muruliini83, mulla aina välillä tulee nyt raskausaikana samanlaisia oireita mutta ovat menneet ohi ilman lääkityksiä. Nytkin pari päivää sitten olin jo ihan varma että hiivaa on mutta nyt ei tunnu miltään. En sitten tiedä voisiko hiiva jyllätä välillä oireettomana?

Ja kuinka moni teistä EI ota vauvavakuutusta?

Onko teillä muuten ollut koskaan hiivatulehdusta? Minulla ei, mutta epäilen sitä nyt. Kutittaa, kirvelee ja vähän polttaa limakalvoja tuolla alhaalla. Kiusallinen vaiva. Eikös sitä canestenia saa ilman reseptiäkin?

Mulla ei tietääkseni ole koskaan ollut hiivatulehdusta... mutta nuo vastaavat oireet tulee itselle ihan kuivista limakalvoista ja sitä myöten haavaumista siellä...
Apteekista ihan intiimialueille tarkoitettu kosteusvoide/geeli auttaa. Canesten kyllä on myös reseptivapaa...

Kiiiiitos, jotenkin en osannut kuvitella että voisi olla muuta kuin hiivaa :grin Limakalvot tosiaan ollut tosi kuivat, että ehkä se on sitä. En ole eläissäni syönyt kuin yhden antibioottikuurinkaan, kun eikös se altista hiivalle..
Tiesin, että täällä kannattaa "avata suu"..

Takaisin