La marraskuu 2016

Onpa eroja neuvolakäytännöissä. Toivottavasti saatte mittaukset katsottua, onhan se nyt hupsua ettei tuommoista asiaa tarkisteta säännöllisesti!
Itseltäni on siis mitattu kaikki jo monesti, enkä olen väsymystä valittanut sen kummemmin (ei väsyttäis jos nukkuis ;)

Meillä katotaan hb neuvolassa joka kerta. Tosin neuvola ollut vasta sen 2 kertaa. Orchid87 outoa ettei tellä tarkasteta etenkin jos vielä oireilee niin, et voisi olla liian alhainen hb. Eihän se neuvolan tehtävä ole arvailla mikä saattaisi olla vaan tarkastaa.

Mä en hirveesti huomaa peilistä, että maha kasvaisi vauhdilla, MUTTA työhousut joudun kohta taas vaihtaa kokoa isompaan! On se vaan niin jännä, kun jotenkin ei se kasvu näy niin konkreettisesti peilistä (tai se kasvunopeus). Ja mäkään en ymmärrä sitä, että jos siellä sisällä ollaan vasta joku 20cm pitkiä niin miten toi maha voi sitten olla näin iso :D

Mä pyysin ite viimeks neuvolassa että otettais hb. Ei oo otettu kertaakaan kun työterveydestä oli tuoreet tulokset ekala kerralla mukana (hb silloin 147). Tästä neuvolantäti sanoi että on niin korkea ettei tarvitse mittailla.
Olen ollut kans välillä väsynyt ja huimaustakin ollut joten pyysin viime kerralla mittaamaan. Nyt oli hb 128 eli oli laskenut melko paljon, mutta ei kuulemma kuitenkaan vielä mitään hätää. On ihan normaalia että laskee.

Mulla laski sormenpäästä mitattuna 104:een ilman, että olisin erityisiä oireita edes tuntenut. Terkkari kehotti lisäämään vielä rautaa, koska on lähellä 100. Oikeasta verinäytteestä se ei missään tapauksessa edes olisi näin alhainen (rv. 10+ vrt. sormenpäästä 118 ja samaan aikaan seulonnassa 134). Mulle noin 125-130 on hyvä normaali, ilman rautalisiä.

Siis mitääää... Ei oo otettu hb:tä kuin silloin ihan ihan ihan alussa, tästä lähin alan pyytämään että neuvolakäynnin yhteydessä se katsottaisiin! Ja täytyypä ehkä siirtyä siihen että otan vitamiinit vasta illalla, mulle ei ole koskaan kukaan sanonut mitään tuosta thyroxinin ottamisesta muuta kuin että tyhjään vatsaan.. Saa kait sitä ihmetellä tätä väsymystä kun tai jos mikään vitamiini ei imeydy kunnolla :/

Varpahat, tai pahempi niin, että et saa thyroxinia hyvää määrää, lie se kuitenkin vielä olennaisempaa raskauden jatkuvuuden ja lapsen terveyden kannalta nyt tässä kohtaa.

Hb on joka raskaudessa, tälläkin kertaa, katsottu joka neuvolakäynnillä.

Minä otan vitamiinit illalla. Lääkkeen aamulla, pari tuntia aamukahvin jälkeen. Oon nyt siis noin viikon käyttänyt sitä escitalopramia 5mg.
Mutta, edelleen mietin että en haluaisi sitä vauvan takia käyttää:/
Sanotaan että vaikutus alkanee 1-2 vko kuluttua aloitiksesta. No en tiedä onko sattumaa vai lääkkeestä, että mun olo on kyllä vähän tasaantunut. Olen nukkunut vähän paremmin enkä ole niin stressaantunut ja olo on rauhallisempi.

Ps. Enää 2 yötä rakenneultraan!

21+0

Mulla hb mitattiin ekalla ja kolmannella neuvolakäynnillä. Oli tippunut 141 --> 115, joten nyt aloitin raudan. Tokalla käynnillä ei mitattu, kun ekalla kerralla oli niin hyvä lukema.

Itsellä thyroxin menee heti herättyä ja b-, c- ja d-vitamiinit, omega, mama ja rauta aamupalan jälkeen n. 1,5 tunnin kuluttua thyroxinista. Olen miettinyt onko tuo riittävä tauko thyroxinin imeytymisen kannalta, mutta siinä olen pysynyt. Illalla otan magnesiumin, kalsiumin ja omegan.

Täällä hermot tuntuvat olevan kireellä.. Lähinnä, koska miehellä työprojekti mikä estää hänen läsnäolonsa esikoisemme kanssa joten olen aamusta iltaan 1v9kk uhmiksen kanssa..ja siihen päälle unikoulu mikä on kestänyt kohta 3 viikkoa.. kraah.. :woot:

Noista vitamiineista, jos on hankaluuksia nukkua, niin älkää ottako illalla. Ainakin d-vitamiini vaikuttaa yöuneen heikentävästä piristävien ominaisuuksien vuoksi. Mä otan aamulla tai päivällä, mutta klo16 jälkeen en enää ota.

mmmarialle ihan hirvittävästi tsemppiä,voimia, uskoa ja toivoa!! Kauhean taipaleen joudutte kulkemaan. Toivon sydämeni pohjasta asti, että kaikki tuo tuska ja pelko palkitaan lopussa ja kaikki menee hyvin. :Heartred

Sain juuri Kelalta päätöksen äippärahoista ja ilmoituksen, että äitiyspakkaus on nyt noudettavissa! Jee! Todella nopeeta toimintaa, tein hakemukset 7.7. ja seuraavana päivänä he jo laittoivat päätökset tulemaan. :) Oon suorastaan yllättynyt kuinka "hyvin" rahaa tuleekaan, ekat 56 päivää n. 2600e ja sitten loppuaika ens vuoden elokuun puoleen väliin himpun vajaa 2000e.

Miten useasti teillä katotaan neuvolassa esim hb? Multa ei ole mitattu kertaakaan! Tai siis silloin viimeksi kun otettiin niitä seulontaverikokeita rv 10. Olen valittanut huimausta ja kaikkea muutakin ja neuvolasta sanottiin että saattaa johtua siitä kun mun verenpaine on alkanut laskemaan tai sitten johtuu alhaisesta hemoglobiinista. Mutta silti mitään ei testattu! :/ Pitääköhän alkaa ottaa rautaa ominpäin pikkuisen..
Seuraavassa neuvolassa pyydä suoraan et kattoo hb:n! :) Jos täti ei vaan oo tajunnu sitä mitata vihjailuista huolimatta.. Jos ei pyytämällä mittaa nii saa kyllä sit selittää siulle et miks ei mittaa..

Miulla on neuvolassa joka kerta kysyny et mitataanko hemoglobiini, eli ei automaattisesti mittaa. Ekalla käynnillä mitatessa oli 128, ennen raskautta melkein 150. Toisella käynnillä ei mitattu kun oli eka ollu hyvä lukema. Kolmannella käynnillä halusin et tarkistetaan, oli 115, rautaalisää en sillon kuitenkaa alottanu. Pari viikkoa myöhemmin soitin ja pyysin päästä tarkistaa Hb lukeman kun hengästyttää nykysin ihan mahottomasti kaikki, no se oli noussu 130... En tiiä pitäskö noihin lukemiin luottaa. Jatkossa kuitenkii haluun et joka kerta tarkistetaan kun se voi heitellä tuollee ni on parempi tietää jos laskee et voi lisätä raudan määrää. Olen siis muutama päivä ennen tuota viimesintä mittausta alottanu ottamaan 50mg rautaa päivittäin, seurataan sit neuvolassa lukemia ja säädetään tarvittaessa raudan määrää. Sen oon nyt päättäny et synnytyksen lähestyessä alan ottaa vahvempaa rautaa kun siinä kuitenkii menettää verta niin ei pääsis niin alas hemoglobiini putoamaan.

Ja Orchid ehdottomasti kannattaa pyytää neuvolassa mittaamaan hemoglobiini jos raudan puutteeseen viittaavia oireita on, niiden pitäs se siellä ite tajuta mitata mutta jos ei tajua tai halua mitata..

Huomenna olenkin menossa kilpparikokeisiin niin ensi viikon neuvolassa selviää mitkä ovat tämän hetkiset arvot. Empä olisi tätäkään tiennyt jos ei olisi sattumalta tullut puheeksi!

Sain juuri Kelalta päätöksen äippärahoista ja ilmoituksen, että äitiyspakkaus on nyt noudettavissa! Jee! Todella nopeeta toimintaa, tein hakemukset 7.7. ja seuraavana päivänä he jo laittoivat päätökset tulemaan. :) Oon suorastaan yllättynyt kuinka "hyvin" rahaa tuleekaan, ekat 56 päivää n. 2600e ja sitten loppuaika ens vuoden elokuun puoleen väliin himpun vajaa 2000e.

Saaks tiedustella et kui pali sul oli vuositienestit, et saat ton verran äippärahaa? Ite täs kert olen pohtinut et mitäköhän mahdan saada :shy:

Mekin käyty nyt tänään rakenneultrassa, ja kyllä helpotti tieto että kaikki on hyvin niin ku kuuluuki olla. Alusta asti ollu poika-olo piti paikkansa. :) Mies veti sellaset lievät tuuletukset siitä keinutuolistaan kun kuuli että saa pojan :happy093Ja tästä ultraaja oli niin varma, että käski mennä näyttää jos tuleekin tyttö.
Pieni oli viikkoihin nähden, 300 g vain, mutta laskettua aikaa ei onneksi siirretty, ois siirtyny kuudella päivällä eteen päin ja kätilö sano että ei alle kymmenen päivän siirtoja tee. Mulla on hedelmöittymispäivä tiedossa ja siitä laskettuna tän hetkinen la pitää paikkansa, eli vauva on vaan kasvanu siis hitaammin, mutta ei kontrolleja kuulema tarvii. Sanoi kyllä että tässä vaiheessa vauvoilla on kasvupyrähdyksiä niin että saattaa jonkun ajan päästä ottaa kasvussa kii.

Lääkkeistä sen verran että mä otan thyroxinin yöllä aina vessakäynnin yhteydessä noin 2-4 aikaan ja aamupalalla raudan, c- ja d-vitskut, mammavitskut, maitohappobakteerit ja allergialääkkeen ja illalla magnesiumin.

20+3

Olen vallan unohtanut ja muutenkin jaksamisen kanssa ollu ongelmia, ajatukset ja mieli ihan sekaisin, ni tänne päivitellä kuulumisia.

Elikkäs tässä lyhyesti meijän kuulumiset, silmäilen sen jälkeen mitä te tänne olette päivitelleet teidän odotus ajastanne.
Aika vauhdilla alkoi asiat kulkemaan tuon FFTO löydöksen jälkeen, ekaksi Porin päässä puhuivat todennäkösestä Saksan reissusta kun niin vähän viikkoja oli ja tilanne todella huono. Mutta Helsingissä tutkittavana kun käytiin niin lupailivat että hoito onnistuu siellä heillä. Toivoa eivät antaneet kun olivat niin huonossa kunnossa jo ja niin varhasessa vaiheessa, mutta varasivat ajan Aydenille(joka leikkauksen tekisi) että saa itse arvioida tilanteen. Takasin Poriin ja odottaman muutama päivä Aydenin tapaamista Hesassa. Ohjeistus että jos kipuja/poikkeavaa tulee niin yhteys samantien Porin synnärille.
Ayden tutki ja totesi samat asiat eli tilanne näytti todella huonolta ja että todennäköstä että menehtyvät, mutta voivat yrittää tehdä leikkauksen jos vielä sitä haluamme. Leikkauksessa suuri riski että toinen tai molemmat menehtyvät ekan yön ja ekan viikon aikana, istukkakin edessä joka hankaloitti itse toimenpidettä. Ja kun olivat jo niin heikossa kunnossa niin vaikka leikkaus onnistuisi täydellisesti niin riskit suuret. Tästä olin kyllä tyytyväinen kun tosiasiat iskettiin heti ja monet kerrat pöytään, ettei oleta leikkauksen olevan ihme ja jos tuleekin takapakkia. Saimme jtn prosenttejakin selviämisestä, mutta ne olivat niin karuja etten niitä edes muista/halua muistaa.
Ayden päätti siis leikkauksen suorittaa seuraavana päivänä, ylimäärästä aikaa kun heillä ei ollut. Toisella ei yhtään lapsivettä eikä virtsarakosta tietoakaan, kuihtunut. Toisella sydän ylikierroksilla (jotkut hienot termit tähänkin olin että mitä vikaa, en muista mitä), lapsivettä liikaa, eli siis turvonneessa tilassa. Molemmilla napanuorien virtauksissa katkoja. Leikkaus tapahtui hereillä ollessani, puudute selkäytimeen ja rauhottavia naamaan, jotta sikiötkin pysyivät aloillaan. En tuntenut paljon mitään toimenpiteen aikana, mies sanoi että neljä lääkäriä hääräs ja salissa oli väkeä jonkin verran, edessämme suoja ettemme nähneet mitään. Olin itse ihan sekasin rauhottavista ja joku kävi sanomassakin että älä ihmettele jos nukahdat kun ovat joutuneet paljon niitä antamaan. Lapuissa lukee että kohdussa olo aika 36min. Eli Ayden poltti kaksosten yhteiset ravintoverisuonet istukasta, kunneivat tasaisesti toimineet. Leikkaus loppui ja hän totesi että onnistui hyvin ja sai kaikki yhteiset suonet laserilla katkaistua ja nyt vaan toivotaan parasta että molemmat selviävät. Heräämön kautta osastolle loppupäiväksi ja yöksi tarkkailuun, pakko levossa olin 8h leikkauksen jälkeen. Sitten sainkin voimien mukaan liikkua. Maha vähän aristi ja leikkaushaava kirveli, mutta oli todella pieni. Muuten voin oikein hyvin. Yö meni hyvin ja seuraavana aamuna, ultrattavaksi että ovatko hengissä ja siellähän molemmat olivat:) Pääsin pois ja ohjeiksi viikon verran lepäämistä ja herkästi soittoa jos jtn kipua yms ilmenee.
Viikko kului ilman kipuja/vuotoja/supisteluja ja taas auto kohti Hesaa tarkistukseen. Tämä ultraus kerta oli kamalin, pelotti ihan saa*anasti tärisin ja voin pahoin. Mutta niin vaan lääkärinkin yllätykseksi molempien sydän löi kun ultra anturin sai maahani laitettua. Pahin jännitys laukesi ja meinasin pyörtyä pöydälle, hikoilin ihan hulluna. Ultrassa näkyi pienemmällä virtsarakko mitä ei ole näkynyt pitkään aikaan ja n.1,5cm lapsivettä oli viikossa saanut pussukkaansa, liikkui hyvin (ollut laiska liikkeinen). Isommalla sydämmessä näkyi vielä jtn häikkää, mutta vähemmän kuin ennen. Lapsivettä oli vielä 9cm pussukassa, mutta lääkäri sanoi ettei ihan heti siitä tasaannukkaan ja liikkui paljon mitä on aina tehnyt. Virtauksissa ei huomannut katkoja! :) Oli oikein yllättynyt näistä pienistä muutoksista, eivät tainneet osata varautua heijän hengissä oloon. En silti itsekään. Mutta riskit edelleen suuret koskaan ei tiedä mikä ultra kerta näyttää sydämen/sydämien pysähtyneen. Ja mitä tämä on saanut aikaan kehityksessä.
Mutta elämme päivä ja ultra kerrallaan, huomenna taas Hesaan. Liikkeitä olen nyt tän viikon tuntenut, taisi pienet positiiviset uutiset asiaa auttaa. Kirjoitin varmaan sekavasti, jos nyt jtn tolkkua tilanteestamme edes joku saa.
Viikoissa olen nyt sekaisin mutta siinä rv20 paikkeilla ollaan.

Aivan mahtavat uutiset teiltä! Hienoa että leikkaus meni hyvin ja pidetään kaikki viisari ristissä ja pystyssä että kaikki menee viel lopulla 20:lla viikolla hyvin

mmmarialle ihan hirveästi tsemppiä, älyttömän homman olette käyneet läpi näin lyhyessä ajassa. Olet ajatuksissa ja kaikki sormet, varpaat ja hiukset ristissä sen puolesta, että kaikki menee hyvin!

Meillä hb mitataan joka neuvolakerralla. Viimeksi oli tasan 100, joten aloitin rautatablettien vetämisen. Arkena otan ne heti herättyäni, koska syön aamupalan vasta töissä noin tunnin päästä. Vloppuisin vedän ne yleensä yön pakollinen pissitauon yhteydessä, jottei tarvitse miettiä aamupalan myöhästyttämistä. Vedän siis ihan raskausajan vitamiinitabletin, raudan ja c-vitamiinin kaikki samaa aikaa kerralla.

Huomenna olisi ru, nyt on alkanut jännittää aika paljon. Miehen kanssa käydään kädenvääntöä siitä sukupuolen kysymisestä. Aika varmasti minä voitan, kuten yleensä, ja sitä kysytään. Mutta voihan ultraaja laittaa sen lapullekin, jossei mies todellakaan halua tietää.

Ostin antiikkimarkkinoilta Etunimet-nimisen kirjan jostain kultaiselta 80-luvulta. Sieltä aattelin, josko löytyisi joitain kivoja nimiä. Mehän ollaan jo vähän nimi päätetty, mutta ei kai ole pahitteeksi miettiä vaihtoehtojakin. Onko moni teistä jo nimet valinneet vai tehdäänkö valinta vasta syntymän jälkeen?

Kaisukkene ja Vilppu 20+2

ErykahB voi ei miten ihana :woot::Heartred Osaisinpa neuloa...

Kaisukkene me saatiin etunimi päätettyä vihdoin ja viimein. Minun ehdottama nimi jo ennen kun edes tiedettiin, tuleeko poika vai tyttö. Mies kun ei oo puheliasta sorttia, niin oon heitellyt nimiehdotuksia öö, about joka päivä maaliskuusta asti :grin, ja vastausta saamatta.. Ni kysäsin sit tässä muutama päivä sitten, että teenkö hälle nimilistan, josta voi merkata kivat nimet ja niistä pähkäillään sitten. Yllättikin minut täysin toteamalla yhden nimen olevan hänestä hyvä. Olin jo omalta listaltani kyseisen nimen pudottanut, kun miehen ensimmäisestä ilmeestä arvelin, että jaahas, ei ollut herran mieleen. Etunimi siis plakkarissa, kolmaskin nimi on tiedossa. Vielä pitää toista nimeä miettiä. Itellä siihenkin kivoja vaihtoehtoja jo.

Takaisin