La marraskuu 2016

Yleinsä kyljellään, mut joo se hengitys on tosiaan selällään hankalaa. Hirvee tunne kun tuntuu, ettei pysty kunnolla hengittämään :/

Täällä mieliala ollut vähän matalalla... Eilinen päivä oli ihan pyllystä, olisin vaan voinut itkeä koko päivän. Kohta oon ollu kaks viikkoa sairaslomalla näitten supistusten takia ja nyt varmaan vaan pää alkaa hajoo. Saa nähdä pääseekö ens viikolla takaisin töihin. :sorry:
Oon nukkunut myös vähän huonosti. Yleensä nukun kylkiasennossa, mutta nyt joka yö herään siihen ku käsi tai jalka on puutunut. Jos nukun selällään, niin usein herään supistuksiin. Mango, mulla ei oo tuollaista hengenahdistusta ollut, mutta varmaan kylkiasento voisi auttaa tuohon. Tai vaikka nukkuminen pystymmässä asennossa. Toivottavasti ne auttaa :)

Mulla on myös ollut vähän univaikeuksia. Makuuasennossa närästys on ihan järkyttävä, tuntuu että rintakehä on tulessa, koko yläkroppaa puristaa ja vatsan sisältö nousee koko ajan ylös. Syön mahdollisimman neutraalia ruokaa ja rennietä oon vetänyt hirveet määrät vaikka sekin on tarkotettu vaan tilapäiseen närästykseen. Nukahtamiseen menee helposti 2-3h kun joudun koko ajan nousta istumaan että paine edes vähän helpottaisi. Neuvolassa kerroin että tää närästys oikeesti alkaa vaikuttaa jo mun mielialoihin kun oon niiiiin turhautunut tähän. Ja väsynyt. Mutta th vaan totesi että juu onhan se vähän ikävä vaiva mutta sille ei nyt voi mitään ja sivuutti vaan koko asian.

Onko kellään muulla kokemusta tällasesta? Ja olisko vielä jotain kotikonsteja mitä vois kokeilla? Manteleita, ruokasoodaa, rennietä, maitoa ja kävelylenkkiä syömisen jälkeen oon kokeillut mutta näistä on korkeintaan vaan hetkeksi helpotusta.

rv 22+6

Onko sulla Ruth kivuliaita supistuksia, kun oot
sairaslomalla? :sad001 Mullakin ihmeen paljon harjoitussupistuksia, vaikka yritän ottaa rennosti. Töissä tulossa paljon matkustamista, ja suoraan sanottuna pelottaa lähteä näiden suppareiden takia... :confused::oops:

Tuo närästys on kyllä ihan vihoviimeinen vaiva! Edellisessä raskaudessa kärsin siitä, nyt ei ole vielä alkanut. Muistan että oikeastaan ainut mikä sitä itselläni hillitsi oli tosi, tosi pienet annokset syömistä. Viimeisen kuukauden aikana pystyin pistämään suuhuni vain vettä, maitoa, mustikoita ja leipää ja niitäkin vähän kerrallaan. Silti painoa tuli lähes 30kg :eek:

Minua valvottaa levottomat jalat ja sama juttu esikoisesta. Helposti myös täällä menee se 2-3 h nukahtamiseen, mutta en ole kyllä koskaan ollut kovin hyvä nukahtaja. Eilen kun käytiin piristymässä siellä sienimetsässä, niin kylläpä oli hankalaa päästä sängystä vessaan. Selkä ja lonkat oli kuin tulessa! Pitihän se tänäänkin kammeta mustikoita keräämään, mutta pakkohan niitä on kerätä jos meinaa että riittävät talven yli. Onhan meitä keväällä yksi syömäri enemmän :Heartred

Ja sinne rakenneultraan vielä monta viikkoa :wideyed:

Rv 19+5

Oon aina nukkunu mahallani, niin nyt on kamalaa kun hyvää asentoa ei löydy millään! Sängyssä käännyn aina unissani mahalleni ja sit on maha kioeä koko seuraavan päivän :hungover: oon nyt siirtyny sohvalle nukkumaan missä saan selkänojaa vasten semmosen puolimahalleen asennon, joka toimii nyt ihan hyvin..maha kasvaa kyllä sellasta tahtia ettei toikaan kohta enää toimi :grin täytyy varman kohta veistää kuoppa patjaan että pystyy kunnolla nukkumaan!

Mulla on vaan liian kuuma. Ihan joka yö. Ja sit potkin peitot pois ja hetken päästä on sit kylmä... peitto päälle... kohta taas kuuma. Ärsyttää!

Hyviä asentoja löytyy onneksi vielä ja vuosien saatossa oon oppinut nukkumaan edes jossain asennossa jotenkin. Tulee vielä aika, kun maha on niin iso, että kylkeä kääntäessä täytyy käsin auttaa maha mukaan käännökseen. :hilarious:

Mekin käytiin tänään keräämässä mustikoita, tarkoitus myös saada riittämään talven yli. Viime vuonna jäi yritykseksi ja sitten joutui kaupasta ostamaan. Ite oon koko elämäni asunut pienissä kylissä lähellä luontoa, siihen asti kun piti (miehen takia) muuttaa kolme vuotta sitten tänne isoon kaupunkiin. Niin jotenkin tosi kiva nähdä miten paljon oma tyttö nauttii mettässä olosta, tutkii innoissaan kaikkea ja napostelee mustikoita :)

Mullakin on nukkuminen vaikeaa, heräilen jatkuvasti huonon asennon takia. Pitäisikin ottaa pari tyynyä tueksi jos se auttaisi.

Alkanut jännittämään maanantain rakenneultra hirveästi, koitan olla miettimättä liikaa :)

Mä herään kanssa joka yö muutaman kerran käsien puutumiseen ja melkein yhtä ahdistavaa on närästys. Mulla on omeprazol -reseptilääke närästykseen, mutta kun välillä yritän olla jonkun päivän ilman, niin närästys on niin kamalaa, etten voi laittaa kenkiä jalkaan ilman että suu on täynnä vatsahappoja. Mä sain reseptin ekalla neuvolalääkärikerralla, kun tajusin varmuuden vuoksi pyytää. Ja suosittelen kyllä, jos närästys pahasti vaivaa. Mulla on ollut jo vuosia refluksitauti, joka ei edes vaivaa näin pahasti kuin tämä raskausajan närästys. Joskus olin pitkään ilman lääkkeitä ja vaan kärsin oireista, jolloin ruokatorvi lähes tulehtui ja vaikutti jo ääneenkin. Kurkkukin tuli hirveän kipeäksi. Nyt en halua niin pitkälle päästää, tosin tuntuu, että tällä hetkellä lääke vain lieventää, mutta on sekin jotain!
Paljonhan on kaikkia listoja ruuista, joita ei kannata syödä, jos on närästystaipumusta, mutta itselläni on niin, että silloin kun on otollinen aika närästykselle, se tulee suunnilleen kaikesta. Mutta toki kannattaa syödä pieniä annoksia ja pureskella ruoka erittäin huolellisesti.
Joskus ostin kaupan luontaistuotehyllystä sellaista kuin piiihappogeeli. Se toimi myös, rauhoitti vatsaa muutenkin, mutta ei hajuakaan saako sitä ottaa raskaana.
Onneksi huomenna on neuvola. Haluaisin todella tietää verenpaineet ja hemoglobiinin!

Mulla on sellainen "kokovartalotyyny" joka kaartuu pään alle ja jalkojen väliin ja se on kyllä taivaan lahja. Ostin sen esikoisen odotusaikana, sitten se toimi vauvan makoilupesänä ja myöhemmin lapsen leikeissä. Nyt otin sen taas omaan käyttööni ja ah ei lonkkaan satu yön jälkeen! Suosittelen lämpimästi.

piipaa 23+1

Itse otin vanhan imetystyynyn unikaveriksi ja on kyllä ainakin vielä auttanut asennon löytämiseen! Itse en sitä koskaan itse imetyksessä tykännyt/osannut käyttää, mutta tuohon asennon löytämiseen tuo helpotuksen :)!

Muuten kyllä on vaivaksi tullut 1-2h uneton jakso milloin mihinkin aikaan yöstä, enkä oikein tiedä mistä johtuu...? Käyn vessassa ja sen jälkeen onkin sitten vaikea saada unta. Noh, lienee asiaan kuuluvaa :/

Charm3 21+6

Mulle sanottiin neuvolassa, että selällään nukkumista tulisi yrittää välttää, koska kohtu voi kuulemma painaa johonkin laskimoon ja tulee huono olo, kun veri ei kierrä kunnolla ja jotain sikiönkin hapensaannista, että jää vähäsemmälle...??
Ja ei pidä kuulemma liikaa huolestua.
Muttei myöskään tietosesti selällään nukkua.
Ja närästykseen mulla on auttanut Samarin pore puolen litran tuoppiin ja juon sen melkein kerralla kaikki. Ja joo, illalla jos täytyy ottaa, niin herättää kyllä yöllä vessaan, mutta parempi niin, kuin että närästäis... :happy:
-m-

Kohta taas neuvola ja kuunnellaan typyn sykkeitä. Ja katotaan onks tää mamma ottanu 5vk aikana kuin monta kiloo painoo.. söin tässä runsaan aamupalankin just, mut ei voi mitään. Eipä siitä tuu painoon lisää montakaan sataa grammaa.

Ite oon yrittäny nukkuu kyljellään, mut viimekin yönä oli tosi vaikee nukkuu kun koskee ristiselkään. Silleen pakottaa, että pitäs vaihtaa 10min välein asentoa..

mä nukun kans tyyny tai peitto mytättynä polvien ja haarojen väliin. Varsinkin kun raskaus menee loppuviikoille, niin ei sängystä pääse ylös jos ei jotain tukea ole tuolla jalkovälissä, kun nivuset ja lonkat menee niin jumiin että itkua saa vääntää kun ylös nousee. Vielä ei ole mitään jumeja tullut nukkumisen jälkeen, mutta sitä odotellessa :wacky:

Mullakin tänään neuvola niin saan sen raskaustodistuksen. Oma terkka on lomalla niin saapa nähdä mitä muuta siellä sitten tänään on kun on sijainen. Itellä ei ole kotona toimivaa vaakaa niin kiva nähdä paljonko painoa on tullut ja onhan sitä varmasti tullut...

Mä olen ottanut yöksi tyynyn mahaa tukemaan mutta yön aikana se seilailee aina ties missä :grin Kyljellään mä nukun muutenkin niin se on asentona edelleenkin toimiva. Alkuyön oon ruvennut nukkumaan sellaista höttöistä koiranunta ja viime yönä heräsin siitä unesta joskus 00.30 ja luulin että alkaa olla aamu kun olin niin pirtsakka mutta onneksi nukahdin nopeasti takaisin ja kunnon uneen.

Paikat kyllä mulla on alkanut todenteolla löystyä että välillä vaan rutisee paikat ja tekee kipeääkin mutta liikkuminen auttaa, varsinkin ihan vaan monipuolisessa maastossa kävely. Kahden ekan kohdalla ei ole paikat tähän malliin löystyneetkään.

Ellukkainen rv22+4

Joo, liikkuminen auttaa kyllä noihin paikkojen kipeytymiseen ja säännöllinen venyttely. Itse liikun joka päivä paljon ja monipuolisesti, mutta silti loppuraskaudessa on paikat aika jumissa.

Hei nukkujat..ottakaa paljon tyynyja tai peittorullia kaveriksi! Mahallaan nukkujat saavat lähes "maha-asennon" kun on korkea tyyny minkä päälle laskea ylempi jalka/reisi ja käsi. Ikään kuin puolikylkiasento, mutta vatsafiilis. :grin Mulla on kolme kuohkeaa tyynyä unikaverina, yksi jalkojen välissä, yksi joskus vatsan "alla" tukemassa ja kolmas kainalossa..nii ja tietty neljäs pään alla. Ei ne niissä paikoissa kauaa pysy, mutta auttaa nukahtamaan! :grin:rolleyes:

Täällä on ihan hirvee jännitys"paniikki"... ultra on tänään iltapäivällä! Kaikenlisäksi huomasin, että olin ilmoittanut viikot heillekin väärin...täällä ei yleensä oteta ennen rv20 rakenneultraan..mulla on 19+1..o_O:oops: mut en kyllä ilmoita mitään..menen vain sinne ja kerron siellä...etteivät vain passita kotiin.:eek::grin:grin
Paljon isoja eroja käytännöissä ultran ajankohdissa. Virallisestihan se taitaa olla rv 18+24 välillä..(vai 23..) No joka tapauksessa jollain paikkakunnalla olisin jo päässyt "laillisestikin" heidän rakenneultraan.. :p:grin

Närästykseen kannattaa googlettaa eri kotikonsteja. Mä muistan että jossain sanottiin banaanin auttavan..tosin tiedän ihmisiä joilla se kuulemma pahentaa. Voi olla, että kun on kunnon närästys päällä, siihen ei kotikeinot enää auta. Kannattaa siis jutella myös lääkärille.

Tsemppiä!

19+1

Täällä ei kyllä kävely auta, vaan ikävä kyllä pahentaa vaan alaselkä/lonkka/issias-vaivoja :sad001 Liikun joka päivä ja monipuolisessa maastossa, kun koira pakottaa liikkeelle. Täytynee ilmeisesti mennä fysioterapeutin pakeille, jos saisi lainaan jonkun toimivan tukivyön. Jos se nyt ylipäätään sattuisi auttamaan.

Rv 19+6

Takaisin