Mä herään kanssa joka yö muutaman kerran käsien puutumiseen ja melkein yhtä ahdistavaa on närästys. Mulla on omeprazol -reseptilääke närästykseen, mutta kun välillä yritän olla jonkun päivän ilman, niin närästys on niin kamalaa, etten voi laittaa kenkiä jalkaan ilman että suu on täynnä vatsahappoja. Mä sain reseptin ekalla neuvolalääkärikerralla, kun tajusin varmuuden vuoksi pyytää. Ja suosittelen kyllä, jos närästys pahasti vaivaa. Mulla on ollut jo vuosia refluksitauti, joka ei edes vaivaa näin pahasti kuin tämä raskausajan närästys. Joskus olin pitkään ilman lääkkeitä ja vaan kärsin oireista, jolloin ruokatorvi lähes tulehtui ja vaikutti jo ääneenkin. Kurkkukin tuli hirveän kipeäksi. Nyt en halua niin pitkälle päästää, tosin tuntuu, että tällä hetkellä lääke vain lieventää, mutta on sekin jotain!
Paljonhan on kaikkia listoja ruuista, joita ei kannata syödä, jos on närästystaipumusta, mutta itselläni on niin, että silloin kun on otollinen aika närästykselle, se tulee suunnilleen kaikesta. Mutta toki kannattaa syödä pieniä annoksia ja pureskella ruoka erittäin huolellisesti.
Joskus ostin kaupan luontaistuotehyllystä sellaista kuin piiihappogeeli. Se toimi myös, rauhoitti vatsaa muutenkin, mutta ei hajuakaan saako sitä ottaa raskaana.
Onneksi huomenna on neuvola. Haluaisin todella tietää verenpaineet ja hemoglobiinin!