La marraskuu 2016

Mä ostin eilen kaverilta pinnasängyn ja lämpöpussin, muuten oon saanu muutamia vaatteita ja leluja kavereiden lapsien vanhoja. Ite en oo ostanu mitää ja kauhee stressi rattaista tai yhdistelmävaunut haluan ja ku niitä o nii monenlaisia, haluisin uudet mut en upottaa mitää tonnia kuitenkaa :arghh::grin
Eilen mietin selällä maatessani et nyt taitaa kyllä vauva potkia ku ihanku pienen luunapin ois mahaan saanu ja nyt aamulla loikoilin sängyssä selällä nii ihan samanlaisia tuntemuksia ja käden ku laitto päälle niin tuntu kädessä asti kaks kertaa, joten niitä niiden täytyy sit olla:Heartbigred:p
Rv: 16+4

Oudoista unista puheenollen, mä heräsin yksi aamu hieman hämilläni, kun olin nähnyt sellaista.... *kröhöm*... seksuaalissävytteistä unta jääkiekkoilija Alexander Barkovista. Sinänsä mielenkiintoista, koska joo, olen toki lätkäfani, mutta ei se Barkov mun mielestä se kaikkein kuumin leijona ole :smiley-ashamed004:laughing021Ja se on niin nuorikin! No mutta joo. Alitajunta putkauttaa välillä kyllä todella erikoisia ja todentuntuisia unia. Onpahan ainakin aamulla hauskaa niitä muistellessa!

Mullakin otsa ja hiusraja täynnä hormoninäppyä. Olen pessyt iltaisin Dermosilin kasvojenpesuvaahdolla, käyttänyt lisäksi misellivettä puhdistuksen viimeistelyyn ja laittanut yöksi kevyen voiteen. Päivällä käytän vähän sellaista vihertävää peitevoidetta pahimpiin näppykohtiin, sillä saa sitä punaisuutta taitettua pois. Sillä saan naamavärkin suhteellisen hyvännäköiseksi, vaikka mullakaan ei todellakaan ole hehkein olo tällä hetkellä :confused013

Aaw, mörökölli toi mulle aamupalan (ehkä ajallisesti meni enemmän brunssin puolelle) sänkyyn! Oli croisantit, muffinssit ja kaikki. :Heartpink

Meillä on hurjia perjantaisuunnitelmia: ajateltiin käydä Ikeassa ja ruokakaupassa, ennen kuin isäntä lähtee yöksi töihin. Ite en sen kummemmin ihmisten ilmoille halua lähteä tän turvonneen huuleni kanssa, ärsyttää ja tekee kipeää, niin mieluummin haudon koko komeutta kunnon sinkkivoideklöntin alla himassa katseilta suojassa.

Ilyana, onko sulla siis huuliherpes? Mä oon parhaan avun saanut suun kautta otettavasta asikloviirista. Mulla on siis ollut todella ärhäkkänä välillä, eikä paikallisvoiteet auta yhtään. Nythän sitä saa apteekista ilman reseptiäkin, siis niitä tabletteja. Asikloviiria saa ainakin imetyksen aikana käyttää sisäisesti, joten kai myös raskauden? Kannattaa tietty varmistaa.

Ilyana. Minulla oli vasta huuliherpes, eikä tablettilääkkeitä suositeltu kun kysyin neuvolasta. Normaalisti minullakin ollut reseptillä saatavat tujut lääkkeet. Ne laastarit toimivat kyllä hyvin ja vievät sitä kipuakin pois. Kannattaa kokeilla niitä.

Hei kaikille ekakertalaiselta odottajalta ja foorumiin vastata tutustuvalta uusimaalaiselta!

Ekaa kertaa siis raskaana ja on ollut aika jännää. Tai siis täysin normaalia varmasti, mutta itselleen tosi jännää. Nyt viikkoja takana 15+4, eka ultra takana ja vasta nyt alan oikeasti tajuamaan, että olen tulossa äidiksi. Miehen kanssa ollaan oltu yhdessä 7 vuotta, mutta vasta nyt olimme valmiita lapsenhankkimiseen. Itse olen jo 35 ja mies 30, joten itseäni vähän jännitti miten nopeasti sitä raskaaksi tulee. Jos tulee ollenkaan. Mutta oikeastaan jo heti ekalla kokeilulla natsasi, seuraavat menkat tulivat mutta sitten oli siinä. Noin puolitoistavuotta sitten ostettiin talo, jota ollaan rempattu tosi suuresti se koko aika. Loppu on näkyvissä, mutta vielä monen kuukauden päässä. Nyt tulikin sitten vähän kireämpi aikataulu valmistumiselle, mutta todella mieluinen sellainen :)

Eka komannes oli mulla kyllä tosi kauhea. Hajuherkkyys oli ihan käsittämätön, koko ajan oli öklö olo, päätä särki ja veto oli poissa. Nyt olo on jo parempi ja elämä on alkanut hymyillä. PIentä kuplintaa tuntuu jo vatsan seudulla, joka kai sellaista pre-potkimista. Ei siis mitään suurta, mutta kuitenkin konkreettista.

Synnytystä jännitän aikas paljon, kuten varmaan kaikki muutkin ensisynnyttäjät. Perheessä ja kaveripiirissä kaikki synnytykset ovat menneet tosi hyvin, ei komplikaatioita, mutta kuitenkin sitä jännittää kaikkeaa. Miten te muut lievitätte synnytysjännitystä? Muu ei mua oikeastaan jännitäkään.

Minulla ei ollut mitään pointtia tässä koko tekstissä, mutta aattelin kuitenkin kirjoitella tästä omasta alkuajasta... Olen enemmän sellainen stalkkeriluonne, eli tykkään lukea muiden kokemuksia ja peilata niitä omiin kokemuksiin, enkä niinkään kirjoitella itse. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettäkö en olisi kiinnostunut :)

Toivon saavani täältä vertaistukea ja neuvoja itseäni askarruttaviin asioihin, kiitos niitä jo etukäteen kaikille!

T Kaisukkene ja marraskuussa saapuva Vilppu

Täälä myös unet on mitä sekavampia :D viime yö meni melkein unettomana, mutta lopulta kun nukahdin niin miehellä oli unessa vispilän kauppaa mun lapsuudenaikaisen vihamiehen (naisen :D) kans ja kaiken lisäksi se alko juopoksikkin! Ja ne ääliöt omi mun ja miehen yhteisen koiranpennunkin. Olin herätessä niin vihainen että jos mies ei ois ehtinyt lähtä töihin niin ois saattanu kuulla kunniansa :D

Niin ja Ellami, soita vain sinne neuvolaan! Ainakin minun neuvolatäti sano että aina saa tulla käymään vaikka ois "pienikin" asia, sitä varten ne on! :)

Raskausviikko 20 käynnistyi, hui!!

Pikkumyy 19+0

Ainiin ja konkarit, apua tarvitaan! Mulla on nyt alkanut selällä maatessa jotenkin tuntua raskaalta hengittää, täytyykö huolestua? Voiko olla että jo tässä vaiheessa kohtu painaa jotain verisuonia? Viime yönä oli myöskin outo tuntemus kun olin muutaman tunnin nukkunut selällään ja nousin siitä vessaan niin tuli outo pääkipu ja semmonen huippaava olo,mikä kylläkin meni sitten ohi melko nopeasti.

Pikkumyy 19+0

Kyllä mun on jo tässä vaiheessa helpompi kyljellään nukkua kuin selällään, ei varsinaisesti tule huono olo tms mutta sellainen tukala olo kuitenkin eli kyllä se vauva varmaan jo alkaa painaa sinne verisuoniin. Pikkumyy, tuo ylösnousun jälkeinen huippaus ja pääkipuki vois toki johtua ihan verenpaineestakin, mulla ainakin usein huippaa ylösnoustessa ihan milloin sattuu.

Ellukkainen rv18+5

Mulla on jo toista kuukautta jotenkin hengästyttänyt se selällään makoilu. Vähän kuin olisi happi liian vähissä ja raskas hengittää. Lääkärineuvolassa mainitsin siitä, mutta ei lääkäri siitä huolestunut. Silloin oli tosin siitepölykausi käynnissä ja olen vähän astmaan taipuvainen, joten neuvoi ottamaan tarvittaessa astmalääkettä jos oikein alkaa hengitys vinkumaan.

Maatuska83, meiltä on miehen siskolla lainassa myöskin sitteri ja rintapumppu, kuten myös hoitopöytä ja pinnis. Pelkään pahoin, että nekin tulevat roskiskunnossa takaisin. Sylettää jo valmiiksi ja harmittaa oma hyväntahtoisuus.

Joo, voi olla että saat heittää hyvästit niillekin. :meh:

Mulla on myöskin astma, mutta ei se taija olla astmasta johtuvaa hengenahdistusta, kun iskee heti kun menee maaten ja helpottaa kun menee esim. kyljelleen. Ja mulla on myöksin matalat paineet jonka vuoksi välillä pimenee vintissä, mutta tuo huippaus ei ollut sellainen vaan enemmänkin sellainen aivan ko ois ollut humalassa, jalat meinas mennä siksakkiin ja semmonen outo olo päässä :s

Pikkumyy 19+0

Ihan hyvin voi Pikkumyy jo tässä vaiheessa kohtu painaa valtimoa selällään maatessa. Toisilla ei ees lopussa ole ongelma nukkua selällään, toisilla taas tuo huonon olon ja hengenahdistusta jo aikaisin. Sopivassa kohdassa kun on kohtu ja sattuu valtimon kohdalle niin tuo noita ongelmia, sillon kannattaa välttää selällään makoilua, ei tee hyvää vauvallekkaan jos ei veri kierrä ja happi kulje äidin elimistössä.

Mul on ainakin alkanut olla hankala olo kun makaa selällään, ei varsinaisesti ahdista henkeä mutta jos oon selällään, pitää pään olla tosi ylhäällä ja selän alla tyyny jne.. Selällään en enää juuri nuku tai sit oon ihan vänkyrässä jos nukun :D
Mul on lisäks alkanut iskiakset oireilemaan, nyt välillä toiselta puolelta liikkuessa vihlassu kunnolla selästä takareiteen... :S pitäis yrittää jumpata. Mut nytki oon saikulla kunnon flunssassa... Ääntä ei tuu ollenkaa :D mies parka :P

Jeanney 19+0

Pikkumyy93 miullakin astma ja ahdistaa selällään, mutta myös aamusta kyljellään ollessa.. Minä joudun ottamaan lääkettä useammin kuin kaksi kertaa päivässä, ja yölläkin pitäisi melkein herätä ottamaan. Inhottava tunne..
Lääkäri sanoi, että raskaus YLEENSÄ ns. parantaa vanhat vaivat, astmat ja muut, saattaa tuntua paremmalta hengittää. Ja ei todella minun kohdalla pidä paikkaansa, niin on vaikea olla yöt varsinkin, kun toinen sierain koko yön tukossa ja sit ahdistaakin.. :meh:

Muakin ahistaa henkee selällään maatessa. Onko muilla niin, että esim juuri selällään maatessa kohtuun(?) tulee painetta? Oon myös pari kertaa yöllä herännyt alavatsakipuihin, asennon vaihtaminenkin on sattunut. Joskus pissillä käyminen helpottaa ja joskus ilmaa on hieman kertynyt joka sattuu. Paheneekohan nämä kivut kohdun kasvaessa?

Rv 16+6

Takaisin