La marraskuu 2016

4213c4cad41ba8ff25acbc92a293eb97

Täälä on pesänrakennus vietti vauhissaan! Vauvan vaatteilla on jo oma paikka :) en kestä kuin ihania nämä pikkuruiset vaatteet <3 toivottavasti ei tuu huonoa karmaa ku alkaa jo tohottaa näitten vauvan vaatteiden ja tavaroiden kans :confused:

Pikkumyy 18+4

Minä en ole hankkinut mitään, vaikka esikoinen onkin tulossa. Enkä oikein tiedä milloin uskallan alkaa hankkimaankaan. Luulen että menee syksyyn..

Rv 16+3

Minäkään en ole vielä hankkinut mitään, enkä varmasti hankikaan ennen rakenneultraa ainakaan, esikoinen on tulossa mullekin. Rattaita oon katellu netistä ja vaihtoehtoja vertaillu, ihan menee pää pyörälle ja mieli muuttuu varmasti vielä miljoona kertaa ni en aio hankintoja tehdä niidenkään suhteen ennen syksyä. Aiemmin lapsettomana olin sitä mieltä että miksi maksaa hirveitä määriä satasia uusista rattaista kun jotai yhellä lapsella käytettyjä saa niin edullisesti, mutta kas kas kun tulee tosi eteen ni eikai sitä nyt käytettyjä... :rolleyes:

15+2

Aivan kuin eilisessä neuvolassa olisi tullut lupa näyttää siltä, että on raskaana. On nimittäin tästä aamusta asti ollut ihan selkeästi raskausmaha.

Mä päätin neuvolassa myös vaihtaa synnytyssairaalaa. Se oli alunperin KHKS, mutta meiltä kestää talvinopeuksilla 40-45min matka, kun taas HUS:n Hyvinkään yksikköön 15-20min. Mieskin on töissä pk-seudulla, niin tulee siinäkin lyhyempi matka, jos joutuu kesken työpäivän lähtemään. Mulla on vielä nopeutunut jokainen synnytys merkittävästi ja ponnistusajat toisella ja kolmannella kerralla oli alle 5min, niin jotenkin ihan oman mielenterveydenkin takia haluan nopeamman ja helpomman välimatkan päähän.

varpahat, mä hankin esikoiselle ensimmäiset vaatteet itse kun lapsi taisi olla 5-6kk... saatiin niiiin paljon vaatteita lahjaksi ja käytettyjä kassillisia kavereilta, että en tosiaan nähny tarvetta itse ostella lisää. Sitten vasta kun ne pienimmät alkoi käydä pieneksi... Ja Suomessa on vielä äitiyspakkaus! Ei mikään pakko hankkia mitään etukäteen.

Nyt kun on tulossa tytön jälkeen poika, jotain vaatetäydennystä on varmaan suoritettava jossain kolmen kuukauden kohdalla kun pienimmät bodyt käy pieneksi ja ne "isin prinsessa" -paidat ei ehkä kuitenkaan oikein toimi, vaikka periaatteessa väreistä ei olekaan väliä. Ja elättelen myös toiveita että joltain tutuntutulta saisi pojanvaatteita kassillisen niin ei itse tarvitsisi vaivautua kauppaan/kirpparille :)

piipaa 19+0

Meillä oli ensimmäinen neuvolakäynti rv 6+4 ja ultra oli rv 12+0. Seuraava neuvolakäynti on rv 15+5. Meillä odottaa jo pinnansänky vaatehuoneessa kokoamista ja samoin hoitopöytä. :happy: Saatiin kaverilta molemmat. :happy: Vaatteita käytiin jo ekan neuvolan jälkeen ostamassa kirpparilta. :grin Niitä on tuolla kolme muovipussillista, että saatettiin hieman innostua! :grin Koitettiin ostaa neutraaleja vaatteita, kun ei kerta vielä tiedetä vauvan sukupuolta. Käytiin myös ostamassa Jyskistä lipasto vauvan vaatteille, kun meidän vaatekaappi on niin pieni, että sinne ei mitään meidän vaatteiden lisäksi mahdu. :grin

Rv 14+5

..Mutta en kiellä ettenkö minäkin olisi jo selaillut vaunuja sun muita härpäkkeitä :D Toi äitiyspakkaus on kyllä niin loistava! Luulempa että loppupeleissä kauheasti hankittavaa ei edes ole :)

Tälleen kolme vauvaa jo hoitaneena voin vinkata, että ekat 3kk parhaita ja käytännöllisimpiä vaatteita on bodyt ja puolipotkarit. Mekkoja semmosella pikkurimpulalla on hankala pitää, samoin vastaavasti farkkuja/kauluspaitoja. Perusvaatteita kannattaa varata riittävästi, ettei kokoajan tarvi pyykätä, mutta ne ihan pienet puklaa ja kakkii ohi kaikkien suojien ja yli kaikkien vaippojen.

Ihan alussa ja varsinkin ekan vauvan kanssa kietaisubodyt on helpoimpia, niin ei tarvi hermoilla sen pään yli vaatteen vetämisen kanssa.

Hullaantuneet mummot ja tummot ostaa helposti niitä rimpsumekkoja ja smokkipukuja ja yleensä ne on kokoa 74cm ja sit ne kyselee "mikset oo pitänyt sitä ostamaani ---" ja eivät tajua, että 62cm vaatteita käyttävän vauvan päällä ne 74cm vaatteet on AIVAN liian isoja.

Samaa mieltä,että ekat kuukaudet on helpoin pukea vauva bodyyn ja puolipotkuhousuihin. Ja nuo kietaisubodyt ihan parhaita. Nopeasti saa vaipat vaihdettua. Meilläkin vauvat saaneet mekkoja ja paitoja lahjaksi ihan pieninä,ne on kyllä melko epäkäytännöllisiä,paidat rullautuu heti ylös kun vauvan ottaa röyhtäys asentoon tai vaihtaa rinnalta toiselle. Ja yleensä heti kun on syönyt niin puklut sotkee hienot vaatteet ja hirvee homma alkaa vaihtamaan jotain nappipaitaa tai mekkoa. Yleensä sen verrsn olen ns hienompia vaatteita käyttänyt päällä että on kuvan saanut napata ja sitten ne on jääneet melkein käyttämättömänä kaappiin. Isommilla lapsillahan mekot yms on ihan söpöjä. Tämä siis vain minun mielipiteeni :)

Minäkin olen jo ostellut vaatteita, tosin käytettyinä. Saa halvalla hyväkuntoisia vaatteita, niin en kehtaa uusia ostaa. Kaikki muu onkin sitten hankkimatta.

Samaa mieltä,että ekat kuukaudet on helpoin pukea vauva bodyyn ja puolipotkuhousuihin. Ja nuo kietaisubodyt ihan parhaita. Nopeasti saa vaipat vaihdettua. Meilläkin vauvat saaneet mekkoja ja paitoja lahjaksi ihan pieninä,ne on kyllä melko epäkäytännöllisiä,paidat rullautuu heti ylös kun vauvan ottaa röyhtäys asentoon tai vaihtaa rinnalta toiselle. Ja yleensä heti kun on syönyt niin puklut sotkee hienot vaatteet ja hirvee homma alkaa vaihtamaan jotain nappipaitaa tai mekkoa. Yleensä sen verrsn olen ns hienompia vaatteita käyttänyt päällä että on kuvan saanut napata ja sitten ne on jääneet melkein käyttämättömänä kaappiin. Isommilla lapsillahan mekot yms on ihan söpöjä. Tämä siis vain minun mielipiteeni :)
Niin samaa mieltä siun kanssa! :grin

Kiitos teille viisaista sanoista.
Se tässä tuntuu niin super epäonnistuneelta. Kun olen jo ollut naimisissa, siitä lapsia, mutta eronnut (alkoholi ja pelireissut ym oli perhettä ja parisuhdetta tärkeämpiä miehelle). Olin suhteessa vain lasten takia, kunnes tajusin lähteä.
Sitten tapasin tämän nykyisen. Suhteen alussa mies oli tosi mustis minusta ja tuntui että kyttää mun menoja yms. No syy selvisi joulukuussa. Itsellään oli toinen suhde.
Joulukuussa lupaamansa on nyt rikkonut jo tietääkseni 2-3 kertaa. Viestejä muille. Niitäkään en tässä tilanteessa hyväksy. Some on nykyään aikamoinen paikka tehdä vaikka mitä. Mikäs siinä jos vaihtaiskin vaan kuulumisia joskus jonkun kanssa mutta kun taustalla on toi suhde ja näytti samat tavat jatkuvan lupauksista huolimatta. Olin niin typerä että suostuin helmikuussa kosintaan. No häitä nyt ei tule!! Vauva oli miehelle iso haave. Eipä riittänyt sekään että olis käyttäytynyt mua kohtaan paremmin.
Älyttömintä on että mies syyttää niitä muita naisia yhteydenpidosta eikä näe vikaa itsessään! No sitten hetken päästä pyytää anteeksi jne. Mutta kun ei se riitä. Olen pettynyt. Turtunut. Surullinen.
Ja tottakai mua hävettää, oma tyhmyys ja sinisilmäisyys.
Miten kehtaan kertoa läheisilleni... Kyllä minä heiltä saan tukea. Mutta hävettää.

Kuulostaa kovasti siltä että olet päätöksesi tehnyt! Oman ja vauvasi hyvinvoinnin takia kannattaa kerätä rohkeutta ja ottaa pääyös esille. Ensin varmasti järkevin ottaa se mirhen kanssa mutta heti toki turvaverkonkin... ja tietenki mekin yritetään tukea :Heartred voimia!

Mites neuvolassa oli sykkeet? Meillä meni lujaa ja 155 oli tulos uskotteko näihin ennustuksiin, että tytöllä korkeat sykkeet ja pojalla matalat ? :p

Mites on jos toistaiseksi voimassa oleva sopimus ( pienillä tunneilla ) , jää äitiyslomalle , maksaako työnantaja jotain ?

Sykkeet oli rv19+0 140 pintaan... poika? :grin

Ei kai se työnantaja maksa ku Kela. Mut kelan mskduihin vaikuttaa ne tienatut tulot... ei sopimuksen minimi tunnit.

Minä täällä odottelen ihan malttamattomana teidän rakenneultrakuulumisia ja fiilistelyjä :) Omaan vielä niin pitkä aika, vasta elokuussa... Eikös niitä ala jo ihan kohta olemaan?
Minulla on ihan super hyvä fiilis, kun vihdoin sain isälleni kerrottua, että perheenlisäystä tulossa. Hyvin hän sen otti, niinkuin kaikki muutkin, ketkä tietävät. Tuli ihan sellainen olo jostain syystä, että nyt on sitten ihan luvallista alkaa tehdä hankintoja :grin

Rv 15+4
Kohta ois (2 viikon päästä). Huippua että muitaki jännää :joyful:

4213c4cad41ba8ff25acbc92a293eb97

Täälä on pesänrakennus vietti vauhissaan! Vauvan vaatteilla on jo oma paikka :) en kestä kuin ihania nämä pikkuruiset vaatteet <3 toivottavasti ei tuu huonoa karmaa ku alkaa jo tohottaa näitten vauvan vaatteiden ja tavaroiden kans :confused:

Pikkumyy 18+4
Aiva söpöä :love017

Joo tosiaan verikokeilla selvitetään jo raskausaikana vauvan veriryhmä onko plussa vai miinus. Jos miinus niin se ei aiheuta mitään ylimääräistä mutta jos hän on plussa niin sitten saa sen immunoglobuliinipistoksen. :)

MUOKS. tässä hyvä linkki meille rheesusnegoille https://www.veripalvelu.fi/terveydenhuollon-ammattilaiset/neuvoloille/seulontaohjelma

Ihan mennyt tää keskustelu aiemmin ohitse... :wideyed:
Kiitos linkistä. Hyvää informatiota. :) Täällä myös O-

ErykahB: Onpa teillä kinkkinen tilanne sukulaistesi kanssa. :oops:
Tuo on todella vaikea tilanne, että lähisuvussa on lapsettomuuskriisiä. ..Saatika, jos välejä hiertää jokin muukin.

Itse syvän lapsettomuuskriisin kokeneena voin vain sanoa, että syvempää "helvettiä" ei ole. Se on suruprosessi mitä ei voi prosessoida loppuun vaan aina se alkaa alusta.
Toisten onni ja lapset, eivät ole itseltä pois, mutta ovat niin suuri pisto sydämessä muistutuksena siitä mitä itse ei ole saanut aikaan ja mitä elämässään eniten toivoisi.
Minulla ihan kaikki ystävät ja tuttavat olivat jo perheellisiä...aina vauvauutisen kuultuani vetäydyin joksikin ajanjaksoksi nuolemaan haavojani. Olin aina vilpittömästi iloinen ystävien puolesta. Eihän heidän vauvat ole minulta pois. ..mutta se suru, minkä se aina konkretisoi, mitä toisille suodaan, mutta itselle ei.. Tänä päivänäkään vaikka onnekseni toista lasta odotan, en pysty vauvauutisellani iloitsemaan ja huutelemaan, koska tiedän liian hyvin miten se minunkin onni on toiselle muistutus omasta surusta. Myöskään en ikinä, milloinkaan ,en kysy keneltäkään milloinkas teille on lapsia suunniteltu tms.. o_O
Toki kokemuksia ja kriiseja on niin monia erilaisia kuin ihmisiäkin, tämä oli minun kokemukseni aiheesta "infona" muille. :grin

Täällä on olotilat "olenkohan edes raskaana". Dopplerilla sykkeitä välillä kuulostelen, mutta selvästi etuistukka häiritsee sykkeen löytymistä. Esikoisesta se löytyi aina...nyt kuuluu vain pitkään ensin viuhviuh-ääniä ja vaimeana jostain takaa lopulta kuuluu tykytys. ...ja tietty siinä välissä omat tykytykset nousevat kun jo ehtii pelästymään..:grin:p

oon jo laskuistakin sekaisin.. olisko tänään 15+0 vai 16...
sekoittaa se, että puhun alkaneesta viikosta kun joku kysyy, enkä tyyliin 15+2 ,vaan 16.viikko menossa. :rolleyes:

Ainiin ja Ellami: Tsemppiä tilanteeseesi.:love2 Monesti yksin ollessa ahdistaa vähemmän, vaikka käytännönjututut voivatkin stressata, kun ei tarvi kuluttaa energiavarojaan toisen ihmisen aiheuttamaan vi#¤*ukseen. :cool:

ellami taitaa olla oikea päätös jos se on nyt tehty. Lähipiiri varmasti auttaa erossa, hyvä jos tukea löytyy. Vauvan kanssa sitä vasta tukea tarvitaan, mutta kaikesta selviää ja yksin et jää :Heartred Voimia

Ellami, tiukat tsempit täältäkin!!Toivon että asiasi järjestyvät (itsekin paskassa suhteessa 10 v. elänyt - Huoh mikä helpotus se on ohi)
Laalaa82, myö ollaan oltu niin samassa veneessä. Ja periksi ei annettu ja tässä ollaan :)
Katjusha rv 16+6, eka tulossa, raskaustoive 2006 ->

Kiitos.
Miten pettämisen ja jatkuvan valehtelun jälkeen vois enää jatkua? :(

Mut yks positiivinen juttu, hoksasin että nyt on jo rv 17 !!! :) vastahan se oli 7....

Takaisin