La marraskuu 2016

Hei kaikille. :hello Olen hetken jo taustaillut ja uskalsin nyt vihdoin liittyä tänne.

Kolmas olisi tuloillaan. Ja uskallan pari viikkoa sitten olleen nt-ultran jälkeen huokaista, siitäkin huolimatta että tuli käytyä ar-ultrassakin aiemmin. Syy siihen oli, että etova olo alkoi jo noin viikko ennen menkkoja. Menkkojen aikaan ne menkat tuli ja meni, mutta huono olo pysyi ja raskaustesti näytti positiivista. Noh, parin päivän päästä vuoto alkoi uudestaan. Kaikkiaan puolitoista viikkoa vuotoa tuli enemmän tai vähemmän, välillä kirkkaanpunaisena. Kävin jo päivystyksessäkin jossa suljettiin kohdunulkoinen pois (toki ei ultrattu) ja sanottiin vain, että keskenmenolle ei voi mitään. Pahoinvointi voimistui ja sitten alkoi raastamaan hermoja se epätietoisuus. Oli pakko käydä katsomassa onko siellä ketään tai onko tullut kesken mutta ei ole tullut kunnolla pihalle. Sieltähän semmonen sykkivä papu sitten löytyi ja olo oli kuin puulla päähän lyöty. Edellisissä raskauksissa ei ollut mitään tällaista, koska menkat jäi pois oppikirjojen mukaisesti eikä mitään pitkäaikaisia vuotoja ollut.

Edelliskerroilla olo oli lähinnä tosi huono ja väsynyt, nyt on saanut käydä pönttöä halailemassa muutaman kerran ja 24/7 pahoinvointi veti olon ja mielen tosi matalaksi kun mitään ei pystynyt tekemään tai kunnoöla syömään. Onneksi alkanut jo helpottaa, satunnaista huonovointisuutta lukuunottamatta. En tosin ole vieläkään pystynyt kunnolla syömään, mutta onneksi edes tee jo maistuu pitkästä aikaa. Paino on pyörinyt nyt samassa lukemassa kuin lähtiessä, oli välillä 2 kiloa tippuneenakin.

Maatuska83 rv 14+5

On ollut mahakipuja. Esim. liikunnan yhteydessä molemmin puolin alamahaa sellaista kiusallista kiristävää kipua, sitten on ollut vähän menkkakipuja. On ollut myös "keskellä" niinkuin emättimeen eli kohdunkaulan suuntaan kummaa sähköistä kipua. Jonain iltana on voinut olla kipeämpi maha, ja silti ei mitään ole tullut pihalle, ja kuunnellessa ihan normaalisti viuhuu istukka ja sydänäänet löytyy. Oletan, että normaalia, kun ei ole yltynyt kovaksi eikä ole vienyt kaksinkerroin. Vielä en ole tuntenut, että kohtu olisi mitenkään kovettunut (eli olisko ne sitten niitä suppareita?)
Katjusha rv. 16+0

Millaisia vatsakipuja teillä on ollut vai onko ollut ollenkaan? Itsellä satunnaisia menkkajuilimisia vaan, mutta eilen sattui alavatsaan ihan toden teolla kun menin nukkumaan. Vatsaa oikein särki, oli arka koskettaessa ja kipu säteili hieman alapäähänkin. Vatsa tuntui myös hieman pingottuneelta. Noh, nukahdin kuitenkin enempää asiaa ajattelematta ja olin yöllä jopa nähnyt untakin että vuodan verta. :/ Onneksi niin ei aamulla kuitenkaan ollut. Aamupissa oli vaan myös jotenkin kivuliaan tuntuinen tuohon alavatsaan. Nyt olo tuntuu ihan ok,mutta mietin jo hetken pitäisikö huolestua.. Vai onko pelkkiä kasvukipuja?

Oletko varma ettei johdu vatsan toiminnasta? Itse olen kärsinyt vatsavaivoista kauan ja koska ohutsuoli kiemurtelee juurikin kohdun tuntumassa, ilmakuplat ja ruuan liikkuminen tuntuu toisinaan todella kivuliailta suolistossa ja se vihloo todella ikävästi lantion seudun sisäelimiin. Kipu on helpottanut isomman hädän jälkeen. Toinen vaihtoehto saattaisi olla tulehdus esim. suht oireeton hiivatulehdus? Kannattaa toki soittaa neuvolaan silloin kun huolestuu kivuista, ettei tarvitse jäädä arpomaan niiden kanssa.

Oletko varma ettei johdu vatsan toiminnasta? Itse olen kärsinyt vatsavaivoista kauan ja koska ohutsuoli kiemurtelee juurikin kohdun tuntumassa, ilmakuplat ja ruuan liikkuminen tuntuu toisinaan todella kivuliailta suolistossa ja se vihloo todella ikävästi lantion seudun sisäelimiin. Kipu on helpottanut isomman hädän jälkeen. Toinen vaihtoehto saattaisi olla tulehdus esim. suht oireeton hiivatulehdus? Kannattaa toki soittaa neuvolaan silloin kun huolestuu kivuista, ettei tarvitse jäädä arpomaan niiden kanssa.

Mulla on kanssa nyt vatsantoiminta aiheuttanut ikäviä kramppeja, mutta myös olen huomannut että liika rasitus saa vatsan ja selän kipeäksi eli silloin täytyy vain huilata.. Enää ei pysty samaan kuin ennen..
Niinja pieni vielä välillä potkii suolia niin että kuuluu vaan sellanen "prout, prout, prout" kun ilma lähtee jalan alta liikkeelle ;D

Joo kaikenlaisia vatsakipuja on ollut välillä, on sattunut alavatsaan ja sivulle..
Neuvolasta sanottiin, että johtuvat vaan kun kohtu kasvaa ja paikat venyy.

Pitäiskö sun käydä varmuuden vuoksi tsekkaamassa ettei ole mitään tulehdusta päällä?

Minäkin olen neuvolassa kysynyt nuista kivuista kun välillä ollut aika kovaakin vihlontaa alamahassa, mutta kuulemma kuuluu asiaan ja jos ei ole jatkuvaa niin ei syytä huoleen. Kaippa se sitten niin on :)

Pikkumyy 17+6

Kaksi päivää sitten neuvolassa katottiin pissatesti ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Sykkeetkin löytyi samantien kun anturin sai mahalle, oli kuulemma helpoin sykekontrolli ikinä <3

Vatsaongelmista mäkin kärsin paljon ja satunnaisesti jopa Imodiumia siihen vaivaan ottanut. Kipu oli ehkä etäisesti hieman samanlaisen tuntuista kuin se, että vatsa olisi menossa sekaisin, mutta ei se kuitenkaan mennyt. Ei ollut edes ilmaa. Nyt päivällä olo on kuitenkin ollut ihan ok. :) Täyty soitella neuvolaan jos kipu kovenee tai jatkuu.

Kyllä mullakin on melkein päivittäin alavatsakipuja, ne säteilee kyllä ihan tosi alas asti, ihan kuin häpyhuuliinkin sattuisi :D mutta ilmeisesti ihan normaalia..

Selailin tänään netistä rv15 raskausvatsoja, tai lähinnä että miten paljon niissä voi olla eroja. Mä oikeasti JÄRKYTYIN enkä saa niitä kuvia mielestäni, kun yhtäkkiä tuli kuvia kuolleista rv15 ikäisistä sikiöistä.. Kamalaa!!

Rv 15+5

Varpahat, mä myös juuri äskön selailin kuvia ihmisten raskausvatsoista! Kun mun mielestäni mulla ei juuri mitään vielä näy, tai jotenkin sellainen olo että pitäisi näkyä enemmän.. Toki yksilöllistä tämä kaikki on ja mulla kun on tota vatsaa jo ihan ilman raskauttakin. Naureskelin juuri työkaverille että korkeintaan läskit alkaa vähän tasoittumaan. :D

Sokereita olen mitannut nyt jo muutaman päivän ennen ja jälkeen aamupalan ja ruuan. Vielä kertaakaan ei ole mennyt viitearvon yläpuolelle, jee! Ilkeetähän tuo kyllä on sormia pistellä, mutta eipähän tarvitse enää mennä uuteen sokerirasitukseen. Kyllä tuon kestää. :)

Varpahat, mä myös juuri äskön selailin kuvia ihmisten raskausvatsoista! Kun mun mielestäni mulla ei juuri mitään vielä näy, tai jotenkin sellainen olo että pitäisi näkyä enemmän.. Toki yksilöllistä tämä kaikki on ja mulla kun on tota vatsaa jo ihan ilman raskauttakin. Naureskelin juuri työkaverille että korkeintaan läskit alkaa vähän tasoittumaan. :D

Sokereita olen mitannut nyt jo muutaman päivän ennen ja jälkeen aamupalan ja ruuan. Vielä kertaakaan ei ole mennyt viitearvon yläpuolelle, jee! Ilkeetähän tuo kyllä on sormia pistellä, mutta eipähän tarvitse enää mennä uuteen sokerirasitukseen. Kyllä tuon kestää. :)

Millä viikoilla olet? :) Mulla on lähinnä niin että itelleni yritän todistella että "joo kyllä tää on raskausmaha" mutta ulkopuolisten silmiin näyttää lähinnä siltä että meikä on lihonut entisestään :D Muutenkin oon ylipainoinen niin raskausvatsa ei erotu niin selkeänä.

rv 15+5

Varpahat, tänään 15+3. :) Vatsa on kyllä alkanut jo aamuisin tuntumaan turpealta, ihan heti tosta rintojen alta alkaa sellainen pallo :D Pyöreää tämä vatsa ei silti ole nähnytkään.. Navan kohdalta menee vielä sellainen kuoppa, eli kaks läskirinkulaa tässä vaan edelleenkin on. :D Paino onneksi on noussut vain 100 grammaa. :) Omat housutkin menee vielä jalkaan, mutta kiristävät valtavasti, siksi oon jo siirtynyt löysempiin housuihin ja vaatteisiin yleensäkin. Mutta olisi ihanampaa jos tämä jo kohta alkaisi näyttämään ihan oikealta raskausvatsalta eikä vaan siltä kuin olisin syönyt liikaa. :(

Sama juttu! Mun maha on pyöristynyt heti tuosta rintojen alapuolelta :'D ja navan alla menee pieni kuoppa ja sitten taas pyöristyy, eli tämmönen muhkuramaha :D hei laitelkaa masukuvia, haluan nähä! :)

1e0bd8df374b46c24b4cb593884a162b

Okei vähän valoittunut maha niin muhkurat ei kunnolla näy :'D pakko hankkia sitä bio-oilia ettei mun aiemmat raskausarvet vielä entisestään repee..

Minulla alkoi tänään rv 18, ja maha ei juurikaan kasvanu. Eipä kukaan oo ees kommentoinutkaan. Minä ja mies siis vasta tiedetään tästä raskaudesta :D rakenneultraan asti jos pitäs salassa, niin ei ala mummojen hössötys liian aikaseen :D

Mulla omasta mielestä aika pikkunen masu, vaikka oma äiti sanoi eilen että kyllä sen huomaa kaikki :grin ja muutkin sanoneet että onhan se jo iso:wideyed:
Neuvolassa taas pari päivää sitten kommentoi masuani, että ei ole mikään iso..o_O
Mielipiteitä on monia:wink ihan normaalin kokoinen olen että kyllä se selkeesti vauvamasu kuitenkin on :)

Sorry Jeanney, huvitti tuo Nalle Puh ja piti painaa "hauska" hymiöistä, mut sormi ei totellut ja painoin punaisesta ruksista :grin jälleen minä vaan täällä painelen vääriä nappeja, älä ihmettele :grin

Täälläkin ihan rintojen alta alkaa jo pullottaa, aamusta asti.. monet on sanonut et selkeä vauvamasu on jo, etten näytä vaan hyvin syöneeltä :woot: sais olla jo selkeempikin omasta puolestani.

Mileim rv 17+3

Onko muilla masu iso vaan alhaalta? o_O Ylhäältä ei pullota, ainakaan vielä! :wideyed: Tuleekohan täältä poika sitten jos alamasu vaan alkaa kasvaa:joyful: eikö sitä sanota että jos masu on iso vaan alhaalta niin se ois poikamasu:grin tai sitten tää pyöristyy ylhäältä vasta myöhemmin?

rv 17+4

En oo kuullu tollasta poikamasuversioo, vaan sen et poitsu pyöristyy eteenpäin ja tyttö levahtaa sivuille. :P Oiskin aina mahasta pääteltävissä :P

Takaisin