La marraskuu 2016

Mites Mango siun tän vuoden tulot? Tuleeko millaset tulot viimeselle 6kklle ennen äitiyslomaa?

Just kun eilen sanoin, ettei ole mitään oireita ni tänään on ollu taas illalla vatsa aika kipee. Sellasta menkkakivun tapasta.

13+4

Jos ne 6kk tulot on ollut 20%enemmän kun vuoden 2014 tulot, niin silloin voidaan tuki laskea sen perusteella.

Oi vitsit! Mä olen ollu ihan murheissani kun luulin, että se raha määräytyy viime vuoden tulojen perusteella. En olis ikinä ajatellu, että se määräytyy vuoden 2014 perusteella! Vuosi 2014 oli vielä töiden kannalta todella hyvä vuosi, 2015 tulot tippus aika paljonkin. Eli aika jees, tulee vissiin kunnon äippärahat :)

Onko se tosiaan kalenterivuosittain? Mielestäni jossain luki, et "viimeisen valmistuneen verotuksen mukaan"... ja marraskuisilla kyllä ehtii valmistua 2015 verotus...

Kyllä se on myös minun mielestä vuoden 2014 mukaan vaikka vuoden 2015 verotus olisikin valmis. Viime äippälomalla tappelin näiden asioiden kanssa ja minulla kävi juuri noin, että maksettiin sen huonomman vuoden mukaan vaikka tulot oli yli 20% suuremmat viimeiseltä 6 kk:lta. Olin silloin tosi pettynyt kelaan, kun asiat ei menny niin kuin he kirjoittavat..

Mä tuun onneksi saama samat äitiysrahat mitä esikoisesta : ) mulla katotiin esikoisesta 6kk tulojen perusteella ja koska olin joulu-maaliskuu saikulla ne 6kk katottiin kesä-marraskuu

Käsittääkseni se menee niin että 1.1.2017 alkaen lasketaan vasta 2015 verotuksen mukaan äitiyspäivärahat. Verotushan valmistuu vasta syksyllä vuoden 2015 osalta.

Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa Kelan kanssa äitiyspäivärahoissa. Esikoisesta kun jäin äitiyslomalle niin silloisen työpaikan palkanlaskennasta täyttivät lomakkeet Kelalle, että laskivat äitiyspäivärahan edellisten 6kk tulojen mukaan. Jos verotuksen mukaan olisi katsottu niin tulot olisi olleet paljon pienemmät kun olin ollut vielä opiskelija. Ja nythän saan edelleen noiden hyvien tulojen mukaan äitiyspäivärahat kun lapsilla on ikäeroa toisiinsa se alle 3v. Nykyiset palkkatulot ei oo niin hyvät kuin silloin aikoinaan...

On se 2014 verotus. 2015 verotus varmistuu marraskuussa mut kelan sivuilta ymmärsin, että vaikka ois joulukuinen baby ni vasta tammikuussa 2017 aletaan käyttää vuoden 2015 verotusta :( itelläkin oli viime vuosi parempi kun 2014, mut onneks vaan sellaset 8000 tienasin enemmän viime vuonna kun edellisenä. Joten saan ihan kohtuu äippärahat.
Meinaan kyllä kysyä kelalta, että eikö voi laskea 2015 tuloista kun ne on ihan selkeästi paremmat. Mut luulen tietäväni jo vastauksen. Lokakuussahan me aletaan mammarahaa jo saamaan, eikös? Tai riippuu lasketusta, mut minulla alkukuusta ni miusta se alkaa kuukautta ennen la.

No voi kökkö! Enpä mäkään vuonna 2014 erityisemmin töitä tehnyt, kun olin keskittynyt tona vuonna ainoastaan saamaan gradun valmiiksi ja saattamaan viimeset pakolliset kurssit yliopistolta päätökseen. Viime syksystä tähän asti onkin sitten ollut ihan kivasti töitä, mutta ei ilmeisesti mihinkään vaikuta. Tuskin tulee erityisemmin töitä ennen äippälomaakaan, kun tietävät et olen raskaana ja syksyllä jo viimeisellä kolmanneksella ja mun työssä myös fyysisiä ulkoilmajuttuja, vaikka nyt viimesin homma oli siistiä sisätyötä. Muutenkin jokseenkin epävarmoja nää työtilanteet, riippuu ihan mitä projekteja sattuu tulemaan. Noh, enpä tätä vauvaa tulojen takia tietty odotakaan. Miehellä onneksi hyvä ja vakaa työtilanne ja toisaalta mä taas olen tottunut kituuttamaan pienellä rahalla. Pitää laitella rahaa vähän etukäteen jemmaan ja kattoa, ettei törsäile jo olemassa olevia säästöjä turhuuksiin.

Joo, lokakuusta alkaa äippäloma ja joillain jo syyskuusta ja koska verotuskin valmistuu vasta marraskuussa, ei mitenkään pysty 2015 tuloilla hakemaan äitiyspvrahaa. Hakemukset pitää kuitenkin laittaa hyvissäajoin kesällä/syksyllä.

Itsellä tilanne, että 6kk tulot olisivat paremmat - mutta ei ihan 20%, se on kuitenkin tosi paljon.. Mutta hyvät rahat tulee kuitenkin, ei voi valittaa.

Hakemuksenhan voi laittaa kelaan jo kun raskaustodistuksen saanut, voisikohan 6 kk tulotkin olla sitten vähän aikaisemmaltakin ajalta kuin juuri 6kk ennen ä-lomaa? Olisi kyllä harmi jos kesään asti töitä kuitenkin täysiaikaisesti tehnyt, eikä ne tulot mitenkään vaikuttaisi :(

Laskeskelin just et 6kk tulot ois miullakin nyt paremmat mitä se 2014 vuosiansio, mutta vaan 10%. Joten 2014 tuloilla mennään.

Hakemuksenhan voi laittaa kelaan jo kun raskaustodistuksen saanut, voisikohan 6 kk tulotkin olla sitten vähän aikaisemmaltakin ajalta kuin juuri 6kk ennen ä-lomaa? Olisi kyllä harmi jos kesään asti töitä kuitenkin täysiaikaisesti tehnyt, eikä ne tulot mitenkään vaikuttaisi :(

Tulot on välittömät 6kk ennen äippäloman alkua, paitsi jos ollut vaikka 4kk töissä, välissä työtön ja sitä ennen töissä, niin saa hypätä ottamaan niitä aiempien töiden tuloja jotta 6kk täyttyy. Näin olisi minulla: touko-elo töitä eli 4kk. Sitä ennen olin töissä tammikuun loppuun, eli saisin ottaa joulukuun 2015 sekä tammikuun 2016 tulot täydentämään tuota kuutta kuukautta. Mut ei oo hyötyä kun nykynen palkka on siihen verraten niin pieni, ettei se +20% parempi tulo täyty

http://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-tyontekijalle

Ja tuolta kun luette esimerkiksi kohdan "Lyhyet työsuhteet tai tulojen vaihtelut". Kelan omilla sivuilla on aika kattavasti kaikki ja maanantaina voi taas Kelaan soittaakin, maineestaan huolimatta mä olen puhelimitse saanut ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua. Aina näihin ei ole yksinkertaisia vastauksia koska tilanteet vaihtelee :)

http://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-tyontekijalle

Ja tuolta kun luette esimerkiksi kohdan "Lyhyet työsuhteet tai tulojen vaihtelut". Kelan omilla sivuilla on aika kattavasti kaikki ja maanantaina voi taas Kelaan soittaakin, maineestaan huolimatta mä olen puhelimitse saanut ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua. Aina näihin ei ole yksinkertaisia vastauksia koska tilanteet vaihtelee :)

Apuaa, mä meen ihan sekaisin näiden kanssa. Eli ton mukaan kai pystyisi ottaa yhteensä 6kk töitä vuodelta 2015 ja 2016, vaikka välissä onkin ollut pätkiä työttömänä, kun työsuhteet koostuu lyhyistä määräaikaisista työsuhteista. Täytyy kyllä soittaa vielä kelaan ennenkuin papereita alkaa täyttelemään ja kysyä tarkat neuvot.

Mie mietin tota Heitarin tilannetta. Eli jos tulet olemaan koko tämän vuoden sairaslomalla niin eikös ne tulot äippärahaan lasketa samalla tavalla kun Sennillä, äitiyslomaa edeltävien 6kk tulojen perusteella mutta kun olet ollut sairaslomalla niin ne 6kk ovat 2015 puolella, tässä tapauksessa siis heinä-joulu 2015 määrittäis äippärahan? Sehän on hyvä jos sairaslomaa ei lasketa mukaan tuohon 6kk tuloihin vaan hypättäis suoraan sairaslomaa edeltävien 6kk tuloihin.

Nyt mie sit pohdin omaa äippärahaani. Saisin nyt haettua äitiysrahan samojen tulojen mukaan kun esikoisesta sain koska esikoinen on alle 3v, eli 2012 tulot. Mietin vaan että onko miun 2014 tulot sittenkään tuota isommat kun jäin sillon loppuvuodesta äitiyslomalle. Tyhmä kysyy että lasketaanko miun 2014 vuoden lopulla saama yksi erä äitiysrahaa mukaan 2014 tuloihin kun nyt äippärahaa tästä tulevasta lapsesta lasketaan? Kelan sivujen perusteella ymmärtäisin että ei. Sit kun noihin tuloihin lasketaan indeksikorotuksia ni mietin et onko miun 2012 tulot sittenkin paremmat koska ero ei ole montaa tuhatta.

Mulla on ollu tasasen surkeet tulot että ei tarvi miettiä mitä tuun samaan, sitä alhasinta vaan :D Tosin sehän on itsessään jo samansuurunen kuin opintotuki mitä oon nyt saanu ja sit saa viel asumistuen päälle että jee jee :D Ellei sit miehen tulot estä asumistukea..
Sain sentään loppukesäksi töitä, mutta tosiaan hautasmaalla puutarhatöitä et saa nähä mitä sielä jaksaa tehdä kun mahallakin varmaan jo kokoa siinä vaiheessa :D Työt loppuu 4.9. joten jään jo sillon äitiyslomalle, senhän voi alottaa 30-50 arkipäivää ennen la. Mielumminhan sitä säätelis sinne lapsen syntymän jälkeiseen aikaan, mut kun töitä ei tosiaan ole pidemmälle.

Takaisin