La marraskuu 2016

Mutta niistä oloista että poika ois mun mielestä tulossa ja en tiiä miks. Ootteko tietoisia että jokku oireet tai oireiden puuttuminen viittais tyttöön /poikaan? Esim että ei oo paljon pahoinvointia ollu, vaan vähä just finnejä tullu, kuuluva stke on nopeeta jne. Oispa kiva kuulla näitä arvuutteluja.

Mulla on neljä täysin erilaista alkuraskautta nyt koettuna, mutta sukupuolia on kai vaan kaksi. :joyful:

Että ei oo mitkään arvuuttelut sen suhteen onnistuneet.

Lantiopohjalihaksia ei ole tullut vielä treenailtua. Yksi synnytys takana ja vielä ei ole ollut lirahdusvaivoja, mutta en niitä kyllä haluaisikaan, joten olisi hyvä alkaa treenailemaan.

Mä syön hyvällä omatunnolla silloin tällöin salmiakkia. Kuitenkin harvoin tulee syötyä ja alle sen 50g kerralla.

Mulla tän raskauden alku ollut hyvin erilainen kuin poikaa odottaessa. Silloin ei juurikaan ollut mitään pahvoinvointeja eikä erityistä väsymystäkään. Ei hirveesti juuri mitään, eikä ulkonäössäkään muutoksia. Nyt ollut julmettua väsymystä ja pahoinvointia. Tosin nyt olot jo paljon siedettävämmät. Tukka ja kasvot eivät rasvoitu ihan niin nopeasti kuin normaalisti. Muuten olen kyllä aika ryytyneen näköinen. Näitten "höpöhöpö"-testien mukaan olisi tyttö tulossa. Saapi sitten nähdä. :)

Ai niin, ultran mukaan olisi 12+3 menossa, mutta ei siis vaihdu, kun alle sen 5 päivää.

12+0

Meillä tosiaan downin riskiluku oli 1:251 ja pääsimme sillä jatkotutkimuksiin kun oli niin lähellä 1:250. Ja NIPT-tutkimuksen tulos oli onneksi normaali ja sillä tutkimuksella saimme tietää sukupuolenkin. Vaikka mulla oli poikaolo niin tyttö siellä masussa kasvaa. :) Meille myös ultraaja kertoi just esim. siitä nenäluusta ja se kyllä näkyi hyvin ja kaikki muukin oli ok. Niskaturvotus oli 2,2.

Rv 14+6

Ultrassa kaikki hyvin :smiley-angelic003 pikkunen oli neljä päivää vanhempi kuin menkoista laskettuna (neuvolan mukaan tänään 12+3 ja sairaalan mukaan 12+4). Ultran mukaan mentäis siis jo 13+1 mutta LA:a ei vaihdeta. Tässä menee jo blondi laskuissa sekasin missä mennään :bookworm: turvotusta 1,5 mm ja kovasti pieni liikuskeli! Ei millään meinannu antautua mitattavaks, kokoajan kääns kylkeä.

Mulla on alun poikaolo alkanu vaihtumaan jostain syystä tyttöoloon ja tää kukkiva naama.. Hyhhyh. Pientä näppylää koko otsa täys ja rintakehässä pari näppylää, ikinä ei tämmöstä ole ollu edes teininä.

Nyt saa alkaa masu kasvaa, syyllinen siihen on tällä kertaa joku muu kun oma suu ja laiskuus :happy:

Meillä selvittiin säikähdyksellä. Tänään kävin ultraavalla lääkärillä, ja siellä se meidän pienokainen nukuskeli :Heartred Säikäyttää aina vaan niin pahuksesti kun neuvolassa ei ole oletuksena sydänäänien äänet päällä, niin ensin lävähti taululle pieni liikkumaton tiitinkäinen eikä minkään sortin äänimerkkiä, mutta onneksi lääkäri näytti että pienen sydän siellä lyö. Vahvat kivut johtuivat pahasti revähtäneestä kylkilihaksesta, ja nyt viikon verran täytyy ottaa rauhassa. Säteili kuulemma sen vuoksi tuonne mahan alueelle, kun en ole antanut kyljen "levätä" vaan olen töissäkin painanut kuin viimeistä päivää. Mutta nyt se on uskottava että meidän pieni on siellä hyvässä turvassa ja hyvällä mallilla. Ensi maanantaina sitten sopimaan ru-aikaa ja muutenkin neuvolaan :smiley-bounce012

RV 14+5

LareS, mieheni kysyi multa, että miltä tuntuu, kun on tuollainen raskausmaha?
Ei jäänyt epäselväksi, kun imuroin alasti olohuoneessa äskettäin. Iski paniikki, kun koirien matkassa sisälle oli kömpinyt punkki. Juuri nyt en halua borrelioosia! Ei siis auttanut kun piskit pihalle, vaatteet pois ja suihkuun. Armoton imurointi ja tekstiilien tomutus.
Onnea tämän päivän hyvistä ultrakuulumisista kaikille!
Katjusha rv. 13+6

Nuo vaunu ja rattaat on kyllä sellanen hankinta jossa on mietittävä monta asiaa. Meillä sellaset on jo valmiina esikoiselta mut välillä oon miettiny et oisko jotkut muut paremmat... Taianpa pistää oman ketjun niille pystyyn ni helpottais myöhemmin lueskelijoitakii kun löytää vaunukeskustelun omasta ketjustaan :)

Katjusha kuulostaa koomiselta punkki imurointi episodi :grin vaikka ei varmasti siinä kohtaa hauskaa ole ollu... Mitäs vastasit miltä tuntuu raskausmaha kun kysyttiin? Kerta se jo niin hyvin näkyy :)

Hyi, täällä kans punkit riesana! Niitä vastaan pitäis saada joku suoja-asu, varmasti lemmikit tuo niitä sisälle ja meillä mökillä piha kuhisee niitä.. En tosiaankaan tänä kesänä semmosta halua! :(

IceQueen, taisin sanoa että taitaa itselläsikin olla :D ei kieltänyt!
Tää on tosi ok, mutta töihin on vaikea keksiä hämääviä vaatteita, tilani ei ole työkavereille julkista tietoa (vielä)
Katjusha rv. 14+0

Mullaki alkaa ilmeisesti vatsa pyöristymään kun niin monen työkaverin katse harhailee tohon vyötärön seudulle! :wink Mutta tosi paljon turpoo vatsa päivän aikana, aamulla ei oo kyllä paljon mitään näkyvissä!

Mulla on ollu muuten nuo brion smilet (taino se uudempi britax smile 2) ollu vaunuvaihtoehto ykkösenä, mutta nuo aika pienen näköset eturenkaat pelottaa, pääseekö niillä sohjossa mihinkään? Meillä ei ole autoa ja lapissa kun asutaan niin julkiset yhteydet on niin surkeet etten oo opetellu ees käyttämään, joten jos neuvola aamuna on lunta satanu 20senttiä nii eteenpäin on päästävä reilu 2km..Kannattaako ees harkita :D en oo livenä nähny ja kokemuksia vaan perus 4 teenpäin kulkevaa rengasta vaunuista sekä matkarattaista, niin vaikea arvioida..Kääntyvät eturenkaat on kuitenki näillä kokemuksilla ihan ehdottomat.

Ne on yllättävän ketterät ne Smilen eturenkaatkin. Vaikka asutaan etelässä, niin kyllä on joutunut/saanut lumisohjossa välillä työnnellä, eikä ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Ne pyörät saa lukittua, eli eivät sohjossa sitten pyöri ja hidasta vauhtia. Ilmakumipyörät on muutenkin olleet tosi kätevät. Ja itsekin bussilla suhailen, niin hyvin mahtuvat rattaat bussiin ja helposti pääsee pois, eikä vie kovasti tilaa siinä keskiosassa.

Ja vastaavasti ne rattaat toimii esim. pikkukaupoissa tosi hyvin, kun ei lukitse eturenkaita, niin ei taatusti jää hyllyjen väliin jumiin.

Ne menee itse asiassa niin kompaktiin tilaan muutenkin, ettei me olla edes mitään matkarattaita ostettu, kun ajavat mielestäni senkin asian mainiosti.

Tämä ei ollut maksettu mainos. :wink

Meilläkin saanut punkkeja nyppiä koirasta harva se päivä. Oksettavia otuksia nuo punkit! :spitoutdummy:
Nyt annettiin koiralle se joku reseptillä saatava "ihmepilleri", jolla kiinnittyneet punkit kuolla kupsahtaa, eikä pääse levittämään tauteja koiraan. :rolleyes:

Nuista tyttö/poika-arvailuista omia kokemuksiani.. itse ensin arvelin että poika on tulossa, mutta nyt tuntuu että jos sittenkin pikkuinen neiti olisi masussa.. =) karkkia oon käyny aina välillä napostelemassa kaapeista, mitä en normaalisti tee ja samoin oli viime raskauden aikaa jolloin tyttöä odotin. Etovaa oloa on myös ollut samanlaista kuin tyttöä odottaessa ja juu, naamassa kipeitä finnejä.. saas nähä millainen vauvavatsa tulee, viimeks oli kyllä ihan tyttömaha =) on muuten jo vatsa pullahtanut hurjasti esiin, tai sit oon vaan pahasti turvoksissa =D

Auringonkukka rv 13+5

Mullakin vatsa pyöristyy aina päivällä ja illalla on sitten pyöreimmillään. Onko tää vielä turvotusta vai onko jo ihan kasvanut kasvanut? :D
Töissä esimiehet tietää vaan, mutta kukaan muu ei..enkä usko että ovat edes tajunneet mitään kun pidän aika löysiä paitoja niin peittävät vatsan vielä toistaiseksi. Jos pitäisin ihonmyötäisiä vaatteita niin kyllä sitten näkyisi :D

Ja tosiaan rv 15+4 :Heartred

Jaa-a, koko ajan se kohtu nousee ylemmäs ja puskee tieltään sisäelimiä :) eilen kuuntelin vauvaa puolivälistä napaa ja häpykarvoitusta, joten monta senttiä on tultu ylöspäin viime viikkoina. Mulla on pallo tuossa navan yläpuolella ennen kuin alapuolella, eli todella ylhäällä :D onkohan se kohdun koko jotain iso greippi tai jotain?

Iso greippi varmasti aika lähellä nyt, 12 viikon kohalla vissii greippi. Miekii ihmettelin kun hirmu ylhäältä joutuu dopplerilla jo kuuntelee, mut siellähän se vauvan alku kasvaa ja nousee koko ajan ylemmäs lähelle napaa :) Hassua kun alun jännityksen ja nt ultran odotuksen jälkeen on aika ruvennu menee hirmu nopeesti.

ImageUploadedByVau Foorumi1463649827.660908.jpg
Eilen oli n p ultra ja pikkunen vastasi viikkoja 13+2 kaikki oli niinkuin pitää vilkas pikkunen jän oli potki vimmatusti ja heilutteli käsiä :) pahoinvointi on nyt vähentynyt miltei lähtenyt kokonaan pois ja hyvä niin en kaipaa thtään sitä jatkuvaa etoavavaa oloa! Ensimmäiset vauva shoppailutkin tehty ostelin 50 cm vaatteita <3

Voimia toivottelen minäkin Nasupossulle, vähän jälkijunassa. Itse en ole onnistunut pysymään palstan kyydissä, kaikenlaisten pienten kiireiden ja huolien keskellä.
Ilmeisesti saitte kuitenkin jo tilanteen selville, ja hyvä niin, vaikka tieto lisääkin tuskaa. Kaikenlaisia pahempiakin vikoja kuitenkin voi olla. Onneksi olet jo löytänyt vertaistukea!
Myötäelän kokemuksen, kun itsellänikin nt-ultra ei luvannut hyvää. Turvotusta näkyi reilusti ja otin vastaan lähetteen jatkotutkimuksiin. Olimme yksimielisiä että vfaihtoehdot on parasta selvittää, koska fataalikin sydämen toimintahäiriö on hyvin mahdollinen. Sitten pystyy varautumaan tilanteeseen. Tuloksia odotellaan vielä, mutta kyllähän tämäkin jo tosi vakavaksi veti. Sydän kyllä löi normaalisti ja muutenkin oli virkeänoloinen, viikkoja vastaavan kokoinen sikiö.
Tosiasiahan se on, että lapsen saaminen on aina pieni ihme ja kaikki eivät onnistu aina hyvin. Heti alkoi tuntua epätodelliselta, miten olenkin aikoinaan odottanut esikoistani niin täysin luottavaisena.

Nyt kun vielä saisi raskauden piiloteltua, ei ole ihan helppoa enää ;). Olin valmis kertomaan asiasta np-ultran jälkeen mutta en nyt vielä sittenkään. Ikävä jos tila arvataan jo ilmiselvänä ja sitten ennuste onkin huono, mutta täytyy varautua jo siihenkin tilanteeseen.
Onnea ekan kolmanneksen ohittamisesta ja hyvää vointia kaikille, se on yksi tärkeä rajapyykki!

Vaikka minäkin olen jo/vasta viikolla 13+5 niin en siltikään täysin koe että olisin raskaana! Dopplerilla kuuntelen päivittäin sydänääniä ja kuvottava olo on edelleen. Ehkä sitten kun vatsa on oikeasti jo näkyvä ja alkaa tuntemaan liikkeet niin kaikki tuntuu todellisemmalta? En uskalla ostella vaatteita, saati katsella rattaita sun muita tarvikkeita koska pelkään sen ennustavan jotain huonoa jos näin aikaisin suunnittelee. Miehelläkin on vähän samoja tuntemuksia.

gfhrhr.jpg Täällä käytiin tänään nt-ultrassa! Kaikki hyvin ja siellä se meidän pieni Murmele kelluskeli! <3 Itse en kauheasti näytöltä nähnyt mitään, sen verran huono kuvanlaatu. :( Mies näki, kun katsoi samaa näyttöä lääkärin kanssa. Kuvastakaan ei paras mahdollinen tullut ja lääkäri sanoikin, että hänen olis pitänyt muistaa ottaa kuva samalla kun mittasi. :) Pää-perä-mitta oli 57,6mm. :) Niskaturvotusta oli 1,8mm ja kuulemma ihan normaali. Viikon päästä tulee seulontatulokset. Sikiö vastasi viikkoja eli 12+0 ja laskettu aika pysyi siinä 1.12, mutta en meinaa täältä kyllä lähteä, koska viihdyn niin hyvin. :) Oireet on melkein kokonaan hävinneet. Ei enää vähäistä pahoinvointia eikä kauheasti väysymystäkään. :)

Takaisin