La marraskuu 2016

Olikos täällä muita mahavaivaisia? Lähinnä niitä jotka ovat kärsineet vatsan liiallisen toiminnan takia jo ennen raskautta. Onko raskaus pahentanut oireita?

Lyhyesti selitettynä, mulla on todettu ärtyneen suolen oireyhtymä (koska lukuisissa testeissä eikä tähystyksessä näkynyt syytä) ja olen kärsinyt tästä jo vuosikaudet. Vatsa siis menee aivan totaalusen sekaisin missä tahansa ja milloin tahansa. Stressi, jännitys ja pelko pahentavat oireita. Siksipä raskauskin osaltaan pahentaa, ja olen huomannut että vatsa on taas useasti sekaisin. Mietin vain että mitenköhän mä sitten kärvistelen kaksinkerroin kun vatsa on niin iso :/

Kohtalotovereita?

Rv 13+1

Varpahat: Tasan 15 (omien laskujen mukaan.. oon ihan kuutamolla tästä laskentatavasta, siksi mun viikot varmaan heittelee päivällä-parilla..).

Pakko oli pikkusiskolta kysyä, voiko muka olla ekat liikkeet jo tässä vaiheessa, mutta kyllä se oli vankalla kokemuksen rintaäänellä sitä mieltä, että kyllä vaan. :grin

Mä oon tuntenut liikkeitä nyt n. 2-3 viikkoa, mutta tällä viikolla liikkeet on selvästi voimistuneet. :love7 Siivosin myös oman vaatekaappini ja laitoin sivuun vaatteet, jotka ei mahdu mulle enää. Eipä jäänyt paljonkaan vaatteita kaappiin! Onneksi mulla oli äitiysvaatteita valmiina edellisiltä raskausajoilta, saa nyt ruveta niitä käyttämään sitten.

Rv 14+3

Olikos täällä muita mahavaivaisia? Lähinnä niitä jotka ovat kärsineet vatsan liiallisen toiminnan takia jo ennen raskautta. Onko raskaus pahentanut oireita?

Ei nyt varmaan ihan samanlaista, mut mulla jännitys saa vatsan sekaisin. Yleinsä en edes ole mikään jännittäjä, mutta tää raskaus saa jännittämään et onko kaikki kunnossa jne. Aamusin ensimmäisenä tulee mieleen ja yrittää tunnustella liikkeitä. Äskenkin mietin jotain vatsaan liittyvää ja tiistaina olevaa ultraa ja heti alko jännittämään ja vatsa sekasin. Tosi ärsyttävää kun yrittää olla stressaamatta kun tietää, ettei se ole hyväksi, mut tähän ei voi vaikuttaa mitenkään.

Mä kans tuntenut liikkeitä nyt satunnaisesti n. Viikon :) illalla kun rauhottuu nukkumaan niin muljuu mahassa, niinkun kala pyöris :D Neuvolassa ihmettelivät kun ensisynnyttäjä ja näin aikaisin tuntuu liikkeet :D eivät torpanneet ajatusta kuitenkaan, neuvolakorttiinkin tuli "Liikkeet: +" <3

Varpahat: mulla ollut myös tätä ärstyneen suolen oireyhtymää tosin aika lievänä. Ennen raskautta oli vatsa ripulilla lähes koko ajan ja sai miettiä aina minne meni että on vessa lähellä.. Raskauden alussa mun maha veti aivan totaalisen ummelle, oli siis monen päivän taukoja ettei toiminut ollenkaan ja työn ja tuskan takana et sai tulemaan ulos :s nyt alkanut tasoittumaan niin että voi toimia parikin kertaa päivässä.. Yritän itse syödä vain paljon kuitupitoista ruokaa ja juoda nesteitä ja välttää närästäviä / ärsyttäviä ruokia kuten herneitä, kaalta, paprikaa, sipuleja jne.. Kokeilemalla tuo oikeastaan selviää mikä toimii.. Mulla hedelmät, maitotuotteet tai viljat ei oo aiheuttaneet ongelmia koskaan, toisilla niiden vähentäminen voi auttaa jne :)

Jeanney 15+2

Mitä teillä on muuten ollu hemoglobiini nyt alkuvaiheessa?
Mulla ennen raskautta oli n.120, ekassa neuvolassa 112 ja nyt tokassa neuvolassa 118 eli ihan kohtuu hyvin pysynyt. Rautaa olen kyllä syönyt lisänä mm. Mamavitamiinissa ja erikseen sitä nestemäistä rautaa ottanut välillä + välillä elivo rautatabletteja, molemmat siis mietoja, 25mg sisältäviä mutta kun mun maha ei kestä obsidania jne niin yritän ennakoida hemoglobiinin tippumista.. Vaikka neuvolasta ovat sanoneet ettei lisärautaa tarvitsisi ottaa.. Mitä ootte muut tehneet tuon kanssa? :D

Miulla oli ennen raskautta hemoglobiini melkein 150, ekassa neuvolassa se oli reilu 120 (en muista tarkkoja lukemia). Edellisessä raskaudessa tais hemoglobiini alimmillaan olla loppuvaiheessa 110 tienoilla ja lähtötilanne oli sama kun nyt, jos menee samalla kaavalla niin tuo on vielä ihan ok lukema. Ekassa raskaudessa en huomannu voinnissa hemoglobiinin laskua joten en lisärautaa ottanut, tällä kertaa voisin loppuvaiheessa rautalisää harkita kun edellisessä synnytyksessä hemoglobiini putosi veren menetyksen vuoksi ja oli 79, vois ennalta ehkästä synnytyksen jälkeistä matalaa hemoglobiinia kun joka tapauksessa siinä verta menettää. Esikoista odottaessa en osannu miettii tolta kannalta rautalisää kun ajattelin ettei sitä tarvii, mutta en vielä näin alussa huolehi raudasta jos lukemat pysyy 120 tienoilla :)

IceQueen rv 13+3

Voipi olla että täälläkin tuntuu jo liikkeet tai en ole kyllä ennen tuntenut tuollaisia muljahduksia sun muita epämääräisiä tuntemuksia. Oon nyt jopa kolmena aamuna herännyt ilman kamalaa pahoinvointia, en tiiä johtuuko se siitä että oon saanut nukkua niin pitkään ku haluan vai onko pahoinvointi oikeasti väistymässä :o joka tapauksessa, ihana tunne! Dopplerilla pikku kaveri tuntuu löytyvän erityisen helposti verrattaen vaikka kuukausi taaksepäin, mahtaa olla mittaa jo sen verran että ei pääse sukeltamaan piiloon :D oon myös päässyt jotenkin yli tästä raivosta johtuen esimiehen törkeästä tempusta olla jatkamatta työsopparia.. oon koittanut ajatella, että vois olla isompiakin murheita ja toisekseen kylläpä niitä töitä ehtii tehdä :) en jaksa tuhlata energiaa negatiivisiin asioihin.

Pikkumyy93 15+2

Hei virtsatietulehduksesta! :grin Ei ole väliä, kunhan juo paljon ja mahdollisimman hapanta.:wtf: On se sitten greippimehua, karpalomehua, sitruunamehua, tyrnimehua..ja lisäksi välttää sokeria. Hapan neste huuhtelee rakosta tulehduspöpöt pois, sokeri sen sijaan pahentaa tilannetta. Karpalomehuissa on usein lisätty paljon sokeria joten kantsii valikoida.:wacky:
Mä olen lapsesta saakka kärsinyt helposti virtsatietulehduksista ja lopulta saanut aina ne pois juomalla paljon ja hapanta. :rolleyes:o_O

Täällä on ilmeisesti joko vatsatauti tms ruokahäiriö..oksentanut kaiken pois ja vatsakin sekaisin.

Varpahat, mulla on "normisuoli":hilarious: mutta raskausaikana aina hyvinkin vilkas jota ei osaa ennustaa.:eek: Myös menkkojen ekana päivänä mulla on aina vatsa sekaisin. Liittyy usein keltarauhashormoniin. Synnytyksen jälkeen on usein ummetusta..etenkin sektiosta. Sekään ei kyllä ole kivaa..:oops:

Tsemppiä kaikille!

rv11+4

Lyhyesti selitettynä, mulla on todettu ärtyneen suolen oireyhtymä (koska lukuisissa testeissä eikä tähystyksessä näkynyt syytä) ja olen kärsinyt tästä jo vuosikaudet. Vatsa siis menee aivan totaalusen sekaisin missä tahansa ja milloin tahansa. Stressi, jännitys ja pelko pahentavat oireita. Siksipä raskauskin osaltaan pahentaa, ja olen huomannut että vatsa on taas useasti sekaisin. Mietin vain että mitenköhän mä sitten kärvistelen kaksinkerroin kun vatsa on niin iso :/

Kohtalotovereita?

Rv 13+1

Minullakin diagnosoitu tuo ihastuttava tauti -tarkemmin colitis ulcerosa :sad001 Ensimmäisessä raskaudessa taudin oireet katosivat lähes kokonaan, mitä pidemmälle raskautta mentiin.. Olo oli kuin "normaalilla" ihmisellä :grin Toivon todella että tämän raskauden osalta kävisi samoin, mutta eihän tuota osaa vielä sanoa.
Tsemppiä kovasti kohtalotovereille! :Heartred Ei ole fyysisesti ja henkisesti helepoin tauti tämä.

Mulla oli hemoglobiini raskauden alussa 138 ja nyt viikolla 15+4 neuvolassa 154. Aina ollut tosi hyvät,luulen että omalla kohdalla terveellinen ruokavalio vaikuttaa asiaan. Paljon kasviksia,marjoja ja hedelmiä päivittäin. Aamulla puuroa ja lounas ja päivällinen kotiruokaa.

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Miulla oli hemppari ekassa neuvolassa 150. Toka neuvola reilun viikon päästä, saa nähdä onko paljon pudonnut vai onko pudonnut mihinkään :)

Mileim rv 14+6

Mitä teillä on muuten ollu hemoglobiini nyt alkuvaiheessa?
Mulla ennen raskautta oli n.120, ekassa neuvolassa 112 ja nyt tokassa neuvolassa 118 eli ihan kohtuu hyvin pysynyt. Rautaa olen kyllä syönyt lisänä mm. Mamavitamiinissa ja erikseen sitä nestemäistä rautaa ottanut välillä + välillä elivo rautatabletteja, molemmat siis mietoja, 25mg sisältäviä mutta kun mun maha ei kestä obsidania jne niin yritän ennakoida hemoglobiinin tippumista.. Vaikka neuvolasta ovat sanoneet ettei lisärautaa tarvitsisi ottaa.. Mitä ootte muut tehneet tuon kanssa? :D

Mulla ollu koko ajan hb siinä 130-135... ei oo tippunut. En siis käytä mitään extraa.

Rv 15+6

Hei virtsatietulehduksesta! :grin Ei ole väliä, kunhan juo paljon ja mahdollisimman hapanta.:wtf: On se sitten greippimehua, karpalomehua, sitruunamehua, tyrnimehua..ja lisäksi välttää sokeria. Hapan neste huuhtelee rakosta tulehduspöpöt pois, sokeri sen sijaan pahentaa tilannetta. Karpalomehuissa on usein lisätty paljon sokeria joten kantsii valikoida.:wacky:
Mä olen lapsesta saakka kärsinyt helposti virtsatietulehduksista ja lopulta saanut aina ne pois juomalla paljon ja hapanta. :rolleyes:o_O

Täällä on ilmeisesti joko vatsatauti tms ruokahäiriö..oksentanut kaiken pois ja vatsakin sekaisin.

Varpahat, mulla on "normisuoli":hilarious: mutta raskausaikana aina hyvinkin vilkas jota ei osaa ennustaa.:eek: Myös menkkojen ekana päivänä mulla on aina vatsa sekaisin. Liittyy usein keltarauhashormoniin. Synnytyksen jälkeen on usein ummetusta..etenkin sektiosta. Sekään ei kyllä ole kivaa..:oops:

Tsemppiä kaikille!

rv11+4

Huomasin tosiaan eilen että kun join paljon vaan vettä (kylläkin) niin kirvely helpotti jossain vaiheessa. Mutta on kai järkevää mennä/soittaa neuvolaan kuitenkin huomenna? Oonko ymmärtäny oikein et antavat antibiootit raskaana olevalle melkein aina todettuun pissatulehdukseen?

Tuosta hemoglobiinista, että mulla oli sormenpäästä 118 ja oikeasta verinäytteestä 134, että aika iso heitto ...

Mulla hemoglobiini nyt 108 , aika lailla mun normaali taso. Ikinä ei oo ollut yli 120. Rautalisä tarvitsi toki nyt aloittaa koska hb tulee tippumaan tosta.

Rv 14

Joku täällä jutteli liian vilkkaasta vatsan toiminnasta, olikohan se varpahat..? Mulla siis sitä ongelmaa myös, en ole kylläkään koskaan lääkärissä asian tiimoilta käynyt. Välillä vatsa toimii ihan hyvin, välillä se heittää totaalista kuperkeikkaa milloin mistäkin.. Jännityksestä ehkä eniten. Ja joskus vaikka kahvi tai jokin ruoka aiheuttaa vatsan löystymisen ja joskus taas vatsa sietää täysin sitä ruokaa. Eli en usko että on ruuasta johtuvaa, taitaa olla vaan jännitys ja stressi.. Tätä ongelmaa mulla ei ole kylläkään aina ollut, näin aikuisiällä siitä on vasta koitunut ongelma. :/ Välillä saa aina miettiä kun jonnekin vieraaseen paikkaan menee, että missäköhän olisi vessa. Turhauttavaa välillä.

Mulla on muuten nyt ollut pari viimeistä päivää alavatsa melkoisen arka, oikein sellainen ettei sietäisi edes kovasti koskea/painaa. Voikohan johtua ihan vaan kohdun kasvusta..? Liikkeitä ei vielä tunnu, tai en ole ihan varma onko nuo oudot kuplinnat sitä tai jotain muuta, jään innolla odottamaan lisää tuntemuksia. <3 Sokerirasituksenkin vihdoin varasin, se olisi reilun viikon päästä.

Ja huomenna alkaa jo 14. viikko, jee. <3

Mulla oli hemoglobiini ekassa neuvolassa 135 ja se on sitä luokkaa mitä se yleensäkin on. En muistaakseni oo syönyt aiemmissakaan raskauksissa rautalisää erikseen. Kuopuksen synnytyksessä menetin vähän normaalia enemmän verta ja hemoglobiini tarkastettiin erikseen vielä noin vuorokausi synnytyksen jälkeen mutta ei se silloinkaan ollut laskenut alle sadan.

Mulla 2 vk sitten neuvolassa mitattiin hemoglobiini 100. Aloitin rautalisän, mutta en tiedä onko miten auttanut. Väsyn helposti ja myös heikottaa. Mun normaali hemoglobiini on siinä 143.

Mä olen kärsinyt pahoista mahavaivoista aina. Kaiken maailman tutkimuksissa on käyty mutta mitään syytä ei ole löytynyt. Se on vaan pahentunut nyt raskauden aikana. Välillä on maha niin kipeäkin että itku meinaa tulla eikä voi liikkua.

15+2

Takaisin