La marraskuu 2016

Tietäiskö ketään jotain värssyä miten kertoa raskaudesta esim.äidille kun en viitsisi vain töksäyttää asiaa? Ajattelin siis laittaa tekstarina ultra kuvan ja siihen jonkun runon. Jotenkin niin jännittää kertoa suvulle kun meillä on ollut niin myrskyisä liitto ja jo seitsemäs lapsi (eka yhteinen).

Molemmat ultrat tekee kätilö, jos on jotai ongelmia tai tarvii tarkemmin tutkia ni sit joutuu lääkärin ultraamaks ja ne on maksullisia käyntejä. Miulla esikoista oottaessa tehtiin nt ultra vatsan päältä, kätilö sano sillon alottaessa et jos näkyy siitä hyvin niin ei tarvii alakautta ultrata. Ja rakko tyhjänä piti olla. Oon ymmärtäny et vatsan peitteet vaikuttaa siihen mitä kautta nt ultra tehdään, jos on enemmän rasvakerrosta niin joutuisi alakautta ultraamaan kun ei niin hyvin saa vatsan peitteiden läpi ultrattuu pienillä viikoilla. Rakenneultra toki tehdään sit vatsan päältä kun kohtu jo korkeemmalla ja tutkittava isompi :)

Sokerirasitus ei oo paha. Miulla oli tuskaa käyä edellisessä raskaudessa sokerirasituksessa kaks kertaa vaan sen takia kun pahoinvointi jatku synnytykseen asti ja tuli huono olo kun joutu lähtee aamulla liikkeelle syömättä.

Kannattaa katella noita toisiakii ketjuja, siellä on enemmän juttua esim. seulontaultrista ja sokerirasituksesta :)

Mä olen joutunut jokaisessa raskaudessa sokerirasitukseen sukurasitteen takia ja nyt on ikäkin jo yli sen 25v.

Kätilö on aina mulla ultrannut nt-ultran (sekä rakenneultran) ja aina myös vatsan päältä. Viimeksi oli lääkäriopiskelija mukana mutta taisi olla aika alkuvaiheessa opintojaan :) Mun mielestä tämän kolmosen kohdalla katsottiin kaikista tarkimmin rakenteet läpi (tai sitten en vaan muista enää kunnolla, miten kahden ekan kohdalla on mennyt...). Ja sellanen vajaa puoli tuntia meni viimeksi aikaa.

Itteeni sokerirasituksessa vähän kauhistuttaa vaan se, että kun joutuu olemaan syömättä (alkaen 25min päästä....) ja aamulla on kyllä aina aika heikko olo ennen aamupalaa.. Viikonloppunakin aamulla join lasillisen mehua ennen kun söin, koska oli kamala jano, niin tuli kamalan huono olo siitä makeasta. Vaikka oli appelsiinimehu, 50% vettä 50% mehua.. Nyt sit muutama tunti makeella litkulla nälkäsenä, ja sit vielä pistetään.. Ei se pistäminenkään silleen paha, mut kammoksun sitä, että samasta kohdasta useemman kerran.... Hyi!
Ja se, kun joutuu sitten nälkäsenä juoksemaan n 2km töihin ja syömään siinä matkalla. Jos en tukehdu kolmioleipään tai pökerry, niin kunniamainintaa odotan :D

Onneks työkaverit sanoi, että mene vaan suoraan lounaalle kun tulet, niin saat verensokereita tasattua.

Mulla sokerirasitus PCOS:n takia... Painon, iän tai suvun takia ei ois tarvinnu :o mut no hyvä että varmistavat...

Jeanney 14+3

Siis toi on just pahin kun ei voi syödä. Mun on pakko syödä tietyn väliajoin koska muuten tulee heikotus.

Rv 12+2

Mä olen itse tosi tyytyväinen tuohon sokerirasituksessa käyntiin, vaik ei se tietty herkkua ole. Mut nyt tiedän että mulla korkea riski 2-tyypin diabetekseen ja pystyn vaikuttamaan terveyteeni. Lisäksi sain ruokavaliolla sokerit kuriin ja olin tosi energinen raskausaikana hyvän ruokavalion vuoksi! Vauvat olleet sopivan pieniä eikä mitään sokerivauvoja, on ollu helpompi puskea ulos :) Toivottavasti sama hyvä tahti jatkuu tässäkin, kunhan saan nuo ruokailut kuntoon.. Mulla siis rasitukset alunperin painon takia, nyt myös ikä sekä edelliset diagnoosit.

Liinutiinu: meillä ainaki meni nii että mahan päältä ultraus. Iha eka hoitaja kyseli voinnit ja muut tiedot... täytti neuvolakorttii labratulokset. Sitte Katsottiin ensin että kaveri löyty. Oli vinhalla päällä nii ooteltii vähä aikaa. sit ku se sammu nii mitattii pituus jossa todettii paremmkn/tarkempi la (se muuttu viikolla aiemmaksi). Sitte alettiin kattoo niskatuevotus ja se mitattii kolmeen kertaan (varulta mut ainasama mitta). Sit kuvattii aivot et on nätti perhoskuvio. Sit tais löytyä palleankaari, virtsarakko, reidet ja jalkaterät sekä vähä sääriä. Sydän toki näky ja otettii siitä äänet myös nauhalle. Nenäluu löyty ja leuat joissa hammasaihiot. Nyt en muista katottiinko muita elimiä. Lopuksi otettii tulostettavat kuvat. Päivitti tiedot viel lopuksi neuvolakorttiin ja homma oli paketissa. :) Ja se n 30 min meni.

Rv 12+6

Kukas se ressasi ultraa tältä viikolta? Tässä tuolta aiemmin ketjusta kirjoittamani ultrakuuluminen... jos tämä auttaisi :)

Miulla kaikki ultrat esikoisen aikaan teki lääkäri ja nyt kaksi varhaisultraa teki hoitaja ja yhden lääkäri ja muut ultrat tekee lääkäri(1-tyypin dm miulla).
Nt-ultrassa ultrattiin vatsan päältä, alakautta ja taas vatsan päältä kun ei oikein selvää saanu ja vauva niin syvällä ettei alakauttakaan tullu hyvää näkyvyyttä.

Tietäiskö ketään jotain värssyä miten kertoa raskaudesta esim.äidille kun en viitsisi vain töksäyttää asiaa? Ajattelin siis laittaa tekstarina ultra kuvan ja siihen jonkun runon. Jotenkin niin jännittää kertoa suvulle kun meillä on ollut niin myrskyisä liitto ja jo seitsemäs lapsi (eka yhteinen).[/QUOTE

Tällainen ainakin:
Salaisuuden suuren, kuiskaan mukaan tuulen. Kasvaa masussa sormet ja varpaat, nyt jo varmaan arvaat. Vauva meille tulossa on, onnemme on rajaton! :Heartred

Muokattu viimeksi:
Hyh, ei ollutkaan nälkä tässä sokerirasituksessa pahin. Vaan tää jano.. ja sit tuo vadelman makunen litku oli kyllä aivan kaamee :grin maistu mehutiivisteeltä, eikä kylläkään vadelmalta. Ja tää huono olo kun liikahtaa.. paikallaan istuttava. Nyt tunti seuraavaan pistokseen... o_O
Ja vielä pitää toinenkin kerta tätä...

Mileim rv 14+1

Mileim, kiitos tapahtumaselotuksesta ;) Haha, itse oon parin viikon päästä samassa liemessä varmaan... Mä kans luulen sen paaston olevan ihan syvältä, koska minulla on huono olo vain iltaisin. Kiva olla sitten ottamatta "palasta" sitä estääkseen.
Huoh, kuutisen tuntia siihen nt-ultraan... piinaa
Katjusha rv. 12+5

Katjusha, raportoi sitten miten meni!

Minulle todennäköisesti suositellaan sokerirasitusta, mutta en suhtaudu siihen myönteisesti. Olen mittaillut verensokereita viikottain ja arvot ovat olleet hyvät. Jos eivät olisi, menisin ilman muuta mukisematta tutkimuksiin. Toisaalta voin syödä terveellisesti myös ilman testejä.

Mä en ole saanut seulonta tuloksia vieläkään ja nt-ultrasta on jo yli 2 viikkoa! Verikokeet otettiin jo viikolla 10.

Mulla nt-ultra tehtiin mahan päältä ja kesti tunnin kahta sikiötä tutkiessa. Mukana oli opiskelija. Tänään tuli tutkimuksesta lasku.

Huomenna on heti aamusta sokerirasitus. Mulla esikoisella 1-tyypin diabetes.

Meillä on Liinutiinu samat viikot ja päivät ja mullakin on rakenneultra 17.6 :)

14+3

Mulle sanottiin, että jos tuloksia ei viikon aikana kuulu niin sitten pitää soittaa perään.

En minäkään nää tuloksia vaikka kokeista taitaa olla 2-3 viikkoa..

Kirjoitin jo aiemmin etten myöskään nähnyt tuloksia omakannasta. No ne käytiin nyt sitten vasta eilen läpi 2. neuvolakäynnillä. Tämä HUS:n alueella.

Takaisin