La marraskuu 2016

Vauvatoive, kyllä noissa menee pää sekaisin, kun pelkästään itse katsoo. Me käytiin nämä vielä neuvolassa läpi ja neuvolantäti sanoi, että todella hyviltä näyttää:
S-PAPP A 1210,0 ja S-HCG 45,2.
Down-riskistä viestii keskimääräistä matalampi S-pappa ja keskimääräistä korkeampi s-hcg (mikäli ymmärsin oikein nuo monien lähteiden sanankäänteet). Minulla verikoe otettiin rv. 10+0 (tarkka tieto raskauden kestosta)
View attachment 35917
Tarkalleen en viitearvoja löytänyt ja tässä on tietysti todella tarkkaa verikokeen ottoajankohta (raskausviikot).

Mä en noita ymmärrä onko hyvät vai huonot tulokset jos menee yli tai ali ton käyrän.

Mulla oli verikoe 25.4 eli 10+5
S- PAPPA 1020.0
S- hCGBV/D 52.5

Vihdoin on se viikko jolloin nt-ultra koittaa ja se onkin onneksi jo huomenna. Taitanee minun olla viisain pysyä pois oma kannasta, en niitä halua lähteä itse tulkitsemaan, jännitys vaan taitaisi kasvaa liian suureksi. Jännittää/pelottaa jo kyl ihan kauhiasti koko asia.. van aika näyttää ja toivotaan parasta jot kaikki ois hyvin.

Eilen saatiin vihdoin kerrottua miehen vanhemmille ja miehen veljelle puolisoineen. Omille lapsille ei olla vielä kerrottu, halutaan ensin nähdä onko kaikki hyvin..

Eilen sain haettua myös paketin, jossa oli ne muutamat tilaamani äitiysvaatteet, näyttihän ne aivan isoilta vielä van toki niinhän se on tarkoitus =D omasta pyöreydestäni ei kyllä sinänsä vielä vauvamasua erottakkaan joten omat vaatteet mahtuu hyvin päälle turvotuspäiviä/hetkiä lukuunottamatta =)

Auringokukka rv 12+2

Mymmelisti, sun luvut näyttää mun silmään hyvin lähellä tuota keskiarvoa, johon verrataan. Keskiarvohan on hyvä. Riskiluku kasvaa ymmärtääkseni suuremmaksi, jos lukusi on alle tuon S-PAPPAn keskiarvon (käyrä) ja jos lukusi on yli tuon S-HCGn keskiarvon.
Tsemppiä Auringonkukka82, me jännitetään siis molemmat huomiseen. Mulla on aika Jorvissa klo 13:40.
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
Katjusha rv. 12+4

Varpahat onpa hieno homma! Ei tarvi niin monta päivää enää jännittää :) Aikaisemmin huutelin suuntaasi niistä kilpirauhasjutuista: onko sulla tunne, että asiaa hoidetaan asiaankuuluvasti? Itselleni tuli ohje käydä kontrollissa 4-6 viikon välein ja TSHn pitää pysyä alle 2,5.

Yhden lääkärin mukaan ei tarvitse käydä niin useasti kokeissa, mutta pidän pääni ja käyn vaikka "ilman lupaa" sillä mulla on pysyvä lähete labroihin niistä. Sain udeltua viimeisimmät arvoni ja ne oli muistaakseni 12 ja 0. jotakin eli hyvät. Mulla säädettiin noin 7? viikkoa sitten uusi annostus ja se tuntuisi olevan aika kohdillaan.

Varpahat no sitten se menee ihan mukavasti :) mulla auttoi stabiloimaan tilannetta, arvot heitteli ilman perustetta viime vuonna, kun aloitin viime syyskuussa gluteeniton ja maidoton -dieetin. Mulla ja kaksoissiskollani on taipumusta autoimmuunisairauksiin. Haluaisin pitää sairauskirjon nyt tässä ;)

No mä oon kans pari vuotta tapellut lääkäreiden kanssa siitä onko vai eikö mulla ole kilpirauhasen vajaatoimintaa :D nyt vihdoinkin on saatu virallinen diagnoosi ja annostus kohdilleen.

Tsemppiä kaikille kovasti noihin ultriin! kädet ristissä teidän puolesta!

Mä oon taas sohvaan hautautuneena, kauheeta tautikierrettä nyt ollut. Olin toissaviikolla pienessä flunssassa pari päivää kotona (lapsilla oli kait adenovirus). Normimittapuulla mun flunssa oli pieni mutta olo oli kauhea koko viikon. Taudit tulee näköjään moninkertaisilla oireilla kun raskaana. Sitten en vissiin levännykään riittävästi kun heiluin viime viikon työmatkalla ja työmaalla nenä ihan tukossa. Jalat turposi ja särki monta päivää pitkistä työpäivistä ja jalkeilla olosta ja pitkistä ajomatkoista. Tukisukat otettava jo käyttöön! Nyt sitten kuume nousi uudestaan, lääkäri totesi kurkunpään ja henkitorven tulehduksen (kurkku ihan tulessa) ja määräsi viikon lepoa, kuumaa juomaa ja höyryä sekä hunajaa! Panadolia voi tietty ottaa.

Onkos kukaan käyny sokerirasituksessa? Mul on vielä menemättä kun en oo taudeilta ja reissuilta nyt päässy. Mä tarviin tähän selkeesti kauheesti tsemppiä ja vertaistukea, tiedän että ruokavalio on nyt ihan retuperällä ja se vaikuttaa kokonaisvointiin ihan hirveesti. Paino nousee nousemistaan Kaksi raskausdiabetestä jo takana ja kakkostyypin puhkeamisen riski on tolkuttoman korkea. Mutta syömishäiriötaustaisena nuo ruokavalion muuttamiset on joskus tosi vaikeita Olen myös gluteeniton, joten täysjyväviljaakaan en voi syödä Olo on ollu niin väsy että kokkaustaso on jauhelihaa ja spagettia, salaatin teko meinaa jäädä. Gluteenittomat riisi/perunajauho/maissimössötuotteet lienee justiin huonoja sokereille? Onko kellään vastaavia ongelmia..

Rv 13+6

Täällä painitaan myös hillittömän flunssan kanssa, tosin äsken kävin nielunäytteellä. Viikon verran on jo maattu, mutta ei näy vieläkään mitään paranemista edessä. Olo on kamala. Mulla tutkitaan just nyt noita kilppareitakin, kun olen ollut pitkään vetämätön. Lääkäri vaan ei tuntunut ottavan mua mitenkään kovin vakavasti, mikä harmittaa tosi paljon.

Liisa, mulla ei vielä ole kokemusta noista rasitustesteistä, luultavasti joudun iän ja sikutasituksen vuoksi kahdesti ... Itse painotan ruokavaliossa mielellään perunaton ja riisitön sen lisäksi että gluteeniton, joten esim näillä keinoin ei tule liikaa hiilareita. Ei tää ihan helppoa ole, mutta onneksi kaupoissa on kymmenittäin erilaisia vihanneksia ja juureksia, joista voi kokkailla terveellisesti. Vaatii mielikuvitusta, sen myönnän.

Madeline, toi lääkärin asenne on tosi kurja :( aikoinaan kun vatsakipujani valitin useaan otteeseen niin lääkäri ilmoitti että tää se on psykologista, että tulet vaan hänelle juttelemaan niin jo helpottaa. On tosi inhottavaa kun lääkäri ei ota tosissaan ja joutuu yksin taistelemaan :( täytyy vaan koittaa luottaa omiin tuntemuksiin!

Kiitos vinkistä Katjusha, aiemmissa raskausdiabeteksissa perunaton ja riisitön onnistui, sillon en kyllä ollu vielä glut. Mutta nyt vaikeutena tuntuu olevan tää väsymys, tiedän miten pitäisi syödä mutta sitten en vaan jaksa panostaa ruuanlaittoon ja heitän hanskat helposti tiskiin ja syön liikaa epätasapainoista settiä :( tietty väsymys helpottais kun sais terveellisemmän valion. Kierre.. Pitäis varmaan vaan yrittää äkkiä sinne testiin, diagnoosin jälkeeen muutos olis helpompi tehä konkreettisesti vauvaa varten. Tiien että muutos olis jo nyt vauvalle parasta mutta joku potku persuuksille puuttuu :( syömishäiriön kanssa eläminen on välillä tosi syvältä

Madeline, toi lääkärin asenne on tosi kurja :( aikoinaan kun vatsakipujani valitin useaan otteeseen niin lääkäri ilmoitti että tää se on psykologista, että tulet vaan hänelle juttelemaan niin jo helpottaa. On tosi inhottavaa kun lääkäri ei ota tosissaan ja joutuu yksin taistelemaan :( täytyy vaan koittaa luottaa omiin tuntemuksiin!

Kiitos vinkistä Katjusha, aiemmissa raskausdiabeteksissa perunaton ja riisitön onnistui, sillon en kyllä ollu vielä glut. Mutta nyt vaikeutena tuntuu olevan tää väsymys, tiedän miten pitäisi syödä mutta sitten en vaan jaksa panostaa ruuanlaittoon ja heitän hanskat helposti tiskiin ja syön liikaa epätasapainoista settiä :( tietty väsymys helpottais kun sais terveellisemmän valion. Kierre.. Pitäis varmaan vaan yrittää äkkiä sinne testiin, diagnoosin jälkeeen muutos olis helpompi tehä konkreettisesti vauvaa varten. Tiien että muutos olis jo nyt vauvalle parasta mutta joku potku persuuksille puuttuu :( syömishäiriön kanssa eläminen on välillä tosi syvältä

Helppo sanoa, tiedän (itsekin pitäisi syödä paremmin ) mutta voisko jotenkin tehdä isompi satsi kerralla ja laittaa pakastimeen? Tai helposti jotain puoliksi valmiita kaupasta jos ostais? Pakasteita on nykyään aika paljon? En tiedä? :)

Vauvatoive, ehdottomasti voi hyvin tehdä kypsennettyjä ruokia pakastimeen annoskokoon. Samoin esim. sämpylöitä, jos haluaa joitain viljoja karsia. Huono puolihan se omassa kokkailussa on, että jos muut ei syö samaa ruokaa, itse saa 3-4 päivää vetää samaa ;) Joka aterialla pitäis jaksaa jotain tuoretta siihen tykö ottaa, edes vaikka kurkkua ja tomaattia :) Mulla pursuu monet asiat jo korvista, kun mielikuvitus ei tahdo riittää uusiin ruokalajeihin. Vauvakin tykkää terveellisestä ruoasta, joten hyödyt ovat moninaiset :)

Haluaisko joku kertoa miten nt-ultra pääpiirteittäin menee? Kauanko käynti kesti? Helpottaisi vähän omaa hermoilua.

Mulla meni seuraavasti. Kätilö ultrasi vatsanpäältä, teki mittaukset nt, ym. Sen jälkeen verikoe ja kotiin. Aika nopea käynti ja ehkä vähän pettysin sihen miten vähän sikiön rakennetta käytiin läpi.

Takaisin