La marraskuu 2016

Mulla on neljä kertaa nt ultra toistunut melko samoin. Aina alakautta ultrattu. Ensin tarkistaa että sikiö löytyy ja sydän lyö. Sitten katsoo että onko kaveria. Tämän jälkeen mittaa niskaturvotuksen, reisiluun pituuden ja pää-peppumitan. Sitten katsoo että aivolohkot kehittyneet, munuaiset ja onko virtsarakossa nestettä eli tuleeko jo pissaa. Jossain välissä saatettu laskea sormia ja varpaitakin. Kerran vauva nukahti kesken niin että mun piti nousta juomaan mehua välillä, sokeripiikki herätti sitten vauvan. Muuten vaan yrittänyt vatsaa tökkimällä saada pienen kuvaukselliseen asentoon. Matkan varrella tulostellut aina parhaat otokset kotiin vietäväksi. Puolituntia on aina mennyt. Äitiyskortti vaan mukaan, mä oon joskus unohtanu jännityksessä!

Miksi verikoe on otettu nt-ultran aikana? Huh jos kestää noin vähän aikaa (aikataulu ja matkasyistä helpotus) lähetteessä luki että aika voi kestää 1-3 tuntia!! Sillä ihmettelinkin että mitä kaikkea siellä oikein tehdään.

Mulla nt-ultra tehtiin vatsan päältä ja koko käynti kesti noin 20min. Ensin kätilö kysyi kuulumisia ja sen jälkeen heti ultrattiinkin. Mittasi sikiön ja niskaturvotuksen, ja selosti kokoajan mitä tekee ja sai pikkuisen hieman liikkumaankin. Lopuksi kuunneltiin vielä sydänäänet kun kerroin että en ole niitä vielä päässyt kuulemaan. Ja mä siis ilmoitin heti huoneeseen päästyäni että mua jännittää tosi paljon ja kätilö ottikin sen hyvin huomioon :) Kannattaa siis kertoa jos jännittää niin osaavat ottaa sen huomioon.

Verikokeet mulla otettiin labrassa rv 10+1.

Minulla meni np-ultrassa melkein tunti. Ultrattiin sekä vatsan päältä että sisäkautta. Mukana oli lääkäriopiskelija, niin saatiin varmaan tavallista tarkempi tutkimus ja selostus.

Täällä kanssa vielä yli viikko jännitettävää. Tänään kävin otattamassa verikokeen. Kävin sen jälkeen hiukan pyörimässä kaupoilla ja päädyin kattelemaan vauvan vaatteita. Mitään en vielä uskaltanut ostaa, mut herkässä ollaan, kun alkoi silmät kostua ja piti lähteä äkkiä pois, etten ihan ala vetistelemään urakalla. Fiilikset muutenkin jokseenkin sekavat. Ei meinaa jotenkin uskoa koko asiaa. Siksi tää ultran odotus alkaakin jo tosissaan jännittämään.

Meillä oli verikoe rv 10+0 labrassa. Neuvolassa sanottiin, että se pitää kuulemma ottaa mahdollisimman lähellä viikkoa 10+0.

Meillä ultra meni seuraavasti: Päästiin huoneeseen, jossa annoin äitiyskortin. Katsoi sen läpi ja alettiin heti ultrata. Koko ultra tehtiin alakautta. (Sanoi, että seuraava tehdään sitten kokonaan vatsan päältä). Käytiin läpi monipuolisesti koko sikiö ja välissä piti itse käydä pissalla :) Käynti kesti n. 20-25 minuuttia ja lopuksi saimme vielä rakenneuä ajan 17.6 :)

Tsemppiä kaikille ultraan meneville. Mulla kävikin niin hyvin, että yksi ystäväni odottaa samaa aikaa ja hänellä ultra tällä viikolla :)

14+3

Eli tuossakin on näköjään eroja ultrataanko päältä vai alakautta. En kyllä olisi osannut odottaa että seulontaultra jännittää näin paljon, varsinkin kun sainkin ajan niin lähelle. Onko ultraaja "vain" hoitaja vai kuka? Puhelimessa täti vain sanoi ettei ultraaja ole lääkäri vaan hoitaja (mainitsin siis tästä aiemmasta verenvuodosta).

Kätilö ultrasi. Ed. raskaudessa tehtiin eka ultra alakautta, mutta nyt sairaalalla uudet laitteet.

Täälläkin nt-ultra kesti sen 25min suunnilleen, vatsan päältä ultrasi ja kertoi tarkkaan mitä näkyy missäkin kohdin, päästä varpaisiin käytiin pieni läpi, kertoi missä näkyi vatsalaukku ja virtsarakkokin. :) Siinä keskivaiheilla pikkutyyppi kääntyi hyvään asentoon, että sai mitattua niskaturvotukset ja pää-perä mitan. Voih, en malta odottaa rakenneultraa :Heartred

Huomenna sokerirasitus... ei tarvii tänään suomen pelin aikana kisaeväistä haaveilla, kun ei saa 12h mitään napaansa pistää. :shifty: joudun vielä kantelemaan eväitäkin mukana monta tuntia siellä terveyskeskuksessa, kaikki lämpenee..

Mileim rv 14+0

Miulla on sukurasite ja oon 25-vuotias. Joudun käymään siis kaksi kertaa. Huomenna ja heinäkuussa seuraava.

Jossakin päin ei tarvitse käydä kun kerran ilmeisesti, vaikka olisi yli 25 ja on sukurasite. Täällä täytyy. Inhottavaa..

Nt ultran ultaa pääasiassa kätilö, ellei ole erikseen aikaa varannut lääkärille :) kätilön ultraamana on nt ultra kunnan kustantama, mutta jos lääkäri ultraisi niin se tarvii maksaa omasta pussista.

Mä joudun sokerirasitukseen painoni takia :(

Meidän sairaalassa on tutkimus meneillään,
missä tutkitaan raskausajan verensokereita, perintötekijöitä ja niiden vaikutusta yms... kun raskausajan diabetes on yleistynyt niin paljon... Minä hullu suostuin vapaaehtoisena ja siinä otetaan kaksi kertaa sokerirasitus. Muuten olisi otettu kerran painon takia. Jos bmi yli 25, niin otetaan.

Meillä ultrattiin päältä, ja aiemmin oli jo otettu verikoe. Tänään kävin neuvolassakin ja valittelin jäätävää väsymystäni. Huomenna tule e kilpparitulokset.

Mäkin joudun sokerirasitukseen jo näin aikaisin painon ja vahvan sukurasitteen takia. :/ Neuvolasta käskettiin se varaamaan jonnekin 13-15 viikoille. En odota sitä kyllä yhtään innolla, hyh..

Mä kuulin pitkästä aikaa dopplerilla meidän beben sykkeen! Se ei kyllä ollut semmosta hienoa jumputusta kuin lääkärissä kuului, mutta ruudussa vilahteli syke 150-200 välillä. Korkein sykelukema oli 202. Voiko se muka oikeasti olla noin korkea?! Noh mutta, ehkä nyt jaksan hieman paremmin odotella torstaista nt-ultraa kun näin taas omin silmin että jotakin siellä on. <3

Mä en ole saanut seulonta tuloksia vieläkään ja nt-ultrasta on jo yli 2 viikkoa! Verikokeet otettiin jo viikolla 10.

Mulla nt-ultra tehtiin mahan päältä ja kesti tunnin kahta sikiötä tutkiessa. Mukana oli opiskelija. Tänään tuli tutkimuksesta lasku.

Huomenna on heti aamusta sokerirasitus. Mulla esikoisella 1-tyypin diabetes.

Meillä on Liinutiinu samat viikot ja päivät ja mullakin on rakenneultra 17.6 :)

14+3

Takaisin