Pahoittelut unajama! :-( Mä en osaa sanoa miten, mutta jotenkin sitä vaan pääsee yli tällaisista jutuista, se ei vaan tapahdu heti. Eikä kuulukaan tapahtua, koska kyseessä on kuitenkin tärkeä, iso ja rakas asia, oma lapsi. Vaikkei se ole vielä kooltaan iso, niin sitä on ehtinyt odottaa jo kauan ja luonut tietynlaista suhdetta ja tulevaisuuden suunnitelmia... Täytyy antaa aikaa sille suremiselle ja ymmärrystä itselle.
Mun vauva ei ole kuollut, mutta se on jotakin ihan erilaista kuin olin kuvitellut ja halunnut. Tilanteeni on erilainen, mutta suren lapseni puolesta ja itseni puolesta vielä reilun viikon jälkeenkin. Onneksi en enää niin hysteerisesti, itkukin on loppunut, mutta suru on sydämessä edelleen. Tämän kokemuksen pohjalta osaan lohduttaa vain sen verran, että se tunne helpottuu pikkuhiljaa ja sitä kestää paremmin ja vähitellen siihen tottuu ja sitten siitä kaiketi tulee vain surullinen muisto.
En tiedä auttaako se sinua, mutta ehkä lapsella ei ollutkaan kaikki hyvin, ehkä vältyit nyt esimerkiksi kohtukuolemalta tai pakolliselta abortilta siinä vaiheessa, kun elimet eivät olisi kasvaneetkaan. Luonto hoiti tilanteen ehkä hiukan armollisemmin...?
Suo anteeksi, jos mun sanat jotenkin loukkaa ja en missään nimessä halua millään lailla väheksyä kokemaasi, toivottavasti en kuulosta siltä. Omat ajatukset on nyt niin toiset kuin aiemmin. Toivon jotenkin, että mun kohdalla luonto olisi tajunnut hoitaa tämän sairaan yksilön pois jo alussa, eikä asia olisi minun käsissäni. Tunnen silti syyllisyyttä, että sanon näin, ehkä joku kuitenkin mielummin ottaisi down-vauvan kuin keskenmenon.
En siis yhtään väitä tietäväni tuosta kokemuksesta mitään, ymmärrän täysin sen, että sen tietää vain, jos se tulee omalle kohdalle. Mutta jotain siitä surusta ymmärrän hyvin. Anna sen tulla ja olla, itke, jos itkettää. Ja usko siihen, että jonakin päivänä hymyilet taas!
Kaikille toivon tänään aurinkoista äitienpäivää! <3
Nasupossu, rv tänään tasan 15