La marraskuu 2016

Mistä tulikin mieleen että onko muilla sairauksia minkä takia pitää syödä lääkkeitä? Mä syön thyroxinia kilpirauhasen vajaatoimintaan, sekä escitalopramia paniikkihäiriöön/
Kilppari-vajakki täälläkin eli thyroxinia menee. Sen lisäksi syön vaikka mitä vitamiineja. Deetä, b5, b6, foolihappo, b12, magnesium... Harmaa merisuola on nyt taas käytössä joka päivä. Vitskuja napsin tarpeen mukaan, tiedän aika hyvin koska kroppa tarvii mitäkin. Ollaan rennosti terveys-hullu perhe. Tosin oma ruokavalio on tällä hetkellä 24/7 pahoinvoinnin takia ihan muuta kuin terveellinen. Jaksuja sinne, tiedän tasan mitä on rankat pahoinvoinnit.

Toi inkiväärihomma on kyllä jännä. Täällä meidän paikallisissa ravinto-ohjeissa nimenomaan suositellaan inkiväärin käyttöä raskauden aikana pahoinvointiin ja joissain raskausvitamiineissakin on inkivääriä juuri tuosta syystä. Tätä tää on just tää tasapainoilu kahden maan ohjeiden välillä :) Itse oon vähän välttänyt inkiväärituotteita, esim. teetä, mutta en kyllä ollenkaan välitä jos ruuassa sitä on ja aasialaista ruokaa en kyllä todellakaan jätä koko loppuvuodeksi! :p

piipaa 8+3
Suomessakin myytiin ennen raskausvitamiineja yms joissa oli inkivääriä. Jossain vaiheessa kiellettiin myynti. Jossain tutkimuksessa oli todettu että saattaa aiheuttaa keskenmenoja.

Tuo vilu on kyllä ollut myös minulla tuntuu että vaikka kuinka olis vaatetta niin palelee koko ajan. Kyllä itsestäkin tuntuu et dinne marraskuuhun on ikuisuus saati sit varhaisultraan, no kunhan pääsis nyt ekaks siihen viikolle 12 turvallusesti ja ei olis niska poimu turvotusta ja muutenkin kaikki menis hyvin niin vois edes hetkeksi hengähtää:( no jospanämä viikot nyt vieris nooeesti etiäpäin :)

Heippa kaikki ☺️

Mulla olisi ensimmäinen ultra ensi viikon ke, jännittää niin järkyttävän paljon... Sain ajan tähän melko alkuun kun heräsi epäilys että viikkoja saattaisikin olla jo 10+0 tähän mun aiemmin olettamaan 6+2-3. Keskiviikkona sen näkee sitten, APUA.

Ensimmäinen raskaus siis kyseessä joten kaikki ihan uutta ja ihmeellistä. Jos viikkoja on nuo mun olettamat 6+, niin näkyykö ultrassa mahd.tuolloin jo syke? Tehdäänkö ultraus alakautta vai vatsan päältä?

Mulla on pahoinvointi jatkunut jo kaksi viikkoa. Vähintään joka toisena aamuna lentää oksennus vaikka yritän heti herättyä saada jotakin suuhun... Tänään taas huonompi päivä, ihan kuin olis kaameassa darrassa ollu. Turvotus on myös ihan hirveetä! Housut puristaa alavatsalta niin et tuntuu oikein kohtuun vihlovan. Ja siis hei ihan totta... Mulla on noussut paino vajaassa kolmessa viikossa 2 kiloa?? johtuiskohan tästä turvotuksesta? En oo kyllä paljoa mitään pystynyt tekemään/liikkumaan kun väsyttänyt niin paljon ja huono olo jatkuvasti... Ootteko muut seuraillut painoa?

Mä en oikein tajua tätä raskautta vieläkään... Tuntuu TODELLA epärealistiselta, oloista huolimatta.

Oon kauheasti miettinyt että koska uskallan kertoa perheelle uutisen ja tullut siihen tulokseen, että odotan ainakin siihen rv 12. Toisaalta tuntuu toooosi vaikealta olla kertomatta elämän suurinta uutista, kauhea tarve olis kertoa kaikille ☺️

Hannami, kuullostaa aika rankalta tuo sun huono olo :( tsemppiä! 6+2 pitäis sykkeen viim. näkyä (ainakin Oulun meri-neuvolan kätilön mukaan).

Mulla tänää ällötysolo ennallaan ja kävin just yksin lenkillä ja sen jälkeen oli kyl sen verra väsy ja nälkänen, et Huh. Nyt syönnin jälkeen vois mennä vaa nukkumaan.. Eli piristävä vaikutus jäi vain toiveeksi.

HannaMi, täällä paino noussu rv2 eteenpäin sen 4kg pelkästä turvotuksesta. Pelottaa jo ajatus jostakin +30 kg raskauskiloista.

Mulla tippounut paino ainakin kilon vaikkei pahoinvointia ookkaan..mulla vieläkin tää tuhannen yskä ja kauheen paksu lima kurkussa ällön tuntonen...eilen illalla saunan jälkeen lähti lima vähän liikkelle ja laatta lensi...toisaalta hyvä ku tulee jotenki pois...saatto vaikuttaa ku kello oli jo yli 10 illalla normisti nukkumassa 9 viimestään ku muksukin nukahtaa aikasin ja herää viimestään 8lta...jospa tää meijän sairastelu loppus kohta...tsemppiä pahoinvoiville...ekalta poksennin jonkin verran ja paino tippu 5-10kg aluksi...

Mulla lääkkeenä allergialääke Heinix oli aijemmin mutta vaihdettiin vähän tutkitumpaan/turvallisempaan Loratadin:iin. Annostus kun on mulla normaalia suurempi. Mulla siis dermografismus eli jos en ota allergialääkettä niin alkaa jumalaton kutina alkaen kämmenistä ja jalkapohjista. :D

HannaMi mulla nousi 5kg/2viikossa turvotuksien takia että... :D kyllä se mahdollista on. Nyt en oo uskaltanut käydä vaa'alla..

Jeanney rv 8+1

Painottuuko teillä pahoinvointi johonkin tiettyyn aikaan vai onko jatkuvaa? Täällä kyllä on ihan aamusta iltaan ollut nyt pari päivää :/ pakko soittaa töihin että en pysty huomenna menemään, nyt kun on ollut sopivasti vapaata..

Täälä ainakin huono olo erityisesti aamulla, mutta oon kyllä oksennellu ihan pitkin päivää, että eipä se kyllä aikaa kato. Jännä vaan ku välillä on yksittäisiä päiviä että on iha ok olo, sitte taas oksennetaan monta päivää putkeen :o

Pikkumyy 8+1

HannaMi, minulla ainakin eka raskaudessa kokeiltiin ensin näkyisikö mitään vatsan päältä. Sikiö oli kuitenkin vielä niin lantion suojissa, että alakautta tehtiin.

Onpa täällä paljon kirjottelu taas parissa päivässä tullu :) Joku tossa aiemmin kirjotti, että on ollu pakko olojen takia pysytellä taustalla, mulla on ihan sama tilanne. Pahoinvointi on ihan järkyttävää, tuntuu pahenevan väsymyksen myötä iltaa kohti. Oksentanu en oo kertaakaan, kun myös mä inhoan sitä auvan hirveesti... vois olla että joissain tilanteissa ois voinu parantaa oloa, mut ei pysty.

Ihana kuulla ultrakuulumisia! Ite odottelen kutsua nt-ultraan, siihen asti täytyy vaan uskoa, et kaikki on hyvin. Mäkään en ensimmäisessä raskaudessa juuri lukenu palstoja, eikä silloin ollu mitään pelkoja ennen ultraa. Nyt kun täälläkin on moni saanut huonoja uutisia, kaikkia kauhuskenaarioita alkaa pyöriä päässä.

Ja voimia vielä niille, jotka eivät pientä tällä yrityksellä syyliinsä saa :(

kitka rv 8+4

Täällä itketään ja oksennetaan, itketään ja oksennetaan.. Ei tule pahoinvoinnista loppua. Mulla on vielä eräänlainen oksentamisen pelko; siinä missä muut helpottaa oloaan oksentamalla niin minä nieleksin niin kauan kunnes on pakko.. Tosi uuvuttavaa ihan henkisestikin. Aamuisin kun pitää ottaa lääkkeet niin oksentaakkaan ei saisi.. Mistä tulikin mieleen että onko muilla sairauksia minkä takia pitää syödä lääkkeitä? Mä syön thyroxinia kilpirauhasen vajaatoimintaan, sekä escitalopramia paniikkihäiriöön/ahdistukseen. Jälkimmäinen lääke pyritään lopettamaan viimeisellä kolmanneksella. Lisäksi syön minisun multivitamiinia sekä d-vitamiinia.

Mulla kans oikeasti välillä itku tullut tämän olon kans, alkaa olla niin väsynyt henkisesti ja fyysisesti :'( sillon harvoin ku sattuu yksittäinen vähän parempi päivä väliin niin oon niiiin onnessani ja koitan saada jotain syötyä. Pitäs varmaan neuvolaan soittaa ja kysyä että pitääkö täsä kohta alkaa ottaan jotain veriarvoja ku monta päivää putkeen laatta lentää :-\

Pikkumyy 8+1

Itellä on hormoneista johtuvia migreeneitä (aurallisia ja niin kovat kivut, että joka kerta johtaa pöntölle yrjölle jos ei heti auran ilmestyttyä saa panadolia) ja kun pari vuotta tässä söin ennen tärppiä minipillereitä, ei ollut yhtään migreeniä..
Tänään sitten ilmeisesti raskaushormonista iski ku salama kirkkaalta taivaalta. Ja just oltiin automatkalla kavereiden luo n. 100km päähän kotoa. :shifty: ilmesty about 40km ennen päämäärää toiseen silmään väritäplä joka peitti näkyvyyden ja arvasin heti että ei prkl, kohta laatta lentää.. kerkesin sit apteekkiin panadolin ostoon ku aura oli jo niin iso, että se ei ollu enää ns. Näköpiirissä ku ihan pikkusen. Onneks päänsärky ei ollu niin kauhee ja ei tarvinnu oksentaa, vaikka kavereita joutu varottaa et migreeni iski, sori jos lainaan vessaa :hilarious:
Mut onhan se varma että sen kerran kun kuukauden sisään johonkin vähän kauemmas kotoo lähet.... :shifty:
Ei lisää näitä KIITOS :grumpy:

Mileim rv 7+6

Täällä kans migreeni. Lopetin estolääkkeen ku raskauduin ja kohtauslääkettä sit omalla vastuulla voi ottaa. Yleensä kohtauksen tullessa otan panadol 1g ja buranaa 800 ja sumatriptan 100. Nyt sit pelkästään panadolilla olis paras pärjätä raskauden ajan.

Mut oon 2,5 viikkoa ollu nyt ilman yhtäkään kohtausta! Oon paljo rukoillu asiaa heti plussattua ja oon kiitollinen, et oon saanu näin pitkään olla vapaa siitä. Esikoisestaki oli raskausaikana migreeni helpompi. Viime pe olin varma et tulee, mut sit kipu loppuikin, ku pistin rukouspyyntöä kavereille ja otin panadolin. Olin kyllä niin helpottunu!

Aiemmin siis kohtauksia 2-3 viikossa ja ennen joulua 5-6 viikossa..

Mileim, hyvä et kohtaus pysy jokseenkin aisoissa!

Minulla on tavallisesti migreeni parina kolmena päivänä kuussa. Raskausaikana ei koskaan.

Moikka! Mulla on myös kilpparin vajis... Tai oikeastaan multa on poistettu kilpirauhanen vuonna 2014. Pahoinvointi ja oksentelu alkaa yöllä ja nyt on vasta rv 5+6. Tyroksiinia nostin heti 25mikroa, kun tein positiivisen raskaustestin. Toivottavasti olo helpottaa pian. Lisäksi syön kanssa d-vitaniinia, magnesiumia, b-vitamiinia, foolihappoa ja omega 3:sta.
Jaksamista kaikille! :Heartbigred

Paljonko olette joutuneet ottamaan sairaslomaa pahoinvoinnin takia? Hirveä morkkis jo tämän ekan päivän takia..

Varpahat, mä olin pari päivää viikko sitten pois kun iski akuutti "mahatuti". En oo kertonut tästä vielä työnantajalle joten en tiedä että mitä selityksiä käytän jatkossa... Pari päivää voi mun pomo kirjoittaa saikkua ilman mitään lääkärikäyntejä.

Voi olla että keskiviikon neuvolan jälkeen kerron jo töissä jotta voi ihan hyvällä omalla tunnolla soittaa tarv.että tästä raskaudesta johtuvan pahoinvoinnin takia en oo kykenevä menemään.

Heräsin vasta ja taas päässä pyörii ja laatta lentää! Mua alkaa jo todella nyppimään tää :'(

Takaisin