La Helmikuu 2016

Täällon verenpaineet taivaissa ja päätä särkee.. neuvolaan soitin ja sanoi konsultoivansa lääkäriä ja nyt oottelen sit soittoa sieltä päin. :/

Mjooo.. liikeseurantaa, verenpaineiden seurailua ja vaaka pitäs löytää jostain.. jos olo huononee tai muuta niin synnärille yhteys. Otin tossa panadolin ja nyt taidan tyytyä makuuasentoon sit ja kattoo mitä tästä kehittyy.. oivoi. :S

Voi kökkö :( toivottavasti ei ois raskausmyrkytys.. tosin oot vissii jo täysaikanen, nii sen suhteen ei hirveetä hätää?

No juu ei oo silleen hätää viikot on täydet mut en taho käynnistykseen tai sektioon. Jospa tän päivän pyhittäs sängynpohjalla tosiaan. :o eihän toi nyt erityisen hyvä juttu oo että paineet huitelee kovissa korkeuksissa kyllä sen jo tuntuu pääkopassa että on ihan töhö olo.. sit ku istuessa on jo kymmenyksen korkeemmat paineet ku makuuasennossa ni aika erikoinen..

Mitenkäs te muut ootte meinannu vauvan nukkumisjärjestelyjen kanssa? Nukkuuko perhepedissä, "sivuvaunussa", omassa sängyssään vanhempien makkarissa vaiko omassa huoneessa? Kiinnostais kuulla kokemuksiakin, kun itellä vasta eka tulossa :)
Me saatiin just pinnasänky kasattua makuuhuoneeseen mun viereen. Halusin hyvissä ajoin totutella isoon kalusteeseen, ettei tarvi yöllä törmäillä. Meillä on ajatuksena, että vauva nukkuu alkuun siinä omassa sängyssään (tai ensin sen sisällä olevassa äitiyspakkauksessa) mun puolella sänkyä. Mutta heti vaan jos yösyötöt tasaantuu edes yhteen, niin on tarkoitus siirtää hänet omaan huoneeseen. Luulen, että meillä kaikki nukkuu paremmin, kun ei tarvi kuulostella toisen kääntyilyjä. Ei hänen eikä minun. Mutta tämä on siis ajatus, saa nähdä miten toteutus ;)

Noniin. Rv36+5 Terkkuja lääkärineuvolasta. Ultran mukaan vauva on pitkä ja 3150g. Syntymäpaino arvio hieman vajaa 4kg. Kohdunkaulaa jäljellä 3cm ja paikat hyvin visusti kiinni. Normaalia elämää saa jatkaa ja ei tartte rajottaa mitään toimintaa. Siinä positiiviset.
No... Sitten ne vähän huonommat. Proteiinia pissassa 1+, paineet koholla ja turvotusta, jonka takia paino on noussu reippaan 1kg viikossa. Sain kotia pissatikkuja ja nyt sit seurataan kerran päivässä niitä. Ja jos 2+ siirtyy tai tulee muuta oiretta olossa, niin synnärille soittoo vaan.

Toivottavasti ei nyt kellään oo mitään raskausmyrkytystä! Jaksamista!

Meillä vauva tulee nukkumaan pinnasängyssä, meidän sängyn vieressä, mun puolella.

Mulla ei onneks tota protskua oo eikä painokaan viime neuvolassa noussu vaa laskenu ni ei ainakaan se viittais.. jospa tää ois vaa sukurasitetta ja loppuraskauden juttuja..

Meillä tulee vauva samaan huoneeseen, mutta jalkopään puolelle huonetta. Ei olis sopinu miun viereen ku siinä on vaatehuone :D ja päikkärit nukun sitten lapsen kanssa sohvalla/sängyssä jos itekin kaipaan päivällä unta. :) sitä varten teetätin babynestin.

Samoilla linjoilla M3L:n kanssa mennään nukkumajärjestelyn suhteen. Kyllähän se ylös kampeeminen yöllä on varmasti taas alkuun hankalan tuntuista, mutta kun tietää, että kuinka paljon se tulee helpottamaan tulevaisuudessa, kun kaikki nukkuu suosiolla yöt omissa sängyissään ja omissa huoneissaan. Saa parisuhteen "pakolliset" kuviotki hoidella rauhassa kun ei oo se 1-2 vuotias siinä välissä .

Meillon kans pinnasänky meijän makkarissa mun puolella, ja tod näk laps "joutuu" nukkuun meijän kans niin kaua kunnes uus tupa on valmis.. toises makkaris käy ajoittain hiiriä ni en uskalla sinne laittaa lasta

Mä sain toissapäivänä kasattua pinniksen ja tulee sivuvaunuksi sänkyyn ainaki aluks.

Meillä tulee varmaan vauva nukkumaan perhepedissä niin kauan kun syö öisin. Toimi meillä hyvin ainakin esikoisen kanssa, kaikki sai nukkua niin hyvin kuin nyt oli mahdollista :) ja hyvin sujui omaan sänkyyn opettelu noin 8 kuukautisena, samassa makkarissa kyllä nukutaan käytännön syistä vielä ainakin pari viikkoa. Mut omassa sängyssä tyttö nukkuu, enää ei osaa edes oikein vieressä nukkua kun on kohta vuoden ollut omassa sängyssä. Ja nukahtaa sinne yleensä itsekseen, vaikka vauvana nukkui monta kuukautta vain tissille.
Mutta jokaisessa perheessä tehdään niin kuin parhaiten sopii, mut kyllä lapsi voi ihan helposti oppia omaan sänkyyn vaikka alussa perhepedissä nukkuisikin :)

Meillä pinnasänky mun puolella sänkyä, kun yösyötöt vähenee, niin siirrellään kauemmas ja lopulta omaan huoneeseen. :)

Me päästään muuttamaan helmi-maaliskuun vaihteessa ja vauvan pinnasänky tulee lastenhuoneeseen, mutta ensimmäiset kuukaudet hän tulee nukkumaan meidän makuuhuoneessa sellaisessa ällöromanttisessa korisängyssä, jossa on katoskangas ja kaikki. :D Sen jälkeen saa sitten siirtyä pinnikseen. Tai näin on ainakin suunnitelma. Meidän sänkyyn ei ainakaan missään nimessä tule nukkumaan. Lastenhuoneeseen tulee myös hoitopöytä, sohva imetystä varten, vauvan vaatelipastot yms. joten siellä on häntä tarkoitus hoitaa myös öisin. Aika näyttää sitten, miten mikäkin toimii ja muutoksia voi aina tehdä. :)

Siis meidän pienokainen siis edelleen sairaalassa.. Ja joo, onhan tää aikamoista, kun koittaa tasapainoilla kodin ja esikoisen luona olemisen vs sairaalan ja kuopuksen luona olemisen välillä. Ite en ole tapahtuneen kanssa sinut, enkä oman kehoni. Enkä sen, että se saakelin haava/arpi hankaloittaa elämää edelleen niin paljon, etten voi käyttää edes normaaleja housujani vieläkään, koska se kipeytyy aina jos siihen jokin hiukankaan hankaa/painaa.

No, tyttö voi suht hyvin eikä ole tehnyt nyt maanantain jälkeen toistaiseksi enää pulssin laskuja. Syömistä/imemistä hän harjoittelee. Painoa on tullut lisää, nyt 1855g (syntyessä 1050g).JOS kaikki menee hyvin nyt niin saadaan ehkä tyttö kotiin ennen tammikuun loppua.

Toivon parhaimmat jaksamiset sulle, tilanne on varmasti hankala ja rankka. Muista pyytää apua ulkopuolisilta jos tilanne vie voiton. Sitä ei tartte hävetä ja on täysin sallittua!

Meillä vauva nukkuu ekat kuukaudet tommosessa stokken daybedissä mun puolella sänkyä ja siitä sitte toivottavasti siirtyy kiltisti pinnikseen viereiseen huoneeseen:) musta jotenki nyt tuntuu ettei osattais nukkua ollenkaan, jos vauva olis meidän välissä mut voi olla et parin kuukauden päästä oon aivan eri mieltä :D

Tänään on tykyttäny hassusti tonne ihan toisen rinnan alle kylkiluiden(?) lähelle, vähän niinku elohiirimäisesti mut ei kuitenkaa. Vaikee selittää! Ei se vauva niin nopeeta tahtii voi mätkii :o mitäköhän se vois olla?

Mä meinasin että nyt kun se pinnasänkyasia kusi ( olisi ollut ilman laitaa meidän sängyssä kiinni) niin meidän sänkyyn vois laittaa jonkunlaisen laidan ja antaa vauvan nukkua mun ja laidan välissä (kuopus kylläkin nukku ilman laitaa ja ihmettelen ettei koskaan tullu mieleen laittaa laitaa siihen). Vauva sais ainakin siihen asti nukkua vieressä kun on n. 3kk ikäinen kun syöttöihin olis tullu jotain rutiinia, sitten pinnasänkyyn meidän sängyn viereen ja siitä sitten n. 1,5-2v. Omaan isoon sänkyyn ja kenties omaan huoneeseen.

Mulla on noussut myös verenpaineet normaalia korkeammalle. Plussalla proteiini ja turvotusta käsissä, mutta neuvolantäti sanoi että niin kauan kun ei ole muita oireita on kaikki hyvin.

Maanantaina olisi neuvolalääkäri jossa ultrataan ja tarkistetaan onko pää kiinnittynyt :)

Meillä pieni tulee aluksi nukkumaan äitiyspakkauksen laatikossa joka laitetaan pinnasänkyyn. Niin ja siis pinnasänky on makuuhuoneessa mun puolella :)

Takaisin