La Helmikuu 2016

M3L, lapset nyt päästelee suustaan mitä sattuu. :D Ja tätejä on kaikki yli 12-vuotiaat. :D Tai riippuu lapsen iästä, mut kuitenkin... jollekin 4-vuotiaalle 12v. on jo vanha. :D
ja ei ne lapset tajua välttämättä sitä, että siellä mahassa on vauva. :)

Eepu, Oon ihan samaa mieltä! Kohta on kotona vastasyntyny, lisäks liki 4kymppinen laps.. mikähä siinä onki et niillä kestää nuittem tavaroiden hankkimiset, siirtämiset ym niin hiton kauan.. ihmekkä ko akat sitte nalakuttaa, ei me muuten saa mitää aikaseks

Niinpä! Täällä lähestytään vasta kolmeakymmentä, aikuistumista ei oo siis näköjään tapahtumassa ihan lähiaikoina. :D
Mä oonki kyllä enempi se mies meijän talossa. Mä korjailen paikkoja ja vaihan lamput ja avaan viemärit ym. ja mies enempi imuroi ja pesee pyykkiä. :hilarious:

No ponnistusvaiheessa se on kai se ja sama onko se siinä ku ei kuitenkaan voi avuks enää olla, mutta eniten kaipaisin tukee siinä avautumisessa nii ei tarvis yksin kärvistellä ja miettiä liikaa kipuja. Kyllähän se pahalta tuntuu ettei se rakkain pysty oleen vierellä ja kokee oman lapsensa syntymää, vaikka aluks yritinki olla sitä mieltä että pärjään yksin eikä se haittaa. Sen kyllä ymmärrän täysin jos ei pysty näkemään verta ja olemaan itse syntymässä mukana, mutta hulluks ainaki ite tulisin jos pitäs monta tuntia olla jossain muualla ja miettiä miten se avautuminen nyt sujuu ja onko kaikki hyvin. Ei vaan aina ymmärrä toisten ajatustenjuoksua..

Mulla on niin herkkä mies,että taju meinaa lähtee jo pelkästä neulan näkemisestä (rokotuksissa yms.) ja kerran piti mennä sairaalan sängylle makaamaan,kun lääkäri teki sisätutkimusta lapselleni takareijän kautta.Meinas isillä lähteä jalat alta :grin.Eikä kestä edes oman veren näkemistä.Mutta on silti ollut kahdessa synnytyksessä mukana ja hyvin on niissä pärjännyt :wink.Olis halunnut jopa viime kerralla leikata napanuoran,muttei saanutkaan,kun napanuora oli tiukasti kaulan ympärillä,jonka takia kätilö teki sen.Jospa se nyt saisi leikata sen napanuoran,kun on viimeinen mahdollisuus.Enempää ei lapsia enää tule :p.

Miehellesi tiedoksi,että kannattaa käydä kokeilemassa,miltä vointi tuntuu.Aina sieltä voi pois lähteä ennenkuin pääsette tositoimiin:wink.Voi muuten harmittaa jälkeenpäin.

Mä oon tehny selväks mun miehelle, että jos kerran mun kanssa lapsia teet, niin ihan kaiken myös kestät. Eli siis en antanu hälle vaihtoehtoja olla synnytyksestä pois.. Ja hän onki ollu hyvin mukana molemmilla kerroilla ja pitäny kädestä ja antanu mul vettä :wink

Se avautumisvaihe yleensä ensisynnyttäjällä kestää ties kuinka kauan.. Eikä sinne synnytyssaliin edes pääse ennenkuin on niin pahat kivut, että tarvitaan epiduraalia tai ilokaasua tms. Ennen sitä ollaan osastolla "ottamassa vauhtia". Ja voihan olla Eepu, et sitkun se lähtö ihan oikeasti tulee ja miehes näkee miten tilanne suhun vaikuttaa, niin hän lähteekin mukaan. :wink

Mulla ei ole kokemusta Doulasta, mutta oon kuullu et ne kenellä on ollu nii on kyl ollu heihin tyytyväisiä! Ja ainaki heidän nettisivujen mukaan se maksais maksimissaan 50€.. Useimmissa kaupungeissa kuitenkin ihan ilmaista!

En muista kiitinkö jo teitä, ketkä kaksosjutuista kirjoittelitte, joten kiitos! :)

Niin ja Eepu
Mies ei tuu mukaan ku sitä kuulema ahistaa se tilanne niin ettei pysty olemaan mukana. Perhe ja ystävät taas asuu niin kaukana. Mietin mä sitä doulaaki, mutta jotenki tuntuu oudolta että ihan vieras ihminen ois muka "tukena". Tuskin pystyisin yhtään siinä rentoutumaan.

Tuli viel mieleen, et voishan miehes käydä täs viel ennen h-hetkeä juttelemas jollekin lääkärille et ahdistaa, niin ehkä lääkäri vois määrätä hälle tätä varten jotain rauhottavia? Ehkä hän sit pystyis olemaan mukana lapsensa syntymässä ...?

M3L, mäkin kuulin viime neuvolassa ohikulkiessa lapsen kysyvän äidiltään, että miksi tuolla tädillä on noin iso maha ☺ Vaikka äiti näytti olevan samassa tilassa

Kaikkee on kyllä yritetty, mutta se on niin pässi ettei usko mitään ja vetää herneen nenuun ku jotain yrittää ehottaa. :D

Noo..ei kaikista miehistä oo tuleen samaan tilaan synnyttävän kans :) vaikka oma puoliso oliski kysees. Voi olla et vaimo jopa joutuu heittään äijän pois huoneesta ku menee hermo :) niinku työkaveri, se käski miehensä pois ku sen teki vähä väliä nii pahaa eikä sen kannustusyritykset ollu mitään kannustavia :P

Mitäs sinne kassiin sitten pakkaatte
-itelle
-tukihlö.lle
-vauvalle??

Täällä on kaikki pesty jo kahteen kertaan ja pinittu koon mukaan kaappeihin. Vaipanvaihtopiste valmiina eilen ostettiin vaippojakin <3

Kassi pakattu vauvalle kotimatkaa varten (vaatteet,puklurätti, vaippojakin kun matkaa on kuitenkin ajettavana reilu tunti)
Itselle laitoin dödö, hammasharja, korvatulpat, kirja, neuvolakortti.
Miehelle ei oo mitään vielä. Varmaan pussi pähkinöitä pitää ostaa :D

mää oon koonnut itelleni listan mitä kaikkee pakkaan sairaalakassiin.
Listassa on mm. imetysliivit, liivinsuojia, omat kotiutumisvaatteet, villasukat, hammasharja- ja tahna, pesuaineet, dödö, hiusharja, kuulokkeet, puhelimen laturi, jtn tekemistä (kirja/sudokuja tms.), siteitä, allergialista (mulla on allergioita vaikka muille jakaa), insuliinit ja verensokerin mittausvälineet, huulirasva, herkkuja (suklaata!), jotain pientä evästä siltä varalta et on pahaa ruokaa sairaalassa. :D

Vauvalle oon pakannut kotiutumisvaatteet, tekemäni unipupun ja peiton.

Oon miettiny sitä, et voiko ottaa omia sukkia ja omia alushousuja? Vai käytetäänkö niitä sairaalan? Tai siis omia sukkia haluan ottaa ainakin, en tykkää niistä sairaalaan "lörö" sukista..

Mä en pakannut miehelle mitään muuta kuin uikkarit, jotta jos pääsen ammeeseen ja JOS haluan sen sinne selkää hieromaan, niin se tarvitsee uikkarit. Pakatkoon itse itselleen muuta, mitä tarvitsee. :D

Vauvalle pakkasin kotiintulovaatteiden lisäksi tutin ja tuttinauhan ja pari vaippaa. Mulle korvatulpat, tissirasvan, imetyspaidan, puhtaat alusvaatteet, liivinsuojat ja imetysliivit, jotka ei kyllä mulle tule mahtumaan enää, kun maito nousee.

Oon miettiny sitä, et voiko ottaa omia sukkia ja omia alushousuja? Vai käytetäänkö niitä sairaalan? Tai siis omia sukkia haluan ottaa ainakin, en tykkää niistä sairaalaan "lörö" sukista..

Tottakai saat ottaa vaikka kaikki vaatteet omia! :winkSe on vaan helpompi olla niissä sairaalan vaatteissa, kun jos vähänkin hikoaa tai tulee maitotahroja niin ei kun pyykkiin ja uudet tilalle - ei tarvii ite pyykätä :wink nii ja ite kyl olin ihan ilman sukkia! Siel oli niin stnan kuuma :grin

En oo viel mitään pakkaillu! Ajattelin kyl poikien kotivaatteet jo pikkuhiljaa laittaa valmiiks, kun mies ei niitä sitten kuitenkaan osaa kaapista ottaa vaikka kuinka selitän mitä vaatteita tarkotan... :banghead:

Itelleni pakkaan (joskus kun vedet menee tms): imetysliivit, liivinsuojia, sisätossut (näin Tyksissä äitipolilla käydessäni lapun et nykyää pitää olla omat mukana), laturin, shamppoon, hoitoaineen, suihkusaippuan, kotiinlähtövaatteet, jotain herkkuja, hiusharjan ja ponnarin :wink ehkä meikit..

Omia sukkia mä haluan myös mukaan, mut alusvaatteita en suosittele kun kotiutumista varten. Vuoto on sen verran runsasta ekoina päivinä ;)

Mää kävin just vaunulenkillä. :D Vaikkei oo vauvaakaan vielä. :D Eikä edes koiraa/koiria jota pitäs totuttaa vaunujen kaa kävelyyn... Halusin vaan päästä testaan rattaita!
Ja huomasin, et tota vaunun kuomua pitää kiristää, se meinaa valua!

Kyllä voi olla omissa vaatteissa, mut niinku Eriliona sano, niin ainakin ekoina päivinä synnytyksen jälkeen kannattaa suosiolla käyttää niitä sexyjä sairaalaan verkkopikkuhousuja, koska se jälkivuoto on niin runsasta et sitä pitämään tarvittavat jätti-jumbositeet ei kyllä mahdu tavan pikkuhousuihin :D eikä mee sit veriseks omat jos tulee ohivuotoja. Mie oon nyt sairaalassa ollessa ollu päivät omissa vaatteissa ja yön sitte sairaalan vaatteissa. :)

Mulla ei mies lähe mukaan, eikä ollu ekassakaa. Joten tiiä miltä Eepusta tuntuu. Eipä sitä toista voi pakottaa mukaan ja mulle kätilöt sano, et ennemmän on miestä myöntää jos tuntee olonsa sellaseksi, ettei voi lähteä.

Takaisin