La Helmikuu 2016

Tyhmä kysymys; selällään ei sais nukkua mut saako oikeella kyljellä nukkuu/maata? On niin ärsyttävää ku tekis mieli maata ja kattoo töllöö mut misään asennosa ei voi maata :/

Tosta aiheesta munkin piti täälä keskustella. Mä säikähin kans kun päikkäreitä vetelin selällään ja sit muistin että saakohan pikkunen happea tarpeeks tässä asennossa, liikkeetkin on ollu tänään vaisuja. Minä tosin nukun kaikki yöni oikealla kyljellä, muistelisin että vasen puoli on semmonen mikä oli huonompi? En ole aiheesta googlettanut..

Luin aamulla vau:n raskausviikko kalenterii ni siinä oli et suositellaan vasenta et veri kiertää eikä vauva paina rakkoa. Selällään nukkumiesta terkkari ainaki sano et jos itellä on hyvä olla ni saa olla niin. Ite en pysty selällään enää maata ku tulee huono olo. Mä oon googlettanu (mitä ei sais tehä:)) mutta jokanen sanoo eriä ni en tiijä :D

Ja vauva alkaa hirveesti liikkuun sillon ko makaan oikeella kyljellä, tiiä sit ilmottaako se et käännä kylkee vai miks se potkii nii paljo.

Eiköhän tämäkin oo niin että mikä tuntuu itsestä hyvältä niin on hyvä. Toki se vasemmalla kyljellä olo on kait parhain asento juurikin omaa sydäntä verenkiertoa ja rakkoa ajatellen. Mä yöllä vaihtelen kyljeltä kyljelle miten itsestä hyvälle tuntuu. Selällään en yleensä kauaa pysty olemaan kun alkaa supistamaan. Mut joskus tosi väsyneenä oon nukahtanutkin selälleen.

Mulle annettiin selällään makuu kielto, koska vauvan syke hidastuu vaarallisen paljon siinä asennossa. Kohtu painaa isoja verisuonia ja estää verenkierron myös vauvalle. Vasenta kylkeä suositeltiin, siinä verenkierto pysyy vilkkaimmillaan.

Mulla neuvolassa selällään aina syke mitattu ja on ollu ihan normaali. Oon tosin kuullu et istukan sijainnilla ois tähän yhteys. Ne joilla istukka on selän puolella niin kai selällään ollessa vauva painaa itse istukkaa ja mahdollisesti siks ei saa happea yms? Mulla istukka on edessä oikealla alakulmassa.

Mullakin on istukka kyllä edessä, joten en usko sen vaikuttavan siihen..

Mullaki istukka edessä ja neuvolakäynneillä aina ollu hyvät sykkeet vauvalla. Tulee kyl hulluks jos vaa vasemmalla kyljellä "saa" nukkua synnytykseen asti. Viime aikoina on ollu nii väsy et nukkunu samalla kyljellä useemman tunnin ni jo puuduttaa.

Mulla tuo todettiin neuvolassa siten, että makuu asennossa kuunneltiin ensin kuten yleensä, huomattiin hidas syke, joten käännyin kyljelleni, ja syke alkoi heti palautumaan normaaliksi. Kokeiltiin hetken päästä uudestaan ja sama tarina. :)

Ja onhan tämä melkoista taiteilua ollut öisin etten menisi selälleen. Tyyny kasoja sänky täynnä. :D

Mie pyörin koko ajan mut enemmän nukun oikealla kyljellä. Mulla istukka oikealla etuseinässä

Mä nukun joka yö selälläni suurimman osan yötä kun kummallakaan kyljellä ei tunnu hyvältä olla pidempää aikaa. Lääkäri ei oo mitään sanonu etteikö selällään sais enää olla. Myös ctg on joka kerta mitattu selällään ja sykkeet on ollu hyvät. Mulla istukka takaseinässä. Pitääkin kysyä ens kerralla et saanko edelleen selällään nukkua..

Hei te kenellä on tutuilla kaksosia, niin ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että onko heidän identtisiä? Ja minkä ikäisiä on nämä heidän äitinsä? Ja oliko ensimmäinen raskaus? Niin ja menikö raskausaika ihan hyvin? ..vai kamalasti vaivoja?

Itse nukun parhaiten oikealla kyljellä ja herään monesti siihen, että oikea hauis on ihan puutunut ja sormet superturvoksissa. Joskus kun nukahdan ihan kunnolla niin herätessä huomaan, että oonkin nukkunut selälläni. Jollain siis haluaisin nukkua, mutta kun hetkenkin selällä makaan niin happi loppuu.. Tiedä sit miten unissani saan henkee :wideyed: ja mulle on kyl ihan sama kummalla kyljellä nukun, monoo saan molemmilla ihan kiitettävästi! Pitää vissiin yrittää tuota vasenta kylkeä itsekin.. Mulla on istukan paikka etuseinässä ja muistaakseni oikealla..

Kaveri sai kaksospojat 4v sitte, ennestään niillä oli 2v vanhempi tyttö. Ei oo identtiset ne pojat. Sillon ku kaveri ootti sitä likkaa ni raskaus oli "kauhia", kaveri oksenti puolet raskausajasta ja oli tipassa sairaalassa muutaman kerran. Mut poikien kans meni paremmin, ainaki tuntu siltä ku ei se valitellu nii paljoa mitä sillon ko ootti tyttöä :) en kyl osaa sanoo millä viikolla ne synty tms. Nii joo, kaveri oli sillon 28v.

Mää en selällään taho pystyä olla ees terkkarin luona ku ottaa niin kipeetä mahaan ja joka paikkaan. Viimeks ku se paineli kohtua ni seki otti jo kipeetä toiselle puolelle. En oo selällään pystyny oleen varmaan 3-4 kuukauteen. enemmän alkaa ny vaivaan toi vasen käsi, käytän rannetukia joka yö mut ny toi puutuminen alkaa vaivata päivisinki :/ nytki puutuu vaikka pidän vaan puhelinta kädes.. toiv vaiva paranee synnytyksen jälkeen, kiva joutuu leikkaukseen tms. Oon viel vasen kätinen..

Takaisin