La Helmikuu 2016

Kannattaa kyllä Nliee pyytää et pääsisit antamaan uudet näytteet aikasemmin et ois väliseurantakäynti. Paineet vielä normaalin rajoissa, tietty riippuu myös siitä et paljon sulla on ollu aikasemmin ne. Outoa tosiaan et noin välinpitämättömästi suhtautunut asiaan. Kyllähän noi oireet raskausmyrkytys-oireita on, mut toivotaan et kyse ei ois siitä! :)

No jopas siellä nyt on vauvoja tuloillaan aikaisessa vaiheessa. Huh! Pitkille makaamisille ei varmaan kukaan oo varannut aikaa... eikä näin aikaselle synnytykselle. Mut toivottavasti nyt tilanteet levolla rauhoittuu.
Ja rm-epäilyistä kans soittaisin neuvolaan tai polille jos oireet jatkuu.
Niissä ultraäänikokoarvioissa on melko iso virhemarginaali, olikohan se peräti 10 %. Itse kuljin koko viime loppuraskauden polilla tarkastuksissa isokokoisuusepäilyn vuoksi. Enimmillään arvioitiin 4,5 kg lasta. Syntyessä oli hippasen alle 4 kg, tosin kyllä pitkä. Mutta kyllähän sitä vähän murehtikin eli joskus on helpompi olla tietämättä...

Toinen paine mikä sit otettiin nii oli isompi 141/jotain.. mut korkeempi sekin oli. Sit th sano no nyt sua vaan jännittää kun mitataan toisen kerran, näin ei kyllä ollut. Sit kirjas korttiin sen matalamman luvun. Joo aion kyllä ottaa yhteyttä uudestaan ja jos ei suostu laittaa mua eteenpäin, otan ite äitipolille yhteyttä.

Monesti voi olla että toinen mittaus tulos on korkea kun järkyttyy ekasta tuloksesta. Mulla ainakin saattaa arvot olla jtn ihan järkyttävää ja nousta vaan vaikka yrittäisin rentoutua siinä tilanteessa.. mut koti oloissa aivan normaalit. Oon valkotakkikammoinen :D mut joo kyllä noi oireet yhdistettynä paineisiin kannattaa ottaa vakavasti ! Vauvan terveys ja omasi kuitenkin kyseessä.

Paulinah ja mpop, koittakaa jaksaa,mä oon kans joutunu ottamaan toosi rauhallisesti ja pötköttelemään (tosin kotona), jo neljä viikkoa,ja mulle on ollut tosi vaikeaa se että en saa viedä mun koiria ulos,liikkuminen on kuitenkin mielenterveydelle tärkeää. Mutta uskokaa mua että nyt on jo ihan mielettömän hyvät viikot teillä! Mulla on takana kaks raskautta,jotka ovat päättyneet surullisesti viikolla 21, huomenna alkaa viikko 33 ja voin kertoa että se tuntuu lottovoitolta! Itekkin oon ajatellu niin,että kunhan vielä viikon huilailen ja alkaa viikko 34, niin huokaisen niin syvään että pyörryn :) 34 viikolla on asiat jo ihan mahdottoman hyvin,ja lääkärit minulle sanoi raskauden alussa kun panikoin,että tähdätään sinne,että päästään viikolle 32, joten silloinkin jo asiat hyvin. Koittakaa olla hyvällä mielellä,vaikka se välillä vaikeaa olisikin,ja laittakaa kuulumisia :)

Noista verenpaineista: ihannearvot on 120/80 ja neuvolassa ne tuijottaa nimenomaan tuota alapainetta, jos se siis lähtee nousuun.

Raskausmyrkytys alkaa yleensä päänsäryllä ja yhtäkkisellä kasvojen turvotuksella. Samoin virtsaan erittyy valkuaista ja verenpaine nousee..

Mun äidillä se alkoi sillä et alko närästämään niin paljon, et oksetti ja sen jälkeen turpos joka paikka ja jalkapohjat ja kämmenet alko kutisemaan. Tässä vaiheessa kun lääkärille pääsi, niin todettiin munuaisten ja maksan olevan myrkytystilassa ja sit pitikin saada vauva (minut) äkkiä ulos..

Älkääs nyt vielä synnyttäkö! Eihän oo ees viel ens vuosi :wink tsemppejä teille jotka jouduitte vuodelepoon! kai saitte joululahjaks värityskirjat ja kynät ettei aika käy pitkäks??? :wink

Mulla kun oli epäily raskausmyrkytyksestä nii käskettii tehä just liikelaskentaa, seurata paineita ja jos turvotusta jo aamulla kasvoissa ni sit voi olla merkki ja mulla oli myös kylkikipua...

Nyt ei oo ollu kipuja. Virtsassa oli leukosyyttejä mut ei kuitenkaa selkeä tulehdus, nyt vielä huomenna sadatta kertaa pissat... Luulen että tulehdus on ja saan antibiootit.

Mulla kohdunkaula vielä täydessä mitassa ja vauva pää alaspäin. Lisääntyvää paineen tunnetta on kyl ollu alakerrassa... Tosin mun onnella poika viihtyy masussa 42+ asti :D

Joo taidampa ottaa yhteyttä huomenna neuvolaan... tuntuu ettö vauva liikkunu kyllä kokopäivän. Mut muutama päivä takaperin alko ihme oksetus, närästys järkyttävä, vasempaan kylkeen pistelee, tänään päänsärky ollu kokopäivän, ei oo lähteny panadolilla ja jos proteiinia oli pissassa ja tuo verenpaine kaikkein korkein tähän mennessä. Väsymystäkin on, hemoglobiini 2vkoa sit 136 , siks sitä ei nyt eilen ees mitattu ja turvotustakin on. Ainut mitä ei oo niin niitä näköhäiriöitä..

Nliee: Jos mä oisin sä, niin ottaisin yhteyttä mitä pikimmin synnärille. Sen verran vakavalta alkaa kuulostaa nuo oireet :sorry:

Tsemppiä kaikille vuodelevossa oleville ♡ mun pahin pelko olis joutua makaamaan ja olemaan erossa vanhemmista tytöistä.

Nyt tosin menossa jo 34+5, että tuskin enää estelisivät vauvan tuloa :)

Nliee: soita oikeasti synnärille. Joskus neuvolan tädit ei vaan tajua....

Tsemppiä kaikille vuodelevossa oleville ♡ mun pahin pelko olis joutua makaamaan ja olemaan erossa vanhemmista tytöistä.

Nyt tosin menossa jo 34+5, että tuskin enää estelisivät vauvan tuloa :)

Nliee: soita oikeasti synnärille. Joskus neuvolan tädit ei vaan tajua....

Mä olen huomannu ettei tajua, ainakaa mun oma th..

Ei oikeesti noilla neuvolan terveydenhoitajilla tee mitään, ainakaan tuolla mun! Tänään sain vaatimalla vaatia päivystykseen aikaa, koska hän ite on poissa tän viikon, ei oo siis kokoaikaa paikalla, seuraava aika ois ollu vasta ens viikon perjantaille. Sain sit päivystysajan jossa kävin lääkärillä ja hän laitto heti lähetteen äitipolille. Oli molemmat paineet vielä noussu maanantaista. Tänääb menossa sinne, voi kun ei olisi mitään!!

Meitä kohtasi suuri suru, pienen pieni tyttömme kuoli kohtuun marraskuun lopulla, rv 26+. En ole täällä sen jälkeen käynyt, mutta halusin tulla kuitenkin vielä kiittämään vertaistuesta, mitä raskauden aikana teiltä sain. Voimia odotukseen kaikille!

Nua, voi kamalaa :'( :'( olen todella pahoillani :( <3 voimia suureen suruunne.. kyllä menee kylmät vääreet nyt pitkin kehoa ja itkettää.. oli ihanaa olla vertaistukena siulle todella harmi että kävi näin.. rauha hänen sielulleen <3

Hyvä Nliee et pääset äitipolille, jos siellä joku myrkytys löytyy nii kyllä kannattais joku valitus, haipro tms tosta terkasta tehä, sen verran vakavasta asiasta kuitenkin kyse! Todella välinpitämätöntä toimintaa :(

Takaisin