Lähenevän synnytyksen tunnelmia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IngaZ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon kanssa miettinyt tota asiaa, milloin lähteä synnärille. Esikoisesta oltiin sairaalassa 03.00 ja kolme senttiä auki. Silloin meitä oltiin passittamassa vielä kotiin, mutta matkan pituuden takia saatiin jäädä. No syntymään meni aikaa vielä melkein vuorokausi.
Olin alunperin ajatellut olla tästä tulevasta kotona pidempään, mutta nyt kun noita ennakoivia kipeitäkin supistuksia on ollut jo viikko tolkulla, en tiedä uskaltaako sitä jäädä kotiin kovin pitkäksi aikaa. Mutta jälkikäteen esikoisesta (jos vain olisi tiennyt kauan se synnytys kesti) olisin mielummin ollut kotona kuin synnärillä.
Mulla muuten supistelut alkavat aina naaman kuumotuksella. Kun väri alkaa vaihtua naamalla, tietää, että kohta alkaa supistelemaan. Tätä en kyllä muista esikoisen syntymästä ollenkaan. Tosin siitä mulla ei ollutkaan näitä ennakoivia. Eikä tuo naaman punoitus siis ole yhtään verrannollinen siihen, onko supistus kipeä vai kivuton. Niin vain aina käy, ennen supistusta.

Tietääkös kukaan muuten nouseeks kehon lämpötila ihmisillä jotenkin ennen synnytystä? ..koirilla ainakin muistaakseni lämpö nous jonkun verran silloin kun synnytys on lähellä.

Mua meinaan paleli eilen illalla/yöllä niin, et tuntu siltä ku lämpö nousis.. ja mulla tosi harvoin on kuumetta, vaikka olis flunssaki [8|]

Satu, mulla on ihan sama juttu! Oon ollut ihan horkassa muutaman päivän ja kyllä mitannut kuumettakin, mutta vielä ei oo ainakaan kuume noussut. Oon sitten laittanut tän palelun vain tuon kehnon ja sateisen sään piikkiin, mutta mielessä on kyllä käynyt, että liittyiskö tää jotenkin tuohon tulevaan synnytykseen.
Unettomuus kyllä vaivaa mua joka ikinen yö. Ja ihme kyllä, tuntuu, että niillä vähillä unilla pärjää. Ehkä alkaa jo hormoonitoimita valmistelemaan kehoa yöheräilyyn.

Huvittaa tämä minä, nyt kun te puhutte noista lämmöistäkin, niin juu täälläkin on ollu kylmä [:D] Pitänee vaan pistää patteria suuremmalle ja lakata kuvittelemasta [:D] Olen jotenkin aatellu, että vauva syntyis 38 viikolla, joten katsotaan nyt. Semmonen 38+5 ois aika hyvä [:D]

ALKUPERÄINEN: Tarunen

Huvittaa tämä minä, nyt kun te puhutte noista lämmöistäkin, niin juu täälläkin on ollu kylmä [:D] Pitänee vaan pistää patteria suuremmalle ja lakata kuvittelemasta [:D] Olen jotenkin aatellu, että vauva syntyis 38 viikolla, joten katsotaan nyt. Semmonen 38+4 ois aika hyvä [:D]

kyllä se lämpö varmaan vähän nousee, multa ainakin mittailtiin lämpöö synnärillä, aina se oli sen 37.3. mutta en tiedä sitten, että vaikuttiko se vesien meno sitten? ja mittailiko ne sen takia, ettei vaan olis tullut mitään tulehdusta just vesien  menon takia [8|]

Miksköös ne muuten mittaileekin sitä lämpöö sielä osastolla.. [8|] Mulla mitattiin myös sillon kun menin käymään päivystyksessä.

Päivällä iskeny kaamee särky ja jomotus meni ohi kun oon maannut kaurapussin kanssa sohvalla ööh....kolme tuntia [8|] ja nukkunut.. Ei mikään paras asento synnytyksen käynnistymistä ajatellen kun eikös sillon pitäs just olla pystyssä ja liikkua minkä jaksaa, mutta mä en jaksanu mitään... Oon niin väsyny että voisin nytkin mennä nukkuun [:)] Kerään siis voimia huomista varten, selkee homma [:)] Vauvakin on niin hiljaa taas että ehkäpä se tästä vielä...
Luulis ettei täälä anneta mennä 42 vkon ohi synnytyksen ja sehän täyttyy perjantaina.
Ruokakaan ei maistu eikä oo ees nälkä...

Mullakaan ei ole ollut pariin päivään ruokahaluja. Oikein aloin itekin ihmetellä, kun koko päivä meni kuppasella aamupalalla eilen ja tänään vähän sama olo, mutta pakottauduin kuitenkin syömään. Alkaispa pian tapahtua jotain!

No olkaahan onnellisia kun ei tee mieli koko ajan syödä. Täällä taas tuntuu, että ihan koko ajan tekis mieli jotain napostella ja olenkin jo tänään tyhjänny koko porkkana ja omena varastoni. Nyt aloin päästämään noita yli pahoja klementtiinejä, mutta mitä enee mennään iltaa kohti niin alkaa toi suklaakakku tuolla jääkaapissa oudosti kutsua [:D] Pakko kai sitä on jossain vaiheessa sortua. Tuntuu vaan, että olen syöny koko päivän...

ALKUPERÄINEN: iines*

Miksköös ne muuten mittaileekin sitä lämpöö sielä osastolla.. [8|] Mulla mitattiin myös sillon kun menin käymään päivystyksessä.

No kuumehan kertoo tulehuksesta ja siks sitä mittaillaan, varsinkin jos on epäilyä sikiökalvojen puhkeamisesta, toki muutenkin.

Täälläkin ollut tuota vilutusta parina päivänä, mutta ku on lämpöä mitannut niin ollut sen 36.2 max. Ihan outoa[:)] Mullekaan ei ruoka maistu, voi syödä vaan toosi vähän ja perään tsiljoona rennietä, vaikka vauskin ei enää pitäis painaa mitään ku on laskeutunu. Toki se koko vois sitte vaikuttaa. Etoo vaan heti ku jotain syö :( viime viikon alussa söin vielä ku pieni porsas, varsinki iltaa kohden[:D]

Joka ei tahdo pilata aamuaan, älä lue... Luvassa vain valitusta....

Mua alko jännittään niin että kädet tärisee enkä oikein nukkunut ja ajatuskin aamupalasta yököttää [X(]
Lisäksi eilen illalla viimeseks mies sano että häntä niin harmittaa jos joudutaan käynnistykseen kun ois niin halunnu kokea sen että pitää yöllä sitten lähteä, supistukset ja kaikki... [:(] ;Mulle tuli niin paha mieli... Tiedän itekkin että tää on ihan tosi tyhmää eikä asia ole niin, mutta tuli vaan tunne että oon epäonnistunu tässäkin.. [:(] Ettei mun kroppa tajua sen vertaa että pitäs synnyttää, että kaikki menee pieleen enkä saa tätä lasta autettua ulos... [:(] Oon tosi pettynyt vaikka tiedän ettei tää ole sen kummempaa kun muillakaan. Mutta jotenkin vaan harmittaa niin paljon... Kyllä mäkin niin kovasti toivoin että alkais itellään ja kaikki menis niinkun elokuvissa ja vauva tulis ajallaan jne.... Mä en oo e nää viikkoon käyny kaupassakaan kun on niin ahdistanu ihmisten kyselyt ja idioottimaiset kommentit, jotka nyt kaikuu korvissa... [:(]
Mä pelkään jo sitäkin että mulle tulee synnytyksenjälkeinen masennus... Kun nyt jo tuntuu että on epäonnistunut...
Miten tän tunteen saa pois kun se on niin turhakin!?! [:(]

iines, mulla alkaa olla noita samoja fiiliksiä, vaikka tosi tyhmäähän se on. Jotenkin masentaa ja on jo vähän "luovuttanut" olo, vaikka oikeestihan vauvan saaminen joka tapauksessa vaan lähenee kovaa vauhtia. Ja mua jännittää, onko vauvalla edelleen kaikki hyvin...mitään varsinaista syytä ei oo olla huolissaan, mut silti. Onneks tänään on vielä neuvola niin pääsee sielläkin juttelemaan asiasta.

Meillä mies suhtautuu mahdolliseen käynnistykseen lähinnä huumorilla tyyliin "siellä on heti alkuunsa ittepäinen pojanpänkäle" ja välillä mäkin oon tota mieltä [:)] Meitä molempia jurppii kans ihmisten kyselyt...mieskin jätti eilen illalla vastaamatta pariin puheluun. Sellaisetkin tuttavat jaksaa vaan kysellä, joille ei ees ilmoitella syntymästä...

Mutta tsemppiä iines, kyllä tää kaikki unohtuu, kun vauva on sylissä [:)]

Niin ja sen vielä lisään edelliseen, että vitsi mua ärsyttää neuvot "tee pitkiä kävelylenkkejä, kyllä se siitä" tai "aloita kunnon suursiivous" kun ei pysty ees kävelee [:'(]

Nyt on viikkoja kasas 38+1.Tänä aamun oli neuvola käynti..sain sen verran shokeeraavii uutisii että pikku nyytti saattaa tulla koska vaan [:)] Viime viikol ei ollu oikein minkäälaisii merkkei viel..mut tänään neuvolas sanottii että vaavi on jo laskeutun tosi alas.Kirjotti ens viikon keskiviikolle uuden neuvola ajan,mut epäili että tuskin nähdää.Ohjeisti sit tänää samal kertaa kotikäyntii varten ku kotiudutaa vaavin kaa.Kuhan viel ainaki perjantaihi pikkunen malttais odottaa ni mies pääsee saarihommist kotii ja jää sen jälkee kokonaa maihi. Mies sano etten saa tehä yhtään kotitöitä koska haluaa olla mukana ku pikkunen saapuu[:D]

fjansku, mua on peloteltu viimiset 3-4 viikkoa et kohta se tulee ja juteltu neuvolan tädin kans miten sit toimitaan. eipä näy vielä ei.....

Iines*, vaikka nyt tuntuu pahalta, sä et oo epäonnistunut missään. Mua mietityttää miksi Suomessa lähetään noihin käynnistyksiin ylipäätään noin helposti? Jos äidillä eikä vauvalla ole mtn hätää, niin miksei voisi viel viikkoa ootella, vaan se on alettava käynnistämään 41+5! Ei se vauva voi tulemattakaan jättää[:D]

En usko, että miehesikään pahaa tarkottanut. Hän vaan eli jännityksessä ja ennakkoluulossa miten kaiken OLISI tyypillisesti pitänyt mennä. Kaikki synnytykset on yksilöllisiä, eikä tästä kannata potea pahaa mieltä...[:)]

Muakin alkaa ahdistaa nyt jo etukäteen kaikki kyselevät. Tästä syystä yritän aina kiemurrella vastaamasta, milloin LA on. Sehän on vain suuntaa antavaa, ja voi mennä reilustikin yli, enkä mä ainakaan haluais, että joka ikinen päivä joku tiedustelisi asiasta...

Terveiset sairaalasta! Kiitokset tsempeistä! Iinekselle voimahali, et oo yhtään huonompi jos käynnistetää. Mä oisin toivonu et lähtö tulis aamusta et ois ehtiny vähä nukkuu, mut ei tullu [:D] ehdin nukkuu vaa 30min. Niille kelle neuvotaan siivoomista ja urheilua yms. niin mä sanon, et eiku levätkää! Parempi lähtee levätyn päivän jälkee, ku ei oo uuvuttanu itteesä.

Monessa kohtaa voi kokee olevansa huono. Meillä alko hyvin, 8cm auki ku oltii sairaalas!! Autto et pysty kotoon rentoutuu! Mut ulos tultii vast imukupilla. Kerron myöh. lisää, mut siis kaikki meni hyvin ja vaik ei mee toivomallaan tavalla niin ei se kenestäkää huonoo tee!!

ALKUPERÄINEN: Destiny
Mua mietityttää miksi Suomessa lähetään noihin käynnistyksiin ylipäätään noin helposti? Jos äidillä eikä vauvalla ole mtn hätää, niin miksei voisi viel viikkoa ootella, vaan se on alettava käynnistämään 41+5! Ei se vauva voi tulemattakaan jättää[:D]

No kyllähän noihin yliaikaisuuskäynnistyksiin on ihan lääketieteelliset perusteet. Sikiön makrosomiavaara kasvaa raskauden pitkittyessä ja se taas aiheuttaa erilaisia komplikaatioita liittyen synnytykseen (repeämiset, sekä kohdunkaulassa että välilihassa, hartiadystokia) ja lisäks riski keisarinleikkaukseen on suurempi yliaikaisessa raskaudessa. Eikä vauvallekaan ole ihan vaaratonta tuo yliaikaisuus, se lisää riskiä sikiön hapenpuutteeseen sekä ennen, aikana ja synnytyksen jälkeen ja lisää neonataalikuolleisuuden riskiä. En nyt enempää pelottele mutta siis riskit yliaikaisuudessa on ja se vaikuttaa moneen riskitekijään suurentavasti. Joten ei niitä käynnistyksiä ihan huvikseen tehdä.

Takaisin