Mä oon kanssa miettinyt tuota synnytyksen jälkeistä masennusta. Jos käy niin, että mies ei pääse synnytykseen, jääkö siitä sitten alitajuntaan asioita, mitkä saattavat masentaa myöhemmin. Toisaalta taas nyt kun toinen lapsi kyseessä, voi olla, että on helpompaa, kun esikoinen pitää päivärutiinit yllä. Sen kanssa on vain pakko tehdä tietyt asiat. Samoin joulu tuo helpotusta arkeen ja se, että mun on taas sitten tammikuussa jo alettava liikkumaan tulevien työjuttujen takia.
Mies tossa eilen sanoi, että eikös oo kiva kun tietää, että tää on nyt se viimeinen. Tarkoitti tällä siis näitä kipujen ja kolotusten loppumista. Itellä on kyllä kieltämättä haikea fiilis, ettei tätä ihanuutta ja kamaluutta enää sitten kolmatta kertaa koeta. Mutta toisaalta voi olla myös aika vapauttavaa, kun voi suunnitella tulevaisuutta lasten kanssa eri tavalla, kun tietää, ettei tule tällaista katkosta enää elämään. Nyt voi vain odotella sitä lapsiperheen arkea. Itseasiassa mä oon nauttinut eniten juuri tästä ajasta esikoisen kanssa, kun oon itse ollut töissä (4/päivää viikossa) ja esikoinen on jo osittain omatoiminen leikki-ikäinen (ja uhma takana). Joten mulle sopii varmaan eniten ihan tavallinen arki töineen ja päiväkoteineen.
Neuvolassa muuten mua lohdutettiin tästä yliaikaisuudesta, että mulla näköjään raskausaika on aina se 42viikkoa. Toiset synnyttää aina ennenaikaisesti ja toiset hautoo näitä lapsia pitkään. Sitten kun tarkasteltiin asiaa niin meidän suvussa/perheessä jokainen on synnyttänyt joko laskettuna aikana viikolla 40 tai sen yli. Kukaan ei ole syntynyt edes päivää aiemmin lasketusta-ajasta. Näköjään on sukuvika.