Läheisten suhtautuminen raskauteen?

Ruislintu

Silmät suurina ihmettelijä
Onkohan tämä meillä ihan normaalia?

Jotenkin tuntuu että olen tässä raskaudessani yksin. Tai onhan minulla avomieheni ja vatsassa potkiva asukas, mutta ei sitten juurikaan muita ihmiskontakteja joille voisin puhua. Tämä on ensimmäinen raskauteni ja vauvan pitäisi syntyä elokuussa.. <3 Ongelmana on että olen etääntynyt ystävistäni jotka elävät aika erillaista elämää kuin minä nyt. He ovat lähinnä sinkkuja ja heillä on uudet ympyrät omilla opiskelu-paikkakunnillaan. Ei heillä oikein riittää kiinnostus raskaana olevia ja kaukana peräkylillä asuvia kohtaan. En myöskään ole tutustunut kehenkään täällä uudella paikkakunnalla, jossa olen asunut nyt vuoden. Eikä tässä oikein ole tullut kyläiltyä edes miehen tuttavien luona, jotka kaikki ovat aika reippaasti minua vanhempia miehiä. [8|]

Kaipaisin siis ihmistä jonka kanssa voisin puhua tästä raskaudesta, sillä onhan tämä jotain aivan uutta ja ihmeellistä ja ihanaa! Luulisi että sellainen olisi oma äitini, jolla on kokemusta äitiydestä ja jonka kanssa nyt varmaan voisi jutella raskaudesta ja tulevasta lapsesta, hänhän on sentään tämän lapsen tuleva mummo! Näin jo kuvitelmissani meidät katselemassa vaatteita joita minä käytin vauvana ja selailemassa vauvakirjoja. Mutta hän ei oikein tunnu nyt olevan mukana tässä..

Ongelmaksi muodostui ilmeisesti se että päädyin pitämään välivuotta sillä en löytänyt mitään jatko-opiskelu paikkaa joka olisi tuntunut kiinnostavan. Mielestäni oli fiksumpaa hankkia työkokemusta kuin mennä turhaan kouluun vuodeksi joka ei kiinnostaisi pätkän vertaa. Menin siis töihin ja asuin avomieheni kanssa yhdessä. Sitten raskaustesti näyttikin itsenäisyyspäivänä plussaa [:)]. Työsopimus loppui vuoden vaihteen jälkeen, puhuttiin jatkosta niin kauan kunnes kerroin työnantajalle että odotan lasta. No olen siis ollut työttömänä parikuukautta ja ollut lähinnä neljänseinän sisällä kasvattamassa vatsaa. Onneksi olen koti-ihminen!

Pitkän välimatkan takia emme kovin kyläile minun vanhempieni luona , mutta soittelemme äidin kanssa aina välillä. No viikkoja kului ja kului sen jälkeen kun olimme kertoneet vanhemmilleni että olin raskaana. Soittelimme, mutta jostain syystä hän ei koskaan kysynyt miten minä voin tai edes maininnut mitään vauvasta tai raskaudestani, selitti vain sukulaisista ja itsestään. Ihmettelin tätä, mutta ajattelin että jos hän ei nyt vain osaa ottaa asiaa puheeksi, olihan tämä ensimmäinen lapsenlapsi. Niinpä minä kerran sitten tyhmyyksissäni mainitsin jotain neuvolasta ja vauvasta. Naiivisti ajattelin että kyllähän se nyt tulevaa mummoa kiinnostaa mutta vastaukseksi sain tilityksen siitä kuinka minä olen tuottanut hänelle, äidilleni, niin kamalan suuren pettymyksen kun en ole lähtenyt minnekkään opiskelemaan, eikä hän sen takia voi olla lainkaan iloinen tästä vauvasta.

Äitini siis ei halua olla tulevan lapseni mummo. mahtavaa. Uskotteko että se mitä hän sanoi loukkasi syvästi? Tekeekö se minut huonoksi ihmiseksi että minulle perhe ja mahdollinen äitiys on tärkeämpiä kuin ura ja tutkinnot (kuten omalle äidilleni)? Sama kai se on vuosi sinne tai tänne jos on itse tyytyväinen niihin valintoihin mitä on tehnyt. Tietenkin minä menen opiskelemaan kun keksin vain että mitä! ja saan oikean ammatin. Mutta koska en ollut tänäkään vuonna yhtään sen viisaampi kuin edellisenä vuonna hakupaikan suhteen, niin ajattelimme mieheni kanssa että nyt voisi olla hyvä hetki kokeilla lasta. Kyllähän koulut joustavat paljon enemmän kuin työnantajat... ja minä en todellakaan halua odottaa ensin sitä että valmistun ja saan työpaikan ja sitten alkaa tapella työnantajien kanssa kun ollaan taas raskaana. En tahdo olla 30v ensisynnyttäjä kun olisi mahdollista saada lapsi jo nyt.

Minulla on kunnon mies, asumme punaisessa talossa maaseudulla ja saamme lapsen. Olemme raittiita ja savuttomia. Mielestäni elämäni on niiltä osin todellakin mallillaan! Silti ei äitini oikein voi hyväksyä tätä. Sisaruksenikin olivat kuulemma niin järkyttyneitä kun kuulivat, menee kuulema pariviikkoa toipua järkytyksestä. No siinä on äitini mielipide.

Pitävätköhän kaikki minua sitten niin huonona äitinä kun minulla ei ole tutkintoa? vai olenko vain erehtynyt raskauden luonteesta, onko raskaus vain jokin läpihuuto-juttu jossa ei ole mitään ihmeellistä? Ja on aivan normaalia että ketään ei jaksa kiinnostaa miten raskaus sujuu ja että syntyykö sieltä joskus terve lapsi? taitaa ne ''vatsantaputtelijat'' olla vain urbaani legenda ja raskaus tabu. Eivätkö ihmiset muka oikeasti ole iloisia uusista ihmisen aluista? ja minä kun erehdyin olemaan onnellinen siitä että olin raskaana!

[>:]

tai sitten suvussani on vain niin kylmiä ihmisiä jotka painottavat liikaa opiskeluihin.

hmm... mulla on aika samanlaisia ajatuksia. olen etääntynyt tosi pahasti raskausaikana kavereista ja tosinaan on melko yksinäinen olo.  toisaalta on tuntunut jopa työläältä jaksaa ylläpitää kaikkia kaverisuhteita, kun tuntuu että omia ratkaisujaan (raskaus, naimisiinmeno) täytyy niin paljon puolustella ja selitellä. monet (ex-) kavereista on sinkkuja, enkä ole enää pitkään aikaan ollut tervetullut samaan porukkaan. aluksi masensi tosi paljon, mutta nyt tuntuu, että alan jotenkin sopeutua tähän yksinoloon.

onneksi omat vanhemmat on suhtautuneet hienosti raskauteen, vaikka aluksi olivatkin huolissaan, kun en ehdi kokonaan tutkintoa loppuun asti suorittaa ja ollaan tällainen köyhä opiskelijapariskunta.

eipä tästä nyt varmaan mitään hyötyä sulle ollut, mutta halusin kai vaan sanoa, että sun ajatukset kuulostaa  tutuilta :)

Ruislintu, myös minun vanhempani ovat äärettömän opiskelukeskeisiä. Isän mukaan menee kuulemma "vähintään 2 vuotta ihan hukkaan" tässä, jos nyt tämä kaveri kestää mukana sinne laskettuun aikaan saakka...en tosin jaksa loukkaantua tuosta, veikkaan että isäni ei vain osaa oikein suhtautua asiaan.
Toisaalta olen myös tottunut vähättelyyn, kun olen sitä koko ikäni kuunnellut.
Joten et ole ainut. Ei minultakaan kukaan ole oikein kysellyt vointeja tai mitään nyt eikä viime raskaudessa (joka meni kyllä kesken) :/ Onneksi on maailman paras aviomies huolehtimassa!

Älä anna kenenkään masentaa sinua! <3 *voimahali*

Ruislintu, kullakin on oma elämänsä ja se pitää elää omilla ehdoilla. Päätöksien pitää miellyttää vain sinua, ei muita. Luulisin, että vanhemmillasi on vain niin vahva kuva siitä, kuinka elämän tulisi mennä jotta pärjää ja he haluaisivat siksi sinun opiskelevan. Itse olen nyt 32 v ensisynnyttäjä. Lukion ja vuoden ammattikoulun jälkeen kävin ankarasti töissä, maksoin asuntolainan pois, vetelehdin työttömänä. Sitten menin taas opiskelemaan (10 vuotta luokkalaisiani vanhempana). Vanhemmillani oli jatkuva huoli raha-asioistani, määränpäättömästä (perheettömästä) elämästäni, katkeilevista miessuhteistani. Sitten tuli tämä lama, en saanutkaan töitä hienoilla papereillani, ja yhtäkkiä oli vauva tulossa. Nyt on vanhempieni huolehtiminen ohi. Kyllä he minua yrittivät opastaa näinä vuosina, vaan itse tein ratkaisuni niin kuin parhaaksi näin. Omilla vanhemmillani tuo perheen perustaminen kun tuntui olevan se kaikista tärkein asia, mutta minä ajattelin kaikkea muuta enkä mitään ole katunut. Ole vain rohkea, ja elämä OMAA elämääsi. Kyllä ne vanhemmat mukana tulevat, kun on sen aika.  

Ihan tosi syvältä tollanen! Eikä varmaan ollenkaan harvinaista. Opiskeluista voin sen verran sanoa, että jos ei tosiaan tiedä mitä haluaa opiskella/tehdä ni ihan turha mennä kuluttamaan opintotukikuukausi johonkin randomiin ihan ookoo paikkaan. Itse vaihdoin pääainetta pari vuotta sitten ja ottaa päähän sitä edeltävät tuhlatut vuodet. Sain onneksi hyödynnettyä kaikki opintopisteet, mutta kuinka paljon tehokkaampaa opiskelu olisikaan ollut, jos olisin heti tiennyt mitä halusin. Nimittäin meni aika laiskotteluksi ne pari ekaa vuotta. Eihän ne varmasti olleet turhia, hyviä itsetutkiskelun vuosia, mutta kai sitä olisi voinut tehdä muullakin tavalla kuin ajelehtimalla yliopistolla. Ja nyt siis on kohta edessä lisätukikuukausien hakuprosessi, eikä ole mitenkään sanottua, että niitä saisin. Mitäs sitten tehdään, kun pitäisi opiskella täyspäiväisesti valmistumisen vauhdittamiseksi, mutta rahaa ei tule mistään?

Sitä yritän vaan sanoa, että olet paljon viisaampi kuin minä, koska maltat odottaa opiskelupaikan hakemista siihen asti, kunnes tiedät mitä haluat :) Ymmärrän äitisi kannan, jos hän siis on koulutettu ihminen ja haluaa sitä myös lapsilleen, mutta toisaalta tiedän myös todella hyvin, että koulutuksen hankkimista voi kyllä hyvin lykätä myöhemmäksikin, eikä elämä mene silti pilalle.

Ja sitten se vauva. Tännekin vauvaa toivotaan (ja ilmeisesti jo odotetaankin), vaikka valmistumiseni on vielä ainakin kahden vuoden päässä. Juurikin siitä syystä, että itselle se perhe ja lapset on hiton paljon tärkeämpiä kuin yksikään työpaikka tai koulutus. Eikä mikään työpaikka tosiaan jousta lapsen suhteen samalla tavalla kuin opiskelupaikka, valitettava fakta. Kuitenkin sen tutkinnon ihan loppuun asti aion tehdä, enkä todellakaan jättää kesken.

Hurjasti sulle tsemppiä ja toivottavasti oma perhe nyt edes tulisi järkiinsä ja ymmärtäisi miten hienosta ja hauraasta asiasta on kyse. Ei lapsia voi tehdä silloin kun haluaa ja itselle sopii. Ne tulee jos luonto niin suo ja jokainen onnistunut raskaus on ihme. Täältä vaun foorumeilta ja varmaan muiltakin vastaavilta voisi löytyä raskaana olevia sinun asuinalueelta. Oletko yrittänyt etsiä? Heistä voisi olla tukea ja seuraa. Ja ainakin täällä voi sitten "kasvottomasti" jutella ihmisten kanssa, jotka ymmärtävät tilanteesi.

EDIT. Starlettia kompatakseni siis: sinun elämä on sinua varten, ei ketään muuta. Et ole tilivelvollinen muille.

Ruislintu:
Onneksi olet löytänyt tämän foorumin[:)] Koen ainakin itse saaneeni täältä kovasti vertaistukea ja apua kaikenlaisissa tuntemuksissa, mitä raskaus on eteen tähän mennessä heittänyt, kun ei sitä tukea kavereilta hirveästi ole tullut, koska suurin osa erilaisessa tilanteessa. Eihän tämä tietty sama asia ole kuin sosiaalinen kontakti, vaikka kahvin merkeissä, mutta paljon kuitenkin.

Raskausuutinen voi olla kova paikka tuleville isovanhemmille. Ehkä äitisi jännittää ja pelkääkin, niin itsensä puolesta kuin sinunkin puolestasi. On ajatellut, että elämäsi menisi toisin, niin kuin kerroit hänen olettavan opiskeluista ja muista. Uskon, että hän tarvitsee aikaa sopeutua ja vähitellen hänestä kasvaa isoäiti, koska se on muutos hänenkin elämässään ja hän ei ilmeisesti ajatellut sen tapahtuvan ihan vielä. En halua hänen käytöstään puolustella, mutta ajan kanssa asia saattaa vielä muuttua. Toivon sinun puolestasi niin. Tuntuu kuitenkin, että sinä ja miehesi pärjäätte hyvin kaksinkin, joten eiköhän äitisi sen huomaa myös, että sinusta on kasvamassa äiti.

Opiskelusta.. Kyllä sinä vielä ehdit, vaikka useammankin ammatin opiskella, sitten kun tiedät, mikä on sinulle se oikea paikka elämässä. Itse olen parinkympin puolivälissä, yksi tutkinto takana, täysin väärältä alalta. Työskentely väärällä alalla aiheutti minulle burnoutin. Kuitenkin vasta väärällä alalla työskenneltyäni, elämän kokemuksen kartuttua lukio-aikojen jälkeen, on minulle selvinnyt mitä oikeasti haluan tehdä ja opiskelut on edessä sitten lapsen saamisen jälkeen, uskon pärjääväni.  Kaverini sai ensimmäisen lapsensa alle kahdeksantoista vuotiaana. On ollut yksinhuoltaja koko ajan, käynyt siinä samalla ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun  ja on nyt töissä esimiesasemassa, että ihan kivasti menee, vaikka nuorena lapsen saikin ja oli silloin ilman tutkintoa. Tottakai se vaatii enemmän ja luopumista omasta ajasta ja lapsen laittamista etusijalle, mutta onnistuu kuitekin.

Varmasti sinusta tulee hyvä äiti, ei siihen ole tutkintoa. Ole vain edelleen onnellinen tulevasta lapsesta. Vanhemmaksi oppiminen on varmasti kaikilla, ainakin osittain, kantapään kautta tapahtuvaa, eikä siinä mitkään tutkinnot auta. Ja ihmeellistä se on, todellakin. Tuntuu, että sinulla ja miehelläsi on oma perhe. Ei siinä tarvita ulkopuolisia, tai heidän mielipiteitään. Oma perhe on se yksikkö, joka tekee päätökset suuntaan tai toiseen. Hyvä, jos olette onnellisia tulevasta pikkuisesta. Elämä ei kuitenkaan ole niin suoraviivaista, kuin sen toivoisi olevan, tulee möykkyjä ja mutkia, kaikille sekä suuntaa muuttuu vaikka useampaankin kertaan, niihin muutoksiin sitten sopeutuu ajan kanssa.

Jaksamista kovasti teille!

Mulla myös kaverit katos omille teilleen ja sukua kiinnostaa vaaveli sit kun se syntyy, nyt olen vaan vaivanen raskaana oleva nainen, jolla hormoonit sekottaa pään. Tää foorumi on juu hyvä paikka päästää höyryi :)

Harmi, että tilanteesi on tuollainen ja varmasti tuntuu pahalta kun äitisi ei tue sinua. Osaan jotenkin ymmärtää myös äitiäsi, hänellä on ollut tietty kuva päässä miten sinun elämäsi tulee menemään tai miten haluaisi sen menevän. Tuli muutos ja sen hyväksyminen vie aikaa. Lapsen kasvattaminen ja opiskelu yhdessä on rankkaa. Tiedän mistä puhun kun lähipiirissäni on paljon vastaavia tilanteita ja joskus väsyksissä he saattavat tokaista, että "asiat olisi voinut tehdä toisinkin" ... mutta lastaan eivät tietenkään kadu!

Anna aikaa ja uskon, että kun lapsi syntyy niin äitisi heltyy [:)] on se niin ihana asia ja eihän lapsen vika ole, että tänne on syntynyt. Joten en usko, että hänelle vihoittelee ja tuskin sinulle/teille.   

pistänpä minäkin puumerkkiäni tähän keskusteluun ja lähinnä ajatuksia miten työelämässä pärjäämisen olen itse kokenut. ja siihen lopputulemaan olen tullut, ettei pärjääminen ole pelkän koulutuksen varassa, paljon riippuu myös persoonasta ja siitä mihin haluaa työelämässä tähdätä. kouluttautua ehtii kyllä pienokaisen jälkeen ja ohella. eräs äiti valmistui yliopistosta ja kuvaili valmistumistaan niin että toisella jalalla heijasi kehtoa kun kirjoitti graduaan...[:)] melkein mikä vaan on mahdollista kunhan on selvillä mitä kohti on tahto mennä. eli eiköhän ne opiskelu, työelämä ja äitiys loksahda joku päivä kohdilleen [:)]

niin ja tuosta oma äiti -suhtautumisesta: kuvittelisin että ajatukset muuttuvat äidilläsi, kunhan aikaa hiukan kuluu. mun oma äiti suhtautui aikanaan mun esikoisen odotusaikana hiukan penseästi, eikä nykyinenkään kommunikointi ihan kitkattomasti aina suju= en aina ole selvillä hänen ajatuksistaan. mutta esikoisen syntymän jälkeen ei ole ollut epäselvää eitteikö hän olisi ollut hyvin rakas mummullensa..
jaksamisia sinulle!

Kiitos kaikki kamalasti! Mietittiin miehen kanssa tätä asiaa ja tultiin siihen tulokseen että kyllä tämä kaikesta huolimatta menee ihan oikein ja on meille luonnollista. Olette oikeassa että meidän elämäähän tämä on ja jos ei äitini tätä hyväksy niin sille ei voi mitään, mutta kyllähän vauvan näkeminen voi muuttaa ajatuksen kulkua (pidetään ainakin peukkuja) Käytiin eilen rakenneultrassa ja kaikki oli pienellä kunnossa [:)] (tänään alkoi 22. rv) kyllä sieltä pieni lapsi syntyy oli äidillä koulupaikka tiedossa eli ei!

Mutta ihana kuulla että on muitakin jotka ovat selvinneet vastaavanlaisesta tilanteesta. Ikäviähän nämä ovat ja ovat varmasti tuottaneet pahaa mieltä :/ voimia teillekkin!

Niin tuosta äidistä vielä, kyllä häntä toistaalta ymmärtääkin.. Äitini on 50-luvun lapsi, eikä heidän perheellä ollut varaa kouluttaa lapsia kovin kummoisesti, kansakoulu vain ja vanhempana sitten on käynyt jotain kursseja että on sillä kuitenkin esimiesasema. Ehkä se on sen takia niin tärkeää että saa meidät lapset koulutettua (ja varsinkin minut kun vanhemmat veljet ei ole oikein viihtyneet koulussa) se vain sitten tuo jotenkin paineita opiskelujen suhteen.

No, katsotaanpa sitten 20 vuoden kuluttua mitä minun lapseni kirjoittaa netin keskustelupalstoille! Toistaako historia itseään... [&:]

Ruislintu tuohon lähellä olevien ystävien puuttumiseen ja vertaistukeen: Mitä jos kysyisit neuvolasta onko paikkakunnalla jotain äiti+vauva ryhmiä, kerho- /kahvilatoimintaa tai muuta jonne voisit ujuttautua jo raskausaikana!
Nyt olisi helpompi lähteä tutustumaan vieraisiin ihmisiin kuin väsyneenä vauvan kanssa. (Voisin ainakin luulla että silloin jää helpommin kotiin...)

Ruislintu Tervetuloa tonne lasketun ajan mukaan keskusteluosioon..Meitä on aikasta paljon keskustelijoita joilla laskettu aika elokuussa..[:D]

multatassu: niin varmaan voisi kysyä neuvolantädiltä :) tämä vain on niin pieni paikkakunta että ei täällä varmaankaan kovin paljon tapahdu, mutta eihän se kysyminen ole keneltäkään poissa..! Mietin kyllä että kun syksyllä/talvella alkaa nuo kansalaisopiston kurssit pyörimään niin että jos virtaa riittäisi niin lähtisi jollekkin kurssille. Eiköhän tuo isukki yhden illan viikossa pärjää vauvan kanssa... kynnyskysymys taitaakin sitten olla pärjäänkö minä yhden illan ilman vauvaa :D

Sme: Kiitos, elokuu on hyvä kuukausi [:)]

Minun tapauksessa isani ei ole kommentoinut raskauttani mitenkaan.
Asun aivan toisella puolella maapalloa, joten ilmoitin vain aidilleni puhelimitse, ja pyysin hanta kertomaan lahipiirille. Ensin aitini ei saanut sanottua mitaan, kertoi soittavansa viikon paasta uudestaan... Olin hieman, etta, nainko naihin raskausuutisiin reagoidaan. Hanellekin ensimmainen lapsenlapsi kyseessa. No mutta viikon paasta aiti soitti ja oli oikeinkin riemuissaan ja onnellinen meidan puolesta.
Minun veljeni ei meinaa vielakaan uskoa asiaa todeksi, mutta en tieda mita han ajattelee. Toisesta veljesta ei ole kuulunut pihaustakaan, eika myoskaan isastani. Eli aiti on ainoa perheenjasen joka on onnellinen tulevasta vauvasta. Muu perhe on niin kuin mitaan ei olisi tapahtunutkaan.
Eika minullakaan ole mitaan tutkintoa sitten lukion, paria koulua olen yrittanyt kayda, ja tuhlannut vuosia niihin, se kylla harmittaa. Toivottavasti loydan viela joskus kiinnostavan alan!

P.s. isani on tulossa ensi kuussa kaymaan, saas nahda miten homma etenee... vielako mainaa teeskennella, ettei mahaani olisikaan...?

Meillä uutiset otettiin vastaan kautta linjan aika hyväksyvästi. Miehen vanhemmille tämä on 6. lapsenlapsi, joten ihan ymmärrettävää ettei tästä jaksa enää niin hillua. Mun vanhemmille tämä on ensimmäinen, joten siellä nyt ollaan enemmän pähkinöinä. Tosin ensireaktiot oli äidin osalta huomattavasti hillitymmät kuin odotin.

Isäni, rauhallisuuden perikuva, totesi jaha ja merkitsi lasketun ajan kalenteriinsa. Tämä siis häneltä suuri ja riehakas tunteenpurkaus. Kalenteriin merkitseminen kun tarkoittaa hänelle että asia on tärkeä ja hän varaa sitä varten elämästään aikaa. Nyt se ilmeisesti tutkii jotain auton turvakaukaloitten törmäystestituloksia.

Äitini onnitteli, mutta oli kummallisen etäinen. Viikkoa myöhemmin sitten soitti ja oli ihan pähkinöinä. Selitti sitten, ettei antanut itsensä heti kiintyä tulevaan kekaraan ja iloita siitä, sillä oli itse kokenut keskenmenon niillä samoilla viikoilla (12-13) joilla silloin menin. Sitten kun tuli tosiaan viikko 14 niin lapsesta sai ruveta innostumaan hänen mukaansa.

Kaverit ottivat asian hämmentyneinä, mutta iloisina vastaan. Kuvaavin on varmaan treenikaverini reaktio: "Oikeesti? Ootko? Mitä? Miks mulle ei oo kerrottu? Kuka muu tietää? Pääseekö kummiksi?", kaikki samaan hengenvetoon.

Muutoin ei lähipiirin kanssa ole ollut ongelmia, mutta yksi joskus läheinenkin ystävä, "katosi". Hän on toivonut pitkään lasta, mutta saanut huonosti onnistuneita parisuhteita... Ja minä olin pitkään se joka ei edes lapsia halunnut (en tiennyt haluavani).... Taisi olla uutinen hänelle vain liikaa...

Joku kommentti tuli, "oliko ihan suunniteltu, vai..." Mutta he tiesivätkin, ettei ollut minulle itsestään selvyys.

Varsinaisesti minua häiritsee anoppi("yllättäen"). Sitä vinoilua kun satun pitämään tyttärensä lasta sylissäni: "Hyvä se on harjoitella.", "***kin opettelee hoitamaan." [:@]
Eiköhän sitä opettelua ole tullut pienestä pitäen, kun on sisarus ja serkus parven VANHIN!
Sinäänsä ei outoja kommentteja anopilta, kun tietää mitä hän minusta on mieltä noin muuten.... Hänhän oli sitäkin mieltä, että matkimme hänen tytärtään joka sattui tulemaan ennen minua raskaaksi ja etten lastani tule hoitamaan...

Onni hällä, jolla kaikki osaavat suhtautua positiivisesti asiaan ja antavat tukensa.

Aamu81: Voi ei :o mutta toivotaan että kun äitisi kuitenkin on innostunut vauvasta niin että se ilo tarttuu myös muihin perheessä...! Ehkä heidän on vain vaikea kuvitella sinua raskaana kun olet niin kaukana, hyvä että isäsi on tulossa käymään! tsemppiä :)

Taitaa se monella mennä aika samalla kaavalla, että perheen esikoinen yllättää, vaikka suvussa/sisaruksilla olisi ennestään lapsia... Meillä tämä pikkumies on sukujen ensimmäinen tämän polven edustaja, ja ihan samalla tavalla meillä molemmilla jonkun verran työkokemusta pohjalla ja opinnot unelmien alalle kesken (tosin mulla ei välttämättä unelma-ala, mutta pohja siihen :)) Viime toukokuussa kun alettiin kertoa tulokkaasta (n. vkolla 10), niin paljonhan se sai aikaan erilaisia tunnereaktioita! Äidilleni kerrottiin äitienpäivänä ja oli koko sen vierailun ajan vähän outo. Illalla oli sitten lueskellut raskausblogiani ja laittoi tekstarin "Olen lukenut nyt sitä ja itken täällä valtoimenaan... Ihana asia!" Myöhemmin sitten on ollut todella innoissaan ja onnellinen, sanonut että "olettehan te jo sen ikäisiäkin!" (minä olin 23v ja mies 26v) Appivanhemmilla meni kanssa jokunen hetki sulatella asiaa.... Isäni on sanonut mulle 16 vuotiaasta asti, että ainoa asia enää, mitä hän tahtoo kokea, on vaariksi tulo. Silti ultrakuvaa tuijottaessaan (eli kun kerroimme hänelle) oli hän aika sanaton, halasi pitkään, mutta ei oikein osannut sanoa mitään... Siskoni (17v) oli ensin "tyrmistynyt", mutta jo seuraavasta päivästä lähtien oli hehkuttanut tätiyttään ympäriinsä!

Lähiystäväpiirissäni suurin osa ei pidä lapsista, tuskin tulee koskaan omia hankkimaan. Heillä meni jokunen hetki, ja heidän reaktioitaan pelkäsinkin, mutta sanoivat jo pian tämän lapsen olevan ihan eri asia, koska se on MUN vauva ja tulevat sen kasvua ja kehittymistä vierestä seuraamaan. Pian hekin jo kyselivät uteliaina raskaudesta ja nyt pojan synnyttyä ovat kyllä myös kutsuneet kylään/käyneet meillä ihan entisellään ja antaneet mulle aikaa olla myös Äiti, eikä vain Ystävä.
Opinnot on viivästyneet, mutta mitä sitten! Ehdin niitä tässä hoidella kyllä, tämä pieni rakas poikamme on nyt elämäni tarkoitus, ja voin elää onnellisena vain koska hän on olemassa!

Täältä vau:sta oon sitten saanut äiti-ystäviä, joiden kanssa treffattiin jo raskausaikana ja ollaan hitsauduttu läheiseksi porukaksi vauvojen synnyttyä. Ihanaa saada jakaa tätä aikaa kaikkien näiden ihanien ihmisten kanssa, sukulaisten ja vanhojen ystävien, ja nyt samassa tilanteessa elävien äitien kanssa! <3

Tsemppiä teille Ruislintu, nauttikaa tästä ihanasta elämäntilanteesta ja antakaa sen tempaista teidät mukaan! Viimeistään vauvan synnyttyä ja ollessa konkreettisesti läsnä (usein jo vatsan kasvettua, kun liikkeetkin jo tuntuvat ulospäin!) on se todellisempaa "sivustaseuraajille"!

Heippa!

Pitää minunkin korteni kantaa tähän pinoon kokoon.

Itse olen korkeasti koulutettu, mutta enpähän ole niillä papereilla ikinä töitä saanut sillä kävi niin että kun valmistuin ko. alalalla alkoi lama, sitten olen käynyt kursseja, ollut työttömänä, ollu pätkätöissä ja vaihtanut alaa ja kun sain opinnot päätökseen olin raskaana ja töihin en päässyt kun ei huolittu kun olin raskaana, noh nautin sitten raskausajasta kotona, mikä oli kyllä ihanaa alkaa.

Oma sukuni suhtautui todella hyvin raskauteeni ja heitä kiinnosti aina kuulumiset, mutta miehen suku ei koskaan kysellyt vointiani tai neuvolakuulumisia (paitsi kälyni kyseli), miehen äiti vaan pahoitti miljoona kertaa mieleni raskausaikana typerillä kommenteillan ja tekee sitä edelleen, kohdussani kasvava vauva ei kiinnostanu häntä ollenkaan, mutta vauvan syntymän jälkeen häntä alkoi kiinnostamaan kovasti, ihan liikaakin välillä, siitä on sellainen hössöttäjä kehittynyt, muutos toisesta ääripäästä toiseen. Ystävät ovat kyllä olleet kiinnostuneita, mutta valitettavasti he ovat toisella paikkakunnalla, itse en kovin moneen ihmiseen ole täällä vielä tutustunut, mutta pari hyvää ystävää olen saanut. Täällä ois MLL:n perhekahvila, mutta eipä ole tullut lähdettyä, minä kun olen kotona viihtyvä ihminen ja loistavaa vertaistukea olen tällä palstalla saanut.

ruislintu: sinä olet kuitenkin aikuinen ihminen ja vanhempiesi pitäisi tajuta se, sinä teet eläämääsi koskevat päätökset ja lapsi on teille tervetullut, unhoda vanhempiesi kommentit ja nauti raskaudestasi, kouluttautua voi vaikka 50:senä ammattiin. Voimia sinulle kovasti ja onnea raskautesi johdosta!

Maajo

Kiitos teille :)

Mutta päivitetäänpä hieman tilannetta...! Kävimme nyt pääsiäisenä pari päivää olemassa siellä minun lapsuuteni kodissa. Eipä siellä kukaan maininnut mitään jo näkyvästä vauvamahastani tai kysellyt mitään, mutta olivat kyllä muuten ihan ihmisiksi. Pelasimme ''imagoa'' sellaista lautapeliä jossa kysellään mielikuvia aina kustakin pelaajasta, kun kysymys oli että mikä ruumiinosa minä olisin niin kaikki pelaajat vastasivat ''maha'' :o joten kyllä ne ovat ihan tietoisia asiasta, eivät vain vielä halua puhua tästä. Sisaruksien tunnelmia kuitenkin kyseltiin mutta sanoivat vain kiusaantuneina että järkyttyneitä ovat, eivät ole vielä tottuneet. No jos se aika hoitaa hommansa :P

Serkkuni perhe oli kuitenkin iloinen ja siellä puhuttiinkin tästä palleroisesta, sentään jotkut tässä suvussa tunnustavat :) olivat oikein ostaneet pienen apina-bodyn, sukat ja tuttipullon!

Ehkä sitä toivoa vielä on kun ei ollut ihan täysi fiasko tuo reissu...

Takaisin