Lääkkeet raskausaikana

Tää ummetus alkaa mennä sietämättömäksi. Ei auta veden juonti tai kuitujen syönti. En muista esikoisen kohdalla olleen näin paha. Silloin varmastikin liikuin enemmän. Anyways olo on tosi tukala, normaalisti ei ummeta koskaan. Kohta kyllä lopetan syömisen... Mikä tähän oikein auttaa??? Olen tosi epäluuloinen kaikkia lääkkeitä kohtaan, mut pian on pakko napata jotain.
 
Käy Tema hakemassa Levolacia tms apteekista, sitä voi käyttää turvallisesti vaikka koko raskauden läpi. On vaan aika mieto, että kannattaa hakea ennemmin nyt kuin kohta.
 
Suosittelen hakemaan apteekista levolaccia tms ennen "kun on liian myöhäistä". Mulla oli pahaa ummetusta alkuraskaudessa ja tälläkin hetkellä kaverina on joku haavauma mikä vuotaa vessassa käydessä :sad001 ei onneksi oireile muulla tavalla, muttei verenvuotokaan ihan normaalia ole. Käytössä jo reseptilääkekkin, mutta ei meinaa lähteä parantumaan. Pitänee soittaa taas ens viikolla neuvolaan...
 
Tema mulla sama juttu ja joudunkin ottamaan vatsaa pehmittävää muutaman päivän välein, joskus useamminkin. Todella inhottava ja kivulias vaiva :sad001 mulla käytössä movicol ja en kyllä tykkää yhtään siitä mausta :sad001
 
Kannattaa hakea vatsaa pehmittäviä, sillä turha on kärsiä kovasta vatsasta ja sivuoireista(mm peräpukamia voi tulla jos vatsa on turhan kovalla pidemmän aikaa). Itsellä onneksi (ja kiusaksi) ei ole vatsan kanssa ongelmia vaan allergian. Esikoisen odotuksen aikana jouduin syömään suurempaa annosta allergialääkkeestä, sillä oireet ei kadonnut yhdellä pillerillä ja nyt aavistelen et joudun taas napsimaan 2 pilleriä päivässä. Mulla siis kylmä urtikaria.
 
Mullakin on kova vatsa ajoittain vaivannut, mutta oon syöny tuoreita tai kuivattuja luumuja melkeen päivittäin niin se on ainakin toistaiseksi auttanu ihan mainiosti. Niissä ei mitään haittoja pitäis tulla mukana.

Allergialääkkeitä oon tässä alkanu miettimään, kun siitepölykausi on alkamassa. Tavallisia reseptittäkin myytäviä oon aiemmin syönyt ja loratadiinin kai pitäis olla turvallista... Vai pitäisköhän yrittää ensin jollain paikallisilla, nenäsumutteilla tms...? Ehkä mä menen työterveyteen ja kysyn. Reseptillä saa kuitenkin halvemmalla.
 
Mää syön ympäri vuoden heinixiä ja viime raskaudessa asiaa selvittelin(mm lääkäriltä, apteekista ja tuolta teratologisesta), niin kaikkein turvallisinta ois syödä cetiriziniä sillä se on tutkituin eikä ollu todettuja haittoja sikiöön. Mää en tiedä noista nenäsummutteista, muutaku sen et niit jotka avaavat nenää ei sais käyttää.
 
Loratadinia pitäis saada käyttää tai näin oli ainakin kaks vuotta sitten. Mites noi särkylääkkeet? Saako panadolia käyttää? Flunssaa pukkaa ja karsea olo senkin vuoksi.
 
Panadoli ja Burana on ok raskausaikana, max se 3g per päivä. Buranassa ja muita ibuprofeeneja(esim ibumax) saa ottaa raskauden kahden esimmäisen kolmanneksen aikana, muttei enää viimeisellä kolmanneksella.

Loratadinia ei saa syödä/suositella enää syömään raskauden ja imetyksen aikana, koska sen vaikutusta raskausaikana ei ole tutkittu ja se erittyy äidinmaitoon herkemmin.
 
Muokattu viimeksi:
Olikos jollain tietoa noista allergialääkkeistä, että mikä on nykyään ok käyttää raskausaikana? Entä onko jotain nenäsumutteita tai silmätippoja?
 
Setiritsiiniä saa syödä(esim heinix, cetirizin ratiophatm, zyrtek, histec) ja nenäsummutteita on esim heinix nasal. Noissa nenäsummutteissa on huomioitavaa se et niitä joissa on avaavia aineita (esim tukkoisen nenän avaamiseen tarkoitetussa otrivinissa) ei suositella käytettäväksi/sais käyttää raskauden aikana, sillä ne avaavat aineet yleensä supistaa limakalvojen hiussuonia ja voi päätyä sikiön verenkiertoon myöskin. Kannattaa mennä apteekkiin ja kysyä farmaseutilta näistä, he neuvovat ja suosittelevat sopivaa tuotetta(ja tarvittaessa soittavat teratologiseen).
 
Panadoli ja Burana on ok raskausaikana, max se 3g per päivä. Buranassa ja muita ibuprofeiineja(esim ibumax) saa ottaa raskauden kahden esimmäisen kolmanneksen aikana, muttei enää viimeisellä kolmanneksella.

Huhtikuisista huutelen ja kehotan kyllä olemaan syömättä ibuprofeenia koko raskausajan. Aiheuttaa mm. sydänvikoja ja estää vatsanpeitteiden sulkeutumista. Kovissa kivuissa lääkäri voi määrätä kodeiinia, joka on ibuprofeenia turvallisempaa!
 
En kyllä sanoisi että kodeiini olisi turvallisempaa raskausaikana kuin ibuprofeeni. Kodeiini on kuitenkin opioidi, vaikkakin heikko sellainen ja sen vaikutuksia sikiöön ei ole tutkittu tarpeeksi. Tutkimuksen alla on kyseisen lääkeaineen vaikutus synnytyksen ja keisarileikkausen aikaiseen lisääntyneeseen verenvuotoon. On myös huomattu että vastasyntyneillä on vieroitusoireita jos äidillä on raskauden viimeisen kolmanneksen aikana ollut kodeiini lääkitys, ja usein ne vastasyntyneet joiden äidit ovat kodeiini syöneet vaativat hieman enemmän tarkkailua. Ja lääkäri tuskin kirjoittaa kodeiinia kellekään kuumeen vuoksi, sillä se luokitellaan vahvaksi kipulääkkeeksi jota käytetään voimakkaan kivun hoitoon, yskänlääkkeissä ja mm huumausaineena. Ja mitä on kirjoitettu ibuprofeenin ja parasetamolin haittavaikutuksista sikiöön niin ne haitat ja epämuodostumat vaativat jatkuvaa suurina annoksina(eli yli 3g päivässä) tapahtuvaa annostusta, eli se jos ottaa kuumeeseen buranan se ei aiheuta kerralla vatsanpeitteiden sulkeutumis häiriötä tai sydänvikaa. Ja parasetamoli ja ibuprofeeni on tarkoitettu vain lyhytaikaiseen itsehoitoon, lääkärin valvonnassa ja annostuksella niitä voidaan käyttää pidempään. Toki voi pelata varman päälle ja ottaa vain parasetamolia kuumeeseen tai olla ottamatta, mutta siltikin voi tulla sydän vika tai jotain muuta.
 
Muokattu viimeksi:
Toivottavasti kenenkään ei tarvitse niin paljoa lääkkeitä syödäkään!

Mutta näin mulle terkkari ohjeisti ja olen vältellyt Buranaa kuin ruttoa. Parasetamoli on auttanut onneksi päänsärkyihin.

Mun serkku syntyi ilman vatsanpeitteitä, kun haittavaikutuksia ei vielä tunnettu.
 
Ummetuksesta kärsiville: kävin neuvolassa ja kerroin vaivoistani, suositteli ensin kokeilemaan kuivattujen luumujen syömistä, liikuntaa sekä runsasta nesteiden juontia ja viimeisenä vaihtoehtona vasta lääkitystä. :) Mulla on helpottanut kun oon iltaisin syönyt kourallisen kuivattuja luumuja sekä käynyt joka toinen päivä liikkumassa
 
Pähkinä80 harmillista serkkusi suhteen, mutta se ettei vatsanpeitteet ole menneet kiinni voi johtua monesta muustakin asiasta kuin pelkästään ibuprofeenista. Aina syytä ei saada selville vaikka olisi tehnyt kaiken "oikein", ja sikiössä voi olla kehityksellisiä poikkeamia/häiriöitä syystä taikka toisesta. Ibuprofeenia saa syödä raskausaikana, mutta vältettävä viimeisen kolmanneksen aikana sillä se voi vaikuttaa sikiön valtimotiehyeiden liian aikaiseen sulkeutumiseen. Ibuprofeenin vaikutusta sikiöön on alettu tutkia ja sen vaikutuksesta tiedetään enemmän. Siksi se on sallittu raskauden aikana, sillä ajatuksella tietysti että lääkkeen ottaminen on kertaluonteista ja käyttö vain tilapäistä. Eikä parasetamoliakaan suositella syötäväksi kuin tilapäisesti ja pienellä annoksella. Ja parempi se on saada kuume laskemaan ja lievä kipu pois, kuin kärsiä kivusta ja äidin kova kuume voi olla haitaksi sikiölle(sikiövaurio). Tietysti parasetamoli on "turvallisin", mutta jos sitä ei satu kotoa löytymään niin ibuprofeeni käy myös.
 
Nenäsumutteista ksylometatsoliinia sisältäviä esim. Otrivinia voi käyttää suositusten mukaisesti oli neuvolalääkärin ohje. Apteekissa ensin epäili ja tuoteselosteessa oli ei raskaana oleville, mutta katsoi koneelta ja lupa tuli sieltäkin. Onneksi, sillä meneillään aivan törkeä flunssa ja henki ei kulje ilman. Nenäkannu ja höyryhengitys ei auta. Huono-omatunto silti vähän vaivaa, mutta kai happea meistä molemmat tarvitsee ja edes muutaman tunnin unta vuorokaudessa.
 
Huh, siis joitain allergialääkkeitä voi ottaa. Tytär harrastaa ratsastusta ja mie oon tosi allerginen hevosille. Äsken käytiin katsomassa kisoja ja kyllä huomaa, että tällee keväällä pienikin hetki maneesissa on liikaa. Mulla oireet tulee ekana hengitykseen ja keuhkoihin eli ei oo sellaista "heinänuhaa". Pitää kysyä apteekista onko noista Heinixeistä ja vastaavista tällaisessa vaivassa mihinkään. Neuvolalääkäriim tuntuu olevan ikuisuus, mut voishan sitä ensin käydä työterveydessä...
 
Napu, ei välttämättä auta keuhko-oireisiin, mutta itselläni astmalääkkeet käytössä, ja niitä voi käyttää raskauden aikana. Vaikka sinulla ei olisi astmaa, niin joskus voi olla tarvetta esim. infektioaikana avaavaan lääkkeeseen, hoitavaan tai molempiin. Mutta kuten lääkärini sanoi -jos äiti ei saa happea, miten sikiö/vauva.. Eli "turhaan" ei tarvitse kärvistellä. :)
 
Takaisin
Top