Lääkkeet raskausaikana

Tema

Kommentoinnin ninja
Lokamammat 2016
Kysyttävää tai kerrottavaa lääkkeiden käytöstä raskausaikana.
 
Olisi tarve mennä hammaslääkäriin, mut se puudutus arveluttaa. Onko kellään tietoa, voiko puuduttaa, vai pitäiskö mennä ihan vaan luomuna? Ilokaasu ei mulle sovi, vaan tuun siitä todella pahoinvoivaksi. Olisiko neuvoja tarjolla?
 
Mä oon käynyt nyt raskausaikana juurihoidos ja joka kerta on puudututettu ja tietävät kyllä että oon raskaana.
 
Itse jouduin kans esikoisen odotuksesta käymään juurihoidon viimeisen vaiheen ja laittoivat puudutteen. Mieluummin menisin hammaslääkäriin ja ottaisin puudutteen kuin jättäisin hampaat hoitamatta. Hampaat kun voi aiheuttaa huonossa kunnossa enemmän haittaa kuin toi puudute.
 
Oon ymmärtänyt, että hyvä hammashygienia ja hammastarkastus on tärkeää raskausaikana. Eipä se tulehdus hyväksi ole, oli se missä tahansa.
 
Mulla on normaalisti migreeni- ja allergialääkkeet, mut esikoista odottaessa molemmat vaivat jäi pois. Olin ihan elämäni kunnossa. :) Toivottavasti sama juttu tälläkin kerralla.
 
Viime vuonna meni selkä niin pahaan kuntoon, että kipulääkkeet olivat paras kaveri jos jotenkin päin tahtoi olla. Nyt onneksi puoli vuotta jo selvitty ilman eikä selkäkään ole vaivannut...kauhulla vain odotan mikä olo on kun maha alkaa kasvamaan.

Minulta eivät hammaslääkärissä suostuneet röntgenkuvaa ottamaan, kun olisi viisaudenhampaan halunnut pois :eek: Pitää varmaan soitella uudestaan ja kysyä mitä tehdä kun ei tuota jaksa lokakuuhun asti
 
Mulla on nyy antibioottilääkitys kun on poskiontelontulehdus. Joudun myös popsii aika tavalla särkylääkkeitä. kun kysyin että voiko tota antibioottia varmasti syödä raskauden aikana, lääkäri sano "periaatteessa".. Pakkaus selosteessa lukee kuitenki et on turvallista käyttää. Ja siis pakkohan mun on.
 
Shalley, ootko kokeillut nenäkannua? Itselläni on auttanut aika hyvin.

Kiva vastaus toi "periaatteessa"...
 
Inhottavaa, jos lääkäri vastaa periaatteessa... Lääkärin pitäs saada potilaalle turvallinen olo. Ja eipä taida poskiontelontulehduksessa olla vaihtoehtoja. Jos lääkärin sanat jäi miettyttää, soita tuonne teratologiseen neuvontaan. Minä olen sieltä saanu aina aivan tosi hyvin vastauksia.

Mulla kans tuo migreeni jännittää. Nyt luin tuolta husin sivuilta, että ibuprofeiinia sais ottaa. Tuntuu vaan hölmölle, kun edellisessä raskaudessa se multa kiellettiin. Panadol kun ei migreenissä auta mitään. Pitää vielä nauvolasta tuota migreenilääkitystä kysyä. Mulla hormonit pahentaa migreeniä, joten odotettavissa on. Viime raskaudessa mulla oli työterveyshuollon kautta mahtavat palvelut. Sain käydä neurologilla, akupunktiossa ja fysioterapiassa, jolla kohtauksia saatiin vähän kuriin. Nykyisessä työssä on niin huono työterveyshuolto, ettei mitään apuja sieltä ole tulossa.
 
Tema: Meillä on toi kannu ja oon muutaman kerran käyttäny mut tuntuu ihan kamalalta :hungover: nyt en oo kokeillukaan. Selkeesti alkaa pikkuhiljaa helpottaa olo ku ton lääkityksen aloitti. Mulla kerran nuorena meni räkä otsalohkoon saakka ja sit oliki jo kiire saada se pois sieltö, olis menny aivoihi seuraavaks. Nii onneks nyt huomattii ajoissa :happy:
 
Shalley, Mulla myös aika helposti tulee flunssanyhteydessä poski- ja/tai otsaontelontulehdus ja on tosi inhottavaa.. Mä oon yrittänyt nykyään paljon höyryhengitellä jos flunssa vaivaa, että ei menisi poskionteloihin :) Monesti myös auttanut.
Kannattaa kokeilla jos et oo jo kokeillu :wink
 
Mulla kans on vuosia vaivannut poskiontelot, mulla ei toi nenäkannu oo toiminut, mutta kannattaa kokeilla myös physiomeriä :) nyt mulla flunssa jatkuu kohta kolmatta viikkoa, tosin menee varmaan jo raskausoireisiin, kun muulla perheellä ei ole ollut flunssaa nyt ja molemmissa aiemmissa raskauksissa myös ollut flunssaa alkuraskaudessa, molemmissa raskauksissa oon myös ab-kuureja joutunut syömään.
 
Itsellä on käytössä nenäkannu, hankin sen -10, kun oli jatkuvia poskiontelontulehduksia monta talvessa ja nyt käytän sitä aina jos meinaa mennä nenä tukkoon. Viimeks päässyt poskiontelontulehdus yllättään 2012 :)
 
Mulla on vaivana virtsatietulehdukset, joihin olen ennen raskautta käyttänyt päivittäin karpalokapseleita, ja nyt luin paketista, että 'ei raskauden aikana'...whaaaat? Tietääkö joku mua viisaampi, miksi puhtaasti karpalosta tehtyä tuotetta ei saa käyttää raskaana ollessaan? Karpalohan on marja, mikä siinä voi olla raskaudelle vaarallista o_O
 
Monet luontaistuotteet on kiellettyjä, koska niiden vaikutusta raskauteen ei ole tutkittu. Itse kysyisin ehkä neuvolasta, mut sulla taisi olla ongelmia neuvolan kanssa, jos oikein muistan.

Osta vaikka karpaloita tai karpalomehua, kai nekin auttaa.
 
Apteekissa osaavat auttaa myös hyvin, jos jonkin valmisteen käyttö epäilyttää :)
 
Takaisin
Top