Lääkkeet raskausaikana

Järkeilin niin itsekin, että jotain astma-tyyppistä tää mun oireilu on. Kotimatkalla sit myös aivastelin, että löytyy ihan allergiaakin. Onneksi kovin usein ei tarvi siellä tallilla/maneesissa käydä... Ja lääkärin kanssa otan asian puheeksi. Kiitti neuvosta/rohkaisusta!
 
Oi allergia, se on taas täällä!
Aivastin eilen koiralenkillä omien laskujen mukaan 42 kertaa ja sen jälkeen iski järjetön hedari.

Päänsärky jatkui vielä tähän aamuun, jolloin oli pakko ottaa burana. Tunnin päästä oksensin buranan ja aamupalan ulos ja päänsärky loppu.

On tää kivaa :yuck:
 
Napu heinixiä ym muita setiritsiini valmisteita voi syödä, mut ne ei välttämättä auta jos oireet on enempi astma-tyyppisiä. Kannattaa kysy lääkäristä mikä ois paras vaihtoehto sun tilanteessa.
 
Mites pippuri88 jos ottaisit Panadolia 1g Buranan sijaan? Panadol on turvallinen raskausaikana mutta Buranan käyttöä ei suositella.
 
Mä koetin tyhmänä olla ottamatta lauantaina mitään päänsärkyyn. Tulos on se, että eilinen meni melkein koko päivä nukkuessa ja tänään töissä joutuu sammuttamaan puolet lampuista ja himmentämään näyttöjä. Mulla ei ole todettu ikinä migreeniä, mutta välillä on näitä päiviä, kun särkee vasemman silmäkulman alta ja on huono olo, eli jotain migreenin kaltaista se taitaa olla. Eli jos olisin ottanut lauantaina sen pääsärkylääkkeen heti, olisin varmaan pärjännyt sillä yhdellä. Nyt on joutunut ottamaan jo useamman... :sad001 Ja kotona vaan pelkkää buranaa (jota ei siis suositella raskauden aikana), onneksi sattui kaveri käymään, jolta sain sitten panadolia. Muuten olisin varmaan tänään jäänyt kotiin, mutta mulla on tänään nt-ultra, ja olin jo ilmoittanut töihin olevani iltapäivän pois. Ajattelin sitten kestää tän aamupäivän ja nukkua sitten kun pääsen ultrasta kotiin.
 
Onko panacod sallittua?Kun itse Aattelisin et en halua syödä mutta taas joillekkin raskaana määrätty.Meen tänään hampaan poistoon ja sitä on viimeksi määrätty ja lisäksi ab ja Burana.En siis ollut silloin Raskaana.Mietin jos selviäisi ihan vaan panadolilla ja toki ab-kuuri jos määrätään.
 
Lääkärin luvalla otin sen yhden buranan. Ei oo tässä vaiheessa suurta haittaa yksittäisestä. Tiedän kyllä että mielummin panadolia, mut ei ollu vaihtoehtoja.
 
Buranaa saa syödä raskaus aikana, mutta viimeisen kolmanneksen aikana sitä ei enää suositella. Samoin kuin panadoli niin Burana on vain tilapäiseen käyttöön mm kuumeessa tai lievissä kivuissa ja kummassakaan ei saa päivä annosta ylittää. Tästä oli aiemmin täällä jo keskustelua. Ja parempi se Burana kuin kärvistellä kivussa/kuumeessa, jos muuta ei kotoa satu löytymään. Ainut mikä on kokonaan kielletty raskauden aikana on aspiriini, sillä se estää veren hyytymistä.

Vaveli16 panacod on kodeiini ja lääkäri yleensä määrää sitä jos esim kärsii kovista liitoskivuista loppu raskaudessa. Eli on sallittu raskaana, mut sama kuin muissakin särkylääkkeissä et vain tilapäiseen käyttöön.
 
Ettehän turhaan kärvistele kivuissa, kuten jo yllä kirjattu, niin satunnainen käyttö oikeilla annoksilla kun ei sikiötä vahingoita. Toki jos joku ei halua periaatteellisella tasollas yödä mitään, niin se on vapaasti suoritettava valinta, mutta siinä pelossa, että normi kivunlievityksestä olisi haittaa, ei kannata jättää itseään kituuttamaan. Ja aina voi soittaa lääkärille ja varmistaa.
Itselläni oli aluksi paljon pohdittavaa, kun vakiona lääkkeitä menee sekä krooniseen suolistosairauteen että astman hoitoon. Kun sai asian keskusteltu lääkäreiden kanssa, niin oli helpompi tehdä omat ratkaisu,t ja nyt levollisena pidän itseni kunnossa, jotta jaksan huolehtia nykyisestä ja tulevasta pienestä.
 
Luin eilen lääkärilehden viimeisestä numeron seuraavan:
"Parasetamoli ja fertiliteetti
Kahdessa tutkimuksessa todettiin, että parasetamolin antaminen tiineille koe-eläimille voi vaikuttaa epäedullisesti naaraspuolisen sikiön myöhempään fertiliteettiin mm. vähentämällä sikien munasolujen määrää. Näiden nonkliinisten löydösten perusteella ei ole syytä muuttaa parasetamolin raskaudenaikasen käytön ohjeistusta."

Mielenkiintoista.
 
Allergisille..soitin teratologiseen tietopalveluun kun en kertakaikkiaan muistanut mitä allergialääkkeitä raskaana saa käyttää. Itelläni löytyy heinixiä ja aeriusta ja lääkeinfossa lukee ties mitä, mutta nämä molemmat on täysin ok koko allergiakauden ajan. Kuulemma suurin osa allergialääkkeistä on ok. Lisäksi nenäsumutteista ja silmätipoista sanoi, että voi käyttää, koska vaikuttavat paikallisesti. Itellä pakko ottaa nappia, kun tipat ei paljon suun kutinaan auta :D. Lisäksi käytän astmalääkettä (Symbicort forte), ihan keuhkolääkärin määräämänä.
 
Mulle määrättiin ab+Burana600mg+paramax 1g nyt hampaan poisto jälkeen sanoi et tässä vaiheessa ok.Ja otan nyt aluksi niitä mut en yhtään turhaa.Mutta alkuun pari päivää määräys ottaa paramax x3 ja buraba x4 siis päivässä.
 
Thelma parasetamolia mainostetaan turvallisena ja parhaana vaihtoehtona, mut todellisuudessa esim Ruotsissa on muutama ihminen jo kuollut parasetamoli myrkytykseen. Parasetamoli suurina annoksina ja pitkäaikaiskäytössä vahingoittaa maksaa, ja saattaa johtaa jopa vakavaan maksavaurioon. Joten en yhtään epäile etteikö voisi olla muitakin haittavaikutuksia.

Mutta kuten muutkin reseptivapaat ja reseptillä saatavat särkylääkkeet, niin myös se panadoli, on tarkoitettu vain ja ainoastaan tilapäiskäyttöön.
 
Työterveyslääkärillä käyty. Sain Heinixiä ja Ventolinea. Sain myös lähetteen labraan spirometriaan sekä astmahoitajalle kahden viikon kotitutkimusjaksoa varten. Jospa ei tarvis enää pihistä, puhista ja yskiä.
 
hyvä juttu Napu. Itsellä olo on ainakin kuin yöllä ja päivällä kun keuhkot on kunnossa. Ja jos sulla ei todeta muuta kuin allergia aikana ventolinen kaipuuta, niin hienoa. Tosin eipä tuo päivittäinen henkäsy lääkkeestä aiheuta suurta vaivaa sekään :wink
 
Mulle tuli poskiontelontulehdus. Lääkäri sanoi että toi antibiootti on turvallinen lapselle mut kysyin siitä vielä apteekissa. Ilmeisesti ensimmäisellä kolmanneksella ei suositella mut mulla vaihtu just toiselle. Inhottaa syödä mitään lääkkeitä nyt raskausaikana mut ei se tulehdustilakaan hyvä oo.

Tutun vauva syntyi just pienikokoisena ku hän on lääkityksellä Crohnin taudin vuoksi. Pienen hemoglobiinit ja muut arvot niin huonoja et joutuu syömään tunnin välein. Eli vauva pitää herättää syömään yölläkin. Huh raskasta. Hän viel yksin on sen vauvan kanssa.
 
Siksi minäkin olin viime raskauden tarkkailussa, ei johtuen niistä lääkkeistä, vaan ennemminkin siksi, kun ei tiedä miten suolistoni imeyttää ruokaa ja sitä kautta kuljettaa ravintoa sikiölle. Viimeksi me selvisimme hienosti, nyt tietenkin toivon lujasti samaa...
 
Takaisin
Top