Kysely: Linea negra ja vatsan malli

Macademia

Satasella mukana keskusteluissa
Helmikuiset 2026
Huomasin alavatsalle ilmestyneen tutun ruskean viivan. Rv 8+5 nyt.

Onko sulle ilmestynyt samanmoinen ja missä vaiheessa huomasit? Onko viiva navan alapuolella vai jatkuuko se vatsan yli?

Jos takana sekä tyttö-, että poikaraskauksia, vahvistuiko viiva molemmissa ja oliko erilainen?

Mulla on tyttöraskauksia ja yksi poika. Muistaakseni jokaisessa raskaudessa ei viiva ollut yhtä vahva. Siitä on tosin 19-13 v aikaa, etten ihan tarkasti muista noita.

Toinen kysymys mahan mallista useamman äideiltä… Onko teillä mahan muoto vaihdellut? Tyttöraskauksissa erilainen kuin poikaa odottaessa?

Mulla oli kuulamainen tytöstä ja sivulle levinnyt pojasta. Vissiin just toisin päin ennustettais sukupuoli muodon perusteella.

Muokattu viimeksi:
Minulla ei ole ollut yhdessäkään raskaudessa linea negraa. En ole itse huomannut myöskään mitään eroa mahan muodossa tyttöä vs poikaa odottaessa. Minulla on tosin sen verran ylipainoa, että sekin varmasti jo itsessään vaikuttaa mahan muotoon. Ei ole niin ihanan pyöreä ja selkeä raskausmaha kovinkaan varhain.

Minullakaan ei kummastakaan lapsesta tytöstä eikä pojasta ollut linea neagraa. Maha oli pojasta mun mielestä isompi, mutta olikin syntyessään siskoaan huomattavasti painavampi. Poika 3.8kg ja tyttö 3.1kg

Itselläni viiva on tullut molemmissa raskauksissa aivan viimeisellä kolmanneksella ja ollut aivan samanlainen. Vatsan muodossa ei myöskään ollut mitään eroa sukupuolesta riippumatta. Siinä että viiva mahasta katosi synnytyksen jälkeen kesti myös monta kuukautta.

Täällä myös tyttö- ja poikaraskaus taustalla ja linea negraa ei kummassakaan. Poikaraskaudessa vatsan malli oli paljon sirompi. Toki se oli eka maaliin mennyt raskaus myös.

Huomasin linea negran ihan selvästi jo pari viikkoa sitten varhaistestillä plussaamisen jälkeen, eli viikkoja sillon vain about 3+4. En tiedä onko ylipäänsä mahdollista, että se ilmestyisi niin aikaisin. Tuntuu vaan absurdilta myös se ajatus, että se viiva olis ollut näkyvissä koko 30+ vuotisen elämän, enkä olisi siihen aiemmin kiinnittänyt huomiota 😅

Mulla ei vielä mitää näkyvissä
Ekasta pojasta oli ylhäällä ja alhaalla viivat toisesta pojasta vain alhaalla joten tää on ehkä vaan uskomus 😬
Varsan muodosta en tiiä oon ollu tosi erikokonen molemmista ja vaivoillakin koko eroa.

Huomasin linea negran ihan selvästi jo pari viikkoa sitten varhaistestillä plussaamisen jälkeen, eli viikkoja sillon vain about 3+4. En tiedä onko ylipäänsä mahdollista, että se ilmestyisi niin aikaisin. Tuntuu vaan absurdilta myös se ajatus, että se viiva olis ollut näkyvissä koko 30+ vuotisen elämän, enkä olisi siihen aiemmin kiinnittänyt huomiota 😅
Minä joskus vuosia sitten huomasin sen viivan "värittömänä" ja vähän säikähdinkin sitä, mutta sitten selvisi, että se on linea alba, joka raskaana sitten hormonien myötä monilla tummuu, ja sitten sitä sanotaan linea negraksi :D Miksi ei olisi mahdollista, että se tummuu aiemmin joillakin, kun onhan monet muutkin oireet niin yksilöllisiä ja eri ihmisillä hormonitasot on aina yksilölliset.

Mulla on kaksi poikaa, joista molemmista vatsa selkeästi edessä. Takaa ei juuri edes huomannut, että olin jo pitkälle raskaana. Jopa vyötärön erotti takaa päin😅 Esikoisen raskaudessa linea negra tuli aika loppuvaiheessa, ehkä joskus vikalla kolmannekselle, mutta oli suht selkeä. Tokan raskaudessa linea negra tuli vielä myöhemmin ja oli himmeämpi.

Mulla on kaksi poikaa, joista molemmista vatsa selkeästi edessä. Takaa ei juuri edes huomannut, että olin jo pitkälle raskaana. Jopa vyötärön erotti takaa päin😅 Esikoisen raskaudessa linea negra tuli aika loppuvaiheessa, ehkä joskus vikalla kolmannekselle, mutta oli suht selkeä. Tokan raskaudessa linea negra tuli vielä myöhemmin ja oli himmeämpi.
Niin ja mun molemmat lapset on olleet keskenään hyvin saman kokoisia, vähän reilut 3 kg. Luulen, että se ja mun oma vartalon malli on pääasiassa vaikuttaneet mahan kokoon ja muotoon.

Niin ja mun molemmat lapset on olleet keskenään hyvin saman kokoisia, vähän reilut 3 kg. Luulen, että se ja mun oma vartalon malli on pääasiassa vaikuttaneet mahan kokoon ja muotoon.

Joo, ja varmaan se vaikuttaa vatsan malliin, että mihin kohti istukka sattuu kohdussa tarttumaan, onko se kohdun etu- vai takaseinässä.

Joo, ja varmaan se vaikuttaa vatsan malliin, että mihin kohti istukka sattuu kohdussa tarttumaan, onko se kohdun etu- vai takaseinässä.
Mulla sanottiin varhaisultrassa, että istukka näyttää sijoittuvan takaseinään. Mitä se sitten muodon kannalta tarkoittaisi? 😊

Mulla sanottiin varhaisultrassa, että istukka näyttää sijoittuvan takaseinään. Mitä se sitten muodon kannalta tarkoittaisi? 😊
Mulla oli toisessa raskaudessa istukka etuseinässä ja toisessa takaseinässä. Mahan muoto oli musta molemmissa aikalailla sama, joten en osaa sanoa, onko sillä minkälaista vaikutusta. Mutta liikkeiden tuntemisessa oli tosi iso ero! Esikoisen raskaudessa istukka oli etuseinässä ja tunsin kyllä liikkeitä, mutta ne tuntuivat ja näyttivät vähän siltä, kuin joku käärme olisi myllertänyt mahassa. Kuopuksen raskaudessa istukka oli takana ja liikkeet tuntuivat todella paljon selkeämmiltä ja terävämmiltä. Erotti suunnilleen varpaatkin mahan läpi vauvan potkaistessa😄 Jos saisi valita, ottaisin nytkin mielummin istukan takaseinässä. Tuntui jotenkin rauhoittavammalta tuntea kaikki liikkeet selkeämmin😊

Takaisin