Kuukautissuojat

Mitä kuukautissuojaa käytät?

  • Tavalliset siteet

    Äänet: 22 47.8%
  • Kestositeet

    Äänet: 4 8.7%
  • Tamponi

    Äänet: 15 32.6%
  • Kuukuppi

    Äänet: 24 52.2%
  • Kuukautisalushousut

    Äänet: 2 4.3%
  • Joku muu

    Äänet: 0 0.0%

  • Kaikki äänestäjät
    46
Suosittelen oman vaatekoko mukaan. Mä ostin taulukon mukaan XXL koon ja kyllä ne menee, mutta ovat hieman isot. Seuraavat oli XL:ää ja ovat paremmat. Mun vaatekoko on XL joten sen mukaan kannatti mennä, 😀

Mut jos ostaa vahingossa isommat varsinkin sitä shortsimallia, niin ei oo mikään katastroffi

Joustavat todella hyvin.
Kiitos vastauksesta. Taidan ostaa sitten tuon xl:n, kun se ehkä lähempänä ja kun kerran joustaa hyvin. Ja jos sitä saisi noita raskauskiloja vähän pois ja pääsisi lähemmäksi omaa hyvänolon painoa. 👍
 
Vaikuttaako tamponeista paljastuneiden myrkkyjen sisältäminen teillä niiden käyttöön?

Itse olen käyttänyt tamponeita ehkä kaksi-kolme pakettia elämäni aikana, aikuisiällä parin vuoden aikana jossain vaiheessa. Ei ollut koskaan mun juttu, mutta kyllähän se oli kätevä esim. uimassa tai töissä siteen kanssa. Nykyään käytän ainostaan Libressen kuukautisalushousuja, niitä mulla on 8.

Mutta niin, ihan hirveetä että tamponeista paljastuu tälläistä! Muutenkin kun PMDD takia tullut ahmittua tietoa, niin olen ollut vihainen ja vakuuttunut, että naistenvaivoja ei todellakaan tutkita tarpeeksi ja oteta vakavasti.
 
Huh, aika järkyttävää että tällaista löytyy. Onneksi sitä vihdoin tutkittiin! En niitä hirveästi ole käyttänyt (onneksi). Lähinnä uimassa ja pahimpien vuotojen aikaan harrastuksessa siteen lisäksi. Vähän kyllä arveluttaa käyttää jatkossa senkään vertaa. Onneksi vuodotkaan ei ole nyt niin runsaita. (Voi luottaa, ettei tule harrastuksessa siteestä ohi.)
 
Mä käytin ennen lapsia ja välissä kuppia, mutta kierukan laittanut lääkäri meinasi, että anatomia on sellainen, että alipaine voi vetää kupin pois. Kuulemma on kupista löytyneitä kierukoita. Toki nyt hormonikierukan kanssa vuodot on niin niukkoja, että pikkuhousunsuoja riittää. Aina ei tarvitse sitäkään.
 
Vaikuttaako tamponeista paljastuneiden myrkkyjen sisältäminen teillä niiden käyttöön?

Itse olen käyttänyt tamponeita ehkä kaksi-kolme pakettia elämäni aikana, aikuisiällä parin vuoden aikana jossain vaiheessa. Ei ollut koskaan mun juttu, mutta kyllähän se oli kätevä esim. uimassa tai töissä siteen kanssa. Nykyään käytän ainostaan Libressen kuukautisalushousuja, niitä mulla on 8.

Mutta niin, ihan hirveetä että tamponeista paljastuu tälläistä! Muutenkin kun PMDD takia tullut ahmittua tietoa, niin olen ollut vihainen ja vakuuttunut, että naistenvaivoja ei todellakaan tutkita tarpeeksi ja oteta vakavasti.
Mie en oo tällaisesta kuullutkaan. Mitä nuo siis sisältävät?
Ennen käytin enimmäkseen tamponeja, mutta sopivan kuukupin löydyttyä olen siirtynyt täysin kuppikerhoon. 😁

Tuo naistenvaivojen vähättely on tuttua. Viimeksi, kun en saanut työterveydestä erinäisten hormonien mittauksia niin sain kuulla, että ihan tasa-arvoista on, kun miehilläkin on omat juttunsa, joita ei korvata... Ainoa vain, että se mieshormonien tutkiminen on kymmenen kertaa halvempaa... Ja testosteronin puute tuskin aiheuttaa jäätäviä itkukohtauksia, pahoinvointia ja 1,5vkoa/kk kipuja, joihin määrätään kolmiolääkkeitä, kun muu ei auta. Vielä on näköjään tehtävää tälläkin saralla, vaikka moni asia on parantunut vuosien varrella.
 
En ole oikein koskaan tottunut käyttämään tamponeja, en saanut niitä koskaan niin etteivät tuntuisi jollakin tapaa. Olen nyt kokeillut käyttää kuukautisalushousuja, ostin yhdet Libresset, mutta ne on jalassa tosi ikävän tuntuiset. Ihan kuin vaipan kanssa menisi! Vähän sama fiilis kuin semmoisen jättivaipan kanssa mitä piti pitää synnytyksen jälkeen. Tietysti kun olen tottunut käyttämään stringejä ja kuukautisten aikaan tavallisia mahdollisimman kevyitä ja siroja alushousuja, niin ero oli aika valtava. Tuntuu mukavammalta mennä pitsialkkareissa siteen kanssa, vaikka vuoto yleensä onkin aika runsasta. Ekologisempi vaihtoehto kuukautisalushousut olisivat toki, täytyy yrittää harjoitella.

Kuukuppia haluaisin alkaa taas kokeilla käyttää, mutta jännitän sitä kyllä kierukan kanssa.
 
Mie en oo tällaisesta kuullutkaan. Mitä nuo siis sisältävät?
Ennen käytin enimmäkseen tamponeja, mutta sopivan kuukupin löydyttyä olen siirtynyt täysin kuppikerhoon. 😁

Tuo naistenvaivojen vähättely on tuttua. Viimeksi, kun en saanut työterveydestä erinäisten hormonien mittauksia niin sain kuulla, että ihan tasa-arvoista on, kun miehilläkin on omat juttunsa, joita ei korvata... Ainoa vain, että se mieshormonien tutkiminen on kymmenen kertaa halvempaa... Ja testosteronin puute tuskin aiheuttaa jäätäviä itkukohtauksia, pahoinvointia ja 1,5vkoa/kk kipuja, joihin määrätään kolmiolääkkeitä, kun muu ei auta. Vielä on näköjään tehtävää tälläkin saralla, vaikka moni asia on parantunut vuosien varrella.
Ainakin lyijyä ja arseenia on nyt löydetty:

Moni nainen on sanonut, että jos miehet kärsisivät "naistenvaivoista" (esim. PMS, PMDD, endometrioosi, PCOS), olisi tutkittu enemmän ja ratkaisuja kehitetty enemmän. Mutta itse olen kuullut vähättelyä kyllä ihan naisiltakin. Kun eivät osaa samaistua ja eivät usko oireita todeksi. Myös terveydenhuollossa tähän törmännyt.
 
Paljon olette puhuneet noista pikkareista niin millaisen vuodon ne pitävät sisällään eli miten toimivat runsaammalla vuodolla? Tuleeko vuoto joskus läpi ja huomaako sen? Ja joutuuko kuitenkin vessassa usein siistimään itseään kuten siteiden kanssa joutuu? Onko kukaan käyttänyt niitä synnytyksen jälkeen jälkivuotoon?
Kyselyikä vaivaa. 😅😂
 
Paljon olette puhuneet noista pikkareista niin millaisen vuodon ne pitävät sisällään eli miten toimivat runsaammalla vuodolla? Tuleeko vuoto joskus läpi ja huomaako sen? Ja joutuuko kuitenkin vessassa usein siistimään itseään kuten siteiden kanssa joutuu? Onko kukaan käyttänyt niitä synnytyksen jälkeen jälkivuotoon?
Kyselyikä vaivaa. 😅😂

Hyvin kyllä piti vuodon, runsaammankin ja oli ihan kuiva olo, ei tullut läpi 10h käytön aikana. Vähän siistimistä tarvitsee, varmaan aika lähellä sitä mitä siteiden kanssakin. Siis mielestäni ihan toimivat, jos kestää sen ns ylimääräisen pehmusteen tunteen takapuolessa :') Mulla siis on Libresset, vois testata kans noita Myllymuksuja.
 
Paljon olette puhuneet noista pikkareista niin millaisen vuodon ne pitävät sisällään eli miten toimivat runsaammalla vuodolla? Tuleeko vuoto joskus läpi ja huomaako sen? Ja joutuuko kuitenkin vessassa usein siistimään itseään kuten siteiden kanssa joutuu? Onko kukaan käyttänyt niitä synnytyksen jälkeen jälkivuotoon?
Kyselyikä vaivaa. 😅😂
Mulla ei oo mitkään kevyet menkat ja ei oo koskaan tullut läpi… myllymuksujen menkkapikkareissa se sideosa ei ole erityisen tönkkö ja koen että tuntuu vähemmän, kuin perinteinen side. 🙂
 
Paljon olette puhuneet noista pikkareista niin millaisen vuodon ne pitävät sisällään eli miten toimivat runsaammalla vuodolla? Tuleeko vuoto joskus läpi ja huomaako sen? Ja joutuuko kuitenkin vessassa usein siistimään itseään kuten siteiden kanssa joutuu? Onko kukaan käyttänyt niitä synnytyksen jälkeen jälkivuotoon?
Kyselyikä vaivaa. 😅😂
Ja en joudu vaihtaa menkkapikkareita päivän aikana. Perinteisen siteen jouduin vaihtaa ehkä kolme kertaa…
 
Ja en joudu vaihtaa menkkapikkareita päivän aikana. Perinteisen siteen jouduin vaihtaa ehkä kolme kertaa…
Mie en oo siteiden kanssa selvinnyt noin vähällä vaihdolla. Tyhjennän kuukupinkin runsaimpina päivinä sen 3-4 kertaa päivässä. 🙈

Tuleeko muuten noiden menkkapikkareiden kanssa sellaisia hajuhaittoja mitä siteiden kanssa?

Kiinnostaisi vain joku kakkosvaihtoehto silloin kun ei voi käyttää kuukuppia ja tulevaisuudessa jos joutuu synnyttämään, että kuinka nuo riittävät jälkivuotoon. 🤔
 
Mie en oo siteiden kanssa selvinnyt noin vähällä vaihdolla. Tyhjennän kuukupinkin runsaimpina päivinä sen 3-4 kertaa päivässä. 🙈

Tuleeko muuten noiden menkkapikkareiden kanssa sellaisia hajuhaittoja mitä siteiden kanssa?

Kiinnostaisi vain joku kakkosvaihtoehto silloin kun ei voi käyttää kuukuppia ja tulevaisuudessa jos joutuu synnyttämään, että kuinka nuo riittävät jälkivuotoon. 🤔
Ei oo itellä hajuhaittoja. 🙂 Siteiden kanssa koen että on enemmän
 
Minäkin pohdin kuukautisalushousuja. Kuinka kauan yksiä voi pitää, jos on niukkaa vuotoa? Tuntuu ainakin, että tarvitsee olla hirveän monet jos pitää vaihtaa useamman kerran vuorokaudessa. Eikä ne ihan halpoja taida olla.
 
Ja miten kuukautisalushousujen pesu? Laitetaanko vaan muun pyykin joukkoon koneeseen vai pitääkö pestä erikseen ja vaatiiko esihuuhtelua käsin?
 
Hajuhaittoja en ole huomannut. Ja pyykkiin vaan olen muiden vaatteiden kanssa laittanut. En tiedä olisiko välttämättä tarvinnut huuhtelua, mutta huuhtaisen kyllä pikkasen.
 
Käyttöohjeista muistan, että esihuuhtelu ennen koneeseen nakkaamista. Pesee ja puristelee kylmässä vedessä niin kauan, että väritöntä tai lähes väritöntä vettä vaan irtoaa. Huuhteluainetta jos ei käytä koneessa niin käyttöikä pitempi. 40 asteen pesuohjelma.

Itse olen toisinaan pessyt 60 asteessa ja käyttänyt huuhteluainetta..

Lupaa pitää 12h. Mulla yleensä menee 2 tai 3 eri housut/vrk. Ei oo koskaan tosiaan tullut ohivuotoja, vaikka ekat 2-3 päivää on hullun runsasta vuotoa.
 
Takaisin
Top