Kuukautiskuppi - kokemuksia?

Minä sain kupin käytöstä bakteerivaginoosikierteen :/. Tyhjennysväli saattoi muutaman kerran venähtää liian pitkäksi, minulla hormonikierukka ja sen vuoksi niukka vuoto, joten ylivuotoja ei tarvinnut pelätä eikä kovin usein tullut tyhjennettyä (ehkä juuri tuon kaksi kertaa päivässä). Nyt vaikuttaa siltä, että tulehdus ei olisi heti uusimassa, mutta enpä tiedä uskallanko kuppia enää käyttää kun on se haju niin ikävä vaiva.. Tykkäisin kyllä kupin helppoudesta ja huomaamattomuudesta.
 
Minä sain kupin käytöstä bakteerivaginoosikierteen :/. Tyhjennysväli saattoi muutaman kerran venähtää liian pitkäksi, minulla hormonikierukka ja sen vuoksi niukka vuoto, joten ylivuotoja ei tarvinnut pelätä eikä kovin usein tullut tyhjennettyä (ehkä juuri tuon kaksi kertaa päivässä). Nyt vaikuttaa siltä, että tulehdus ei olisi heti uusimassa, mutta enpä tiedä uskallanko kuppia enää käyttää kun on se haju niin ikävä vaiva.. Tykkäisin kyllä kupin helppoudesta ja huomaamattomuudesta.

Mulla tapahtui jokin muutos synnytyksen jälkeen ja kuukuppi aiheuttaa nykyään jäätävän hiivan ihan joka kerta. Itselläni vuoto on runsastunut ja joudun tyhjentämään kuppia useammin. Jännä juttu, harmittaa kyllä siirtyä takaisin tamponeihin ja siteisiin. :arghh:
 
Olen tuota kuppia miettinyt jo vuosikausia, mutten ole koskaan saanut ostetuksi. Vaihtoehtoja (koot, värit, materiaalit, hinnat + mukana tulevat tilpehöörit) on niin paljon että menen aina valintatilanteessa sekaisin ja päädyn tuttuihin tamponeihin :dead:
 
Minä sain kupin käytöstä bakteerivaginoosikierteen :/. Tyhjennysväli saattoi muutaman kerran venähtää liian pitkäksi, minulla hormonikierukka ja sen vuoksi niukka vuoto, joten ylivuotoja ei tarvinnut pelätä eikä kovin usein tullut tyhjennettyä (ehkä juuri tuon kaksi kertaa päivässä). Nyt vaikuttaa siltä, että tulehdus ei olisi heti uusimassa, mutta enpä tiedä uskallanko kuppia enää käyttää kun on se haju niin ikävä vaiva.. Tykkäisin kyllä kupin helppoudesta ja huomaamattomuudesta.
Tihennät vaan tyhjennys- ja puhdistusväliä, vaikka vuodon puolesta ei tarvisikaan?
 
Tykkäisin kupin käytöstä, mutta lääkäri pelotteli että voi nypätä kuparikierukan pois paikaltaan... En usko että ottaisi lankoihin kiinni, mutta vissiin lääkäri tarkoittikin kupin muodostamaa painetta. En nyt sitten ole sitä käytellyt.
 
Kokeilin ite kun sitä kaveri kehu mutta meni hermo siinä väsäämisessä. Silloin kun sain vihdoin sen paikoilleen niin en saanutkaan enää ulos. Piti ihan oikeesti pakolla vetää pois ja tietenki veri läikky joka paikkaan. Ja se tapahtu joka kerta. Varmasti harjotuksen puutetta mutta kaapissa odottelee, sitten kun oon joskus tulevaisuudessa synnyttänyt niin kokeilen uudelleen jospa helpottaa laitto :joyful:
 
Kannattaa harjoitella käyttöä silloin kun ei ole menkkoja, siistimpää touhua. :) ja mistä tietää, että kuppi on kohdillaan, jos ei kerran vuoda mitään? No siitä, että kuppi ei tunnu ollessaan paikallaan. :thumleft jos tuntuu ikävältä tms niin on todnäk huonosti paikallaan.
 
Tykkäisin kupin käytöstä, mutta lääkäri pelotteli että voi nypätä kuparikierukan pois paikaltaan... En usko että ottaisi lankoihin kiinni, mutta vissiin lääkäri tarkoittikin kupin muodostamaa painetta. En nyt sitten ole sitä käytellyt.
Kuppia saa käyttää, kunhan ilmaa kupin ennen poistoa.
Mä en edes tee kuppiin alipainetta laittaessa pysyy ilmankin. :)
 
Plussat:
  • Halpa kertahinta ja säästää luontoa
  • Ei hiosta
  • Voi urheilla kun sitä käyttää, eikä tarvitse pelätä tulehduksia kuten tampponien kanssa
  • Ei tunnu missään jos on oikein asetettu
Miinukset:
  • Itselleni ei sovi antenni kun istuu niin alhaalla, eri leikkaan antennin aina alussa pois (olen siis omistanut muutaman kupin ja olen uusinut muutamaan otteeseen #pöpökammoinen). Tämän vuoksi joskus vaikea saada otetta kun ottaa pois.
  • Puhdistaminen julkisissa vessoissa joissa ei ole kopin sisällä pesuallasta on aika äklöä.
  • Kesämökit ja ulkohuussit - sama ongelma. Puhdistaminen.
  • Keittäminen ja sterilisointi - minä ainakin käytän erillistä kattilaa tähän. :hilarious:
  • Kuukautisten alussa kuppi ei riitä, vuodan niin paljon ja vatsa turvottaa niin että kuppi falskaa. Se painaa myös rakkoa silloin. Sopii minulle ainoastaan kuukautisten 2-3 päivä eteenpäin.
 
Oon käyttänyt varmastikin viimeiset 7 vuotta ja tykkään kyllä! Totta, reissussa epäkäytännöllinen ja silloin tulee käytettyä siteitä. Muistan vieläkin sen ihan ekan kerran, kun yritin ottaa kuppia pois ja en tajunnut puristaa kuppia kasaan. Taju meinas lähtä siinä ja oksennus tulla, kun revin sitä irti :inpain:
 
On olemassa kuukupinpuhdistuspyyhkeitä, tosi käteviä silloin kun ei just esim. vessakopissa ei ole pesuallasta :)
 
Mielestäni kertakäyttösuojat ovat epäkäytännöllisempiä reissussa koska läheskään aina roskista ei ole saatavilla. Minne käytetty suoja sitten dumpataan? Mukaan vain vesipullo ja homma hoituu. Itse putsaan kupin usein myös vain vessapaperilla pyyhkäisemällä, ei sen joka tyhjennyksen jälkeen tarvitse olla täysin tahraton jos menee muuten haastavaksi.

Antennista vielä että minäkin leikkaan sen kokonaan pois. Miten sen avulla sen edes poistaa kun kuppi on alapaineella kiinni? Sormi kupin sivuun, ryttyyn ja ulos. Antenni on turha.

Meillä keittäminen onnistuu normikattilassa. Toki kattila pestään sen jälkeen mutta come on. Myös raskaustestejä varten olen pissinyt ihan juomalasiin. Tiskikone on keksitty. :wink
 
Takaisin
Top