Kuukautiskierto sekaisin synnytyksen jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -Dolly-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

-Dolly-

Puuhakas puhuja
Synnytyksen jälkeen minulla alkoi menkat jo parin kuukauden jälkeen. Ennen raskautta kuukautiskierto oli aina säännöllinen (28pv.), oli helppo tietää jo ennen testien tekoa olevasna raskaana. Nyt kiierto on kaikkea muuta kuin säännöllinen (synnytyksestä 10,5kk). välillä saattaa mennä yli 40pv, välillä n. 30pv. Kuitenkin vuoto ja vuodon kesto ovat normaalit. Ihme välivuotoakin tuli. kk sitten. Mietin jo, että olsiko kiinnittymisvuotoa, mutta oli sit varmaan jotain ovisvuotoa ku en raskaana kuitenkaan ollut..

Synnytyksen jälkiseurauksina minulle tuli emätintulehdus, joka hoidettiin.. Mites jos se uusiutuu, onko siinä jotain menkkoihin liittyvää vaikutusta? En ole vielä lääkärissä käynyt, kun olen tätä pitänyt väliaikaisena "häiriönä", mutta onko se sitä? mites muilla on menkat tulleet synnytyksen jälkeen?

Mulla alko rusehtava vuoto puoltoista viikkoa siitä ku jälkivuoto loppu. Ja siitä heti perää menkat, ku edeltävää vuotoa oli kestäny viikon. Jälkivuoto kesti 4,5 vk. Ekat menkat ku loppu, mulla oli neljä päivää ilman vuotoa ja sit alko uudet menkat. Eli kierto oli 10 päivää. Nyt on tän nykysen kierron 10:s päivä ja sellanen olo et kohta ne taas alkaa. Ehkei viel huomena mut kuitenkin. Oon miettiny et pitäskö koht mennä kans lekurii, mut aattelin oottaa viel pari kiertoa. Sit ittee mietityttää et voiko kierroille mitään tehä edes ennen ku imetys loppuu. Mä ku en mitää e-pillereitä ratkasuks ota, ku ei muutenkaa oo aikomusta hormonaaliselle ehkäsylle. Synnytyksetä nyt se reilu 2kk aikaa.

Esikost ekat mekat alko 4kk synnytyksen jälkee ja kierron kesto oli 30-34 pv. Ennen sitä taas oli 36-45pv kierto, joskus pitempikin.

Mulla on vasta nyt viime kuukausina alkanu menkat säännöllistymään ja synnytyksestä on kuitenkin jo reilusti yli vuosi aikaa. Kai se aikansa ottaa se kropan palautuminen normaali päiväjärjestykseen. Ja mulla menkat alkoi jo 7 vkoa synnytyksestä.

Minulla taas ei imetyskään vaikuta menkkoihin tai sen alkamisajankohtaan, kun imetys ei lähtenyt rullamaan odotetulla tavalla ja vain 4 päivää sain siitä nauttia.. nyt ollut vain pulloruokinnassa :(

En nyt tiiä onko tuo hyvä juttu että tätä muillakin näköjään on, mutta itsellä olo hieman helpottui. Ehkä se on ihan normaalia?

Pitää nyt kuitenkin ottaa ihtiään niskasta kiinni ja varata tuota aikaa, että ainakin saa selvyyttä asiaan. Itsekään en homonaalista ehkäisyä ota.

Tuliko teillä jotain välivuotoja n. puolessa välissä kiertoa? (kesto 1-2pv). Ajattelin netistä lukemani perusteella, että on ovis-vuotoa, mutta ei minulla ennen ole mitään sellasia ollut :O

Syötkö mitään pillereitä?? Itselle ei nimittäin minipillerit sopinut mitenkään päin ja menkat normalisoitui kun ne vaihtoi normaaleihin..

En syö pillereitä. Näyttäis olevan omasta takaa nää hormoonit solmussa... Välillä tuntuis että olis edelleen raskaana, kun jäin raskausajalta muutenkin kauheaksi herkistelijäksi yms. saatan itkeä jostain ihan TODELLA pinesta asiasta jos liikutun, todella säälittävää :D

Kyllähän tuo raskaus tosiaan hormooneita sekottaa niin paljon, että ei tosiaan ihme jo kierto sekasin :/ Hmm, en kyllä osaa mitään neuvoakaan antaa miten sen saisi korjattua :D (paitsi pillereillä.) Toivotaan että ne ajan kanssa siitä normalisoituu :)
Itellä oli joskus joku epäspesifinen vai mikä lie emätin tulehdus, eikä se vaikuttanut menkkoihin omalla kohdalla :/

Niinhän tuo varmaan on.. Vähän kammoksun lääkärillä käyntiä, ei varmaan tän aisan takia tarviis mennä jos olis vaan noista hormooneista. Mutta en oikein haluais pillereitäkään... noo onhan tää toisaalta parempi, menkat tulee harvemmin kuin ennen ;D

Onko sinulle jäänyt raskauden jälkeen samanlaisia tuntemuksia kuin raskaana ollessa? meinaan juuri yliherkkyyttä yms?

No mä olin esikon raskausaikana tosi itkuherkkä ja se paheni synnytyksen jälkeen ja paluuta ei oo tullut. Nyt itketään jo ihan joka asialle ja jos ei muulle ni sit sille et ku pitää olla niin itkuherkkä. Ja se rakkaus ruokaan... Nyt jos näkeeki jonku tosi herkullisen ruuan kuvan, ni meinaa kyyneleet valua silmistä ja kuola pitkin suunpieliä, mies onki alkanu kutsuu noit mun ruokaoikkuiluja foodgasmeiksi.

Mulla ainakin imetysaika oli yhtä tunteiden vuoristorataa kuin raskaana ollessakin :D Kai sitä jäi osittain vähä herkkikseksi.. En sit tiiä johtuuko siitä että väsymystaso on ainakin ekojen kuukausien aikana suurempi kuin ennen.. O.o Täytyy sanoa et nyt en ees osaa sanoa, kun mukamas ollu taas niin kauan raskaana ja esikoinenkin jo 4v :D Mut kyllähän tuo äidiksi tulo oli sellanen henkinen kasvun paikka, että maailmaa ajattelee ihan eri tavoin ja toki tietyissä jutuissa herkistelee herkemmin..

Niin, niin se varmaan on :) Voisin kyllä mielelläni olla taas vähän vähempi itkuherkkä ihminen :D Noh, pitää nyt toivoa, että nuo meksut lähtee edes jotenki säännöllistymään :) Oon kans miettiny tota väsymystä syyks ainaki osaan mun käytöksessä tapahtuneeseen muutokseen. En vaan osaa mennä aikasin nukkumaan, vaikka vauva aika hyvin nukkuukin yöunensa.

Näinpä juuri :) Ja kun tuo ei mitää pidempiä päikkäreitäkää nuku, niin ainut oma aika on kaheksan jälkee.. harvoin tuota hoitoonkaan laitan.. nooh omaa vikaa tuo kun ei malta mennä:)

Nostellaanpa tätä. Onko kellään viimeaikaisia kokemuksia kierron pituuden oudosta vaihtelusta synnytyksen jälkeen? Mulla synnytys viime alkukesällä ja ekat menkat tuli lokakuussa. Eka kierto oli 44pv, sitten 31pv, 26pv ja viimeisin 19 päivää :Weary Cat Face:

Oon nyt 40 vuotta ja panikoin, että onkohan tää oire esivaihdevuosista, kun vielä ois yksi vauva toiveissa.

Nostellaanpa tätä. Onko kellään viimeaikaisia kokemuksia kierron pituuden oudosta vaihtelusta synnytyksen jälkeen? Mulla synnytys viime alkukesällä ja ekat menkat tuli lokakuussa. Eka kierto oli 44pv, sitten 31pv, 26pv ja viimeisin 19 päivää :Weary Cat Face:

Oon nyt 40 vuotta ja panikoin, että onkohan tää oire esivaihdevuosista, kun vielä ois yksi vauva toiveissa.
Mulla oli synnytys heinäkuussa ja menkat alkoi lokakuussa. Eka kierto 29pv, toinen 66pv 🫣 ja saa nyt nähdä miten kolmannen käy. Menkat ovat myös olleet pidemmät ja pahemmat synnytyksen jälkeen 🤦‍♀️ olen 29v

Minä oon 32v ja synnytyksestä tulee ensi kuussa vuosi. Menkat alkoi aika pian synnytyksen jälkeen ja kierrot heittelee edelleen tosi paljon. Pituudet kaikkea 20-42 päivän väliltä. Nyt on kp 39 eikä menkkoja ole näkynyt 😏 imetän vielä ja se itsellä varmasti suuresti vaikuttaa.

Takaisin