Kun vanhempainvapaa loppuu

Voiko opiskelija tai työtön jäädä hoitovapaalle vai pitäisikö olla työpaikka, josta hoitovapaalle jää?
 
kyllä voi opiskelija tai työtönkin jäädä hoitovapaalle, ihan samallalailla kuin työssäkäyvä :) Tuetkin on siinä vaiheessa ihan samat kaikilla. Itekin oon hoitovapaalla ja opiskelija olen.
 
heh, aiheeseen liittyen keskustelin toissapäivänä työreissulla lähiesimieheni kanssa lähestyvästä äitiyslomasta ja mun fiiliksistä liittyen siihen. esimies kyseli, ollaanko ajateltu tehdä toinen vauva putkeen, mihin minä vähän vältellen sanoin, että todennäköisemmin palaan töihin ja mun mies ei oo ihan vielä vakuuttunut kakkosesta (eli mieheni nelosesta). tähän esimies totesi, että hän ei ainakaan ollut silloin aikoinaan ekan lapsen jälkeen tulossa takaisin, vaan mietti eka mitä tehdä et sais jäädä kotiin ja pykäsi sit ratkaisuksi kakkosen :D mietin ton keskustelun jälkeen et ihan kuin mun esimies ois suorastaan kannustanu mua tekemään toisen putkeen ja jäämään kotiin pitemmäksi aikaa :D

oon mä ihan vakavasti (nyt jo) miettiny kakkosta, mutta luulen päätyväni takas töihin viimeistään, kun lapsi on vuoden ikäinen, koska en edes usko, että voisin tulla ainakaan kovin helposti raskaaksi. oon saanu semisti mun mieheltä lupauksen meidän yhteisestä kakkosesta, mutta vain semisti, koska hän sitten aina miettii, et josko hänen lapset ois sit siinä. mä haluaisin vielä toisenkin lapsen, sithän mulla ois teknisesti ottaen ne kolme, mistä olen haaveillut ja sit voisin poistattaa noi värkit tuolta mahasta ja ehkä sillä konstilla saisi sen endometrioosin kuriin.
 
Pumpkin: paljonko silloin saa erilaisia tukia vai voiko niitä saada äitiyslomaa edeltävien tulojen perusteella?
 
Miu-82: Kodinhoidontuki on aina sen vähän päälle 300e kaikille. Eli ei riipu mistään tuloista tai muustakaan. Sitten siihen saa vielä päälle hoitolisää, joka määräytyy puolison tulojen mukaan. Ja joissain kunnissa saa vielä kuntalisää, esimerkiks täällä Vantaalla se on n. 200e.
Kannattaa käydä kelan sivuilla, niin saa tarkemmat summat, ja siellä on varmaan jotain laskureitakin :)
 
joo, siis eihän se kodinhoidontuki mikään hyvä oo, sen takia harva pystyykään kauheen pitkäks aikaa kotiin jäämään.. :/ Ja siis toi 200e on kuntalisä täällä vantaalla, eli monilla paikkakunnilla sitä ei saa ollenkaan tai se voi olla pienempi. Se tieto löytyy sitte oman kunnan sivuilta..
 
Takaisin
Top