Kun esikoiselle tulee pikkusisar..

Meidän lapsosille tulossa noin 1v 10kk ikäero, ja jotenkin sitä vaan luottaa siihen että kyllä se siitä lähtee omalla painollaan sujumaan :) toki jännittää tulevan isoveljen mustasukkaisuus ja oma jaksaminen kahden kanssa..esikoisenkanssa kun sai keskittyä vain häneen ja hänen nukkuessaan kerkesin jumpata ja hengähtää ja tehdä kotihommia, nyt saa sitten tasapainoilla kahden lapsen tarpeiden kanssa ja koittaa omat lepohetket ja muut hommat siihen sovittaa.

Esikoinen on ollut aina, ihan pikkuvauvasta lähtien hyvä nukkumaan, eikä meillä ole juurikaan kärsitty unenpuutteesta (ajoittain flunssien, hampaidentulon yms.aikoihin kyllä) ja jänskättää kyllä millainen tyyppi tällä kertaa tulee. Vähäiset yöunet+vauva+uhmaikään tuleva ei kuulosta houkuttelevalta yhdistelmältä :D toivottavasti tulee yhtä hyväuninen kuin isoveljensä!
 
Millos ootte ajatellu kertoa esikoiselle vauvasta? Varmaan kun maha alkaa kunnolla näkymään niin ois varmaan aika luonnollinen hetki alkaa selittämään mitä siellä masussa tapahtuu?! Meillähän tyttö (1v6kk) ihan innoissaan kun näkee vauvan (keneenköhän tullut :wink), auva, auva kuuluu kun vaunut menee ohi. Tänään kaivoin kaapista kestovaipan nukelle niin tyttö vetäs raivarit kun ne ei tullukkaan hänelle.. tuli sit olkkariin ilman housuja ja vaippaa niin olihan se 4-8kg:n kestari heitettävä tytölle jalkaan, kyllä nauratti :laughing021 Että tälläistä tiedossa heinäkuussa :Heartpink
 
Millähän pikkusisaruksen syntymähetkellä 1,5v isosiskoa oikein valmistelee? Ei varmaan millään? :confused:
 
Mä luulen ja, ettei paljoo kannata tulevaa isosiskoa vauvan tuloon valmistella, neitikäinen kun on silloin n.1v1kk :grin Isoveikoille (etenkin tolle isoimmalle) tää on jo old news, been there done that :D Mutta heille kerrotaan varmaan rakenneultran kieppeillä, ellei sitten he ala kyselemään masusta tms.
 
Jes, muitakin pieniä ikäeroja. Meille tulee 1v 3kk näillä näkymin. Hirvittää välillä, mut sit toisaalta sit menee vauvavuodetki yhellä kertaa.
 
Mä oon kans poitsulta kysyny et oisko kivaa saada kotiin pieni vauva. Pikku sisko tai veli ni riippuu ihan päivästä onko vastaus tiukka EI vai JOO :grin Naapuri kävi 5kk poikansa täällä, ni kyllä kovasti annettiin tuttia suuhun. Sit ku sen aina tipautti ni eiku uudelleen. Sanoin sit et ehkäpä vauva ei tahdo tuttia ni poika vaan totes kulmat kurtussa et Joo'oo.

Ja niinhän se tulee menemään et välillä se on ihanaa ja välillä ei.
 
Reilu viikko sitten sain plussan testistä :) Ikäeroo tulis 1v7kk esikoiseen...saman verran kuin mulla ja mun siskolla on ja oon kyl aina tykännyt että ollaan niin saman ikäisiä :) Tosin pelottaa vähän miten jaksaa kahen niin pienen lapsen kans, jaiks. Esikoisen kanssa oli tosi raskaat ekat kuukaudet, mut eihän sitä tiedä millainen tapaus seuraava on.

Aika epätodelliselta tuntuu vielä tää raskaus, ja oireitakin on ollut sen verran vähän, että välillä oon miettinyt onko siellä ketään :P Tosin tänään on ensimmäistä kertaa alkanut kunnolla tekeen pahaa, eli ehkä siä mahassa jotain tapahtuu :wink

Oon kans ehtinyt miettiin pitäiskö hankkia tuplarattaat..oon kyl kallistumassa niihin. Te joilla on sellaset niin minkä merkkiset? Moni tuntuu kovasti kehuvan ainakin Phil&Tedsejä..nekin vaan maksaa jonkin verran. Jospa sais ostettua käytettyinä..
 
Jos kaikki sujuu hyvin, niin meidän lapsille tulee ikäeroa 1v 8kk - 1v 9kk. Ja täälläkin mietitään tuplarattaita ja jännitetään omaa jaksamista, ensin loppuraskaudesta ja sitten uuden vauvan synnyttyä. Isompi kuitenkin tarvitsee vielä jonkin verran nostelemista ja vaipanvaihtoa, henkisestä puolesta, virikkeistä ja sopivasta huomiosta puhumattakaan...
 
Meillä olisi (toivottavasti) keväällä/kesän alussa muutto edessä. Tällä hetkellä asutaan kerrostalossa ja kolmannessa kerroksessa, eikä ole hissiä. Tähän asti ollaan pärjätty ihan hyvin ilmankin, mutta kyllähän tämä vaikeammaksi vaan menee kun maha kasvaa ja esikoista pitäisi välillä kannella, saati sitten kun vauva syntyy. Että tarkoitus olisi vuoden alusta lampsia pankkiin. Jännittää sekin kun olisi ensimmäinen "oma" asunto kyseessä. Niiiiin haluisin päästä nykertää lasten huoneita valmiiksi...ja ehkä vähän muitakin huoneita :wink
 
Meillä on kans kämpän haku menossa. Vuosi ollaan ny etitty aika aktiivisesti, mut ei oo vaan tärpänny. Asutaan tällä hetkellä rivarikolmiossa, jona kaikki nurkat on täynnä tavaraa... Mutta mä toivon et löydettäis keväällä joku sopiva ja päästäis hyvissä ajoin ennen la:a muuttamaan..
 
Täällä tulee kanssa ikäeroa 1v3kk. Jännittää miten esikoinen ottaa uuden sisaruksen ja toivottavasti ei koe itseään sitten mitenkään ulkopuoliseksi tai mitään. Ja miten sitä sitten jaksaa kahden pienen kanssa. :) No eiköhän se siitä!
 
Oon yrittänyt tässä vähän valmistella esikoista (1v7kk) tulevaan ja näyttäny raskauskuvia.. "katsohan kuinka iso maha äidillä oli kun olit siellä" ja näyttänyt tytön omia vauvakuvia. En oikein tiedä että ymmärtääkö että on itse se "auva" niissä kuvissa. Mutta monesti hyllyssä oleva ristiäiskuva kiinnostaa, jossa isi, auva ja äiti :) Jänskää kun ei tiedä miten pieni asiat näkee!
 
Meidän esikoinen (nyt 15kk) taputtelee mun mahaa ja sanoo välillä vauva. Ilmeisesti jotain mennyt sinne pääkoppaan. :wink
 
Ootte siis jo alottaneet sisarusten aivopesun? :) Minä vielä jännään, ja ajattelin alottaa sen homman vasta sitten kun masu on näkyvissä, ettei nyt muille ainakaan töräytä äkkiarvaamatta. :D Kovasti on kyllä neiti muitten vauvoista kiinnostunut ja auttaa hoidossa, mutta saas nähdä miten on sittenkun se tuleekin pysyvästi, eikä vaan hoitoon...
 
Täällä ei olla vielä kerrottu, mutta vielä viikko. Jouluaattona sitten :) Mun tyttö on kyl semmonen et hyysää aina vauvoja, syöttää ja peittelee niitä niin olettaisin et hyvin ottaa vastaan ja silittää mun mahaa kun alkaa jo näkymään :)
 
En mäkään ole vielä sanonut että vauva ois mahassa nyt.. luultavasti tyttö kans taputtelis mahaa ja tulis kaikille selväks että "auva" siellä mahassa on :wink Kovasti kyllä aivopestään siihen suuntaan ja on kyllä ollut pidemmän aikaa vauvoista innoissaan. Kans vähän epäilen että tyttö vauvoista sitten enää niin pitää kun sellainen taloon asettuu :grin Itse myös aion sitten tytölle kertoa kun maha kunnolla näkyy, eikä vaan tää turvotus. Ymmärtääkin varmaan ehkä paremmin silloin.
 
:Heartpink:Heartpink:Heartpink Toissapäivänä kävi kaveri kylässä joka on raskaana, laskettu aika maaliskuun lopulla. No mehän sitten kuunneltiin sydänääniä mun kotidopplerilla ja esikoinen(1v8kk) katteli ihmeissään mitä tehtiin ja tuntui hyvin ymmärtävän että siellä masussa on vauva, kun on iso maha jo. Eilen sitten rupesin kertomaan tytölle että äidillä on myös mahassa vauva, sen takia maha on vähän kasvanutkin ja kerroin tästä päivästä. Käytiin siis esikoisen kanssa kahdestaan äitiysneuvolassa kuuntelemassa sydänääniä. Ja voi että miten tyttö katsoi kun äiti meni siihen kummalliselle sängylle makkuulle, maha paljastettiin ja neuvolatäti kertoi kuinka etsii vauvan sydänääniä hassulla laitteella. Voi sitä ilmettä, kun ei oikein tiennyt että tuleeko itku vai nauru. Sykkeen kuuntelun jälkeen tyttö sai silitellä masua hetken. Neukkutäti sano että pienet lapset usein rupeaa itkemään kun äidille tehdään jotain outoja juttuja. Ensinhän meinasin viedä tytön siksi aikaa hoitoon, mutta nyt olen tyytyväinen kun ei vienytkään ja pieni pääsi mukaan ihmettelemään. Ja meillä on kyllä ihan paras neuvolatäti, ottaa niin kokonaisvaltaisesti koko perheen huomioon. Nyt tyttö näytti tädilleen äidin mahaa ja toisteli vauvaa. :Heartpink:Heartpink:Heartpink
 
Meillä on tällä tulevalla kakkosella täsmälleen sama laskettuaika kuin isoveljellään, joten kuta kuinkin se 2v. tulee nyt sitten ikäeroa.. Ollaan kerrottu esikoiselle, että äitin masussa kasvaa pikkusisko/pikkuveli, mutta ei hän kauheasti ole asiasta korvaansa hetkauttanut

Pitkään on mennyt niin, ettei esikoista ole kiinnostanut toiset lapset juuri lainkaan (paitsi tutut ja etenkin vähän vanhemmat lapset), leikkii paljon mielellään yksin ja äiti ja isi on maailman tärkeimmät leikkikaverit. Nyt on ihan viime päivinä alkanut puistossa ja muskarissa ym ottaa selkeästi kontaktia toisiin lapsiin, ja sen myötä alettiin nyt pohtia, josko sittenkin aloitettaisiin päiväkoti kun kakkonen on maailmassa.. Saisi pari päivää vkossa olla oma ikäistensä kanssa ja leikkiä minkä ehtii, ja silti olla myös kotona äitin ja pikkusisaren kanssa

Tuota ratasjärjestelyä ollaan mekin pohdittu.. Todennäköisesti aloitetaan seisomalaudalla tuossa kesäaikaan ja mikäli siltä näyttää, niin hankitaan sitten tuplat, ja mikäli tuleva pikkuinen viihtyy rintarepussa paremmin kuin isoveljensä, niin sitäkin hyödynnetään..
 
Meillä on owen myös esikolle ja tulokkaalle laskettujen aikojen mukaan tulossa tasan 2v ikäeroa, saas nähdä mikä on todellisuus. :)
En oo vieläkään hiiskunut tuolle esikolle mitään tulevasta vauvasta, kun kiinnostus kaikkia vauvoja kohtaan on tällä hetkellä niin kova, että pelkään neidin kiljuvan ihmisten ilmoilla mahan edessä "auvvaa" jos asiasta mainitsen, eikä vielä tarviis kaikille huudella. :grin
 
Joo niinpä.. Mähän viimeksikin niissä heinäkuisissa-13, sain roikkua ihan loppuun asti siellä ylimenneillä foorumeilla :mad: Poitsuhan syntyi 42+2, et eipä mulla kovin kummoiset odotukset ole tästäkään, varmaan odottelee yhtä pitkään ja saa saman synttärin kuin veljellä :D
 
Takaisin
Top