Kun esikoiselle tulee pikkusisar..

2013&15?

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heippahei! Ajattelin laittaa alkuun uuden erillisen ketjun jossa pohditaan asioita kun esikoinen saa kaverin. Täällä itsekseni olen pohdiskellut että miten sitä liikkuisi kun kuopus syntyy. Esikoinen olisi 2v2kk kun kuopus tulee maailmaan heinäkuussa. Nyt jo käydään pienillä kävelyretkillä lähimetsässä, mutta olisiko jo tuohon ikään mennessä sen verran jaksavaisempi että jaksaisi esim. kauppaan kävellä ja sieltä takaisin kotiin n.2km:n matkan yhteensä. Olen siis ajatellut hommata ns.turvarepun jonka pujotan esikoiselle selkään kun lähdetään kävelylle vaunujen kanssa. Toinen vaihtoehto on että kantaisin kuopusta rintarepussa ja esikoista työntäisin rattaissa. Sittenhän sen sitten näkee, mutta kokemuksia kaipailisin tai suunnitelmia. Tuplarattaita tms. en mielellään hankkisi, ellei sitten ihan pakon edestä jos esikoinen lopettaa kävelemisen kokonaan :smiley-bounce013

Itseäni on välillä myös mietityttänyt riittämättömyyden tunteet kun kuopus tulee. Siis mietin välillä että mitenkä sen esikoisen sitten käy kun ei saakkaan minulta niin paljon huomiota kuin tähän asti on saanut. Toki siis saa sitten isältään täyden latingin huomiota, mutta tuntuu vaan tosi harmilliselta että ei itse sitä niin täysillä voi antaa. Ukkonihan pitää mua ihan kajahtaneena että mitä mä edes tollasia mietin ja että kyllä sitä rakkautta molemmille riittää, no enhän mä sitä epäillytkään vaan sitä että miten riittää aikaa molemmille :gen026
Hahhaahh.. siskoni kanssa juttelin myös aiheesta (tietää että halutaan 2. lapsi, ei tiedä vielä että olen raskaana), hän kans vaan naureskeli että kyllä sitä sitten kaikki selviää. Jotenkin tuntuu että olen ainoa joka edes miettii tälläisiä asioita? :excited001
 
Mulla on pyöriny ihan samat asiat mielessä, että mitenkähän kovasti esikoisen mustasukkasuus tulee esiin kun jää väkisinkin pariks ensikuukaudeks huomio vähemmälle kun vauvan kanssa on tissittelyä maratoneina.

Kulkemisasiaa oon kans pyöritelly päässäni, tuplien kannalla oon ollu kokoajan mut nyt ei esikko enää juurikaan oo vaunuissa viihtyny vaan on ollu jatkuvaa nirinää kun on joutunu istuu kyydissä.. Että jos pysyis noissa yhden yhistelmussä ja kulettais vauvaa manducassa millon pitäs laittaa esikko rattaisiin vaikka lenkin ajaks. Mut sit taas kun on kesä ja helteet että kestääkö kunto kantaa yli 5-6kg punttia kantorepussa :/ seisomalautaa oon myös miettiny mut mitenhän lie kulkee talvella huonommin auratulla tiellä..
 
Juu esikoisesta tulee varmasti mustis.. Mutta toisaalta se taas varmasti osaa ottaa oman huomionsa. Mua taas jännittää se kun ei vauvasta saakaan tällä kertaa nauttia täysipainotteisesti.. Ekan kanssa kun vaan oltiin ja köllöteltiin. :) ja väsymys mietityttää myös, kun ei saakkaan nukkua aina kun vauvakin..

Meillä tulee ikäeroa aika tasan 2 vuotta, joten seisomalaudalla mennään.. Tuplia tuskin hankin.
 
Juu, tuo seisomalauta on kans ollu yksi vaihtoehto, talvella tosin ei vaikuta kovin näppärälle.. mutta eihän nykyään edes tule talvisin lunta :wink ehkä jos ostais sen turvarepun ja seisomalaudan, kun ei jaksa enää kävellä niin laittaa laudalle seisomaan. Ja tuo reppu ihan sen takia että on liikennettä ympärillä kuitenkin sen verran ja vilivilperi liukas kuin saippua niin ei käy sit mitään äksidenttejä.

Esikoinen oli pitkään aamu-uninen, sai nukkua pitkään aamuisin.. eipäs onnistu sekään kun esikoinen pomppaa sängystä ylös tasan 8 viimeistään :happy090
Kyllä jännittää tuleva, kaikkien näkökulmasta! Taas uutta ja jännittävää, vähän eri muodossa. :love017
 
Täällä tulee siis ikäeroksi 2v 3kk.
Vähän jännittää kuinka neiti reagoi pikkusisarukseen, mutta uskon että se menee hyvin. Tuttavani sai vauvan muutama kuukausi sitten ja meidän neiti tykkää häntä kovasti hoitaa. :)
Me ostettiin tytölle 1v lahjaksi sellainen leppäkerttu talutusreppu :) Mun äiti asuu tuossa 300m päässä ja mennään sinne yleensä kävellen, mutta meidän tiellä ei ole jalkakäytävää ja sitten onkin vilkas autotie ja taas pätkä tietä missä ei oo jalkakäytävää, niin toi reppu on ihan ehdoton. Välillä niinkin vikkelä ettei perässä pysy :D
Seisomalauta varmaan kanssa hankitaan, mietin vaan että kuinka hyvä niitä vaunuja on sitten työntää kun se lauta on kiinni?
 
Ihan samojen mietteiden kanssa on painittu täällä. Ennen kuin alettiin kakkosta yrittämään, niin tuli mietittyä et onko esikolle oikein joutua pois "valokeilasta" jne. Mutta kyllähän muutkin on saanu aikansa ja rakkautensa riittämään, niin miksei mekin? :)

Tuplien ja seisomalaudan välillä pohdin minäkin. Päivittäiset lenkit ja heikosti auratut jalkakäytämättömät tiet vaan taitaa laittaa kallistumaan tupliin..

Ja ikäeroa tulenee siis aikalailla 2v.
 
Itsellä on ollut hankala työntää vaunuja kun seisomalauta kiinni, ei saa otettua kunnon askelia. Et hikilenkki ei kyllä onnistu, mut liikkuminen joo :) meillä oli tuplat, ikäero 1v5kk. Ekat puol vuotta oli käyttöä mut ei pitkään, ei vaan tullu sit käytettyä :O
 
Samat ajatukset täällä. Meillä esikoinen 2v 10kk sitten ja meillä oman jännityksensä päivään tuo jo nytkin useamman koiran ulkoilutus. Saa tapella ulos lähdöstä, vaatteiden pukemisesta ja rattaissa istumisesta..kauhulla jo odotan niitä hetkiä kun on kaks puettavaa. Kerrostalossa asutaan joten ei "ovi auki, hurtat pihalle" :kaan onnistu. :eek:

Paljon plussaa tuo laskettuaika. Heinäkuu..niin ei tarvii pukea miljoonaa kerrosta ennen ulos pääsyä. Mut silti jo sieluni silmin nään sen tulevan talven. Chihuja vielä nuo koirulit, ni pakkasella pitää pukea sitten neki :rolleyes: Ja ai ai niitä ihania "Yöllä tullu 2 metriä lunta" aamuja kun ei ne rattaat liiku senttiäkään...onkohan tupla pulkkia olemassa?:happy090

Pärjätä oon meinannu, en ymmärrä ihmisiä/perheitä, jotka koiran pois antaa vauvan tultua. Pelkästään siitä syystä siis, ettei muka aika riitä ynnä muuta.

Onneks meillä on ihania naapureita. Nytkin ollu iso apu, jos poika ollu vaikka kuumeessa. Ei oo kun soitto vain, ni tulee mielellään kattoo siks aikaa poikaa kun koirat käytän.

Ajan puute kalvaa myös mieltä. Niin paljon tuota esikoista rakastaa..et tahtoo antaa kaiken minkä voi ja paljon enemmän. Niin paljon on sit mielessä pyöriny tuo ajan riittävyys molemmille..ja eritoten esikoiselle..koska se sit siitä ajasta jotain ymmärtää ja saa :Heartred On se vaan niin :Heartbigred Kuinka monta kertaa päivässä tuleekaan katottua..ja ihmeteltyä kuinka ollaankaan ukon kans voitu jtn noin ihanaa maailmaan saattaa :love7

ps. SORI, innostuin vähä noiden hymiöiden kans--
 
Joo meilläkin koira niin siks ne tuplat sai kunniaa ku molemmat lapset pieniä :) älkää huoliko, kyllä se huomio ja rakkaus riittää ja sitä tulee vain koko ajan lisää :Heartred ja sit myöhemmin kun huomaa mitä on sille esikoiselle antanut, rakkaan sisaruksen, se on sitä onnea :Heartred
 
Koira myös meillä, pystytään kyllä laskemaan ovesta irti pihaan mut tarvii kuitenki päivittäiset lenkkinsä, kun on aktiivinen rotu. Silläpä niitä tuplia mietin että pääsis tosiaan eikä tarviis kirota sen laudan kans :/
 
Mun esikoinen täyttää kohta 9 vuotta. Ollut ykkönen aika pitkään ja nyt vielä niin herkässä iässä että en tiedä yhtään miten suhtautuu kun tulee pieni joka myös vie äipän huomiota. Olen myös pohtinut alkaako jossain vaiheessa miettimään, että miksi tällä lapsella on molemmat vanhemmat ja hänellä oma isä toisella puolen suomea jota näkee vain kerran kk. Hyvin ollaan kyllä perheeksi näinkin hitsauduttu ja mies kohtelee tyttöäni kuin omaansa. Aika varmaan näyttää mitä tilanteita ja keskusteluja pitää tytön kanssa käydä.
 
Niinhän se on että tietenkin siihen arkeen tulee lisää haasteita mutta kyllä se paljon antaakin :). Toi voi tietty olla eri kun esikoinen jo niin iso, mut jospa saisit hänestä hoitoapulaisen! Ton ikäinen varmaan saattaa reagoida jopa vahvemmin kuin pienemmät..aikahan sen näyttää :). Ite vaan muistan sen hetken kun meijän pikkusisko nousi seisomaan pöytää vasten ja isosisko tokaisi "äiti nyt toi oppii leikkii munkaa" :') :Heartred snif.
 
Meillä tulis sisaruksille ikäeroa 2v3kk :) . Mä oon ihan innoissani, jos nyt vaan kaikki menee hyvin ja saadan sisarus pienellä ikäerolla heinäkuussa :) . Mä en vaan vieläkään voi uskoa, et mä oon raskaana. Viimestään ultrassa sitten :D Mulla on ollut vauvakuume jo vuoden verran, mut mies lämpeni nyt vasta :D Mua ehkä vähän mietityttää oma jaksaminen, kun tän esikoisenkin kanssa ei oo kaikki mennyt ihan ruusuilla tanssien ja niin ku oli alunperin kuvitellut..

Muakin mietityttää sisarkateus. Meidän tyttö on aika herkkä ja temperamenttinen luonteeltaan ja osoittaa välillä mustasukkaisuutta, jos kissakin on mun sylissä :D

Tuplarattaista.... Mä ajattelin aluksi, et mietitään niitä sit ens kesänä, et kattoo vähän mikä tilanne silloin on. Nyt mä oon kuitenkin jo hormoonihuuruissani ruvennut kattelee vaunuja :D Meidän pitäis joka tapauksessa ostaa uudet vaunut, kun luovuttiin edellisistä yhdistelmistä ja nyt on vaan matkarattaat.. Mä oon ihastunut Bugaboo Buffalo rattaisiin, ne vaikuttaa niin kätsyiltä.. ja ne saa helposti muunnettua sisarusrattaiksi.. Hinta on vaan aika karmaiseva :D Mulla on kahdella tutulla samalla ikäerolla lapset ja tää toinen käytti sisarusrattaita n. puoli vuotta, kunnes koki tarpeettomaksi. Toisella on kanssa Phil and Tedsin sisarusrattaat olleet nyt käytössä puoli vuotta...Nekin vaikuttaa tosi kätsyiltä, ihanan pienikokoiset :)

Mulle sanottiin neuvolassa, et se on aika yleistä nykyään, et esikoinen on varsinkin siinä alkuvaiheessa vaikka n. kolme päivää viikossa päiväkodissa, kun toinen lapsi on syntynyt. Ja mun yhdellä tuttavalla onkin näin, että esikoinen on neljä päivää viikossa päiväkodissa ja äiti on kotona pikkuisen kanssa. Aluksi mua vähän ihmetytti, mut nyt mä oon alkanut ymmärtämään.. Mä itse ajattelin vielä joku aika sitten, että tottakai molemmat on sitten kotona.. Me laitetaan esikoinen päiväkotiin nyt maaliskuussa, kun mä palaan töihin vähäksi aikaa ja mä oon alkanut miettimään, et jos selkeesti näkee, että hän viihtyy siellä päiväkodissa, ni kyllä mäkin voisin harkita tätä vaihtoehtoa..
 
Muokattu viimeksi:
Joo meilläkin koira niin siks ne tuplat sai kunniaa ku molemmat lapset pieniä :) älkää huoliko, kyllä se huomio ja rakkaus riittää ja sitä tulee vain koko ajan lisää :Heartred ja sit myöhemmin kun huomaa mitä on sille esikoiselle antanut, rakkaan sisaruksen, se on sitä onnea :Heartred

Siihen tulokseen aina itsekkin kallistun että sisarus tulee olemaan suuri onni esikoiselle. Kunhan vaan muistaa antaa aikaa molemmille jne. Olen itse isosta perheestä, 4 siskoa ja veli ja aina siis itse halunnut enemmän kuin yhden lapsen. Tosin mitään suurperhettä ei näillä näkymin ole tulossa vaan 2 lasta on aika sopiva meille, ikinähän ei tiedä mitä tapahtuu jos vaikka tuplat olis tulossa, olenhan itse kaksonen :smiley-ashamed004
 
Meillä ikä eroa tulis semmonen 1v11kk riippuen tietysti kuinka tahtoo syntyä.

Mä jotenkin en vielä osaa kuvitella itseeni ollenkaan siihen tilanteeseen, että noita olis kaksi. Kulkeminen nyt ollut tosi helppoa, kun tuo meidän poika on niin hirveen iloinen ja tyytyväinen lapsi ollut koko ajan. Hieman pelottaa kuinka sitä kahden kanssa pääsee sitten tallille hoitaan omaa hevosta, tai shoppaileen kaupungille kaverin kanssa... Myös se mietityttää miten esikoinen reagoi siihen, kun nyt oon antanut itsestäni kaiken hälle tuon sydänvian puitteissa. Vaatii jatkuvaa voinnin seurantaa ja lääkitys menee kolme kertaa päivässä, eli kerran myös yöllä. :sleep002 Toivon todella, että tuosta viimeisestäkin lääkkeestä päästään eroon viimeistään ennen toisen lapsen syntymää! Voinnin seuranta on mennyt alitajuntaisesti jo pitkän aikaa.

Uskon kumminkin, että myös toinen lapsi mahtuu tähän perheeseen vallan mainiosti, kun se ajatus nyt tässä kasvaa ja pääsee todentamaan, että siellä joku oikeasti kyydissä on. Kohtahan tässä pitäisi ruveta järkkäämään pojalle omaa huonetta, niin eiköhän se sitten sitäkin kautta tule selväksi itselle. :wink
 
Meillä tulee ikäeroksi 1v 10kk ja vähän kyllä hirvittää! Esikoinen herää nimittäin aina aamuisin klo 6 ja on muutenkin todella tarkka rytmeistään ja unistaan...ja todella menevä ja aktiivinen tapaus :)

Mutta minä ajattelin olla myös vähän itsekäs ja esikoinen saa jatkaa hoidossa (ajattelin puolipäivähoitoa) kun vauva tulee. Uskon siihen, että hän saa huomattavasti enemmän virikkeitä hoidossa kuin minä yliväsyneenä pystyisin ikinä antamaan...
 
Raskaustesti ilmoitti iloisesti plussaa muutama päivä sitten, hämmästys oli suuri! Jos kaikki menee nappiin, niin lasten ikäeroksi tulee 1v 1 kk. Olo on hölmistynyt, mutta iloinen. Oltiin kyllä puhuttu lapsista pienellä ijkäerolla, mutta näin pientä ei osattu odottaa. (Täysimetys ei toimi ehkäisykeinona :D). Kaksi vauvavuotta putkeen kuulostaa kyllä hurjalta. Elämme jänniä aikoja.
 
Onnea aitu plussasta :) Kyllähän tuo ikäero aika hurjalta kuulostaa, mutta eiköhän siitäkin selviä!
 
Meillä on tulossa ikäeroa melko tasan 1,5v. Tätä toivottiinkin, vaan ei uskallettu odottaa, kun esikoinen sai alkunsa hormonihoidoilla.
 
Takaisin
Top